Gezamenlijk standpunt over abortus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor RogerS » 06 nov 2015 23:07

Hi allemaal,

Hoewel ik geen christen ben, ben ik een tegenstander van abortus. Aangezien ik voorlopig ook geen kinderen wil en seks over het algemeen bij een relatie hoort (in de kringen waarin ik me bevind) lijkt het me fijn om een vriendin te vinden die hier hetzelfde over denkt. Natuurlijk zorg ik ervoor dat seks veilig zal plaatsvinden, maar er bestaat natuurlijk altijd een kleine kans dat het mis gaat.

Stel dat ik iemand tegen zou komen die wel voor abortus zou zijn. Hoe zou je daar dan, in jullie ogen, als (niet-christelijke) man mee om moeten gaan?

Groeten,
Roger

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 09:37

RogerS schreef:Hi allemaal,

Hoewel ik geen christen ben, ben ik een tegenstander van abortus. Aangezien ik voorlopig ook geen kinderen wil en seks over het algemeen bij een relatie hoort (in de kringen waarin ik me bevind) lijkt het me fijn om een vriendin te vinden die hier hetzelfde over denkt. Natuurlijk zorg ik ervoor dat seks veilig zal plaatsvinden, maar er bestaat natuurlijk altijd een kleine kans dat het mis gaat.

Stel dat ik iemand tegen zou komen die wel voor abortus zou zijn. Hoe zou je daar dan, in jullie ogen, als (niet-christelijke) man mee om moeten gaan?

Groeten,
Roger


Als je een relatie met zo iemand zou beginnen, bedoel je?

Het is jouw lichaam niet, dus is de keuze niet aan jou. Maar dubbel-veilig vrijen (condooms + pil/spiraaltje) maakt de kans dat het misgaat wel heel klein. Dat lijkt me dus een goed begin. Als je iemand tegenkomt die zegt "nee, ik ben niet aan de pil, als ik zwanger word, laat ik wel een abortus plegen", dan zou ik heel hard wegrennen.

Maar uiteindelijk is er niemand die voor abortus is. De meeste mensen die de mogelijkheid daartoe verdedigen, zullen zeggen dat in een ideale wereld geen enkele abortus wordt uitgevoerd. Helaas leven we niet in een ideale wereld. Ik ben zo iemand. Ik betreur elke abortus die wordt uitgevoerd, maar erken dat het alternatief vele malen erger is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 10:06

Mortlach schreef:Het is jouw lichaam niet, dus is de keuze niet aan jou.

Het lijkt me toch dat de keuze voor abortus (hoe verwerpelijk ook) een keuze is van beide partners.
Maar uiteindelijk is er niemand die voor abortus is.

Er zijn vele, vele mensen voor complete vrijheid betreffende abortus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 10:55

Yoshi schreef:Het lijkt me toch dat de keuze voor abortus (hoe verwerpelijk ook) een keuze is van beide partners.


Misschien, maar uiteindelijk is de keuze van de vrouw in mijn ogen doorslaggevend. Het is immers haar lichaam dat permanente veranderingen ondergaat.

Er zijn vele, vele mensen voor complete vrijheid betreffende abortus.


En ik ben er daar één van, maar dat sluit niet uit dat ik abortus betreur. Arbortus (weer) verbieden is in mijn ogen alleen vele malen erger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 10:58

Mortlach schreef:Misschien, maar uiteindelijk is de keuze van de vrouw in mijn ogen doorslaggevend. Het is immers haar lichaam dat permanente veranderingen ondergaat.

In mijn ogen heeft de man net zo veel te vertellen als de vrouw als het op abortus aankomt.
En ik ben er daar één van, maar dat sluit niet uit dat ik abortus betreur. Arbortus (weer) verbieden is in mijn ogen alleen vele malen erger.

Er zijn vele mensen die abortus allerminst betreuren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor meribel » 07 nov 2015 11:07

ik heb een flashback, volgens mij is exact deze vraag al eens geweest!


En verder zie ik het hele probleem niet,

als jij als man geen kinderen wil en absoluut tegen abortus bent dan steriliseer je jezelf.
Of als je mogelijk ooit wel kinderen wil, dan gebruik je in ieder geval altijd zorgvuldig een condoom.

en meest belangrijk, als jij niet een vriendin vind die exact hetzelfde denkt over jou abortus-standpunt dan ga je geen relatie met haar aan en heb je geen sex met haar.
Lijkt me geen enkel probleem om zoiets van te voren even te bespreken voordat je gemeenschap hebt als je dit zo aan het hart gaat.



het lijkt me dus een heel onwaarschijnlijke situatie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:09

Yoshi schreef:In mijn ogen heeft de man net zo veel te vertellen als de vrouw als het op abortus aankomt.


Dat kan. Dat ben ik dan hartgrondig met je oneens.

Er zijn vele mensen die abortus allerminst betreuren.


Dat klopt, en dat is inderdaad een probleem. Ik betreur abortus, maar niet de mogelijkheid tot arbortus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:24

Yoshi schreef:In mijn ogen heeft de man net zo veel te vertellen als de vrouw als het op abortus aankomt.


Maar hoe werkt dat dan als de vrouw een abortus wil en de man niet? Wat geeft dan de doorslag? Als de man een abortus wil en de vrouw niet, dan kan de vrouw altijd nog de man ontslaan van enige verantwoordelijkheid als vader (even aangenomen dat er verder geen relatie is of overige kinderen), maar in dat eerste geval kan dat dus niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor meribel » 07 nov 2015 11:32

ik snap het gevoel wel dat een man heeft, dat hij net zoveel te zeggen heeft over een abortus. Er zit natuurlijk veel emotie bij, feit dat er ook van jou dna een kindje groeit in iemand anders buik.

maar uiteindelijk, je lijf is je eigen lijf.

natuurlijk in een goede relatie heb je zeggenschap over iemand anders zijn lichaam....dat wil zeggen, stel hij overweegt bijvoorbeeld een sterilisatie, dan is dat iets waar je samen over praat.

Maar uiteindelijk is het zijn lichaam.


Het kán niet zo zijn dat iemand anders uitendelijk een beslissing kan maken over iets wat in mijn lijf groeit.


En dat geeft helaas ook problemen natuurlijk. Want het is precies de ethische discussie of je een nog-niet geboren kind bijvoorbeeld al onder toezichtstelling kan zetten bij een verslaafde moeder.
of dat je kan 'eisen' met dus harde gevolgen of een zwangere moeder wel stopt met roken en drinken.
Want in dat laantje kom je dan uit.

En ondanks de positieve gevolgen die dat kan hebben voor kinderen uiteindelijk, ben ik er erg huiverig voor.
Het zou voor mij betekenen dat als ik zwanger ben dat ik dan niet meer de volledige zeggenschap heb over mijn eigen lijf.

Dus ik ben daar tegen.
Hoe ellendig ook de consequenties voor bijv. een verslaafd geboren kind.

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 11:38

Mortlach schreef:Maar hoe werkt dat dan als de vrouw een abortus wil en de man niet? Wat geeft dan de doorslag? Als de man een abortus wil en de vrouw niet, dan kan de vrouw altijd nog de man ontslaan van enige verantwoordelijkheid als vader (even aangenomen dat er verder geen relatie is of overige kinderen), maar in dat eerste geval kan dat dus niet.

Vanuit mijn oogpunt moet men gezamenlijk tot een beslissing komen. Indien die beslissing niet gezamenlijk genomen kan worden moet het kind ter wereld worden gebracht. Indien de vrouw er dan afstand van wil doen dan kan dat.

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 11:39

meribel schreef:Het kán niet zo zijn dat iemand anders uitendelijk een beslissing kan maken over iets wat in mijn lijf groeit.

Uiteindelijk heb je zelf die beslissing genomen door met de ander gemeenschap te hebben (muv verkrachting).

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:42

meribel schreef:ik snap het gevoel wel dat een man heeft, dat hij net zoveel te zeggen heeft over een abortus. Er zit natuurlijk veel emotie bij, feit dat er ook van jou dna een kindje groeit in iemand anders buik.

maar uiteindelijk, je lijf is je eigen lijf.

natuurlijk in een goede relatie heb je zeggenschap over iemand anders zijn lichaam....dat wil zeggen, stel hij overweegt bijvoorbeeld een sterilisatie, dan is dat iets waar je samen over praat.

Maar uiteindelijk is het zijn lichaam.


Inspraak, geen zeggenschap.

[quote]
Het kán niet zo zijn dat iemand anders uitendelijk een beslissing kan maken over iets wat in mijn lijf groeit.

Precies. De tijd dat de vrouw bezit was van haar vader/haar man, ligt toch ver achter ons.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:44

Yoshi schreef:Uiteindelijk heb je zelf die beslissing genomen door met de ander gemeenschap te hebben (muv verkrachting).


Ja, nou en? Seks is toch geen Russisch roulette?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 11:44

De tijd dat het extremistische feminisme waarbij de vrouw enkel zelf besloot over abortus hebben we wat mij betreft ook al wel lang en breed gehad. De man heeft ook rechten, het kind is evengoed zijn kind.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:46

Yoshi schreef:Vanuit mijn oogpunt moet men gezamenlijk tot een beslissing komen. Indien die beslissing niet gezamenlijk genomen kan worden moet het kind ter wereld worden gebracht. Indien de vrouw er dan afstand van wil doen dan kan dat.


Oké, ik begrijp dat oogpunt wel, maar je slaat nu de 9 maanden zwangerschap + de levenslange effecten die dat kan hebben op het lichaam van de vrouw (bekkeninstabiliteit, levenslang rugklachten, etc) over. Die gaan echt niet ineens over als je afstand doet van het kind. Plus het psychologische effect dat je als vrouw in principe wordt gereduceerd tot broedmachine.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten