Leviticus-wetten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Leviticus-wetten.

Berichtdoor jaapo » 07 aug 2015 21:43

Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor JeeWee » 07 aug 2015 22:56

We doen gewoon net als de kippen: we pikken er uit wat ons past en wat ons persoonlijk niet al te veel belemmert...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Cicero » 08 aug 2015 08:00

jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.

Volgens de klassieke reformatorische leer bevatten ook de brieven van Paulus gezaghebbende regels.

En volgens dezelfde leer moet je de geboden van het OT indelen in ceremonieel, burgerlijk en ethisch/zedelijk. Alleen het zedelijke aspect van de wet zou nog geldig zijn. In de nadere Reformatie ging men daar overigens strikter mee om dan in de Reformatie zelf. Calvijn acht bijvoorbeeld het sabbatsgebod ceremonieel. Het zedelijke aspect ervan is dat mensen rust nodig hebben en dat één dag in de week een vrije dag dus iets goeds is. (Maar dat hoeft niet per se op zondag.) Het moge duidelijk zijn dat het gehanteerde criterium geen gelijkluidende resultaten oplevert, en dat dus de heersende tradities voor een groot deel bepalen wat men als zedelijk/ethisch gebod ziet.

Niet-Joden/Judeeërs in de tijd van Paulus werden door hem met klem ontraden de Joodse wetten te gaan volgen. Voor hen was 'de wet van Christus' voldoende, namelijk de liefde als vervulling van de wet. In de praktijk kwam dat erop neer dat ze vele Joodse wetten wel aanvaardden (zoals gij zult niet doden enz), maar dat komt ook omdat in die tijd veel dingen vanzelfsprekend waren, waarvan iedereen 'wist' dat het wet/norm/regel was. Paulus geeft dus ook geen sluitend ethisch systeem.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 09:28

@Jaapo:
Ik hoor vaker mensen deze vraag stellen.
Ik vond een artikel in het kerkblad van het Noorden:

Enkele zinnen hieruit, vanwege de overzichtelijkheid:

Oudtestamentische geboden en voorschriften zijn met goddelijk gezag omgeven. Ze waren uitdrukking van Gods wil voor het oude Israël. Daarom eisen ze eerbiedige aandacht op. Dat geldt ook voor regels en bepalingen die voor ons op het eerste gezicht weinig betekenis hebben.

Dit goddelijk gezag staat echter niet op zichzelf. Oudtestamentische geboden zijn niet alleen een uitdrukking van de wil van God, maar ook uitdrukking van zijn goedheid en genade. Op deze manier heeft de HERE niet met andere volkeren gehandeld. Zijn geboden zijn een teken van het voorrecht dat Israël werd toegekend. Hij heeft met Abraham en zijn nageslacht zijn verbond gesloten.

Daarom spreken de geboden over de eenheid van God en zijn volk. De HERE wil dat zijn liefde wordt weerspiegeld in zijn volk. Zijn volk moet heilig zijn omdat Hij zelf heilig is. Deze heiligheid spreekt over afzondering en een aparte positie. Er moet onderscheid zijn. Israël neemt onder de volkeren een aparte status in. Daarvan geven de geboden de grenzen aan. Ze zijn grenspalen van een gebied waar God op een bijzondere wijze koning is. Ze zijn vrucht van zijn heerschappij. Deze heerschappij is geen koele heerschappij, maar een heerschappij vanuit zijn genade. God heeft op grond van zijn heil zijn wil aan het oude Israël geopenbaard. Geboden en wetten zijn teken van genade en verlossing. Centraal staat daarin dat de verhouding tussen God en zijn volk goed moet zijn en blijven, ook de verhoudingen binnen zijn verbondsvolk. Daarover spreekt de wil die Hij zijn volk heeft bekendgemaakt. Beide lijnen zijn in alle oudtestamentische geboden aanwezig.

Het feit dat de oudtestamentische geboden golden voor een bepaald volk in een bepaalde tijd met het oog op een bepaalde taak neemt hun gezag niet weg. Zij hadden toen zeggingskracht en ook vandaag.

HET GEHELE ARTIKEL

Beantwoordt dit artikel je vraag, of een gedeelte daarvan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor jaapo » 08 aug 2015 17:20

Ik respecteer het gegeven citaat uit het kerkblad van het Noorden, maar bij goed lezen, zal iedereen het erover eens zijn, dat het geen antwoord is op de gestelde vraag. Het gaat over het hier en nu, in de situatie van de kerken in West-Europa. Er wordt ook nog - door een ander - gesteld, dat in bepaalde kringen Paulus gezaghebbend is. Ik reken mij absoluut niet tot die groepering. Ik ben Christen en geen Pauliaan. Paulus schreef brieven aan de gemeenten toen en heeft naar mijn mening voor ge gemeenten nu geen enkele zeggingskracht. Zelfs zijn opvattingen over de betekenis van Jezus wijken af van andere schrijvers in die tijd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor jaapo » 10 aug 2015 16:33

Zie je wel? Vrijwel geen concrete reacties, die het gestelde toelichten en verdedigen. Durven we niet, willen we niet of kunnen we niet? Of is het een vraag die bij niemand nog leeft? Vanwaar dan de ophef over naaktheid, homofilie en lossere opvattingen over seksualiteit?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 17 aug 2015 11:43

Beste Jaapo,

Ik weet niet of mijn reactie in dit topic voldoet aan je verwachtingen, maar ik wil wel een paar zaken hierover zeggen.

Over de wetten in Leviticus wordt al snel gepraat over de vraag of de wet nog van toepassing is en of de wet voor ons van toepassing is. Allerlei bochten wringt men om maar niet te hoeven voldoen aan de wet. Zoals: "de wet is niet aan ons (heidenen) gegeven", "de wet is voor Israël" en "Christus heeft de wet vervuld". Al deze weerwoorden gaan volledig voorbij aan wat Jezus zelf gezegd heeft in Mat. 5:17-19: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."

Op grond van deze woorden van Christus zelf stel ik vast dat de wet van toepassing is, niet alleen voor Israël, maar ook voor alle andere volgelingen van Christus.

Tot nu toe spreek ik over de wet, maar eigenlijk staat er in het Hebreeuws: Torah. Dit woord betekent: onderwijzing en instructie. Maar de Torah moet wel onderscheiden worden van de Joodse toevoegingen, zoals die te vinden zijn in de Talmoed. Ritueel handen wassen, keppeltje dragen, twee kaarsen aansteken voor de Sjabbat, etc. zijn allemaal zaken die door Joden zijn toegevoegd aan de Torah. Niet persé met de verkeerde bedoelingen, maar wel als die zaken als dwingende invulling worden gezien. Hiertegen ging Jezus ook in het verweer.

Volgens Joodse bronnen staan er in de Torah 613 ge- en verboden: https://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot
Als gevolg van het ontbreken van de Tempel en het niet wonen in het Beloofde Land blijven circa 277 geboden over. De meeste daarvan zijn moreel te noemen. Maar nergens in de Bijbel wordt onderscheid gemaakt in burgerlijk, ceremonieel en moreel, die in de theologie wel genoemd wordt.

Veel van deze ge- en verboden worden herhaald in het Nieuwe Testament. Maar volgens F.J. Dake heeft het Nieuwe Testament zelfs 1050 geboden. Hierin zitten wat dubbelingen, maar dan houd je nog circa 850 stuks over: http://www.petersteffens.nl/artikelen/onderwijs/1050-geboden-in-het-nieuwe-testament.html
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2015 14:14

jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.


Je het algemene regels, en regels die wezen op de komst van Jezus Christus en onze onreinheid voor zijn komst en reinheid door Hem. Denk daarbij aan reinheidswetten, offerwetten enz. Vervullen is wat anders dan ontbinden. Daarom geldt nog steeds dat we geen overspel mogen plegen of niet mogen doodslaan terwijl andere wetten uit het OT niet meer relevant voor ons zijn omdat Hij ze heeft vervuld. Daarom hoeven we bijvoorbeeld geen brandoffers en schuldoffers meer te brengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Boerin » 17 aug 2015 14:34

jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.

In Handelingen wordt gezegd dat de heidenen zich hebben te onthouden van bloed, hoererij en het verstikte en aan de afgoden geofferd vlees, maar later hoeft dat toch niet. Dus gelden de wetten over hoererij nog steeds. Het komt ook later weer terug in de brieven van Paulus.
Morele wetten gelden nog steeds, alleen sommige dingen waren een afschaduwing. We hoeven geen lam meer te slachten, want dat is vervuld. Goed voor de vreemdeling zorgen geldt nog steeds. Gemixte kleren gaat over mixture, een beetje van God en een beetje van de duivel. Daar heeft God nog steeds een hekel aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor naamloos » 17 aug 2015 14:57

Arco schreef:Over de wetten in Leviticus wordt al snel gepraat over de vraag of de wet nog van toepassing is en of de wet voor ons van toepassing is. Allerlei bochten wringt men om maar niet te hoeven voldoen aan de wet. Zoals: "de wet is niet aan ons (heidenen) gegeven", "de wet is voor Israël" en "Christus heeft de wet vervuld". Al deze weerwoorden gaan volledig voorbij aan wat Jezus zelf gezegd heeft in Mat. 5:17-19: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."

Op grond van deze woorden van Christus zelf stel ik vast dat de wet van toepassing is, niet alleen voor Israël, maar ook voor alle andere volgelingen van Christus.
Er zal geen jota of titel van de wet voorbij gaan, betekent dat niet dat er niets aan de wet zal worden toegevoegd of afgedaan?
Deut. 4: 1 Nu dan, Israël, luister naar de verordeningen en de bepalingen die ik u leer te doen; opdat u leeft en u het land dat de HEERE, de God van uw vaderen, u geeft, binnengaat en in bezit neemt. 2 U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt.

Jij voegt alle heidenvolken toe aan het adres aan wie God de Thora gegeven heeft, Jezus heeft dat niet gedaan.
Die heeft gezegd ''leer hen onderhouden alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb''.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor de passant » 17 aug 2015 15:03

Arco schreef:Beste Jaapo,

Ik weet niet of mijn reactie in dit topic voldoet aan je verwachtingen, maar ik wil wel een paar zaken hierover zeggen.

Over de wetten in Leviticus wordt al snel gepraat over de vraag of de wet nog van toepassing is en of de wet voor ons van toepassing is. Allerlei bochten wringt men om maar niet te hoeven voldoen aan de wet. Zoals: "de wet is niet aan ons (heidenen) gegeven", "de wet is voor Israël" en "Christus heeft de wet vervuld". Al deze weerwoorden gaan volledig voorbij aan wat Jezus zelf gezegd heeft in Mat. 5:17-19: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."

Op grond van deze woorden van Christus zelf stel ik vast dat de wet van toepassing is, niet alleen voor Israël, maar ook voor alle andere volgelingen van Christus.

Volgens Joodse bronnen staan er in de Torah 613 ge- en verboden: https://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot

16 ben je daar al mee bezig?
17 is dat al bij jou gebeurt?(neem aan dat je van het manlijk geslacht bent), zo nee wanneer ga je een afspraak maken voor de ingreep?
18 al gedaan?
19 t/m 20 al gedaan?
23 doe je dat?
27 idem
46 wat het ook mag inhouden , doe jij dat? in Zuid-Limburg zijn er wel een paar te vinden.
52 rekenwerk
56 ik durf te wedden (oei mag niet ) dat de meerderheid van refo nederland zich hieraan niet houdt, tenzij men het vergeestelijkt.
71 Wauw , wat een geweldige regel :oops: :lol: en dan durven ongelovigen nog vol te houden dat de Bijbel preuts is [-X
108 Nederland, zaterdag of zondag?????
125 doe jij dat?
133 doe jij dat?
134 idem
142 idem
144 huspakee alle varkens stallen Nederland uit (variatie op alle kernwapens nederland uit ,ben ik ook voor) eet jij varkensvlees?
150 een makkie
152 idem
157 paar jaar terug hele discussie geweest tot in de 2e kamer
202 iets wat de partij voor de dieren vast heel mooi zullen vinden
211 gebeurt dat in Nederland
221 doe jij dat?
287 vind jij dat dit in Nederland ingevoerd moet worden?
345 hoi baardmans
365 d j d?
366 d j d?
404 wat is de wisselkoers?
409 do jij dat?
433 ?
456 jullie kerk?
536 hoeveel kost 1 lammetje?
545 moet je nou naar jerusalem of jullie kerk of nog een andere uitleg???
583 wat doen we met alexander?
586 ben ik helemaal voor!
587 heeft ie ook wat te doen!
603 Daarom tegen kernwapens!
611 wat hebben ze gedaan? (niet spieken)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 19 aug 2015 11:07

@Naamloos:
Dus jij zou willen stellen dat Israël, naar geboorte, zich wel moet blijven houden aan Torah, ook als zij in Jezus als hun Messias geloven. En dat heidenen die in Jezus als hun Messias geloven dan niet aan de Torah hoeven te houden? Is dit niet de tweedeling, waarvoor geen basis is in de BIjbel?

@de passant:
En wat wil je nu bereiken met je reactie?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2015 12:06

In Christus is er een nieuw verbond voor zowel Joden als heidenen en bij dat nieuwe verbond horen nieuwe regels.

Van Kefas (Petrus) lezen we in Galaten dat hij een Jood was die als een heiden leefde.

Maar toen Kefas in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk. Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis. De andere Joden deden met hem mee, en zelfs Barnabas liet zich meeslepen door hun huichelarij. Toen ik zag dat ze niet de rechte weg naar het ware evangelie bewandelden, zei ik tegen Kefas, in aanwezigheid van iedereen: ‘Jij bent een Jood, maar je leeft als een heiden en houdt je niet aan de Joodse gebruiken; hoe kun je dan opeens heidenen dwingen als Joden te leven?’

Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven


Paulus verwijt hier Kefas iets, maar niet dat hij zich niet aan de Joodse gebruiken houdt. Maar dat hij heidenen wil dwingen om als Joden te leven. Toch wordt Kefas verder in de Bijbel als een medechristen gezien. Blijkbaar was het totaal geen probleem om je niet aan Joodse gebruiken te houden voor een Jood, net zomin als dat het een probleem was voor de heidenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 19 aug 2015 15:14

Nu moet je geen dingen door elkaar gooien. Er zijn twee dingen: 1) Torah, de instructie van God. 2) Joodse gebruiken, door rabbijnen geïnterpreteerde regels, later opgeschreven in de Talmoed.

Waar het in Mat. 5:17-19 over gaat is duidelijk 1), de Torah. Maar waar Jezus tegen waarschuwt is het volgen van Joodse gebruiken (nummer 2, dus), zoals we dat o.a. kunnen lezen in Mat. 23.

Het is een Joods gebruik dat Joden niet samen eten met heidenen, dat staat niet in de Torah.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor naamloos » 19 aug 2015 16:01

Arco schreef:En wat wil je nu bereiken met je reactie?
Laten zien dat jij het zelf bent die zich in allerlei bochten wringt om gelovigen uit de heidenen onder de Thora te willen stellen.
In de bijbel staat het niet, ook niet in jouw ''bewijstekst''. Jezus zegt NB dat Hij geen titel of jota zal veranderen, en wilt zomaar eventjes hele voksstammen aan het O.V. toevoegen.
Arco schreef:Dus jij zou willen stellen dat Israël, naar geboorte, zich wel moet blijven houden aan Torah, ook als zij in Jezus als hun Messias geloven. En dat heidenen die in Jezus als hun Messias geloven dan niet aan de Torah hoeven te houden? Is dit niet de tweedeling, waarvoor geen basis is in de BIjbel?
De bijbel onderscheid drie groepen mensen: Joden, de Gemeente en Grieken (= ongelovigen) 1 Korinthe 10:32
Een Jood houdt niet op Jood te zijn wanneer hij tot geloof komt. Paulus verdedigt zich en zegt dat hij niets heeft gedaan tegen de wet van Mozes en de tempel.
Gods plan met de Joden is nu eenmaal niet hetzelfde als zijn plan met de Gemeente.
Ook het N.V. heeft een duidelijk adres: het huis van Israël en Juda.
Gelovigen uit de heidenen krijgen door geloof in Jezus deel aan het N.V. Luk. 22:20. 1 Korinthe 10.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 29 gasten