Jesaja40 schreef:Wie, o, wie heeft dan het ambt ingesteld in de kerk?
Dat is dan mijn vraag.
Mijn vraag is dan weer: "doet dat er dan toe?"
Er zijn in de diverse kerken verschillende ambtstradities. De RKK kent bisschoppen en het Calvinisme kent, met uitzondering van de Hongaarse Kerk, geen bisschoppen maar alleen predikanten, ouderlingen en diakenen. En die verschillende tradities baseren zich min of meer of op één of andere manier op de bijbel, inclusief de brieven van Paulus.
Op de RKK traditie is evenals op de Calvinistische natuurlijk kritiek mogelijk. Ook als het gaat om de bijbelse motivatie. Waarom bijvoorbeeld heeft de RKK bisschoppen en waarom een Paus? En waarom kent het Calvinisme maar drie ambten? En waarom kent het Calvinisme, in theorie want in de praktijk is het anders, geen hiërarchie? Hoofdzaak in dit topic is dat het oorspronkelijke calvinisme evenals de RKK zich beroepen heeft op Paulus als het gaat om geen vrouwelijke ambtsdragers. En waar de mannen en vrouwen die worden aangesteld aan dienen te voldoen.
Want zodra "jut & jul", ongeacht levenspraktijk of opvattingen, in het kerkenraadscollege kan plaatsnemen dus zonder dat men naar de criteria die Paulus noemt wil luisteren, zet men het hele systeem op losse schroeven, ook al gaat het alleen over mannen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]