hettys schreef:Zoals je ziet gaat het in vers 3 nog over de zevende dag en begint in vers 4 weer een scheppingsverhaal, en wordt in vers 7 de mens opnieuw geschapen. Dit keer niet als man en vrouw, maar alleen als Adam. Dat is al een behoorlijk verschil.
Een lezing tijdens de samenkomst is iets anders dan theologie.
Genesis is een Hebreeuws boek, in het Hebreeuws geschreven, met een Hebreeuwse gedachtegang en met een Hebreeuwse manier van vertellen. Het is niet zeldzaam dat hetzelfde verhaal op verschillende manieren wordt verteld. Het is maar waar de schrijver de aandacht op richt. Genesis 1 t/m 2:4 is een opsomming van zaken, net zoals Kronieken meer een opsomming is van gebeurtenissen, en Genesis 2:4 e.v. is een uitwerking, zoals het boek Koningen een uitwerking is van de gebeurtenissen.
Genesis 1 en 2 samen zijn niet chronologisch geschreven, want het belangrijkste in het verhaal is niet de schepping, maar de Schepper.
hettys schreef:Een lezing tijdens de samenkomst is iets anders dan theologie.
De aap komt hier tevens uit de mouw, want wordt hier nu gezegd dat je de Bijbel alleen kan begrijpen met theologie?
Arco schreef:Dan nog wat, Jezus gebruikt Genesis 1 en 2 ook in elkaars verlengde, zie Mat. 19:4 <-> Gen. 1:27 en Mat. 19:5 <-> Gen. 2:24.
Waarom ga je hier niet op in?
Nee, dat snap ik. Maar als Gen 2 een parafrase is, wat is Gen 3 dan? Daar gaan Gen 2 gewoon verder.
Qua stijl is Gen. 3 eveneens een parafrase. En misschien hebben de Joodse uitleggers gelijk, namelijk dat Gen. 3 ook op de zesde dag gebeurde.
Ik krijg toch wel de indruk dat je de verschillen eigenlijk wel ziet, lezend in dit topic. Ik lees in Gen 1 dat de aarde op de 3e dag jong groen voortbracht, en ik zie jullie een beetje aarzelend zeggen dat het zaad moet zijn geweest. Komt op mij wel bijzonder over.
God zei tegen Mozes:’Ik ben de HEER,Ik ben aan Abraham, Isaak en Jakob verschenen als God de Ontzagwekkende maar Mijn naam HEER heb ik niet aan hen bekendgemaakt (Ex. 6:2 )
Aangezien God zich wel degelijk bekendmaakte aan Abraham met de naam HEER (JHWH) weten we wel zeker dat Genesis door meerdere mensen is geschreven.
en dat na die tijd allebei de namen in combinatie in gebruik raakt lijkt me ook logisch.
Weer een afwijking van de originele vraag.
Grieks: een naam is een aanduiding, waardoor het te herkennen valt.
Hebreeuws: je bent je naam; je herkenning, je zijn en je karakter.
Opb. 1:4 verklaart de Heilige Naam JHWH heel goed. Het verschil in de manifestatie van de Allerhoogste tussen Avraham, Jitschaq en Jaäqov in vergelijking met Israël is Zijn Aanwezigheid.
Dat is dus in tegenstelling tot de letterlijke tekst. Er staat gewoon dat op de derde dag jong groen groeide.
11En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. 12En de aarde bracht jong groen voort, gewas, dat naar zijn aard zaad geeft, en geboomte, dat naar zijn aard vruchten draagt, welke zaad bevatten. En God zag, dat het goed was.
Vanwege het samenvattende karakter is niet vast te stellen of de planten direct uitspruiten of pas op de zesde dag. Gen. 2 doet mij dat wel vermoeden, maar ja: Job 38:4.
Nee hoor. We staan nog steeds op de top van de voedselketen. Mensen heersen over dieren. Dat dit niet goed staat er los van. maar met een geweer ben je nu eenmaal beter dan met klauwen. Ooit een beest met een geweer gezien?
En Adam en Eva werden verjaagd uit de Hof. Mission failed.
Dus? Adam kon niet meer in de hof wonen maar wel heersen over de dieren. Wat tot op de dag van vandaag nog gedaan wordt.
Adam en zijn vrouw werden niet uit de Hof verjaagd omdat zij niet heersten, maar omdat zij niet gehoorzaamden en wellicht voor eeuwig zouden leven. Dat punt probeerde ik te maken, omdat je deed voorkomen Adam en zijn vrouw verjaagd werden vanwege het bewaren van de Hof.
Ik hoop maar dat je wel kunt inzien dat een schepping door het woord iets anders is dan formeren uit de aarde. Dit duidt, nogmaals, aan dat het om verschillende schrijvers gaat. Het is het woord waar Johannes naar verwijst. In den beginne was het Woord. Hij zei het, en het was er. Dat is toch een bijbels gegeven.
En dus gaan wij, schepselen, formuleren hoe de Allerhoogste wel of niet Zijn schepping tot stand zou moeten brengen. Of dat nu scheppen is, maken of formeren. Laten we helder hebben: de Schepper heeft niets nodig om iets te maken, maar hoeft niet perse met niets te beginnen.
Dan vonden ze zichzelf dus belangrijker dan hun eindproduct: de mens?? Lijkt me zo?
Hun eigen zaken vonden zij belangrijker dan het ontstaan van de aarde en de mens. Een behoorlijk verschil met de Schepper: Hij maakt Zijn schepping uit liefde en tot Zijn eer.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5