Gezamenlijk standpunt over abortus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2015 00:16

Toetsenbord schreef:Je hebt een idee, maar weet het dus eigenlijk ook helemaal niet? Wel n beetje vervelend voor de mensen waar je het over hebt...

Ik laat inderdaad iemand 'lijden' zodat hij zelf de keuze kan maken. Jij vult voor een ander in dat zijn potentiële leven een lijden wordt, dus maak je voor diegene de keuze dat jij dat niet acceptabel vindt. Dat is pas vreemd... Nog voorbijgaand aan het feit dat de vrucht mogelijk net zo goed zelfbeschikkingsrecht heeft over het potentiële leven als de moeder.


Ik probeer mee te gaan in jouw redenatie. Voor mij is het helemaal niet relevant of de vrucht later lijdt of niet. En ja, ik vind inderdaad dat de rechten van de moeder die van de vrucht overstijgen.

Je vindt jezelf hoger in rang dan een mens in wording?


Ja, puur door het feit dat ik al geboren ben en een embryo nog niet.

De reden dat ik medisch noodzakelijke abortus uitsluit is dezelfde als waarom bijvoorbeeld een kankerpatiënt niet hoeft uit te leggen waarom hij die ziekte heeft.


Alleen speelt er in het geval van die kanker geen tweede (potentiële) leven mee. Dus gaat die vergelijking niet op. Leg mij maar eens uit, als je in de situatie zit waarin de vrouw zal overlijden als ze het kind baart, maar het kind het in principe zal overleven, waarom er dan ineens wel abortus mag worden gepleegd. Dan ruil je het ene leven toch in tegen het andere.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Toetsenbord » 13 nov 2015 00:25

In de vorige post vond je dat nog wel van belang... "Al is het alleen maar omdat..."

Verder vind ik dat je nogal bevooroordeeld de zaken voor een ander inkleurt. Ik ben bang dat je een nieuw leven evenveel te laag inschat als jezelf te hoog...

Ik denk dat ik het hier maar bij laat. Ik heb de indruk dat je precies begrijpt wat ik bedoel, maar voor jezelf niet wilt dat het zo zou kunnen zijn.

Het beste en ik hoop dat jou en vooral een potentieel leven de keuze onthouden wordt. Ik ben benieuwd of je nog kunt zeggen dat je zelf meer bent als je met de vrucht van een miskraam in je handen hebt gestaan of aan get graf van een levenloos geboren kindje...
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 12:03

Mortlach schreef:Ik probeer mee te gaan in jouw redenatie. Voor mij is het helemaal niet relevant of de vrucht later lijdt of niet. En ja, ik vind inderdaad dat de rechten van de moeder die van de vrucht overstijgen.

Kijk eens hier in het topic zwanger, hoeveel vrouwen het hebben over hun vrucht. :?
Wat is dat voor kille redenering?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2015 12:57

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Eerst de discussie heel persoonlijk maken, en me dan verwijten dat ik onpersoonlijke keuzes maak.

Ik gebruik expres 'vrucht' en niet 'mens' of 'baby' of 'kind' omdat het dat tot een bepaalde tijd in mijn ogen nog niet is. Taal is belangrijk en het maakt heel wat uit of je zegt "ik heb een embryo laten verwijderen" of "ik heb mijn kind laten vermoorden".

Natuurlijk zullen de mensen die dolgelukkig zijn met hun zwangerschap anders reageren dan de mensen die een abortus overwegen - en gelukkig is die eerste groep vele malen groter dan de laatste. Dat maakt het nog niet dat de gevoelens van die laatste groep ongeldig zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 13:08

Mortlach schreef:Maar zo werkt het natuurlijk niet. Eerst de discussie heel persoonlijk maken, en me dan verwijten dat ik onpersoonlijke keuzes maak.

Ik gebruik expres 'vrucht' en niet 'mens' of 'baby' of 'kind' omdat het dat tot een bepaalde tijd in mijn ogen nog niet is. Taal is belangrijk en het maakt heel wat uit of je zegt "ik heb een embryo laten verwijderen" of "ik heb mijn kind laten vermoorden".

Natuurlijk zullen de mensen die dolgelukkig zijn met hun zwangerschap anders reageren dan de mensen die een abortus overwegen - en gelukkig is die eerste groep vele malen groter dan de laatste. Dat maakt het nog niet dat de gevoelens van die laatste groep ongeldig zijn.

Zo werkt het helaas wel Mortlach, ook al is een vrouw ongewenst zwanger, zal zij niet altijd in termen denken zoals: het is maar een vrucht. Zo ziet het er ook niet uit!
Dit is een "vrucht" van 12 weken Mortlach! Dan heet het trouwens al een foetus.
Afbeelding

Hoe kun je er dan zo gevoelloos over spreken, dat begrijp ik echt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2015 13:43

Dat poppetje is een vervalsing om het maar zo schattig mogelijk te laten lijken. Als het over abortus gaat, ben ik natuurlijk wel voor hoe vroeger, hoe beter.

Het ziet er namelijk eerder ZO (klik). Waarschuwing, plaatje kan schokkend zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Toetsenbord » 13 nov 2015 13:49

Natuurlijk zullen de mensen die dolgelukkig zijn met hun zwangerschap anders reageren dan de mensen die een abortus overwegen - en gelukkig is die eerste groep vele malen groter dan de laatste. Dat maakt het nog niet dat de gevoelens van die laatste groep ongeldig zijn.


Waarom vind je dat gelukkig?

Als het over abortus gaat, ben ik natuurlijk wel voor hoe vroeger, hoe beter.


Waarom dan?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 13:58

Mortlach schreef:Dat poppetje is een vervalsing om het maar zo schattig mogelijk te laten lijken. Als het over abortus gaat, ben ik natuurlijk wel voor hoe vroeger, hoe beter.

Het ziet er namelijk eerder ZO (klik). Waarschuwing, plaatje kan schokkend zijn.

Ziet dat eruit als 2 vruchten?
Als dat zo zou zijn, waarom zijn verreweg de meeste vrouwen zo lang ontdaan en in rouw over hun verloren "vrucht"?
Mortlach, je weet niet waar je over praat of je stelt je ongevoelig op.
Als jouw vrouw een miskraam zou krijgen, zou je dan ook zeggen: kom meid, herpak je, het is maar een vrucht? Nee toch.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2015 14:04

Chaya schreef:Ziet dat eruit als 2 vruchten?


Ja, hoewel ik wel erken dat het randgevallen zijn.

Als dat zo zou zijn, waarom zijn verreweg de meeste vrouwen zo lang ontdaan en in rouw over hun verloren "vrucht"?


Omdat een miskraam niet hetzelfde is als kiezen voor een abortus.

Mortlach, je weet niet waar je over praat of je stelt je ongevoelig op.
Als jouw vrouw een miskraam zou krijgen, zou je dan ook zeggen: kom meid, herpak je, het is maar een vrucht? Nee toch.


Nee, want een zwangerschap zou door ons beiden zeer gewenst zijn. Je probeert een situatie waarin mensen zwanger willen zijn te vergelijken met de situatie waarin de vrouw dat niet wil. Dat heeft niets met mijn vermeende ongevoeligheid te maken, maar met jouw poging een emotie te injecteren in een situatie waar deze niet thuishoort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 14:13

Mortlach schreef:Nee, want een zwangerschap zou door ons beiden zeer gewenst zijn. Je probeert een situatie waarin mensen zwanger willen zijn te vergelijken met de situatie waarin de vrouw dat niet wil. Dat heeft niets met mijn vermeende ongevoeligheid te maken, maar met jouw poging een emotie te injecteren in een situatie waar deze niet thuishoort.

Nou toch wel. Want je blijft hardnekkig over vruchten praten en als het van jezelf zou zijn, dan heet dat opeens niet meer zo, omdat er een emotionele injectie is gegeven.
Als je een discussie over dit soort onderwerpen voert, kun je emotie er niet uit laten.
De getoonde foetussen zijn niet mijn kindjes, noch heb ik er enige emotionele binding mee, maar het is door God geschapen leven en daar mogen wij zomaar geen einde aan maken, omdat het ons even niet uitkomt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Katlheen » 13 nov 2015 14:38

Dan neem ik aan dat jij er ook geen moeite mee hebt als ik dingen van jou af neem die in potentie waardevol voor je kunnen zijn? Het gaat er mij niet om of iets in potentie is of niet. Je maakt een keuze voor een ander. En die keuze kun je ook bij de vrucht zelf laten. Vindt een uiteindelijk levensvatbaar kind dat zijn lijden ondraaglijk en uitzichtloos is? Dan kan dat kind kiezen voor euthanasie. Dat je zelf dan tegen je zin in de zwangerschap moet uitdragen is de verantwoordelijkheid die je dan maar moet nemen als je kennelijk zo dom bent om er niet voor te zorgen dat er geen ongewilde zwangerschap is ontstaan. Daarom mijn conclusie: gewoon egoïsme. Uiteraard de medisch noodzakelijke abortus uitgesloten


Wacht even, begrijp ik het goed dat je stelt dat een koppel, zwanger, maar een zwangerschap moet uitdragen ook al weten ze dat het kind zwaar gehandicapt is en zal lijden aan alles? En wat is levensvatbaar? Dat het langer leeft dan 1 dag?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Toetsenbord » 13 nov 2015 14:55

Dan neem ik aan dat jij er ook geen moeite mee hebt als ik dingen van jou af neem die in potentie waardevol voor je kunnen zijn? Het gaat er mij niet om of iets in potentie is of niet. Je maakt een keuze voor een ander. En die keuze kun je ook bij de vrucht zelf laten. Vindt een uiteindelijk levensvatbaar kind dat zijn lijden ondraaglijk en uitzichtloos is? Dan kan dat kind kiezen voor euthanasie. Dat je zelf dan tegen je zin in de zwangerschap moet uitdragen is de verantwoordelijkheid die je dan maar moet nemen als je kennelijk zo dom bent om er niet voor te zorgen dat er geen ongewilde zwangerschap is ontstaan. Daarom mijn conclusie: gewoon egoïsme. Uiteraard de medisch noodzakelijke abortus uitgesloten


Wacht even, begrijp ik het goed dat je stelt dat een koppel, zwanger, maar een zwangerschap moet uitdragen ook al weten ze dat het kind zwaar gehandicapt is en zal lijden aan alles? En wat is levensvatbaar? Dat het langer leeft dan 1 dag?


Jij stelt dat je weet dat een kind zwaar gehandicapt is en lijdt aan alles. Dat vul je in, want zo'n kind mag zelf weten of het lijdt of niet. Misschien ervaart een kind het helemaal niet als lijden... Ik ga er even een beetje vanuit dat je het niet met mij eens bent (misschien schat ik dat verkeerd in, maar dat denk ik uit je manier van schrijven af te kunnen leiden). Ik vind dat de grote denkfout die mensen als jij en Mortlach maken is, dat jullie veel teveel voor een vrucht/kindje invullen. Als jullie echt zo vrij willen denken, laat dan de keuze voor beëindiging van het leven ook aan iemand zelf. En niet de keuze van de moeder is doorslaggevend, die is er zelf bij geweest dat ze zwanger werd. Een kindje kan daar niets aan toe- of afdoen.

Bovendien is het niet toevallig als je zwanger raakt. Zelfs niet al zou dat door een verkrachting o.i.d. zijn. Vertrouw op God, ook in die weg!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Toetsenbord » 13 nov 2015 14:56

@ Mortlach: ik kan het toch niet helemaal laten...

Natuurlijk zullen de mensen die dolgelukkig zijn met hun zwangerschap anders reageren dan de mensen die een abortus overwegen - en gelukkig is die eerste groep vele malen groter dan de laatste. Dat maakt het nog niet dat de gevoelens van die laatste groep ongeldig zijn.


Waarom vind je dat gelukkig?

Als het over abortus gaat, ben ik natuurlijk wel voor hoe vroeger, hoe beter.


Waarom dan?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Toetsenbord » 13 nov 2015 14:58

Chaya schreef:
Ziet dat eruit als 2 vruchten?


Ja, hoewel ik wel erken dat het randgevallen zijn.

Als dat zo zou zijn, waarom zijn verreweg de meeste vrouwen zo lang ontdaan en in rouw over hun verloren "vrucht"?


Omdat een miskraam niet hetzelfde is als kiezen voor een abortus.


Als dit randgevallen zijn, waar ligt dan volgens jou de grens?

Wat is het verschil in 'vrucht' als gevolg van een miskraam of als gevolg van een abortus?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Katlheen » 13 nov 2015 15:29

ij stelt dat je weet dat een kind zwaar gehandicapt is en lijdt aan alles. Dat vul je in, want zo'n kind mag zelf weten of het lijdt of niet. Misschien ervaart een kind het helemaal niet als lijden... Ik ga er even een beetje vanuit dat je het niet met mij eens bent (misschien schat ik dat verkeerd in, maar dat denk ik uit je manier van schrijven af te kunnen leiden). Ik vind dat de grote denkfout die mensen als jij en Mortlach maken is, dat jullie veel teveel voor een vrucht/kindje invullen. Als jullie echt zo vrij willen denken, laat dan de keuze voor beëindiging van het leven ook aan iemand zelf. En niet de keuze van de moeder is doorslaggevend, die is er zelf bij geweest dat ze zwanger werd. Een kindje kan daar niets aan toe- of afdoen.


Maar als je weet dat de vrucht zwaar gehandicapt is, en je krijgt van alle artsen duidelijke info over het mogelijke leven van je kind, dan nog stel je dat je het maar moet laten komen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten