Cahier schreef:Denk je nu werkelijk dat de vrouw in het ambt het enige euvel is? Het is hooguit de laatste druppel.
Dat je denkt dat het de
laatste druppel is klinkt op zijn minst positief...
Cahier schreef:De laatste tien jaar van mijn lidmaatschap van een gereformeerde kerk vrijgemaakt, nog voordat de vrouw in het ambt werd ingevoerd, heb ik mij constant afgevraagd op welk moment afscheiding geboden is. En voor het merendeel van die tien jaar geldt, dat als ik kinderen zou hebben gehad, ik ze op basis van de doopbeloften niet eens zou hebben hebben toestaan naar jeugdvereniging of catechisatie te gaan.
Ik ben momenteel ook lid van een vrijgemaakte gemeente, en herken wel wat je zegt. Probleem is daarin (in mijn ogen) dat de GKv jarenlang een behoorlijk homogene structuur heeft gehad (dat is in elk geval wat ik hoor), en dat in de afgelopen tijd de verschillen tussen de liggingen van de diverse gemeenten steeds groter zijn geworden. Als ik een weekend bij mijn ouders ben zal ik niet naar de vrijgemaakte gemeente gaan (ik heb alle keus omdat mijn ouders zelf nergens heen gaan), omdat de vrijzinnigheid er bij wijze van spreken uit de stopcontacten stroomt. In onze eigen gemeente daarentegen is de behoudendheid van de gemeente wel eens iets wat me zorgen baart. Door vast te houden aan bepaalde vormen (en dan heb ik het niet over inhoudelijke zaken, maar bijvoorbeeld de muzikale begeleiding in de dienst) creëer je een kloof tussen oud en jong, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Cahier schreef:Op dit moment ben ik lid van een Bondsgemeente en mijn verwachting is dat ik binnen dertig jaar thuislezer zal moeten worden om trouw te blijven aan God.
Buiten de gemeenschap der Heiligen treden kan toch niet de bedoeling zijn? Thuislezers (in mijn schoonfamilie komt het helaas voor) slaan vaak door in hun eigen gelijk, omdat ze nooit door medechristenen gescherpt worden.
Vaak. Niet altijd. En vaak gaat het de eerste jaren nog wel redelijk, het gevaar van extremisme, van eigenzinnige godsdienst ligt op de loer.
Overigens heb je het over een periode van 30 jaar.
Ten eerste heb je werkelijk geen idee van de ontwikkelingen in de kerk in die tijd, aan de andere kant heb je ook geen idee hoe je eigen inzichten tegen die tijd zullen zijn.
Cahier schreef:Een mogelijkheid is natuurlijk vanwege actieve christenvervolging door de overheid. (Ben je tegen homoseksualiteit of het feminisme dan ben je immers intolerant en moet je monddood worden gemaakt) Maar het kan ook doordat de geloofsafval binnen de kerken zo snel gaat dat er geen zichtbare kerk (hetzij landelijk, hetzij plaatselijk) meer is (art. 29 NGB). En daar bereid ik me inderdaad op voor.
Actieve christenvervolging: ben je wel eens in een land geweest waar dat het geval is? vermoedelijk niet, want dan had je deze woorden niet uit je toetsenbord gekregen...
Met je eens dat tolerantieverhaal van tegenwoordig nogal eenzijdig is, aan de andere kant hebben homo's (ook als ze niet praktiserend zijn) zich niet altijd heel welkom gevoeld binnen de kerken. Wat dat betreft slaan (sloegen?) wijzelf ook door.
Voor wat betreft feminisme: ik weet niet in hoeverre de beslissing om in jouw oude kerkgenootschap vrouwen toe te laten in het ambt gedreven is door feminisme. Feit is wel dat ook de interpretatie van de Bijbel aan voortschrijdend inzicht gebonden is (ik denk dat er hier weinig mensen op het forum aanwezig zijn die nu nog ontkennen dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom).
Of de beslissing om vrouwen in de ambten toe te laten de juiste is?
Ik denk het niet. Alleen al omdat het als splijtzwam werkt.
Is de beslissing om vrouwen in de ambten toe te laten Bijbels te onderbouwen:
Ik denk het wel. Ik heb in elk geval geen steekhoudende Bijbelse argumenten gehoord die dit verbieden.
Is de GKv Beslissing om vrouwen toe te laten wijs?
Ik denk het niet. De beslissing is te snel genomen, en de mogelijkheden om in beroep te gaan zijn te minimaal.
Cahier schreef:
Laat mensen toch alsjeblieft niet democratisch de macht van het getal laten gelden. Het was immers maar een klein groepje dat in de dagen van Elia de voet niet had gebogen voor de Baäl. En Nederland is niet edeler dan Klein-Azië, de kandelaar kan ook hier worden verwijderd.
Buigen voor de macht van het getal, de dictatuur van de meerderheid, is nooit een goed plan.
Om echter te stellen dan mensen die uit volle overtuiging tot de conclusie komen dat ze de Bijbel altijd teveel in het toenmalig tijdsbeeld gelezen hebben en biddend tot een besluit gekomen zijn hun knieën voor Baal gebogen hebben is iets waar ik me volledig van wil distantiëren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.