Gezamenlijk standpunt over abortus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:03

Chaya schreef:Het gaat om het rouwen, afscheid nemen. Er is nooit één goede manier.
Maar Mortlach vindt het 5 weken wachten een marteling, terwijl het voor het verwerkings- en rouwproces misschien wel beter is, daar gaat het om!

Er zijn ook voorbeelden van mensen die juist in de afwachting van het uiteindelijke overlijden van een kind tot waanzin gedreven worden.
Begrijp me goed: ik ben een tegenstander van abortus provocatus, maar het valt me op dat sommige mensen de manier waarop ze verwachten te reageren op een dergelijke mededeling al standaard zien.

Mortlac vindt 5 weken een marteling, jij zegt at het misschien wel beter is.
Maar wat meot je met de mensen voor wie die 5 weken gelijk staan aan de hel?
Voor wie die 5 weken levenlange schade opleveren (in een mij bekend geval zelfs resulterend in suicide)?

Jijzelf stelt dat er niet 1 goede manier is, maar ontneemt mensen die een andere manier verkiezen wel die mogelijkheid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 11:17

Mortlach schreef:Ja, omdat ik het niet kan uitstaan dat jij meent te mogen bepalen hoe mensen deze ernstige gebeurtenis moeten doormaken. En dat twijfel zaaien, "o, maar abortus geeft ook problemen hoor, dus doe het nou maar niet!" Alsof die mensen het nog niet zwaar genoeg hebben, denk je dat je die last nog eventjes kunt verzwaren voor ze.

Wat weet jij van mijn persoonlijke omstandigheden en ervaringen?
Gegroet!
StillAwake schreef:Jijzelf stelt dat er niet 1 goede manier is, maar ontneemt mensen die een andere manier verkiezen wel die mogelijkheid.

Helemaal niet!
Maar jullie als mannen schijnen het zo goed te weten wat een zwangere vrouw doormaakt, dat ik ook nog verkeerd gelezen wordt.
Gaan jullie met zn tweëen verder met deze discussie, ik trek me terug.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:23

Chaya schreef:jullie als mannen schijnen het zo goed te weten wat een zwangere vrouw doormaakt, dat ik ook nog verkeerd gelezen wordt.
Gaan jullie met zn tweëen verder met deze discussie, ik trek me terug.

Ja, helaas kan ik me erg goed inleven in datgene wat een zwangere vrouw met een dood kind in haar schoot meemaakt.
Kennis die ik liever niet had gehad, maar wel heb...
En of dit rouwproces voor een vrouw zwaarder is als voor een man: helaas heb ik moeten ervaren dat het verschil in manier van verwerken er wel is, maar dat de intensiteit niet voor elkaar onderdoet.
Man of vrouw, beide verliezen een kind in dit sort gevallen.
Man of vrouw, beide zien een deel van hun toekomst instorten.
Man of vrouw, beide krijgen pijnlijke vragen naar hun hoofd.
Man of vrouw, beide staan aan het graf van een kind wat ze zo graag hadden gehad.
Man of vrouw, beide moeten door een rouwproces heen.
Man of vrouw, het maakt in die zin weinig uit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 11:27

StillAwake schreef:Ja, helaas kan ik me erg goed inleven in datgene wat een zwangere vrouw met een dood kind in haar schoot meemaakt.
Kennis die ik liever niet had gehad, maar wel heb...
En of dit rouwproces voor een vrouw zwaarder is als voor een man: helaas heb ik moeten ervaren dat het verschil in manier van verwerken er wel is, maar dat de intensiteit niet voor elkaar onderdoet.
Man of vrouw, beide verliezen een kind in dit sort gevallen.
Man of vrouw, beide zien een deel van hun toekomst instorten.
Man of vrouw, beide krijgen pijnlijke vragen naar hun hoofd.
Man of vrouw, beide staan aan het graf van een kind wat ze zo graag hadden gehad.
Man of vrouw, beide moeten door een rouwproces heen.
Man of vrouw, het maakt in die zin weinig uit.

Dat weet ik en vind het ook heel erg voor jullie, zie ook het adventstopic.
Maar dit topic gaat over abortus en dat is toch iets anders dan het verdriet dat ouders te verwerken krijgen als een kindje levenloos geboren wordt.
Het is allebei zeer pijnlijk en traumatisch, dat zal niemand ontkennen.
Net zoals wiegendood dat is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:31

Chaya schreef:Dat weet ik en vind het ook heel erg voor jullie, zie ook het adventstopic.
Maar dit topic gaat over abortus en dat is toch iets anders dan het verdriet dat ouders te verwerken krijgen als een kindje levenloos geboren wordt.
Het is allebei zeer pijnlijk en traumatisch, dat zal niemand ontkennen.
Net zoals wiegendood dat is.

Ik weet dat je dat erg vindt, maar je opmerking dat mannen niet weten wat een vrouw in een dergelijke situatie meemaakt kwetste mij nogal.
Wiegendood is ook heel traumatisch, maar daarin snapt iedereen dat de man net zo'n rouwproces doormaakt als de vrouw, maar in dit sort gevallen wordt de emotie van de man veel minder onderkend.
En dat schoot mij in het verkeerde keelgat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 11:37

StillAwake schreef:Ik weet dat je dat erg vindt, maar je opmerking dat mannen niet weten wat een vrouw in een dergelijke situatie meemaakt kwetste mij nogal.
Wiegendood is ook heel traumatisch, maar daarin snapt iedereen dat de man net zo'n rouwproces doormaakt als de vrouw, maar in dit sort gevallen wordt de emotie van de man veel minder onderkend.
En dat schoot mij in het verkeerde keelgat.

Omdat het een heel nare discussie werd op deze manier, met termen als dikke duim en het verkeerd interpreteren wat jij ook deed.
Dit onderwerp raakt een zenuw bij jou en dat begrijp ik heel goed!
Maar ik zei niet dat het verdriet van een man (van jou) minder zou zijn.

Maar als ik op deze manier zo onredelijk word aangevallen, pas ik.
Het is een ontzettend teer en gevoelig onderwerp.
Daar past geen betweterigheid en agressieve toonzetting als dikke duim bij.
Daarom.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor naamloos » 27 nov 2015 11:38

Je kunt nou eenmaal geen emoties voor elkaar invullen.
Mannen niet voor vrouwen, vrouwen niet voor mannen. Een vrouw niet voor andere vrouwen, en een man niet voor andere mannen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:42

Chaya schreef:Omdat het een heel nare discussie werd op deze manier, met termen als dikke duim en het verkeerd interpreteren wat jij ook deed.
Dit onderwerp raakt een zenuw bij jou en dat begrijp ik heel goed!
Maar ik zei niet dat het verdriet van een man (van jou) minder zou zijn.

Maar als ik op deze manier zo onredelijk wordt aangevallen, pas ik.
Het is een ontzettend teer en gevoelig onderwerp.
Daar past geen betweterigheid en agressieve toonzetting als dikke duim bij.
Daarom.

Als ik je verkeerd begrepen heb: excuus.
Ik ben me niet bewust van betweterigheid van mijn kant, mocht ik betweterig overkomen: sorry.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Jerommel » 27 nov 2015 11:43

Ik vind eigenlijk wel dat het moet kunnen IN NOODGEVALLEN en binnen 2 a 3 maanden.
Het is een gruwelijke ingreep die misschien beter in de taboe-sfeer kan blijven, maar bij verkrachting bijvoorbeeld, is het misschien beter.
Blijft evengoed een moeilijk punt, als je beseft dat God het leven geeft...
M.i. per geval afwegen dus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2015 12:21

StillAwake schreef:Ik weet dat je dat erg vindt, maar je opmerking dat mannen niet weten wat een vrouw in een dergelijke situatie meemaakt kwetste mij nogal.
Wiegendood is ook heel traumatisch, maar daarin snapt iedereen dat de man net zo'n rouwproces doormaakt als de vrouw, maar in dit sort gevallen wordt de emotie van de man veel minder onderkend.
En dat schoot mij in het verkeerde keelgat.


Laat ik beginnen te zeggen dat ik de laatste tijd nogal gestresst ben en dat dat helaas een weerslag heeft op hoe ik schrijf. Misschien is het beter dat ik even niet zou reageren, maar ja... Als ik mensen heb gekwetst met mijn toon, dan bied ik daarvoor mijn excuses aan.

Ik erken dat mensen hier ontzettend pijnlijke situaties hebben meegemaakt die je niemand toewenst. Dat betreur ik en daar wil ik niets aan afdoen. Maar ik blijf erbij dat je die persoonlijke situaties niet kunt veralgemeniseren, zeker niet als anderen (zoals in het aangehaalde artikel) hun eigen leed beschrijven. Dat heeft niets te maken met als man niet kunnen weten wat een vrouw doormaakt.

En dus vraag ik mij oprecht af wie in die specifieke situatie nu gediend is bij het abortusverbod. Het kind niet, want dat had sowieso nooit de kans op een leven; de ouders niet, want de gingen 5 weken door een hel. Wie blijft er dan over?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 13:18

Mortlach schreef:En dus vraag ik mij oprecht af wie in die specifieke situatie nu gediend is bij het abortusverbod. Het kind niet, want dat had sowieso nooit de kans op een leven; de ouders niet, want de gingen 5 weken door een hel. Wie blijft er dan over?

Je kunt je wel eens afvragen of het niet beter is dat je niets weet van het groeiend kindje in je buik, net zoals dat vroeger ging.
Want met al deze prenatale kennis moet je moeilijke en onmenselijke beslissingen gaan nemen.

Voorts redeneer jij uit een ander standpunt dan ik (en S.A. heeft denk ik hetzelfde standpunt als ik) nl. dat wij erkennen dat God boven al deze dingen staat en Zijn wegen hoger zijn dan de onze.
Dat maakt het verdriet op zich niet minder of lichter, maar anders.
Als ik dit niet zou hebben als toevlucht, zou ik ook radeloos worden.

Ik was heel erg onder de indruk van het verhaal van deze moeder
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... line.dhtml

Leven en nieuw leven gaat heel verdrietig soms gepaard met dood en verdriet en blijven we met veel vragen achter.
Wat is het dan een zegen als we het in de Handen van God mogen leggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Jerommel » 27 nov 2015 13:34

Mortlach schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat ik de laatste tijd nogal gestresst ben en dat dat helaas een weerslag heeft op hoe ik schrijf. Misschien is het beter dat ik even niet zou reageren, maar ja... Als ik mensen heb gekwetst met mijn toon, dan bied ik daarvoor mijn excuses aan.

Ik erken dat mensen hier ontzettend pijnlijke situaties hebben meegemaakt die je niemand toewenst. Dat betreur ik en daar wil ik niets aan afdoen. Maar ik blijf erbij dat je die persoonlijke situaties niet kunt veralgemeniseren, zeker niet als anderen (zoals in het aangehaalde artikel) hun eigen leed beschrijven. Dat heeft niets te maken met als man niet kunnen weten wat een vrouw doormaakt.

En dus vraag ik mij oprecht af wie in die specifieke situatie nu gediend is bij het abortusverbod. Het kind niet, want dat had sowieso nooit de kans op een leven; de ouders niet, want de gingen 5 weken door een hel. Wie blijft er dan over?
Niemand i.m.o.
Als het duidelijk is dat het niet goed zal aflopen / uitpakken, dan zie ik persoonlijk ook geen bezwaar in een zwangerschapsbeëindiging.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2015 13:51

Chaya schreef:Je kunt je wel eens afvragen of het niet beter is dat je niets weet van het groeiend kindje in je buik, net zoals dat vroeger ging.
Want met al deze prenatale kennis moet je moeilijke en onmenselijke beslissingen gaan nemen.


In sommige gevallen misschien, maar het zal toch in andere gevallen ook voordelen opleveren? Ik bedoel, ik ben tegen het uitvoeren van zinloze medische ingrepen, dus als die scans geen enkel nut hebben, zouden ze inderdaad niet moeten worden uitgevoerd.

Voorts redeneer jij uit een ander standpunt dan ik (en S.A. heeft denk ik hetzelfde standpunt als ik) nl. dat wij erkennen dat God boven al deze dingen staat en Zijn wegen hoger zijn dan de onze.
Dat maakt het verdriet op zich niet minder of lichter, maar anders.
Als ik dit niet zou hebben als toevlucht, zou ik ook radeloos worden.


Juist. En precies daarom kan ik maar niet begrijpen dat christenen hun standpunt willen opleggen aan mensen die niet in God geloven. Dan drijf je mensen toch juist naar de radeloosheid?

Ik was heel erg onder de indruk van het verhaal van deze moeder
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... line.dhtml

Leven en nieuw leven gaat heel verdrietig soms gepaard met dood en verdriet en blijven we met veel vragen achter.
Wat is het dan een zegen als we het in de Handen van God mogen leggen.


Ik ben blij dat je steun aan je geloof kunt ontlenen.

Maar daar hebben de mensen die God niet ervaren niets aan. Ik begrijp dat als je in God gelooft, je zijn regels wilt naleven. Maar dat betekent niet dat het andersom ook zo werkt. Dat als je (gedwongen) Gods regels naleeft, dat je dan ook in God gaat geloven. Ik heb vaak zo'n vaag vermoeden dat dat wel is hoe sommige christenen denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 11:17

Zaterdag vindt in Den Haag de 23e Mars voor het Leven plaats.

Zo’n 30.000 ongeboren levens staan jaarlijks op het spel. Er is daarom alle reden om mee te doen aan de Mars voor het Leven.

Er zijn ten minste drie verdergaande actuele ontwikkelingen rondom het ongeboren leven die de Mars voor het Leven relevant maken.

1. De actie ”Anders, niet minder” van het Platform Zorg voor Leven is gericht tegen de standaard­invoering van de NIPT (non-Iinvasieve prenatale test) in de zwangerenzorg. Met deze NIPT wordt de drempel voor prenatale diagnostiek beduidend lager. Op zich is dit niet erg, ware het niet dat in 90 procent van de gevallen abortus plaatsvindt als het kind het syndroom van Down blijkt te hebben.

2. Minder bekend, maar niet minder actueel is dat er veel stemmen opgaan om de huisarts de abortuspil Sunmedabon te laten voorschrijven (Medisch Contact, 2 april 2015). Hiermee is afbreking van de zwangerschap tot negen weken (!) mogelijk. Dat gaat heel gemakkelijk via de eigen huisarts. Minister Schippers heeft zich bereid getoond om een eventueel voorstel van de beroepsgroep te verwerken in de WAFZ.

3. Onlangs sprak ik met een hoogleraar klinische genetica. Deze verdedigde expliciet het recht van ouders om op een kind met een gespleten gehemelte abortus te laten plegen. Kortom, waakzaamheid blijft geboden!

Wilmar Karels - huisarts in opleiding en voorzitter van de NPV-afdeling Nederlek/Ouderkerk aan den IJssel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor _Sjors_ » 15 dec 2015 22:10

Hallo RogerS,

Ik ben maar in 1 omstandigheid voor het plegen van abortus (provocatus): als het leven van de moeder in gevaar komt (zelfverdediging). Dit is geredeneerd vanuit het standpunt van de vader die van zijn vrouw houd en niet perse een logische gevolgtrekking, want dan nog zal ik aan de vrouw vragen; wat wil jij. Beste kans dat ze zegt: als het kind blijft leven en ik ga eraan dood, laat het kind dan leven.

In elke andere omstandigheid vind ik abortus moord. Het kind in de baarmoeder is niet het eigendom van de moeder, noch van de vader, maar is het eigendom van God.

Psalm 139, ihb de verzen 13-16

Met vriendelijke groet,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 16 dec 2015 01:41, 3 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten

cron