Leviticus-wetten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor de passant » 11 feb 2018 19:05

Nieuwechristen schreef:Ik heb 'Het Boek' en ik heb de NBG51 vertaling.

En wat zie ik!

In het boek staat: de straf op homosexuele omgang is de dood voor beide partijen. Het boek is een hele vrije vertaling heb ik geleerd.

En dan NBG51: en gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het.

God sprak helemaal niet over homosexuelen, hij heeft het over mannen die tegen hun natuur ingaan, heteromannen die sex hebben met elkaar. Homosexuelen, dat hebben wij ervan gemaakt. Voor mij genoeg bewijs dat God iedereen lief heeft en hij iedereen gemaakt heeft zoals hij het bedoeld heeft. En dat een christen heus homo kan zijn, de kerk moet hier iets aan doen, aan de bekrompenheid! Wr zijn 2018! God zal oordelen, niet wij. Heb uw naasten lief!

Klopt! de Bijbel spreekt nergens over homoseksuelen of over heterosexuelen, en als de Bijbel er niet over spreekt ben ik ervan overtuigt dat het ook niet de bedoeling is dat wij die termen gebruiken! dus doe dat dan ook niet! je hebt mannen en je hebt vrouwen en mensen die buiten de daarvoor bedoelde relatie vorm van 1 man en 1 vrouw die elkaar trouw zijn , hoe je dat dan ook verder noemt ( meestal wordt het woord "Huwelijk"daarvoor gebruikt) sex hebben, gedragen zich niet zoals God dat bedoelt heeft! je mag elkaar wel liefhebben, wat zeg ik? , je moet elkaar liefhebben , maar dat zijn https://en.wikipedia.org/wiki/The_Four_Loves Storge, philia en van God naar mens Agape , eros zeg maar de sexuele liefde komt alleen maar tot zijn recht tussen een man en een vrouw die elkaar hun hele leven trouw zijn.

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 12 feb 2018 13:30

de passant schreef:Klopt! de Bijbel spreekt nergens over homoseksuelen of over heterosexuelen, en als de Bijbel er niet over spreekt ben ik ervan overtuigt dat het ook niet de bedoeling is dat wij die termen gebruiken! dus doe dat dan ook niet! je hebt mannen en je hebt vrouwen en mensen die buiten de daarvoor bedoelde relatie vorm van 1 man en 1 vrouw die elkaar trouw zijn , hoe je dat dan ook verder noemt ( meestal wordt het woord "Huwelijk"daarvoor gebruikt) sex hebben, gedragen zich niet zoals God dat bedoelt heeft! je mag elkaar wel liefhebben, wat zeg ik? , je moet elkaar liefhebben , maar dat zijn https://en.wikipedia.org/wiki/The_Four_Loves Storge, philia en van God naar mens Agape , eros zeg maar de sexuele liefde komt alleen maar tot zijn recht tussen een man en een vrouw die elkaar hun hele leven trouw zijn.


Ja, de kerk gebruikt dus wel het woord homosexueel, ik vind ze daarin gewoon fout. Ik zag ook dat God niet wil dat je sex hebt voor het huwelijk. Daarvoor is het voor mij al veelste laat, en zoiets zou ook niet bij mij passen. Ik denk heel anders over sex dan misschien de meeste christenen. Maar goed, ik heb daar dus gister over gelezen. Ik vind dat de kerk niet meer zou mogen zeggen dat homosexuelen een gruwel zijn.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 12 feb 2018 13:31

Pcrtje schreef:Ik ben bang dat je hier je eigen wensen projecteert op een meer dan tweeduizend jaar oude tekst. De wetten gaan voor een groot deel over reinheid en onreinheid. Wat is onrein om te eten, aan te raken, te doen? Een van de dingen die onrein is: een man die seks heeft met een andere man zoals een man met een vrouw seks heeft.

Leviticus is niet een boek dat geschreven is in een Westerse, postmoderne samenleving.


Nee hoor. Ik lees toch echt mannen die sex hebben met mannen en niks over homo's, sex en liefde.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor de passant » 12 feb 2018 15:30

Nieuwechristen schreef:Ja, de kerk gebruikt dus wel het woord homosexueel, ik vind ze daarin gewoon fout. Ik zag ook dat God niet wil dat je sex hebt voor het huwelijk. Daarvoor is het voor mij al veelste laat, en zoiets zou ook niet bij mij passen. Ik denk heel anders over sex dan misschien de meeste christenen. Maar goed, ik heb daar dus gister over gelezen. Ik vind dat de kerk niet meer zou mogen zeggen dat homosexuelen een gruwel zijn.

Het gaat er niet om wat de meeste christenen zeggen over sex, maar het gaat erom wat de Bijbel erover zegt, heb je hooglied al gelezen?
Nieuwechristen schreef:Ik vind dat de kerk niet meer zou mogen zeggen dat homosexuelen een gruwel zijn.
welke kerk zegt dat? het staat namelijk helemaal nergens in de Bijbel!!!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor de passant » 12 feb 2018 15:36

Nieuwechristen schreef:Nee hoor. Ik lees toch echt mannen die sex hebben met mannen en niks over homo's, sex en liefde.

Inderdaad, die tekst gaat over mannen die sex hebben met mannen, dat keurt God af, maakt niks uit of het hetero,s of homo,s zijn, maar ik heb je al eerder duidelijk proberen te maken dat die beide termen "homo" en "Hetero" misleidend zijn, je hebt mannen en vrouwen en die zijn voor elkaar geschapen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Pcrtje » 12 feb 2018 15:50

Nieuwechristen schreef:Nee hoor. Ik lees toch echt mannen die sex hebben met mannen en niks over homo's, sex en liefde.
In de gehele Bijbel is een huwelijk tussen man en vrouw de norm. In Leviticus gaat het over wat rein en onrein is, ongeacht of er liefde is tussen twee mannen of niet.

In een postmoderne samenleving zoals in Nederland denken de meeste mensen anders over homofilie dan de Bijbelschrijvers deden. Dat mag natuurlijk, maar je moet uitkijken je eigen wensen en normen te projecteren op een boek dat is geschreven in een totaal andere tijd en cultuur.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2018 16:08

Bij ons werd gisteren gelezen over de genezing van een melaatse man. In Lucas 5:14 staat: 14 En Hij gebood hem, dat hij het niemand zeggen zou; maar ga heen, zeide Hij, vertoon uzelven den priester, en offer voor uw reiniging, gelijk Mozes geboden heeft, hun tot een getuigenis.

Nu worden er in het Oude Testament veel offers beschreven, maar we kwamen er thuis niet uit naar welk offer er in Lucas 5:14 wordt verwezen.

Iemand een idee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 12 feb 2018 16:13

Lev. 14.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 12 feb 2018 17:08

Ik snap dat mannen en vrouwen voor elkaar geschapen zijn. Maar als God alle mensen schaapt dan ook homosexuelen. Je wordt geen homo je bent homo, zo wordt je geboren. En er zijn nog veel gelovigen die denken dat het te genezen is of dat je het onderdrukken moet. Voor mij is dat belachelijk. God wil ons gelukkig zien dat is wat ik weet, we mogen niet liegen. Moet een homo dan trouwen met een vrouw een nep leven leiden en kinderen voorliegen? Ongelukkiger kun je niet zijn. Ik zelf ben van mening dat dat niet is wat God bedoelt. Maar goed, dat is mijn mening. In dit opzicht over dat het een gruwel is, ben ik het met God oneens. Ik hoef het niet overal met God over eens te zijn, en wat hij daar van vindt, dat zie ik als de tijd daar is. God gaf me hersens en een eigen mening, dus die gebruik ik ook.
Laatst gewijzigd door Nieuwechristen op 12 feb 2018 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 12 feb 2018 17:11

de passant schreef:Het gaat er niet om wat de meeste christenen zeggen over sex, maar het gaat erom wat de Bijbel erover zegt, heb je hooglied al gelezen?
welke kerk zegt dat? het staat namelijk helemaal nergens in de Bijbel!!!


Nee ik heb hooglied nog niet gelezen. Oh alle kerken hier in de buurt hoor, er was zelfs 1 kerk waar mijn beste vriend eens naartoe ging, hij was welkom, mocht homo zijn maar niet homo 'doen' en ze konden hem vast wel genezen. En dat in deze tijd. En dan nog 1 ding, de bijbel is vaak herschreven, ik vertrouw de bijbel dan ook niet 100% dat is mijn conclusie.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 13 feb 2018 10:12

Nieuwechristen schreef:Ik zelf ben van mening dat dat niet is wat God bedoelt. Maar goed, dat is mijn mening. In dit opzicht over dat het een gruwel is, ben ik het met God oneens. Ik hoef het niet overal met God over eens te zijn, en wat hij daar van vindt, dat zie ik als de tijd daar is. God gaf me hersens en een eigen mening, dus die gebruik ik ook.


Mag ik hier een beetje om lachen?
Wat een beetje een probleem is dat je zaken belicht vanuit een moderne blik. Natuurlijk mag je dat doen, maar daardoor kan je niet verwachten dat een eeuwenoud boek in diezelfde richting meedenkt. Hoe je hier lijkt over God te praten doet mij twee dingen vermoeden, en corrigeer me als ik het mis heb: 1) Je praat over God alsof Hij zowat gelijk aan jou is, jij jou mening en Hij de Zijne. 2) Je praat over God, maar praat je ook met God? Vraag je aan Hem wat Hij wil zeggen of wil jij jouw mening alleen bevestigd zien door Hem?

Nieuwechristen schreef: En dan nog 1 ding, de bijbel is vaak herschreven, ik vertrouw de bijbel dan ook niet 100% dat is mijn conclusie.


Dat is niet waar. Er zijn veel Bijbelvertalingen, maar dat zijn slechts vertalingen. Die kunnen verschillen om allerlei redenen. Maar de grondteksten van de Bijbel zijn niet vaak herschreven. Er zijn tekstuele verschillen, maar daardoor veranderen niet de kernwaarden van de Bijbel. Bijvoorbeeld een tekst uit Leviticus 18:22 en 20:13, daarvan is geen tekstueel verschil aangetroffen dat precies het tegenovergestelde zegt dan de tekst die we gangbaar gebruiken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 13 feb 2018 21:01

Arco schreef:Mag ik hier een beetje om lachen?
Wat een beetje een probleem is dat je zaken belicht vanuit een moderne blik. Natuurlijk mag je dat doen, maar daardoor kan je niet verwachten dat een eeuwenoud boek in diezelfde richting meedenkt. Hoe je hier lijkt over God te praten doet mij twee dingen vermoeden, en corrigeer me als ik het mis heb: 1) Je praat over God alsof Hij zowat gelijk aan jou is, jij jou mening en Hij de Zijne. 2) Je praat over God, maar praat je ook met God? Vraag je aan Hem wat Hij wil zeggen of wil jij jouw mening alleen bevestigd zien door Hem?



Dat is niet waar. Er zijn veel Bijbelvertalingen, maar dat zijn slechts vertalingen. Die kunnen verschillen om allerlei redenen. Maar de grondteksten van de Bijbel zijn niet vaak herschreven. Er zijn tekstuele verschillen, maar daardoor veranderen niet de kernwaarden van de Bijbel. Bijvoorbeeld een tekst uit Leviticus 18:22 en 20:13, daarvan is geen tekstueel verschil aangetroffen dat precies het tegenovergestelde zegt dan de tekst die we gangbaar gebruiken.


Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik lees nergens dat God over homosexuelen en de liefde tussen hun praat, simpel toch? En ja ik heb hersenen gekregen en die gebruik ik. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn, en dat zegt totaal niet dat ik me gelijk plaats met hem, dat zou belachelijk zijn. Als God homo's een gruwel vind, betekend het nog niet dat ik dat ook moet vinden. En als God me daardoor een minder goed Christen vind, so be it. Ik heb alle mensen lief.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor jaapo » 13 feb 2018 21:53

Lang geleden dit topic geopend, en nu laait het ineens weer op. Ik herhaal nog maar eens: De wetten uit Leviticus gelden niet meer voor ons. Jezus heeft ons geleerd, wat de wet is, waaraan wij ons dienen te houden: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En dit tweede gebod is volkomen gelijk aan het eerste. Daarnaast zijn de Tien Geboden universeel, hoewel je wel voorzichtig moet zijn met de interpretatie. Zo is bijv. echtbreuk in die tijd geheel iets anders dan scheiding nu. Maar daar hebben we het al eens over gehad. Jezus heeft altijd de Tien Geboden onderschreven (Hij was immers een gelovige Jood!), maar ook laten merken, dat het krampachtig volgen van al die andere wetjes en geboden, zoals uit Leviticus, niet nodig was en is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Nieuwechristen » 13 feb 2018 21:56

jaapo schreef:Lang geleden dit topic geopend, en nu laait het ineens weer op. Ik herhaal nog maar eens: De wetten uit Leviticus gelden niet meer voor ons. Jezus heeft ons geleerd, wat de wet is, waaraan wij ons dienen te houden: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En dit tweede gebod is volkomen gelijk aan het eerste. Daarnaast zijn de Tien Geboden universeel, hoewel je wel voorzichtig moet zijn met de interpretatie. Zo is bijv. echtbreuk in die tijd geheel iets anders dan scheiding nu. Maar daar hebben we het al eens over gehad. Jezus heeft altijd de Tien Geboden onderschreven (Hij was immers een gelovige Jood!), maar ook laten merken, dat het krampachtig volgen van al die andere wetjes en geboden, zoals uit Leviticus, niet nodig was en is.


Dank je. Mooi gesproken!
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 14 feb 2018 10:53

Nieuwechristen schreef:Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik lees nergens dat God over homosexuelen en de liefde tussen hun praat, simpel toch? En ja ik heb hersenen gekregen en die gebruik ik. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn, en dat zegt totaal niet dat ik me gelijk plaats met hem, dat zou belachelijk zijn. Als God homo's een gruwel vind, betekend het nog niet dat ik dat ook moet vinden. En als God me daardoor een minder goed Christen vind, so be it. Ik heb alle mensen lief.


Het is waar dat wij homoseksuelen niet moeten gaan haten, dat we hun moeten liefhebben zoals elke naaste. Daarmee is de praktijk niet meteen goed te praten. Om even een vergelijkend voorbeeld te nemen: mijn schoonzus is gaan samenwonen met haar vriend, het behoeft weinig verbeelding dat zij de lakens gedeeld hebben, maar dat is niet waar ik achter sta. Ik heb mijn schoonzus lief, maar ongetrouwd de lakens delen, dat vind ik niet goed.

jaapo schreef:Lang geleden dit topic geopend, en nu laait het ineens weer op. Ik herhaal nog maar eens: De wetten uit Leviticus gelden niet meer voor ons. Jezus heeft ons geleerd, wat de wet is, waaraan wij ons dienen te houden: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En dit tweede gebod is volkomen gelijk aan het eerste. Daarnaast zijn de Tien Geboden universeel, hoewel je wel voorzichtig moet zijn met de interpretatie. Zo is bijv. echtbreuk in die tijd geheel iets anders dan scheiding nu. Maar daar hebben we het al eens over gehad. Jezus heeft altijd de Tien Geboden onderschreven (Hij was immers een gelovige Jood!), maar ook laten merken, dat het krampachtig volgen van al die andere wetjes en geboden, zoals uit Leviticus, niet nodig was en is.


Het is waar dat de geboden in Leviticus niet zondermeer van toepassing is op vandaag. Dat heeft te maken met een specifieke doelgroep, zoals de hogepriester, de priesters en de Levieten. Toch hebben de geboden over de offers waarde, al was het alleen vanwege het feit dat die in het Woord van God zijn opgenomen. Daarbij moet je voorzichtig zijn om het boek als geheel ter zijde te schuiven, omdat bijvoorbeeld het gebod van Christus, "Heb uw naaste lief als uzelf", afkomstig is uit Leviticus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten