Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2015 08:37

Wat versta je onder humor? En heeft een ernstige man, in het zwart gekleed, soms hanteert hij een huilige preektrant, wel humor?
Misschien goed om ook eens een andere kant te belichten van deze (kleiner wordende) groep voorgangers.

Uit een stukje over druk- en zetfouten op digibron:
Ds. D. Rustige uit Hierden (1889-1963) had ook met de zetduivel te maken. Hij liet een serie prekenboeken verschijnen onder de veelzeggende titel ”Sermoenen uit Niemandsland”. Niemandsland, want hij was bij geen enkel kerkgenootschap aangesloten. Een van zijn boeken, ”Late druiven”, bevatte ook enkele storende fouten. Op een originele manier probeerde hij die onder de aandacht van zijn lezers te brengen: door middel van een boekenlegger.

Op die bladwijzer staat aan de achterkant: „Erratum. Ik beklaag mij niet over de zetter - nog minder over het drukfoutenduiveltje. De zetter ken ik niet, nochtans is hij mij sympathiek geworden door zijn stijlvol werk, zijn juiste begrip van de passages, zijn gevoel voor hetgeen hij ons overbracht. De fouten zijn dus voor mij, arme. Vergeet niet, het is ’n gesproken woord: „Wie in woorden niet struikelt, is een volmaakt man.” Ik tracht ze te achterhalen om koers te houden en zo de lezer, die „lezen” kan, des te meer te doen genieten van dit boek, „vol ergernis” - maar bovenal van „troost”.”

Het is geen humor, noch dijenkletser, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik het las.
En zo zijn er meer predikanten uit de uiterst rechtse flank, die bekend staan om hun humor of kwinkslagen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2015 09:40

Chaya schreef:En zo zijn er meer predikanten uit de uiterst rechtse flank, die bekend staan om hun humor of kwinkslagen.


Uiteraard zou ik zeggen, gevoel voor humor heeft niets te maken met "linkse or rechtse flanken".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2015 11:52

Twee anekdotes uit het leven van ds. Zelle:

Toen hij tweemaal op een zondag in dezelfde gemeente zou voorgaan, vernam hij van de kerkenraad dat de middagdienst maar matig bezocht werd. ''Daar zullen we dan eens verandering in brengen, '' zei Zelle. Aan het einde van de preek, toen de ouderling van dienst hem van de kansel wilde halen, liep hij niet het trapje af, maar sprong hij vanaf de preekstoel over de treden heen met een plof op de grond. Inderdaad zat de kerk die middag weer vol, zij het niet met mensen die begerig waren naar het Woord, maar met mensen die nieuwsgierig waren naar wat de dominee nu weer zou gaan doen.
(zou ook geplaatst kunnen worden in topic: visite op zondag) :D

Legendarisch was zijn gebruik van een steen. Deze werd door hem in verschillende gemeenten plechtig de kerk in gedragen en duidelijk zichtbaar op de kansel gelegd. ''Door deze steen'' zo sprak ds. Zelle plechtig voor hij aan zijn preek begon, ''zal er een wonder geschieden.'' Daarna begon hij te preken, zonder nog enige aandacht aan de steen te schenken. De gemeente zat in spanning af te wachten wat er met die steen zou gebeuren, maar er gebeurde niets. Pas vlak voor hij de kansel verliet, liet hij zijn blik opnieuw op de steen vallen. ''Heeft u het wonder opgemerkt? '' zo vroeg hij. En na een korte stilte: ''Ik wel: niemand van u heeft deze dienst geslapen!''
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2015 11:54

Ik kwam er ook nog één tegen van Prof. G. Wisse:

Als predikant moest Wisse een gemeentevergadering leiden. Aan het begin van de vergadering werd hem een briefje overhandigd. Er stond slechts één woord op: onbenul. De schrijver van het briefje was het duidelijk niet met de dominee eens. Zo’n brief heb ik nog nooit ontvangen, zei Wisse. Soms krijg ik een brief die niet is ondertekend. Maar op deze brief staat alleen maar de ondertekening.

Geweldig. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2015 15:39

Chaya schreef:En zo zijn er meer predikanten uit de uiterst rechtse flank, die bekend staan om hun humor of kwinkslagen.

rotterdam schreef:Uiteraard zou ik zeggen, gevoel voor humor heeft niets te maken met "linkse or rechtse flanken".

Helemaal mee eens, humor heb je of je hebt het niet.

Nina

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Nina » 02 okt 2015 19:42

Chaya schreef:Ik kwam er ook nog één tegen van Prof. G. Wisse:

Als predikant moest Wisse een gemeentevergadering leiden. Aan het begin van de vergadering werd hem een briefje overhandigd. Er stond slechts één woord op: onbenul. De schrijver van het briefje was het duidelijk niet met de dominee eens. Zo’n brief heb ik nog nooit ontvangen, zei Wisse. Soms krijg ik een brief die niet is ondertekend. Maar op deze brief staat alleen maar de ondertekening.

Geweldig. :lol:


Heel gevat!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor StillAwake » 05 okt 2015 16:00

Nina schreef:Heel gevat!

Inderdaad, heel gevat.
Ik heb dezelfde anekdote echter al heel vaak langs horen komen (en ook in andere talen) dat ik aan de authenticiteit van het verhaal wél twijfel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Rozijn » 05 okt 2015 19:04

Ik ken hem als een verhaal over Hans Wiegel, die zou spreken op een of andere bijeenkomst.
Voordat hij aan zijn referaat begon, stond iemand op en riep een onfatsoenlijk woord naar hem.
Waarom Wiegel antwoordde: "Fijn dat u zich even voorstelt, mijn naam is Wiegel."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2015 11:22

Leuk topic.
Hier een overdenking / prediking door een ernstige Broeder, tegelijk vol humor
Humor en Ernst gaan hier gelijk op in een gelijke verhouding.
het houdt de aandacht erbij, en het komt binnen.

Moeite waard overigen om helemaal deze overdenking te beluisteren over "de Heilige Geest"

https://www.youtube.com/watch?v=sOJNtq-stLA
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Heeft de ernstige dominee (geen) humor?

Berichtdoor Race406 » 09 okt 2015 22:16

Ds. Van de Woestijne (toch niet bepaald een linkse broeder) haalde in één van zijn preken een voorval aan met een catechisant. Het was op catechisatie gegaan over Pinksteren, waar de discipelen opeens in andere talen spraken zonder ervoor geleerd te hebben. Een catechisant verzuchtte: Het mocht voor mij nu ook wel Pinksteren zijn. Dan hoefde ik ook niet zo zwaar te blokken op die talen op school.
Ik vond hem wel aardig.. :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten