Onttrekking en attestatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Martijn1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2015 21:25

Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Martijn1991 » 20 jun 2015 21:31

Goedenavond allen!

Ik ben aangesloten bij een gereformeerde kerk vrijgemaakt.
Nu ben ik nieuwsgierig hoe het officieel zit met de attestaties.
Ik kan er namelijk niet iets over vinden waar ik ook maar iets van snap!

Als iemand zich onttrokken heeft van de kerk, maar toendertijd nog niet naar een gemeente ging, blijft de attestatie in het
bezit van de kerk waar je toen lid van was.
Maar, als je nu wel naar een kerk wil waar je je draai hebt gevonden, moet de kerk toch die attestatie afleveren? Of ben ik nu kippig?
Ik hoopte dat iemand hier opheldering kan geven hier over!

Alvast bedankt!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Chaya » 20 jun 2015 21:34

art 63: Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.

Aldus...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Boanerges » 21 jun 2015 19:35

Martijn1991 schreef:Als iemand zich onttrokken heeft van de kerk, maar toendertijd nog niet naar een gemeente ging, blijft de attestatie in het
bezit van de kerk waar je toen lid van was.
Maar, als je nu wel naar een kerk wil waar je je draai hebt gevonden, moet de kerk toch die attestatie afleveren?


Beste Martijn,
Wat Chaya schrijft is feitelijk juist. Ik heb echter de indruk dat het geen antwoord op je vraag is.
Een attest is, zoals Chaya schrijft, een "bewijs van lidmaatschap" van een kerkgenootschap. Wanneer je dat attest opvraagt dan verklaart de kerk van herkomst dat jij lid van deze kerk bent. Daarbij vermeld zij ook de rechten die je als lidmaat hebt. De datum van je doop wordt vermeld evenals de datum van je belijdenis en je huwelijk. Wanneer je belijdend lid bent dan mag je (wanneer je niet onder censuur staat) Avondmaal vieren. Je bent dan dus lid in volle rechten. Ben je dooplid dan krijg je een doopattest mee.
Het attest van een belijdend lid of een zogenaamde gezinsattestatie wordt door het kerkelijkbureau (in sommige kerken door de predikant) aan de betrokkene overhandigd. Deze moet het attest inleveren bij de kerk waarbij men zich wil aansluiten. Voor de volledigheid stuurt de thuiskerk een bericht aan de nieuwe kerk waarbij men de komst van de persoon of het gezin aankondigt.
In het geval van een doopattestatie wordt de attestatie direct naar de nieuwe kerk opgestuurd. In de praktijk zal het trouwens vast wel zo zijn dat de leeftijd van het dooplid meespeelt. Een "dooplid op leeftijd" zal vast ook wel een envelop met zijn attestatie meekrijgen.
De reden waarom de nieuwe kerk een voorbericht krijgt is erin gelegen dat we natuurlijk niet willen dat er leden uit beeld raken. Stel je namelijk voor dat het attest niet wordt ingeleverd dat kan er ook geen pastorale zorg worden verleend aan het kerklid. Helaas komt het regelmatig voor dat een (doop)lid dat gaat studeren zich niet bij de nieuwe kerk meldt. In dat geval moet de kerkenraad van de thuiskerk deze persoon natuurlijk wel opzoeken.

Nu even terug naar jouw vraag. Ik maak eruit op dat de persoon in kwestie zich onttrokken heeft. Dat betekent dus dat hij of zij actief heeft aangegeven geen lid meer te willen zijn van de gemeente. Met andere woorden: hij of zij heeft aangegeven de lidmaatschapskaart te kunnen verscheuren. Dat zal vast niet zonder een gesprek zijn geaccepteerd. Wanneer de onttrekking een feit is dan heeft de kerkenraad van de gemeente geen zorg meer voor dit ex-lid. In het geval dit ex-lid zich in de toekomst alsnog wil aansluiten bij een andere gemeente dan kan de oude kerkenraad geen attest afgeven. Zij weet immers niets van de staat van dit ex-lid. Het ex-lid is dan natuurlijk vrij om zich zonder attest te melden bij de nieuwe gemeente.
Ik weet zeker dat on dit digitale tijdperk er vast nog wel gegevens (datum doop, belijdenis enzo) te vinden zijn in de administratie van de oude kerk. Die zullen je vast op verzoek wel worden toegezonden. We noemen het dan echter geen attestatie meer. Wil de oude kerk geen medewerking verlenen dan is dat maar zo.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Katlheen » 21 jun 2015 19:42

Als je naar een ander kerkverband overstapt, wordt er volgens mij niets opgestuurd/meegegeven. Je bent dan exit bij je oude gemeente. Ik ben zelf ook overgegaan vanuit de GKV naar een ander kerkgenootschap, en ik kreeg ook niets mee.
Als je overgaat naar een kerk binnen het kerkverband, dan zal eea worden opgestuurd of aan je meegegeven worden. Met inderdaad een bericht aan de andere kerk dat je er aan komt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor johannes1 » 22 jun 2015 13:33

Katlheen schreef:Als je naar een ander kerkverband overstapt, wordt er volgens mij niets opgestuurd/meegegeven. Je bent dan exit bij je oude gemeente. Ik ben zelf ook overgegaan vanuit de GKV naar een ander kerkgenootschap, en ik kreeg ook niets mee.
Als je overgaat naar een kerk binnen het kerkverband, dan zal eea worden opgestuurd of aan je meegegeven worden. Met inderdaad een bericht aan de andere kerk dat je er aan komt.

Ik ben van de HHK naar de Ger. Gem overgestapt. Ik kreeg wel een attestatie mee.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2015 13:39

johannes1 schreef:Ik ben van de HHK naar de Ger. Gem overgestapt. Ik kreeg wel een attestatie mee.

Werd die erkend?
Mijn broer ging van de CGK naar de GerGem, maar moest wel opnieuw belijdenis afleggen.
Dat is een overstap met "de koude hand" zoals dat genoemd wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor johannes1 » 22 jun 2015 13:56

ja je doet wel belijdenis voor de kerkenraad, omdat de Ger Gem die niet erkend, maar ik kreeg vanuit mijn oude gemeente wel de papieren mee.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Katlheen » 22 jun 2015 21:51

Ik ben van GKV naar OKK overgegaan. Ik wacht nu al een jaar op de papieren...ik denk niet dat ze ooit nog gaan komen :lol:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor hubert » 24 jun 2015 20:48

Wat gek. Als je van CGK overstapt naar GG en dan opnieuw belijdenis moeten doen.
2 kerkgenootschappen van hetzelfde type.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor BladeStraight » 25 jun 2015 21:25

hubert schreef:Wat gek. Als je van CGK overstapt naar GG en dan opnieuw belijdenis moeten doen.
2 kerkgenootschappen van hetzelfde type.


Volgens mij ligt dat aan de kerkenraad.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor pannenkoek » 25 jun 2015 21:30

Er zijn afspraken met de Ger. Gem. / Oud Ger. Gem / en de Ger. Gem. Ned. om de attestatie over te nemen.
Met de andere gemeentes niet, dan zal de kerkenraad vragen om je belijdenis te bevestigen. Dat is niet erg. We moeten ten allen tijde ons geloof kunnen belijden. (aldus mijn echtgenoot, ouderling in de GG)

Als je naar een gemeente gaat die ik hierboven niet hebt genoemd dan krijg je een bewijs van lidmaatschap mee. Die hoor je te krijgen, zodat je die bij je nieuwe gemeente weer kan inleveren.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2015 21:47

BladeStraight schreef:

Volgens mij ligt dat aan de kerkenraad.

Nee dat ligt niet aan de kerkenraad, dat kan kerkrechtelijk niet eens.
Lees dit maar eens:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/943 ... er-kerk-2-
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jun 2015 21:57

Chaya schreef:Mijn broer ging van de CGK naar de GerGem, maar moest wel opnieuw belijdenis afleggen.
Dat is een overstap met "de koude hand" zoals dat genoemd wordt.


Als ze zo moeilijk zouden doen hoefde het van mij niet meer :roll:
Ik laat mezelf toch ook niet nog een keer dopen? Mochten ze dat zeggen wat ik mij niet kan voorstellen dan was het dááág :neeschudden:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2015 09:28

pannenkoek schreef:Er zijn afspraken met de Ger. Gem. / Oud Ger. Gem / en de Ger. Gem. Ned. om de attestatie over te nemen.
Met de andere gemeentes niet, dan zal de kerkenraad vragen om je belijdenis te bevestigen. Dat is niet erg. We moeten ten allen tijde ons geloof kunnen belijden. (aldus mijn echtgenoot, ouderling in de GG)

Inderdaad moet je ten allen tijde bereid zijn om je geloof te belijden.
Aangezien je met je belijdenis echter toegang vraagt tot de sacramenten (lees: het avondmaal) zie ik het principiële verschil niet tussen het overdoen van de belijdenis en het overdopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Anoniem_89

Re: Onttrekking en attestatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 jun 2015 09:44

Maar om daar een heel jaar voor uit te trekken om alleen maar aan het avondmaal te mogen?
Belijdenis kan toch ook op het moment zelf?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten