de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2018 17:09

mona schreef:De Heilige Geest leidt mannen en vrouwen, maar Hij doet nooit iets wat tegen het Woord ingaat, of wat er buitenom gaat.
Wie zegt dat? Ik geef je gelijk dat er nooit wat tegen de PRINCIPES van het woord ingaat.
Gelukkig is dat heel wat anders dan de "letter."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 17:36

Cathy schreef:Die brochure dateert alweer uit 2012. Ik heb hem hier staan maar ben er niet van onder de indruk.

Ik ook niet.
Wel goed dat het nu besproken wordt in de gereformeerde gezindte
Hieronder zie je in het artikel dat het bij de jeugd ook veel vragen oproept.

https://dewaarheidsvriend.nl/artikelen/ ... in-de-kerk

Over een aantal jaar zal dit gegeven in de gereformeerde gezindte er dan ook heel anders uitzien dan nu het geval is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 17:55

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 21 apr 2018 18:21

Origenes schreef:Ik heb in het bovenstaande aangetoond dat de bijbel geen absoluut spreekverbod voor vrouwen kent. Paulus schrijft over profeterende vrouwen in de gemeente terwijl hij dat niet verbiedt.

Chaya schreef:Profeteren is iets anders dan preken, voorgaan, tijdens een kerkdienst.

Zoals je kunt lezen in mijn bericht waar je op reageerde ben ik die mening ook toegedaan. Paulus staat het ene toe (profeteren) en verbiedt het andere (onderricht geven).

Chaya schreef:Je zult in de Bijbel nergens kunnen terugvinden dat er vrouwelijke priesters waren in de tempels.

Heb ik dat dan beweerd? Je schiet zo in de verdediging! Vreemd eigenlijk omdat ik me helemaal niet opwerp als een verdediger ben van de vrouw in het ambt. Ik noem alleen een aantal bijbelse noties die de problematiek vanuit bijbels oogpunt niet makkelijker maken. Lijkt me ook wel zo eerlijk.

Origenes schreef:De discussie in de kerken over vrouwen en het ambt staat inderdaad niet los van het feminisme. Ik ken die discussie van dichtbij. De argumenten die ik daarbij ben tegengekomen zijn inderdaad meer werelds dan bijbels van aard.

Chaya schreef:Daarom. Dan is het toch een onbjbels besluit om te stellen dat ze van Godswege geroepen zouden zijn?
Dat kan niet. God stelde de regels in en gaat deze vervolgens anno 1900 niet opeens veranderen, omdat de wereld een cultuurverandering heeft ondergaan.

Zoals ik schreef weet ik dat de argumentatie in de kerken veelal feministisch getoonzet is. Ik ben daar geen voorstander van. Maar God riep kennelijk ook wel eens profetessen: Mirjam (Ex. 15:20); Deborah (Richt. 4:4) Hulda (2 Kon. 22:14) en de echtgenote van Jesaja (Jes. 8:3) staan niet te boek als valse profetessen.

Origenes schreef:Dat neemt niet weg dat er vraagtekens te zetten zijn bij een absoluut spreekverbod voor vrouwen in de gemeente.

Chaya schreef:Een Spreekverbod is iets anders dan een Preekverbod. Scheelt 1 letter, maar is cruciaal!

Ik denk dat het meer relevant is om een vergelijking te maken tussen profeteren en onderwijzen juist omdat Paulus daar kennelijk een verschil maakt als het gaat over de inzet van vrouwen. Prediken is in de bijbel een synoniem van proclameren; bekend maken. (vgl. Matth 4:17). Iets wat de profeet Jona ook moest gaan doen in Ninevé. En als je de profeten leest vanaf Jesaja tot Maleachi werd er door de profeten wat af geproclameerd! En daarmee deden profeten dus weer niet zoveel anders als wat dominees plegen te doen op reformatorische kansels. Blijft de vraag waarom vrouwen in de gemeente wat betreft Paulus wel toestemming hadden om te profeteren maar niet om te onderwijzen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2018 07:41

mona schreef:Ik vind het een geweldig mooi voorbeeld hoe de Heilige Geest een vrouw inspireert om voor vrouwen te spreken, en dat mannen van een vrouw mogen leren. Wat is er mis aan dat mannen (voorgangers) dit dan weer gebruiken in hun preken? Ik vind het helemaal geen farizeeërs voorbeeld, ik vind het juist een geweldig mooi voorbeeld hoe God een vrouw gebruikt tot lering van een man. Zo kan hij dit weer aan zijn eigen gemeente doorgeven.
Dit voorbeeld zegt niets over het leiden van een gemeente, maar veel meer over het feit dat God ook vrouwen inspireert.
Natuurlijk is er niks mis mee dat mannen van vrouwen leren, andersom ook niet. Leren doe je met het doel om kennis te verkrijgen.
Maar eerder spraken die vrouwen gewoon voor een gemengd gezelschap, totdat enkele mannelijke leiders het gingen verbieden vanwege de letter en mochten vrouwen alleen nog maar voor andere vrouwen spreken.
Toen gingen een aantal mannen stiekem buiten in de kou luisteren omdat ze in het openbaar niks van een vrouw mogen leren.
Wat jij daar geweldig mooi aan vind ontgaat mij geheel en al, ik vind het compleet belachelijk.
De farizeeërs waren ook gespitst op de letter en de vorm, en dat gebeurt hier ook. Het is belangrijker van wie je iets leert dan wát je leert.
mona schreef:En we kunnen natuurlijk gaan twijfelen wie de brief aan Timotheus heeft geschreven, maar voor de inhoud maakt het niet uit. Wij weten ook niet helemaal zeker of de brief aan de Hebreeën door Paulus is geschreven, echter wat daarin staat nemen wij voor waar aan.
Een bewuste valse afzender vind ik niet vergelijkbaar met helemaal geen afzender.
Natuurlijk kan de inhoud evengoed kloppen. Maar de inhoud van de Timotheüs-brief over de samenkomsten verschilt nou juist best wel met wat er in de Korinthe-brief over staat. In Timoteüs is het hiërarchiesch en Korinthe juist niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Veendam » 22 apr 2018 07:49

Het grootste punt bij de discussie over de vrouw in het ambt is dat de belangrijkste eerste vragen steeds worden overgeslagen.

Wat is het ambt.
De Bijbel spreekt helemaal niet over iemand die in HET AMBT staat.

Er zijn in de Gemeente verschillende bedieningen. Dat is het woord wat er in de Bijbel voor gebruikt wordt.
Het zou beter zijn wanneer de vraag gesteld zou worden: In welke bediening binnen de Gemeente zou de vrouw tot haar recht komen en daarmee de Gemeente kunnen dienen en op die plaats Christus grootmaken.
Op die manier zou je 1 voor 1 kunnen kijken of er gegronde Bijbelse bezwaren aan kleven of niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2018 08:03

naamloos schreef:En nou maar hopen dat het 'woord van God' precies zo is en bedoeld zoals wij het in onze Bijbel kunnen terug vinden.
learsi schreef:Dat is niets anders zeggen, dan dat je zélf hoopt dat het "het Woord van God" niet zo is bedoeld als het in de Bijbel gevonden wordt.
De Bijbel is Gods Woord, of niet. Het is 1 van 2en.
Voor jou is het geschreven Woord niet "Gods Woord".
Goed om te weten.

hg
learsi.
Nou, ik ga niet ontkennen dat het me beter uit komt dan hetgeen wat de 'mannen broeders' ons willen wijsmaken.
Ik hoop dat niet alleen, maar als je aan hermeneutiek doet dan is er gelukkig geen enkel probleem.

Daarbij, "onze Bijbel" is ook maar een stel gebundelde de boeken, die een paar honderd jaar na Christus, op een vergadering tot canoniek werden verheven. En zelfs daar hebben we we de authentieke geschriften niet van, en moeten we het doen met kopieën van kopieën van kopieën. (die steeds aangepast werden aan de toen heersende (theologische) opvattingen)
En laten dat nou net mannen zijn die geloofden en leefden in de vrouwonvriendelijke cultuur.
Goed om te weten ... :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2018 08:14

naamloos schreef:Nou, ik ga niet ontkennen dat het me beter uit komt dan hetgeen wat de 'mannen broeders' ons willen wijsmaken.
Ik hoop dat niet alleen, maar als je aan hermeneutiek doet dan is er gelukkig geen enkel probleem.

Daarbij, "onze Bijbel" is ook maar een stel gebundelde de boeken, die een paar honderd jaar na Christus, op een vergadering tot canoniek werden verheven. En zelfs daar hebben we we de authentieke geschriften niet van, en moeten we het doen met kopieën van kopieën van kopieën. (die steeds aangepast werden aan de toen heersende (theologische) opvattingen)
En laten dat nou net mannen zijn die geloofden en leefden in de vrouwonvriendelijke cultuur.
Goed om te weten ... :D

Tss, wat een argumentatie! Je gaat er helemaal niet van uit dat God Zijn Woord bewaart heeft?
Op jouw manier kun je naar willekeur teksten eruit halen die je aanspreken en die je niet aanspreken kun je negeren.
Zeer kwalijke zaak. Waar houdt dat op? Waar ligt je grens?

En of die cultuur echt zo vrouwonvriendelijk was is meer op jouw gevoel gebaseerd dan op gedegen onderzoek.

God schiep eerst Adam en vervolgens Eva als een hulp tegenover hem. Als je daar niet mee kan leven leef je in opstand tegen je Schepper!

Vrouwenonderdrukking n.a.v. deze Bijbelse gegevens is natuurlijk verschrikkelijk fout, de man moet de vrouw liefhebben.
Maar er is gewoon onderscheid tussen man en vrouw, een vrouw die mannentaken doet vind ik niet normaal.
God heeft als Schepper de scheppingsorde bepaalt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Yoshi » 22 apr 2018 10:05

Johan100 schreef:Tss, wat een argumentatie! Je gaat er helemaal niet van uit dat God Zijn Woord bewaart heeft?
Op jouw manier kun je naar willekeur teksten eruit halen die je aanspreken en die je niet aanspreken kun je negeren.

Dat doen toch alle christenen, inclusief ikzelf en jij. Het gaat altijd om interpretatie waarbij je de prioriteiten legt en vaak beredeneert vanuit een bepaalde cultuur en gedachtegang.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2018 10:28

Johan100 schreef:Tss, wat een argumentatie! Je gaat er helemaal niet van uit dat God Zijn Woord bewaart heeft?
Op jouw manier kun je naar willekeur teksten eruit halen die je aanspreken en die je niet aanspreken kun je negeren.
Zeer kwalijke zaak. Waar houdt dat op? Waar ligt je grens?
Wat God kan en wat God doet zijn 2 verschillende dingen.
Gelukkig zit ik niet opgesloten in de Bijbel (God ook niet trouwens) en heb ik ook mn eigen verstand, geweten en intuïtie.
Johan100 schreef:En of die cultuur echt zo vrouwonvriendelijk was is meer op jouw gevoel gebaseerd dan op gedegen onderzoek.
Grapjas. Zal ik eens wat lectuur voor je opzoeken?
Johan100 schreef:God schiep eerst Adam en vervolgens Eva als een hulp tegenover hem. Als je daar niet mee kan leven leef je in opstand tegen je Schepper!
Tja, ik geloof niet in een letterlijke A en E. Dat heeft verder niks met een zogenaamde opstand tegen mijn Schepper te maken.
Johan100 schreef:Vrouwenonderdrukking n.a.v. deze Bijbelse gegevens is natuurlijk verschrikkelijk fout, de man moet de vrouw liefhebben.
Maar er is gewoon onderscheid tussen man en vrouw, een vrouw die mannentaken doet vind ik niet normaal.
God heeft als Schepper de scheppingsorde bepaalt.
Die zogenaamde scheppingsorde is door mannen bepaald.
En wat jij mannen en vrouwentaken vindt, plus wat jij wel of niet normaal vindt dat mag je helemaal zelf weten.
Maar ik laat me andermans gedachten daarover niet opleggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 22 apr 2018 10:32

Yoshi schreef:Dat doen toch alle christenen, inclusief ikzelf en jij. Het gaat altijd om interpretatie waarbij je de prioriteiten legt en vaak beredeneert vanuit een bepaalde cultuur en gedachtegang.

Het is prima Yoshi dat je namens jezelf spreekt maar dat geeft je nog niet het recht om generaliserend te beslissen dat alle christenen zichzelf vastgenageld hebben aan een bepaalde cultuur en de daaruit voortvloeiende gedachtengang. Dat is namelijk helemaal niet zo. Al is het dan zo dat in kerk x de hazen op een bepaalde manier lopen, en dat is dan weer ietsje anders dan de mores in kerk y. Dat wil nog niet zeggen dat ieder lid van kerk x of y dergelijke vanzelfsprekendheden voor zoete koek slikt. In de kerk waar ik lid van was heette het zo te zijn dat nieuwe ambtsdragers door God zelf waren geroepen. Het werd bij de officiële bevestiging ook gevraagd of de desbetreffende kandidaat dat zelf ook geloofde. Ik heb nooit meegemaakt dat iemand toen nee zee. Allicht niet. Iemand treedt toe tot een college en dan voegt die persoon zich in een systeem waarin dat zo geldt. Wat niet wil zeggen dat ik dat vervolgens serieus moet nemen; gedachten zijn tolvrij en dat recht heeft iedereen.
Aan de gemeente werd vervolgens gevraagd of zij eendrachtig de nieuwe ambtsdrager wilde erkennen als door God geroepen. De meeste aanwezigen mompelden dan ook gedwee zoiets van 'ja dat geloven wij'. Hoewel het duidelijk was dat het helemaal niet op die manier in zijn werk was gegaan. We hebben het gewoon over bestuursfuncties, niet meer en niet minder, die worden ingevuld en dan spelen er, ook in de kerk, voornamelijk wereldse maatstaven een rol. Het is gewoon niet des kerks om dat hardop te zeggen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Yoshi » 22 apr 2018 10:34

Origenes schreef:Het is prima Yoshi dat je namens jezelf spreekt maar dat geeft je nog niet het recht om generaliserend te beslissen dat alle christenen zichzelf vastgenageld hebben aan een bepaalde cultuur en de daaruit voortvloeiende gedachtengang. Dat is namelijk helemaal niet zo.

Je plukt er maar een deel uit. De tekst die ik schreef klopt zeker wel. Ik ken geen enkele christen (die aan zelfreflectie doet) en die dat kan ontkennen.
Al is het dan zo dat in kerk x de hazen op een bepaalde manier lopen, en dat is dan weer ietsje anders dan de mores in kerk y. Dat wil nog niet zeggen dat ieder lid van kerk x of y dergelijke vanzelfsprekendheden voor zoete koek slikt.

Dat klopt, maar dat is ook niet wat ik stel.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 22 apr 2018 12:40

naamloos schreef:Die zogenaamde scheppingsorde is door mannen bepaald.

Het is gewoon iets wat je kan constateren. In oude culturen waren het mannen die gingen jagen en het waren vrouwen die kookten.
En dat is nog steeds het gangbare patroon, uitzonderingen daargelaten. Als er nu wordt beweerd dat mannen en vrouwen gelijk zijn wordt er iets anders bedoeld dan 'gelijkwaardig'. Dat gaat echter totaal in tegen de feiten en dus gebaseerd op modieuze betweterij. De wal zal het schip wel een keer gaan keren maar dat duurt wellicht nog even.

Ook wat lectuur voor je opgezocht. Het hele stuk is erg interessant maar ik bedoel nu speciaal de paragraaf: 'vrouwen'.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... tsbaarheid
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 22 apr 2018 13:02

naamloos schreef:Wie zegt dat? Ik geef je gelijk dat er nooit wat tegen de PRINCIPES van het woord ingaat.
Gelukkig is dat heel wat anders dan de "letter."


De letter (het geschreven Woord) komt voort uit de Geest, en de Geest, in Zijn verklaring, openbaart ons de waarheid van de letter (het geschreven Woord). Het eerste werk van de Geest is namenlijk ons tot erkenning van de waarheid van de letter te brengen.
Die Geest is toch de de Geest der waarheid?
En de Geest, als Geest der waarheid, maakt dus de letter (het geschreven Woord) voor ons tot waarheid.
Onderwezen door de Geest leren wij God's waarheid in het geschreven Woord te accepteren.
Het vlees kan dat niet.
Het begeert tegen de Geest.
En zal dus de letter (het geschreven Woord) ten eigen gunste verstaan/verdraaien.


Als de letter de waarheid in zich bergt, door wat Geest wordt je dan onderwezen om die waarheid te verwerpen?

Het geschreven Woord en de Geest zijn heel direct op elkaar betrokken. Dat is nu juist één van de principes van het Woord en van levensbelang voor een waarheidsgetrouwe hermeneutiek.
Woord en Geest kunnen niet los van elkaar gezien/gemaakt worden.

naamloos schreef:Gelukkig zit ik niet opgesloten in de Bijbel (God ook niet trouwens) en heb ik ook mn eigen verstand, geweten en intuïtie.


Jij laat je door de Geest niet opsluiten in de Bijbel (het door God geopenbaarde Woord, God's onderwijs, aan ons gegeven om dat bij dag en bij nacht te overdenken.....zie Psalm1).
Die Bijbel is echter de ruimte waarbinnen de Geest Zijn speelruimte heeft.
EIGEN verstand , geweten en intuitie zijn dus eigenlijk jou speelruimte en voor jou belangrijker dan de waarheid van letter en Geest.

Ik hoop dat je nog tot andere inzichten komt.
hg
learsi

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 22 apr 2018 13:50

Volgens mij wordt de uiteindelijke praktijk in de kerk, als het gaat om de taken en verantwoordelijkheden voor vrouwen, gewoon bepaald door hoe de kerkgangers zich in de samenleving gedragen.
Neem een gezinnetje waarbij niet alleen de man, maar ook de vrouw werkt. Ze draagt verantwoordelijkheid, heeft een opleiding, volgt cursussen, maakt promotie en de kinderen gaan om die reden een aantal dagen naar de kinderopvang. Die vrouw is wellicht financieel onafhankelijk, als het er op aan zou komen.
Door haar werkende leven onderhoudt deze vrouw contacten die verder strekken dan alleen familie en kerk. Zo doet ze kennis op van de mensen in de maatschappij en zal een deel van haar leven ook worden bepaald door die contacten.
Uiteraard zal de kennis, ervaring en het talent dat deze vrouw kan ontplooien ingezet worden binnen de kerk. Behalve traditionele taken, zoals opruimen, schoonmaken, koffie zetten, een handje geven of andere gedienstige plichten, zijn het misschien juist wel de organisatorische en management-kwaliteiten van vrouwen die dan worden gebruikt. Ze kunnen goed leiding geven, dingen duidelijk en praktisch verwoorden en regelen. En ze doen het ook graag. Ook blijkt dan dat vrouwen met een goede opleiding heel vruchtbaar mee kunnen praten over geestelijke zaken.
Ja, soms zelfs beter, meer empatisch en zorgvuldiger pastoraat kunnen vervullen. Ze kunnen op hoog niveau denken, spreken, schrijven en zorgen. Ideale herders en leraars dus.
Kortom, het strikte onderscheid tussen taken voor mannen en vrouwen verdwijnt in de maatschappij en daarom zal dit strikte onderscheid in de kerntaken van de christelijke gemeente ook langzamerhand verdwijnen. Gewoon omdat er geen kwaad meer in gezien wordt en omdat iedereen de goede, praktische en noodzakelijke kanten ervan inziet.

De enige hobbel zou dan nog een theologische zijn. Het mag niet van de Bijbel en van de dominee.
Dat lijkt me nog het minste probleem. Je zult zien dat er vast pasklare interpretaties komen om dit probleem te tackelen.
Het leven gaat altijd boven de leer. Wie denkt dat het anders is, kent zijn geschiedenis niet.
De praktische uitwerking van het Bijbelse ideaal is niet massief, maar vloeibaar. Het verandert mee met de tijden en de plaatsen.
Om het parafraserend te zeggen: het leven is er niet voor de leer, maar de leer is er voor het leven.

D'r zijn vast wel wat vertrouw-wekkende studiebollen van theologischen huize te vinden die de achterban kunnen voorzien van de noodzakelijke Bijbeltekst-uitleg om aan de urgente vraag te voldoen. Eerlijk gezegd zie ik die spitsvondigheden op dit moment overal ontluiken.
Diametraal anders dan de interpretaties tot nu toe, dat wel. Maar vooruit: het leven vraagt, de leer levert.

Wat mij betreft is het daarom een gelopen race. Alle tekenen wijzen daarop. Steeds vaker hoor je geluiden dat de vrouw in het ambt iets is waar vanaf nu ernstig over nagedacht moet worden. Uiteraard wordt dat met dikke rapporten omlijst. Waarin heel vaak het woord "voorzichtig", "tere zaak" of "een goede Bijbelse hermeneutiek" wordt gebruikt. Maar dat zijn alleen maar bedekkende mantels voor het fenomeen dat er onder schuilgaat, namelijk dat de leden van de kerk allang toe zijn aan de idee dat een vrouw in de kerk het ambt bekleedt.
De tegengeluiden zijn fel(*), maar in omvang en invloed verwaarloosbaar.

De beste check voor bovenstaande is gewoon aan je moeder, je vriendin, je vrouw, je zus of je dochter vragen wat hun intuïtie hierover zegt:
"Wat denken jullie, zal de kerk het ambt op termijn openstellen voor de vrouw?"

En vraag dan ook nog even, nadat je "ja" als antwoord hebt gekregen:
"Wanneer denken jullie dat dat zo zal zijn?"

Kan heel verhelderend werken.
Zo zie je maar weer, je kunt profeet zijn, zonder theologische onderbouwing!

gravo
(theoloog)

(*) felheid duidt vaak op het feit dat andere opties, zoals argumentatie of zelfverzekerdheid over de eigen opvatting tekort schieten.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 33 gasten