de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2018 15:37

Speedy schreef:Lees de posting van Mona. Lees de postings die eerder zijn aangegeven mbt de Schriftuitleg. En Mona en anderen en ik spreken het Woord van de Heere na. Het zijn Zijn Woorden. Dat jij het loskoppelt en aan gevoel koppelt laat zien hoe de postmoderne mens de Schrift naar zijn hand zet.
En nou maar hopen dat het 'woord van God' precies zo is en bedoeld zoals wij het in onze Bijbal kunnen terug vinden.
Helemaal leuk als je weet dat Bijbelwetenschappers de Titmotheus-brief aan een pseudo-Paulus toeschrijven. (iemand die zich als Paulus voordeed, wat in die tijd niet ongebruikelijk was)
Ik meen dat Watchman Nee (niet 100& zeker van de persoon, maar niet echt van belang voor wat ik zeggen wil) schrijft over een aantal voorgangers die buiten in de kou (hahaha) met hun oren tegen de ruimte aan waarin een vrouw voor vrouwen sprak, zoveel mogelijk van haar woorden probeerde op te vangen om het vervolgens zelf in zijn preken te gebruiken.
Een mooi farizeeërs voorbeeldje, die vormen zoveel belangrijker vonden dan de indhoud,.Je zult maar wat van een vrouw leren! Hoezo denigrerend?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 21 apr 2018 16:09


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 16:17

Speedy schreef:Lees de posting van Mona. Lees de postings die eerder zijn aangegeven mbt de Schriftuitleg. En Mona en anderen en ik spreken het Woord van de Heere na. Het zijn Zijn Woorden. Dat jij het loskoppelt en aan gevoel koppelt laat zien hoe de postmoderne mens de Schrift naar zijn hand zet.

Het is Woord en de Heilige Geest.
het wonderlijke van de Heilige Geest hierin is, dat de Heilige Geest je leidt en brengt dwars door mensen opgetrokken muren / tradities henen.
Dat is mij in mijn leven duidelijk geworden en dat laat God mij meer en meer inzien.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 16:24

naamloos schreef:En nou maar hopen dat het 'woord van God' precies zo is en bedoeld zoals wij het in onze Bijbal kunnen terug vinden.
Helemaal leuk als je weet dat Bijbelwetenschappers de Titmotheus-brief aan een pseudo-Paulus toeschrijven. (iemand die zich als Paulus voordeed, wat in die tijd niet ongebruikelijk was)
Ik meen dat Watchman Nee (niet 100& zeker van de persoon, maar niet echt van belang voor wat ik zeggen wil) schrijft over een aantal voorgangers die buiten in de kou (hahaha) met hun oren tegen de ruimte aan waarin een vrouw voor vrouwen sprak, zoveel mogelijk van haar woorden probeerde op te vangen om het vervolgens zelf in zijn preken te gebruiken.
Een mooi farizeeërs voorbeeldje, die vormen zoveel belangrijker vonden dan de indhoud,.Je zult maar wat van een vrouw leren! Hoezo denigrerend?


Ach ja als je niet het Woord aan je kant hebt, dan komt opeens weer het gevoel en komt opeens weer de vervolgde kerk te voorschijn om je gelijk als postmoderne mens aan te tonen. Weerlegging zoals het Woord al eeuwenlang wordt uitgelegd ben ik hier nog niet tegengekomen. Wel allerlei gevoels-aannames en uitleggingen die na de Tweede Wereldoorlog zijn opgang deden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2018 16:25

MoesTuin schreef:de ontwikkelingen gaan verder......
https://gereformeerdebond.nl/actueel/ge ... ambt-uit-2

Die brochure dateert alweer uit 2012. Ik heb hem hier staan maar ben er niet van onder de indruk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 16:26

MoesTuin schreef:Het is Woord en de Heilige Geest.
het wonderlijke van de Heilige Geest hierin is, dat de Heilige Geest je leidt en brengt dwars door mensen opgetrokken muren / tradities henen.
Dat is mij in mijn leven duidelijk geworden en dat laat God mij meer en meer inzien.


Moet je wel weten op grond van het Woord dat het de Heilige Geest is die tot je spreekt anders ga je er nog mee verloren ook. Want als ik jouw zienswijze hanteer dan zou compleet tegenovergesteld zijn omdat God mij andere dingen meer en meer laat inzien.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2018 16:27

Chaya schreef:Het is bijna 6.000 jaar nooit gebeurd en zou het dan nu opeens veranderd zijn?

Dat heet 'voortschrijdend inzicht'. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 16:34

Speedy schreef:Moet je wel weten op grond van het Woord dat het de Heilige Geest is die tot je spreekt anders ga je er nog mee verloren ook. Want als ik jouw zienswijze hanteer dan zou compleet tegenovergesteld zijn omdat God mij andere dingen meer en meer laat inzien.

1) Als God je roept als man of vrouw in zijn dienst, en je ervaart van God de roeping tot het ambt als man of vrouw zijnde, wie ben jij dan om nee te zeggen als dit de weg is die je (na een langdurige weg / worsteling) hebt afgelegd en overlegd met God? (ik ken ze... en ben nooit geen voorstander geweest voor vrouwen in het ambt, zal het ook niet aanmoedigen, ook vanuit traditie e.d. gezien, maar ik heb ze ontmoet en in mogen zien dat voor de Heere God niets onmogelijk is waarbij ik gelijk bij vraag 2 kom

2) de werking van de Heilige Geest, daaraan kun je veel herkennen en afleiden, ook in kerkelijke gemeentes van welke genootschap aard vorm dan ook, want het is belangrijk dat je hierin ook de werking van de Heilige Geest herkent zoals de bijbel omschrijft....."Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing..."
De Heilige Geest is wars van kerkmuren of regels door kerkraden (lees mensen) ingesteld....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 16:37

MoesTuin schreef:1) Als God je roept als man of vrouw in zijn dienst, en je ervaart van God de roeping tot het ambt als man of vrouw zijnde, wie ben jij dan om nee te zeggen als dit de weg is die je (na een langdurige weg / worsteling) hebt afgelegd en overlegd met God? (ik ken ze... en ben nooit geen voorstander geweest voor vrouwen in het ambt, zal het ook niet aanmoedigen, ook vanuit traditie e.d. gezien, maar ik heb ze ontmoet en in mogen zien dat voor de Heere God niets onmogelijk is waarbij ik gelijk bij vraag 2 kom

2) de werking van de Heilige Geest, daaraan kun je veel herkennen en afleiden, ook in kerkelijke gemeentes van welke genootschap aard vorm dan ook, want het is belangrijk dat je hierin ook de werking van de Heilige Geest herkent zoals de bijbel omschrijft....."Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing..."
De Heilige Geest is wars van kerkmuren of regels door kerkraden (lees mensen) ingesteld....


Je kan veel gevoel aanvoeren, maar 1 ding is zeker, de Heilige Geest werkt NOOIT buiten het Woord om.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 21 apr 2018 16:40

naamloos schreef:En nou maar hopen dat het 'woord van God' precies zo is en bedoeld zoals wij het in onze Bijbel kunnen terug vinden.


Dat is niets anders zeggen, dan dat je zélf hoopt dat het "het Woord van God" niet zo is bedoeld als het in de Bijbel gevonden wordt.
De Bijbel is Gods Woord, of niet. Het is 1 van 2en.
Voor jou is het geschreven Woord niet "Gods Woord".
Goed om te weten.

hg
learsi.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 16:43

Speedy schreef:Je kan veel gevoel aanvoeren, maar 1 ding is zeker, de Heilige Geest werkt NOOIT buiten het Woord om.

Sterker nog....de Heilige Geest overstijgt het Woord ( lees....gaat veel verder in mensenlevens)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 16:46

MoesTuin schreef:Sterker nog....de Heilige Geest overstijgt het Woord ( lees....gaat veel verder in mensenlevens)


Ah precies hetzelfde wat learsi aangeeft

Dat is niets anders zeggen, dan dat je zélf hoopt dat het "het Woord van God" niet zo is bedoeld als het in de Bijbel gevonden wordt.
De Bijbel is Gods Woord, of niet. Het is 1 van 2en.


Wat komt dan precies jouw gevoel en gedachten overeen met de werking van de Heilige Geest als het het Woord overstijgt.

Het laat helemaal zien hoe zinloos deze discussie is geworden, want op deze manier creëer je ten alle tijde het gelijk aan je kant.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor mona » 21 apr 2018 16:49

MoesTuin schreef:Het is Woord en de Heilige Geest.
het wonderlijke van de Heilige Geest hierin is, dat de Heilige Geest je leidt en brengt dwars door mensen opgetrokken muren / tradities henen.
Dat is mij in mijn leven duidelijk geworden en dat laat God mij meer en meer inzien.


(vet: door mona)

De Heilige Geest leidt mannen en vrouwen, maar Hij doet nooit iets wat tegen het Woord ingaat, of wat er buitenom gaat.
En wat je bedoelt met overstijgen, dat weet ik niet precies....
Hij gaat door grenzen die door mensen zijn gemaakt. Maar Hij blijft trouw aan Zijn Eigen Woord!
Het staat duidelijk beschreven in de brief aan de korinthiers hoe de samenkomst ingevuld moet worden. En ik wilde wel dat wij in onze kerken daar meer naar terug gingen. Want hoe onze kerkdiensten er nu uitzien, lijkt niet op de Bijbelse invulling. Dat vind ik erg jammer!!
En we kunnen natuurlijk gaan twijfelen wie de brief aan Timotheus heeft geschreven, maar voor de inhoud maakt het niet uit. Wij weten ook niet helemaal zeker of de brief aan de Hebreeën door Paulus is geschreven, echter wat daarin staat nemen wij voor waar aan.


naamloos schreef:Ik meen dat Watchman Nee (niet 100& zeker van de persoon, maar niet echt van belang voor wat ik zeggen wil) schrijft over een aantal voorgangers die buiten in de kou (hahaha) met hun oren tegen de ruimte aan waarin een vrouw voor vrouwen sprak, zoveel mogelijk van haar woorden probeerde op te vangen om het vervolgens zelf in zijn preken te gebruiken.
Een mooi farizeeërs voorbeeldje, die vormen zoveel belangrijker vonden dan de indhoud,.Je zult maar wat van een vrouw leren! Hoezo denigrerend?

Ik vind het een geweldig mooi voorbeeld hoe de Heilige Geest een vrouw inspireert om voor vrouwen te spreken, en dat mannen van een vrouw mogen leren. Wat is er mis aan dat mannen (voorgangers) dit dan weer gebruiken in hun preken? Ik vind het helemaal geen farizeeërs voorbeeld, ik vind het juist een geweldig mooi voorbeeld hoe God een vrouw gebruikt tot lering van een man. Zo kan hij dit weer aan zijn eigen gemeente doorgeven.
Dit voorbeeld zegt niets over het leiden van een gemeente, maar veel meer over het feit dat God ook vrouwen inspireert.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 16:50

Speedy schreef:


Wat komt dan precies jouw gevoel en gedachten overeen met de werking van de Heilige Geest als het het Woord overstijgt.


Door de Heilige Geest gedreven hebben mensen van Godswege gesproken in de bijbel, mannen en vrouwen, maar ook vandaag de dag gebeurd dat, inderdaad in een compleet andere tijd.
Dat de bijbel, zoals we in de kerk zeggen, door God zelf geïnspireerd is, betekent maar niet dat God ervoor gezorgd heeft dat de bijbel zo geschreven is als hij geschreven is en daarmee uit. Het betekent ook dat Hij vandaag de dag nóg spreekt door de bijbel; dat Hij de persoon is die zich in de bijbel, heel persoonlijk tot ons anno 2018 richt, en zich steeds weer toegespitst op onze eigen situatie en tijd waarin we nu leven en tot ons richt: tegen de een zegt Hij dit, tegen de ander dat; de een vertelt Hij eenvoudig een verhaal, dat je kunt volgen, met de ander voert Hij een gesprek van jaren, dat grote diepten bereikt en alle gaven van de mens aanspreekt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2018 17:04

Speedy schreef:Wat komt dan precies jouw gevoel en gedachten overeen met de werking van de Heilige Geest als het het Woord overstijgt.

Het laat helemaal zien hoe zinloos deze discussie is geworden, want op deze manier creëer je ten alle tijde het gelijk aan je kant.
Och, jij haalt je gelijk aan de andere kant. Of dacht je dat het vroeger anders ging dan nu?
Deze discussie wordt inderdaad zinloos als de H. G. gestabiliseerd /gefixeerd wordt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten