Gezamenlijk standpunt over abortus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2015 01:22

als ik er op mag inhaken met mijn mening: allereerst, je zou er maar mee te maken hebben met zo'n vreselijk dilemma...
maar is er werkelijk ook maar een reden wat een moord rechtvaardigt? zelfverdediging misschien?
maar als we teruggaan naar het begin: zondeval heeft ook gevolgen ervan veroorzaakt.
maar als iemand nu weer in een rechte verhouding met God mag leven, zou zo iemand dan abortus provocatus laten uitvoeren als haar leven in gevaar is volgens de dokters..
en wat bepaalt het gevaar? kan geloof niet veel sterker zijn dan het gevaar? ervan uitgaande dat abortus werkelijk moord is, wat ik vind (ook al voelt niet iedereen dat zo) en God boven alles staat, uiteindelijk rechtvaardigt niets een abortus dan? moeilijk...

eigenlijk is de conclusie dat als je in een rechte verhouding met God leeft je voor tijd en eeuwigheid veilig bent, al wil dat denk ik niet automatisch zeggen dat je overal voor bewaard wordt.....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 15:29

Ze had dood moeten zijn. Verbrand, vermoord. Maar ze leeft. Gianna Jessen (38) overleefde een abortus, vergaf haar moeder –die dat niet wilde aanvaarden– en trekt de wereld over met haar boodschap. „Zo kan ik het Evangelie verbreiden.” Zaterdag sprak ze in Den Haag tijdens de 23e Mars voor het Leven.

"Mijn ouders waren allebei 17 jaar. Toen mijn moeder zevenenhalve maand in verwachting was, ging ze naar een kliniek in Los Angeles in de Amerikaanse staat Californië. Daar stelden ze haar de salinemethode voor: door een zoutoplossing in het vruchtwater te spuiten zou de baby zowel vanbuiten als vanbinnen verbranden. Binnen 24 uur zou mijn moeder bevallen van een dode baby.

Na 18 uur kwam ik ter wereld. Levend. Het was 6 april 1977, om zes uur in de morgen. Ik kwam op het juiste moment: de abortusarts was er niet, omdat hij nog geen dienst had. Hij had dus niet de gelegenheid om snel mijn leven te beëindigen.

Er lagen in die kamer meer jonge vrouwen die hun zoutinjectie hadden gekregen. Toen ze mij levend zagen, veroorzaakte dat een schok. Ook de verpleegkundige was ontdaan. Tegen de gewoonte in belde ze een ambulance, die me naar het ziekenhuis bracht. Ik woog maar een paar pond, maar ik overleefde.

Ironisch is dat nota bene de abortusarts mijn geboorteakte moest ondertekenen. Dus ik weet wie hij is. Ik heb wat onderzoek naar hem gedaan. Hij zei eens: „Ik heb meer dan een miljoen baby’s geaborteerd. Het is een passie van me.” De kliniek was eigendom van Planned Parenthood. Dat is de grootste aanbieder van abortusbehandelingen ter wereld; ze kwam dit jaar in opspraak door de handel in lichaamsdelen van geaborteerde kinderen.

In mijn medisch dossier staat nu: „Geboren tijdens abortus met zoutoplossing.” Deze keer wonnen de abortusartsen niet. God heeft me gered.

Ik had blind moeten zijn, en verbrand. Dat was ik niet. Ik liep door het zuurstoftekort wel een hersenbeschadiging op. Daardoor loop ik wat moeilijk. Artsen voorspelden dat ik nooit mijn hoofd zou kunnen optillen. Maar ik heb zelfs marathons gelopen.

Na de ziekenhuisopname kwam ik in weeshuizen terecht. Daarna werd ik geadopteerd. Biddend en met veel inspanning wist mijn nieuwe moeder het zover te krijgen dat ik met wat hulpmiddelen kon lopen toen ik drieënhalf was. Later had ik dat looprek en die beugel niet meer nodig.
Ik ben dankbaar voor mijn handicap. Daardoor beleef ik meer dat ik in alles van Jezus afhankelijk ben.

De Heere heeft me vaak op gebeurtenissen voorbereid. Soms vroeg ik mijn moeder waardoor ik een hersenbeschadiging had. Zij antwoordde naar waarheid, zonder álles te vertellen: Je bent te vroeg geboren; het was een moeilijke geboorte. Toen ik een jaar of twaalf was, vroeg ik er steeds weer naar. „Wil je het echt weten?” vroeg mijn moeder. „Ik ben geaborteerd; klopt dat?” zei ik. Moeder was stomverbaasd. De Heere had me echter voorbereid, zodat ik die vreselijke werkelijkheid aankon.

bron: puntuit.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2015 16:10

Chaya schreef:Ironisch is dat nota bene de abortusarts mijn geboorteakte moest ondertekenen. Dus ik weet wie hij is. Ik heb wat onderzoek naar hem gedaan. Hij zei eens: „Ik heb meer dan een miljoen baby’s geaborteerd. Het is een passie van me.”


Hier houd ik op met geloven wat er wordt gezegd.*

*Hmm, ik ben oprecht verbaasd dat het toch redelijk waar lijkt te zijn volgens verschillende bronnen. Eerder een reden om betere abortusmethoden toe te passen en zéker niet zo laat.


De kliniek was eigendom van Planned Parenthood. Dat is de grootste aanbieder van abortusbehandelingen ter wereld; ze kwam dit jaar in opspraak door de handel in lichaamsdelen van geaborteerde kinderen.


Wat een stemmingmakerij. Er was een zwaar bewerkte video waarin werd gesuggereerd dat dit inderdaad gebeurde, maar na onderzoek bleek dat er niets van waar was. Planned Parenthood verhandelt expliciet GEEN delen van geaborteerde embryo's. Die video en de beschuldiging zijn pure leugens. Ik vind het bijzonder vreemd dat mensen dat feitje voor het gemak lijken te vergeten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 16:34

Mortlach schreef:Wat een stemmingmakerij. Er was een zwaar bewerkte video waarin werd gesuggereerd dat dit inderdaad gebeurde, maar na onderzoek bleek dat er niets van waar was. Planned Parenthood verhandelt expliciet GEEN delen van geaborteerde embryo's. Die video en de beschuldiging zijn pure leugens. Ik vind het bijzonder vreemd dat mensen dat feitje voor het gemak lijken te vergeten.


Volgens Eric Ferraro, van de afdeling communicatie van Planned Parenthood, stelt de kliniek de ‘weefsels’ alleen ter beschikking voor wetenschappelijk onderzoek.
En volgens het Katholiek Nieuwsblad:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... le-organen

Maar voor mij doet dit niet eens zozeer ter zake, ik bedoel, ik zal er mijn bezwaar niet op afstemmen.
Ik geloof zeker dat het waar kan zijn, omdat in Nederland geaborteerde embryo's ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.
Dus die handel kan best lucratief zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2015 16:45

Chaya schreef:Volgens Eric Ferraro, van de afdeling communicatie van Planned Parenthood, stelt de kliniek de ‘weefsels’ alleen ter beschikking voor wetenschappelijk onderzoek.
En volgens het Katholiek Nieuwsblad:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... le-organen

Maar voor mij doet dit niet eens zozeer ter zake, ik bedoel, ik zal er mijn bezwaar niet op afstemmen.
Ik geloof zeker dat het waar kan zijn, omdat in Nederland geaborteerde embryo's ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.
Dus die handel kan best lucratief zijn.


Mensen die een 'moral high ground' claimen, komen niet erg geloofwaardig over als ze dat doen op basis van leugens. Als het eerste filmpje een bij elkaar gelogen bende is, waarom zou ik dan geloven dat dat tweede filmpje wel bonafide is? Nee, dit is gewoon een rookbom afsteken en dan hopen dat mensen geloven dat waar rook is, ook vuur moet zijn. En helaas lijkt het effect te hebben. Ik zeg expres helaas, want dit soort discussies moet wel zuiver worden gevoerd op basis van feiten en niet op basis van leugens, ongeacht de uitkomst. Het is bijzonder teleurstellend dat het katholiek nieuwsblad niet vermeld dat het eerste filmpje vals was.

En als een kliniek keurig toestemming vraagt en er geen winst wordt gemaakt, dan zie ik het probleem niet.

Planned Parenthood vervult een onmisbare functie in de seksuele gezondheidszorg van vrouwen in Amerika die daar anders geen toegang toe hebben. Voeren ze abortussen uit? Ja, dat is nu eenmaal legaal in Amerika, maar het blijkt dat dit slechts 3% van de PP-activiteiten inhoudt. De rest zijn uitstrijkjes, consults, testen op geslachtsziekten, echt heel basale zaken. Via mijn vrouw heb ik contact met vrij veel vrouwen die tot de PP-doelgroep behoren en die zijn ten einde raad. Niet per se omdat ze een abortus willen, maar omdat ze geen geld hebben om een noodzakelijk uitstrijkje te laten uitvoeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2015 16:58

Ik las laatst een vrij rake opmerking over het belang van legale en veilige abortus. Ik parafraseer even.

Legale en veilige abortus heeft last van hetzelfde effect als vaccinaties. Het succes ervan is zo groot, dat mensen de gruwelen zijn vergeten die optraden voordat ze breed beschikbaar waren.

Mensen zijn het leed vergeten die kinderziekten ooit aanrichtten en strijden nu tegen vaccinatie. Hetzelfde voor legale abortus; mensen zijn het leed vergeten van vrouwen die zichzelf van de trap wierpen, zichzelf vergiftigen of met een breinaald of kleerhanger in de weer gingen in groezelige achterkamertjes, met alle gevolgen van dien.


Dat is mijn allergrootste probleem met het standpunt tegen abortus. Het voorkomt geen abortus. Het richt alleen leed aan onder wanhopige vrouwen die geen kant op kunnen. Ben je tegen abortus? Ga dan op straat en op scholen condooms uitdelen, zorg voor uitgebreide en volledige seksuele voorlichting vanaf jonge leeftijd (die niet alleen gericht is op het celibaat houden van jongeren), zorg voor gemakkelijke verkrijgbaarheid van andere voorbehoedsmiddelen. Alleen zo - in mijn ogen - voorkom je de meeste abortussen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2015 12:33

Ik heb het verhaal eerder gelezen of gehoord van die vrouw die eigenlijk dood moest zijn.

Hier kun je foto's zien van geaborteerde (lees: uit elkaar gerukte kinderen). Hopelijk dat het bij zulke beelden nog meer impact en aandacht krijgt.

Waarschuwing, het zijn schokkende foto's! : http://64.71.77.248/abortion/index.htm
Laatst gewijzigd door Johan100 op 16 nov 2016 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2016 15:38

Scherpe column in de Metro:

Dat anno 2016 nog steeds zoveel abortussen worden gepleegd, is ergens toch bijna vreemd. Bovendien is het enorm verdrietig. Niet te verkroppen. Al die kleintjes die zo wreed aan hun einde komen. Daar op die plek die de veiligste had moeten zijn op deze wereld, de baarmoeder. Gewoon. Tot 13 weken uit elkaar getrokken, alsof het niets is. Na 13 weken in stukjes geknipt. Als we dieren op die manier zouden slachten, zou half Nederland in opstand komen. “Afmaken die dierenbeulen”, hoor je dan. En nu? Oorverdovend stil.

Waarom heeft dat mensje geen recht van spreken?

Met 12 weken zwangerschap is het al een compleet mensje. Waarom heeft dat mensje geen recht van spreken? In de baarmoeder heb je in Nederland en helaas veel andere landen geen rechten. Behalve als de moeder een fervent roker is of af en toe een wijntje nuttigt, dan vallen we met z’n allen over haar heen. Pleegt ze abortus, dan is het haar recht, want baas in eigen buik. Hypocriet much? En die abortusgrens? 24 weken!


Help! Ik ben een fundamentalist
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2016 19:18

Mensen die blijven hameren op voorlichting, maar zo makkelijk over abortus (moet maar mogen) praten, zijn gevaarlijk naïef. Er worden ongeboren kinderen letterlijk kapotgeknipt. Wie weet werd er wel een talentvolle wetenschapper op deze manier door een arts verwoest, werd er een toegewijde verpleegster in zeven delen weggeschraapt of werd er een veelbelovende politicus op voorhand het zwijgen opgelegd.

Ondanks als die nodige voorlichting worden er nog steeds duizenden ongeboren kinderen vernietigd en dat in een land, dat aan de vooravond staat van een bevolkingskrimp. Het progressieve moralistische volk roept luidkeels "Baas in eigen buik!". Ja, de vrouw is inderdaad baas in eigen buik. Maar zij is ook baas over de toegang tot die buik en men hoeft anno 2016 niet meer ongewenst zwanger te worden, anders dan na verkrachting of ongekende domheid of, en die gevallen zul je altijd houden, pech.

Eén van de grote verworvenheden van de zogenaamde seksuele revolutie is, dat er open over het onderwerp seksualiteit gesproken kan worden. De taboesfeer was net zo "killing" als abortus. Maar juist door het feit dát er over gesproken kán en mág worden, zou ongewenst zwanger worden een stuk minder voor moeten komen, maar ik vraag me af deze revolutie niet veel te ver is doorgeschoten. Er wordt wel eens gezegd dat elke revolutie zijn eigen kinderen opeet. Dat lijkt in dit geval bijna letterlijk te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor BladeStraight » 22 nov 2016 21:20

Ik constateer een kentering in de samenleving over abortus. Ik heb het er regelmatig over met vrienden (die niet geloven) en ik merk dat, als je rustig wat argumenten voor het leven neer zet, en wel degelijk ook erkent dat er inderdaad een recht is om over het lichaam te beslissen, maar dat dit in conflict is met het recht van een ongeboren kind om te leven, begrijpen mensen het anti-abortus standpunt echt wel. Ik zou het goed vinden als ook meer niet-gelovigen zich uitspreken tegen abortus, het is immers al een aantal decennia afgedaan als een religieus standpunt, wat het volgens mij absoluut niet is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Quasi2 » 23 nov 2016 09:46

Mortlach schreef:Ik las laatst een vrij rake opmerking over het belang van legale en veilige abortus. Ik parafraseer even.

Legale en veilige abortus heeft last van hetzelfde effect als vaccinaties. Het succes ervan is zo groot, dat mensen de gruwelen zijn vergeten die optraden voordat ze breed beschikbaar waren.

Mensen zijn het leed vergeten die kinderziekten ooit aanrichtten en strijden nu tegen vaccinatie. Hetzelfde voor legale abortus; mensen zijn het leed vergeten van vrouwen die zichzelf van de trap wierpen, zichzelf vergiftigen of met een breinaald of kleerhanger in de weer gingen in groezelige achterkamertjes, met alle gevolgen van dien.


Dat is mijn allergrootste probleem met het standpunt tegen abortus. Het voorkomt geen abortus. Het richt alleen leed aan onder wanhopige vrouwen die geen kant op kunnen. Ben je tegen abortus? Ga dan op straat en op scholen condooms uitdelen, zorg voor uitgebreide en volledige seksuele voorlichting vanaf jonge leeftijd (die niet alleen gericht is op het celibaat houden van jongeren), zorg voor gemakkelijke verkrijgbaarheid van andere voorbehoedsmiddelen. Alleen zo - in mijn ogen - voorkom je de meeste abortussen.


Ik mis hier weer het deel dat volgens mij nog nooit goed aangepakt is: de psyche van de vrouw. Het is toch in-en-in triest dat we, op het moment dat iemand ongewenst zwanger is, geen andere oplossing hebben dan abortus? Maak nou eens geld vrij voor betere psychische begeleiding voor zulke vrouwen. Je voorkomt niet alles, ook niet met voorlichting. En dan is abortus het enige alternatief, althans, zo lijkt het. Het is zo belangrijk om te investeren in levende! alternatieven.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2016 10:45

Het is hetzelfde naïeve argument als wat de voorstanders van legalisering van "soft"drugs aandragen: legaliseer het nou, want anders gebruiken ze het illegaal en ze gebruiken het toch wel.

Zo kun je overal wel voor capituleren. Dat is de mentaliteit van de knikkende knietjes.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten