de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2016 14:48

Chaya schreef:Wat bedoel je met zot?
Dwaas, absurd, bespottelijk enz.
naamloos schreef:Als je van een vrouw iets leert is het 'een duivelse stap' maar zou een man hetzelfde leren dan komt het ineens van God.
Chaya schreef:Dat heeft tot nu toe niemand beweerd, dat maak jij er nu van.
Het gaat alleen over de plaats van de vrouw in het openbare ambt. Houd dat verschil voor ogen.
Zelfs als een vrouw geen openbaar ambt mag bedienen (pfft, mn computer loopt zowat vast bij het typen van deze veronderstelling) dan nog maakt het geen knal uit voor de inhoud van de boodschap.
naamloos schreef:Maar hebben die anderen ook gewetensnood wanneer ze kerken in een gemeente die zich door toorn en meningsverschil heeft afgescheiden in de zoveelste denominatie?
Chaya schreef:Ja!
En zit jij zelf ook niet in een afgescheiden gemeente? Want dat is de evangelische ook hoor.
En toch gaan ze daar naar de kerk, doen belijdenis en laten hun kinderen dopen.
Blijven ze ook komen als er een vrouw op de preekstoel staat? Of is dat opeens een ergere 'zonde'?

Wij zijn niet gebonden aan synodes, als georganiseerde gemeente (dus niet als de Gemeente-lichaam van Christus) staan we los van elkaar.
Chaya schreef:Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar ze zijn verschillend. Zowel fysiek, als mentaal. God heeft met een bedoeling beide verschillend geschapen.
Juist, en daarom zijn ze beide nodig want ze vullen elkaar aan. Evengoed in het pastoraat, onderwijs, leiding geven ect.
Chaya schreef:Het op de juiste manier gezag uitoefenen - van de man - is geen overheersen.
Paulus verwoordt in zijn geschriften niets anders dan de scheppingsorde, zoals deze door God is ingesteld en het is de mens die deze scheppingsorde vanaf het begin omver heeft willen werpen.
Welke forummers "bewaren het Woord van God" zoals beschreven in Openbaring 3:
Ik weet uw werken; zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven, en niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht, en gij hebt Mijn woord bewaard, en hebt Mijn Naam niet verloochend.

of laten zich meevoeren door de tijdgeest, zoals de wereld het voorschrijft?
Scheppingsorde omver werpen? Die orde is gewoon een volgorde, waaraan de meest vreemde conclusies opgehangen worden.
Ik laat me niet ketenen door de traditiegeest die voorschrijft dat we hun bijbel-interpretatie moeten volgen.
Nog liever maak ik mn eigen fouten dan blind die van een ander te imiteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 30 apr 2016 14:54

@ MoesTuin

Je citaat van Wim Dekker van de IZB illustreert mijn punt perfect.
Juist in de kringen (Gereformeerde Bond) waar men altijd huiverig stond tegenover de vrouw in het ambt klinken nu deze geluiden.
Kijk, wanneer er alleen in vrijzinnige kring gepleit wordt voor deze verandering, dan kunnen de behoudende krachten hun schouders ophalen met het motto: " dat gebeurt in onze kring dus duidelijk niet".
Maar het stuk van Wim Dekker laat precies zien, wat sommige behoudende christenen niet willen zien, namelijk dat steeds meer gelovigen uit heel veel verschillende kerken de nieuwe weg om ook de vrouw in het ambt toe te laten accepteren.
Niet omdat het God in de weg staat, maar omdat het de weg van God blijkt te zijn.

Bedankt voor de aanvulling.

Zelf trek ik mij maar weer een beetje terug uit deze discussie.
Er wordt soms zo met scherp geschoten dat je af en toe (in geestelijke zin) moet bukken en een goed heenkomen zoeken.

Gelukkig heb ik een Goed Heenkomen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 14:58

naamloos schreef:Nog liever maak ik mn eigen fouten dan blind die van een ander te imiteren.

Dit is invulling van de praktijk, zonder dat u werkelijk op de hoogte bent van de omstandigheden die een ander omgeven. Mijn wijsheid komt niet van een voorganger, want ik ben geen lid van enige kerkelijke gezindte. Nog vloeit die voort uit enige kerkelijke traditie. Het enige wat ik op dit moment heb, is de Bijbel.

naamloos schreef:Van de gerechtigheid van de wereld, en speciaal van een bepaald soort mannen, hoeven we het niet te verwachten.

Pure projectie.

naamloos schreef:Zelfs als een vrouw geen openbaar ambt mag bedienen (pfft, mn computer loopt zowat vast bij het typen van deze veronderstelling) dan nog maakt het geen knal uit voor de inhoud van de boodschap.

Dat klopt, maar wel voor de uitwerking ervan...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 30 apr 2016 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2016 16:02

naamloos schreef:Dwaas, absurd, bespottelijk enz.

Over het algemeen vind ik jou meestal een forummer die over de zaken nagedacht heeft en een Bijbelse onderbouwing zoekt, zonder dat ik het altijd met je eens bent.
Maar jammer is dat je dan gaat vervallen in termen zoals hier.
Dat slaat gewoon elke discussie zo dood.
naamloos schreef:Het gaat alleen over de plaats van de vrouw in het openbare ambt. Houd dat verschil voor ogen.
Zelfs als een vrouw geen openbaar ambt mag bedienen (pfft, mn computer loopt zowat vast bij het typen van deze veronderstelling) dan nog maakt het geen knal uit voor de inhoud van de boodschap.

Deze stelling kan gevaarlijk zijn, wanneer de Bijbel wordt uitgelegd door een dwaalleraar, dan maakt het wel zeker een knal uit.
naamloos schreef:Wij zijn niet gebonden aan synodes, als georganiseerde gemeente (dus niet als de Gemeente-lichaam van Christus) staan we los van elkaar.

Even zo goed is het niet de moederkerk, dus afgescheiden.
naamloos schreef:Scheppingsorde omver werpen? Die orde is gewoon een volgorde, waaraan de meest vreemde conclusies opgehangen worden.
Ik laat me niet ketenen door de traditiegeest die voorschrijft dat we hun bijbel-interpretatie moeten volgen.

Ik hoef jou niet te overtuigen, ik hoef niemand te overtuigen, dat lukt mij nimmer.
Ik probeerde alleen aan te tonen op grond van de Schrift wat de bezwaren zijn, daar ga jij niet op in. M.a.w. je komt niet met goed onderbouwde tegenargumenten, maar emotionele, gezien je woordkeuze en zinsopbouw.
naamloos schreef:Nog liever maak ik mn eigen fouten dan blind die van een ander te imiteren.

Je zegt dus dat de tegenstanders in dit topic blind hun voorgangers achterna lopen?
Dan zou ik het topic nog maar eens overlezen.
gravo schreef:Er wordt soms zo met scherp geschoten dat je af en toe (in geestelijke zin) moet bukken en een goed heenkomen zoeken.

Beetje vreemd dat je je nu opeens terugtrekt, terwijl je vanmorgen nu niet echt de vriendelijkste bewoordingen gebruikte, jegens bepaalde kerkmensen.
gravo schreef:Niet omdat het God in de weg staat, maar omdat het de weg van God blijkt te zijn.

Hoe weet men (of jij) wat God's weg in deze is?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2016 16:15

Als we puur de letter van de Schrift willen volgen, is er geen ruimte voor de vrouw in het ambt. (Maar de letter doodt...)

Hoewel we het graag anders zouden zien, is de Bijbel namelijk geschreven in een tijd waarin vrouwen tweederangs waren. En dat wordt in de Bijbel naar de letter niet anders gezien, en in de oudheid las iedereen de Bijbel als een boek waarin de ondergeschikte positie van de vrouw werd bevestigd.

Volgens Paulus, en daarmee verwoordt hij het gangbare denken, dienen vrouwen buitenshuis te allen tijde gesluierd te zijn, en mogen zij zich ook niet blootgeven door in het openbaar het woord te voeren. Dit gold niet alleen in de kerk, maar was algemeen gangbaar.

Wie daarom de Bijbel naar de letter wil volgen, zal als vrouw buitenshuis altijd een sluier dragen, en nooit in het openbaar het woord voeren. Ze dient de man als haar heerser te erkennen en hem te gehoorzamen. Er kan natuurlijk geen sprake zijn van dat de vrouw gaat stemmen of een baan heeft, dat is de taak van de man.

Succes!

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 16:20

Cicero schreef:Als we puur de letter van de Schrift willen volgen, is er geen ruimte voor de vrouw in het ambt. (Maar de letter doodt...)

Het Oude Verbond doodt, maar de Geest van Christus, door het Nieuwe Verbond, geeft leven. Hij zegt niet dat de letter of de details van het Nieuwe Testament niet moeten gerespecteerd worden en dat gelovigen zich in vrijheid kunnen houden aan de “geest” in plaats van aan de “letter”. Uw interpretatie staat haaks op de onmiddellijke context van de passage, maar ook aan de bredere context van de rest van het Nieuwe Testament.

Cicero schreef:Wie daarom de Bijbel naar de letter wil volgen, zal als vrouw buitenshuis altijd een sluier dragen, en nooit in het openbaar het woord voeren. Ze dient de man als haar heerser te erkennen en hem te gehoorzamen. Er kan natuurlijk geen sprake zijn van dat de vrouw gaat stemmen of een baan heeft, dat is de taak van de man.

Over zaken naar de hand zetten gesproken... Nergens heb ik het gehad over zaken buiten de kerk. Lydia de purperverkoopster was een zakenvrouw en een vrouw naar Gods hart! Ze had haar eigen bedrijf en die bestierde ze goed, daar kunnen veel mannen van leren. In de gemeente echter wist zij haar positie in acht te nemen! Een prachtige vrouw, zeldzaam tegenwoordig.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 30 apr 2016 17:09

gravo schreef:Het misverstand is dat je denkt dat de meerderheid van de christenen nog zou kunnen worden aangesproken op de vroegere status quo, op grond van de Bijbelteksten die daarbij horen. Maar dat gaat niet meer. Er is een nieuwe visie en een nieuwe praktijk geboren. In alle zorgvuldigheid ontwikkeld, stap voor stap en nu vrij algemeen aanvaard.


De meerderheid van de christenen ? Dit is onjuist gravo, in protestant Nederland bedoel je ?
Wereldwijd wordt de vrouw in het ambt duidelijk afgewezen. De R.K.K. en de orthodoxe kerken vormen een niet te ontkennen meerderheid van de christenen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 30 apr 2016 17:11

JohannesHermanus schreef:Een prachtige vrouw, zeldzaam tegenwoordig.


Flauwekul uiteraard - ik ken er genoeg.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2016 17:13

JohannesHermanus schreef:Het Oude Verbond doodt, maar de Geest van Christus, door het Nieuwe Verbond, geeft leven. Hij zegt niet dat de letter of de details van het Nieuwe Testament niet moeten gerespecteerd worden en dat gelovigen zich in vrijheid kunnen houden aan de “geest” in plaats van aan de “letter”. Uw interpretatie staat haaks op de onmiddellijke context van de passage, maar ook aan de bredere context van de rest van het Nieuwe Testament.
Ik pretendeer met die toespeling ook niet een exegese van die tekst te geven. Ik gebruik het eerder als een leidraad die natuurlijk wel te maken heeft met hoe Paulus die gebruikt.
Over zaken naar de hand zetten gesproken... Nergens heb ik het gehad over zaken buiten de kerk. Lydia de purperverkoopster was een zakenvrouw en een vrouw naar Gods hart! Ze had haar eigen bedrijf en die bestierde ze goed, daar kunnen veel mannen van leren. In de gemeente echter wist zij haar positie in acht te nemen! Een prachtige vrouw, zeldzaam tegenwoordig.

Tja de werkelijkheid is altijd weerbarstiger dan de theorie, maar de theorie is wel helder. Met Lydia noem je dan ook wel een uitzonderlijke vrouw voor die tijd. Veel exegeten hebben gesuggereerd dat Lydia weduwe zou zijn, en ze daarom relatief vrij kan handelen. Dat is zeker mogelijk. In elk geval is de vrijheid die zij geniet tamelijk uitzonderlijk voor die tijd.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 17:33

Cicero schreef: Ik pretendeer met die toespeling ook niet een exegese van die tekst te geven. Ik gebruik het eerder als een leidraad die natuurlijk wel te maken heeft met hoe Paulus die gebruikt.

Dan liever een exegese dan een terloopse insinuatie.

Cicero schreef: Met Lydia noem je dan ook wel een uitzonderlijke vrouw voor die tijd. Veel exegeten hebben gesuggereerd dat Lydia weduwe zou zijn, en ze daarom relatief vrij kan handelen. Dat is zeker mogelijk. In elk geval is de vrijheid die zij geniet tamelijk uitzonderlijk voor die tijd.

Gelukkig laat de Bijbel een stukje toekomst zien in deze; het is de vrouw geoorloofd om in de wereld een leidende functie te hebben. En toch weet deze vrouw, ondanks de haast schismatisch aandoende situatie, zich te voegen naar de wil van God binnen de gemeente. En dat vraagt een geopend hart.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 30 apr 2016 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 30 apr 2016 17:39

rotterdam schreef:De meerderheid van de christenen ? Dit is onjuist gravo, in protestant Nederland bedoel je ?
Wereldwijd wordt de vrouw in het ambt duidelijk afgewezen. De R.K.K. en de orthodoxe kerken vormen een niet te ontkennen meerderheid van de christenen.


Uiteraard heb ik het over de meerderheid van de protestantse christenen. En eerlijk gezegd denk ik ook vooral aan de Nederlandse situatie.
Op een aantal punten heeft met name het calvinisme een diametraal tegenovergestelde positie ingenomen t.o.v. de RKK. Laten nu juist de organisatievorm (geen hiërarchische verdelingen, maar uitsluitende "meerdere vergaderingen") en de bestuursvorm (geen bisschoppen die het geestelijke gezag hebben, maar plaatselijke consistories van ouderlingen) één van de grootste verschillen zijn tussen die kerken.

Daarin heeft de Reformatie echt een totaal ander uitgangspunt gekozen dan de moederkerk. Dat is op grond van een moderne opvatting gedaan, namelijk dat een mens een individu is, een persoon (subject) die om die reden ook een directe verantwoordelijkheid ten opzichte van God heeft. En dus geroepen kan worden om de gemeente Gods te leiden, en deze gemeente voor te gaan in leergezag, prediking en gebed. Zonder enige status (dus geen onderscheid in leek of geestelijke) kan elk mens, mits deze zijn levend geloof aantoont in leven en in leer, geroepen worden tot alle ambten die de Reformatie meende te moeten instellen. Daarbij blijkt nu (in onze tijd) dat dit nieuwe principe zelfs de traditionele patriarchale cultuur kan doorbreken. Eigenlijk kan je de toetreding van de vrouw tot het ambt zien als een volgende fase van de Reformatie: ecclesia reformata semper reformanda secundum verbum Dei (de kerk wordt vernieuwd en moet zich blijven vernieuwen volgens het woord van God). En ja, inderdaad, dan gaan sommige woorden uit de Bijbel opeens veel zwaarder wegen. Het is namelijk niet zo dat een pleidooi voor de vrouw in het ambt op geen enkel Bijbelwoord kan worden gebouwd. In tegendeel. Hoe dat werkt? Dat is niet zo moeilijk: sommige Bijbelgedeelten krijgen in de theologie omtrent dit onderwerp een andere prioriteit dan voorheen. En ja, dan veranderen er inzichten en ontstaan er nieuwe vormen.

Het is alleen in deze lijn van de Reformatie mogelijk, dat de ruimte die eerst aan de individuele gelovige werd gegeven, nu wordt uitgebreid naar de vrouwen in de gemeente. Daarom denk ik ook vooral aan de protestantse kerken. Mijns inziens ligt de toelating van de vrouw in het ambt op grond van de historie van de kerken van de Reformatie in de lijn der verwachting. Ik ben en blijf toch protestants in mijn denken.
Zelfs waar de hiërarchische bestuursvormen zijn blijven bestaan (Luthers, Anglicaans enz.) zien we toch dat vrouwen geestelijk gezag kunnen dragen. Het Reformatie-aspect in deze kerken is daar kennelijk krachtig genoeg voor, alhoewel deze moderne standpunten daar wel echte twistappels zijn, vanwege de behoudende krachten in andere werelddelen.

gravo

PS.
Steun zoeken voor het eigen protestantse minderheidsstandpunt met behulp van de theologie van de RKK, wordt hier niet zelden gezien als Beëlzebub uitwerpen met Beëlzebub.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2016 18:49

naamloos schreef:Zelfs als een vrouw geen openbaar ambt mag bedienen (pfft, mn computer loopt zowat vast bij het typen van deze veronderstelling) dan nog maakt het geen knal uit voor de inhoud van de boodschap.
JohannesHermanus schreef:Dat klopt, maar wel voor de uitwerking ervan...
De uitwerking ervan is van Gods kant bezien: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.
En van de kant van de mens bezien: toen u van ons het gepredikte Woord van God hebt ontvangen, het ook aangenomen hebt, niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord, dat ook werkzaam is in u die gelooft.
(ervan uitgaande dat Gods woord wordt doorgegeven en geen dwaalleer, wat natuurlijk niet sekse-gebonden zou zijn)
naamloos schreef:Zelfs als een vrouw geen openbaar ambt mag bedienen (pfft, mn computer loopt zowat vast bij het typen van deze veronderstelling) dan nog maakt het geen knal uit voor de inhoud van de boodschap.
Chaya schreef:Deze stelling kan gevaarlijk zijn, wanneer de Bijbel wordt uitgelegd door een dwaalleraar, dan maakt het wel zeker een knal uit.
Zowel de boodschap van een man als een vrouw kan dwaalleer zijn, en dwaalleer moet verworpen worden ongeacht uit wiens mond die komt.
Chaya schreef:Even zo goed is het niet de moederkerk, dus afgescheiden.
De Gemeente wordt gebouwd op het fundament van de profeten en apostelen, dat noem ik de moederkerk (als je dat woord gebruiken wilt).
Chaya schreef:Ik hoef jou niet te overtuigen, ik hoef niemand te overtuigen, dat lukt mij nimmer.
Ik probeerde alleen aan te tonen op grond van de Schrift wat de bezwaren zijn, daar ga jij niet op in. M.a.w. je komt niet met goed onderbouwde tegenargumenten, maar emotionele, gezien je woordkeuze en zinsopbouw.
Dat is niet waar Chaya, ik heb vele onderbouwde argumenten en tegenargumenten gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 19:14

naamloos schreef:De uitwerking ervan is van Gods kant bezien: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.
En van de kant van de mens bezien: toen u van ons het gepredikte Woord van God hebt ontvangen, het ook aangenomen hebt, niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord, dat ook werkzaam is in u die gelooft.
(ervan uitgaande dat Gods woord wordt doorgegeven en geen dwaalleer, wat natuurlijk niet sekse-gebonden zou zijn)

Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter; Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende. (Jes.55:10-11)

God spreekt op verschillende manieren, en Hij gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg. De kern van deze boodschap is m.i. niet die van spreken, maar van luisteren... Hoe goed ben ik ‘afgestemd’ op de stem van God? Is de basishouding in mijn leven er één van ‘Spreek, Heere, uw dienstknecht/maagd hoort? En gehoorzaam ik onvoorwaardelijk, wat God ook van me vraagt? Met een blindelings vertrouwen, in de wetenschap dat Gods weg altijd de beste is, ook al snap ik er niks van. De regen en sneeuw komt van de hemel neerdalen, daar waar God woont. God is een man en daar komt het Woord vandaan en nergens anders.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2016 19:21

JohannesHermanus schreef:God spreekt op verschillende manieren, en Hij gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg. De kern van deze boodschap is m.i. niet die van spreken, maar van luisteren... Hoe goed ben ik ‘afgestemd’ op de stem van God? Is de basishouding in mijn leven er één van ‘Spreek, Heere, uw dienstknecht/maagd hoort? En gehoorzaam ik onvoorwaardelijk, wat God ook van me vraagt? Met een blindelings vertrouwen, in de wetenschap dat Gods weg altijd de beste is, ook al snap ik er niks van. De regen en sneeuw komt van de hemel neerdalen en niet op een andere manier.
Ja dat lijkt me duidelijk. Het ging ook over de uitwerking van de boodschap, dus wat is je punt?

Edit: de nadruk wordt hier wél gelegd op wat God wil uitwerken, dat sluit uiteraard het luisteren niet uit.
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 apr 2016 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 19:22

naamloos schreef:Het ging ook over de uitwerking van de boodschap, dus wat is je punt?


U babbelt graag en heeft heel veel moeite met luisteren. Ik heb geen behoefte om u daarin te voeden. Ik wens u een prettige avond en hoop van harte dat u zich bekeerd van uw dwaling.

Chaya schreef:Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.

In dit opzicht kan ik niet wachten op mijn rollator; ouder worden is een genot in mijn ogen. Ik hoop van ganser harte dat God me oud genoeg laat worden om dat geleerd en in de praktijk gebracht te mogen hebben. Compromisloos.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten