Leviticus-wetten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2018 23:17

jaapo schreef:Lang geleden dit topic geopend, en nu laait het ineens weer op. Ik herhaal nog maar eens: De wetten uit Leviticus gelden niet meer voor ons.

Eens! d:)b

mohamed

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2018 23:26

Arco schreef:Dat is niet waar. Er zijn veel Bijbelvertalingen, maar dat zijn slechts vertalingen. Die kunnen verschillen om allerlei redenen. Maar de grondteksten van de Bijbel zijn niet vaak herschreven. Er zijn tekstuele verschillen, maar daardoor veranderen niet de kernwaarden van de Bijbel. Bijvoorbeeld een tekst uit Leviticus 18:22 en 20:13, daarvan is geen tekstueel verschil aangetroffen dat precies het tegenovergestelde zegt dan de tekst die we gangbaar gebruiken.

Niemand wordt gerechtvaardigd door de wet, waar het om gaat is de genade die zichtbaar is BUITEN de wet.

'Ik doe de genade Gods niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.' (Gal 2,21)

'Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.' (Gal 5,4)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Arco » 16 feb 2018 09:23

Arco schreef:Dat is niet waar. Er zijn veel Bijbelvertalingen, maar dat zijn slechts vertalingen. Die kunnen verschillen om allerlei redenen. Maar de grondteksten van de Bijbel zijn niet vaak herschreven. Er zijn tekstuele verschillen, maar daardoor veranderen niet de kernwaarden van de Bijbel. Bijvoorbeeld een tekst uit Leviticus 18:22 en 20:13, daarvan is geen tekstueel verschil aangetroffen dat precies het tegenovergestelde zegt dan de tekst die we gangbaar gebruiken.


mohamed schreef:Niemand wordt gerechtvaardigd door de wet, waar het om gaat is de genade die zichtbaar is BUITEN de wet.

'Ik doe de genade Gods niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.' (Gal 2,21)

'Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.' (Gal 5,4)


Beste Mohamed,

In mijn reactie sprak ik over vertalingen, tekstuele verschillen, etc. Daarbij sprak ik niet over de geldigheid van de wet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2018 16:18

Oké.

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Ali636 » 24 feb 2018 12:06

Verbijsterende standpunten... Voor mij is gaan gelden : Alles wat Hij een gruwel vindt, vindt ik ook een gruwel. Hoe kan je anders een totaal toegewijde volgeling zijn van Christus? Zijn Woord is wet. Jammer dan voor mijn visie of de tegenwoordige cultuur.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor coby5 » 24 feb 2018 13:21

Ali636 schreef:Verbijsterende standpunten... Voor mij is gaan gelden : Alles wat Hij een gruwel vindt, vindt ik ook een gruwel. Hoe kan je anders een totaal toegewijde volgeling zijn van Christus? Zijn Woord is wet. Jammer dan voor mijn visie of de tegenwoordige cultuur.

Alles? Ook knakworsten? Garnalen? Of alleen wat niet is bijgesteld in het N.T.?

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Leviticus-wetten.

Berichtdoor Ali636 » 25 feb 2018 07:40

Een ouderling in onze kerk lust geen vis. Zijn vrouw wel en wij ook. Maar als hij bij ons komt eten gaan we geen vis klaarmaken. Een beetje respect... Als God nu zegt dat Hij niet van varken (en onreine dieren eten) houdt, dan ben ik nu vast op het idee gekomen die ook niet meer te eten omdat ik tenslotte in de hemel bij Hem op bezoek kom. En het zeer waarschijnlijk daar niet op tafel komt. Maar God zegt niet dat Hij het niet lust. Hij zegt dat wij het zeer zeker niet mogen eten. Een gruwel. En hoe kan ik dan voor het eten gaan bidden als Hij dat een gruwel vindt? Een beetje respect....voor Christus die Zijn leven gaf om mij te redden van mijn zonden...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten