hettys schreef:Zoals je ziet gaat het in vers 3 nog over de zevende dag en begint in vers 4 weer een scheppingsverhaal, en wordt in vers 7 de mens opnieuw geschapen. Dit keer niet als man en vrouw, maar alleen als Adam. Dat is al een behoorlijk verschil.
Een lezing tijdens de samenkomst is iets anders dan theologie.
Arco schreef:Genesis is een Hebreeuws boek, in het Hebreeuws geschreven, met een Hebreeuwse gedachtegang en met een Hebreeuwse manier van vertellen. Het is niet zeldzaam dat hetzelfde verhaal op verschillende manieren wordt verteld. Het is maar waar de schrijver de aandacht op richt. Genesis 1 t/m 2:4 is een opsomming van zaken, net zoals Kronieken meer een opsomming is van gebeurtenissen, en Genesis 2:4 e.v. is een uitwerking, zoals het boek Koningen een uitwerking is van de gebeurtenissen.
Ik weet ook wel dat herhaling in het Hebreeuws wordt gebruikt als bevestiging. Talloze keren zelfs. Alleen hebben we het dan over hetzelfde verhaal en niet over een totaal ander verhaal. Geef me es één voorbeeld waarin niet alleen herhaald wordt maar waarin zoveel details totaal anders zijn.
Genesis 1 en 2 samen zijn niet chronologisch geschreven, want het belangrijkste in het verhaal is niet de schepping, maar de Schepper.
Een reden om het geheel niet letterlijk op te vatten toch?
hettys schreef:Een lezing tijdens de samenkomst is iets anders dan theologie.
De aap komt hier tevens uit de mouw, want wordt hier nu gezegd dat je de Bijbel alleen kan begrijpen met theologie?
Het lezen van de bijbel is grotendeels een kwestie van interpretatie. Dat doet iedereen weer anders. interpretatie wordt van oudsher voorgeleerd door theologen. Daar ben je mee bezig in Bijbelstudie groepen en vragen leg je voor aan de voorgangers of andere autoriteiten in de gemeente. Ook die ontlenen hun antwoorden weer aan hun theologische voormannen. Uiteindelijk komt het inderdaad neer op theologie: mensen die hun dagelijks leven wijden aan de studie van de bijbel en daarvoor hebben doorgeleerd.
Arco schreef:Dan nog wat, Jezus gebruikt Genesis 1 en 2 ook in elkaars verlengde, zie Mat. 19:4 <-> Gen. 1:27 en Mat. 19:5 <-> Gen. 2:24.
Waarom ga je hier niet op in?
Het is ondenkbaar dat Jezus zou afwijken van de joodse traditie van die tijd. Jezus heeft in niets afgeweken van de denkbeelden van die tijd. Heeft hij uitgelegd dat de zon niet stilstond in Joz. 10 maar dat eigenlijk de aarde draait?
Nee, dat snap ik. Maar als Gen 2 een parafrase is, wat is Gen 3 dan? Daar gaan Gen 2 gewoon verder.
Qua stijl is Gen. 3 eveneens een parafrase. En misschien hebben de Joodse uitleggers gelijk, namelijk dat Gen. 3 ook op de zesde dag gebeurde.
Joodse uitleggers zijn zeer vrij in al hun uitleggingen, die vooral bedoeld zijn als discussiepunten. Ik heb hier een boek van Meir Shalev waarin ook heel bijzondere uitleggingen van Genesis 2 staan die ik verder niet zal noemen.
Ik krijg toch wel de indruk dat je de verschillen eigenlijk wel ziet, lezend in dit topic. Ik lees in Gen 1 dat de aarde op de 3e dag jong groen voortbracht, en ik zie jullie een beetje aarzelend zeggen dat het zaad moet zijn geweest. Komt op mij wel bijzonder over.
(herhaling, aangezien er in Gen 1 duidelijk staat dat er groen gewas groeide, en jij daar niet op ingaat)
God zei tegen Mozes:’Ik ben de HEER,Ik ben aan Abraham, Isaak en Jakob verschenen als God de Ontzagwekkende maar Mijn naam HEER heb ik niet aan hen bekendgemaakt (Ex. 6:2 )
Aangezien God zich wel degelijk bekendmaakte aan Abraham met de naam HEER (JHWH) weten we wel zeker dat Genesis door meerdere mensen is geschreven.
en dat na die tijd allebei de namen in combinatie in gebruik raakt lijkt me ook logisch.
Weer een afwijking van de originele vraag.
Neem me niet kwalijk. Wat vroeg je?
Grieks: een naam is een aanduiding, waardoor het te herkennen valt.
Hebreeuws: je bent je naam; je herkenning, je zijn en je karakter.
Opb. 1:4 verklaart de Heilige Naam JHWH heel goed. Het verschil in de manifestatie van de Allerhoogste tussen Avraham, Jitschaq en Jaäqov in vergelijking met Israël is Zijn Aanwezigheid.
uh??
Was Hij niet aanwezig toen Hij bij Abraham was?
Op 1
4Dit schrijft Johannes aan de zeven christengemeenten in Asia:
Ik wens u de genade en vrede toe van God, die is en die was en die komt, van de zeven geesten die voor zijn troon staanWat bedoel je precies?
Dat is dus in tegenstelling tot de letterlijke tekst. Er staat gewoon dat op de derde dag jong groen groeide.
11En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. 12En de aarde bracht jong groen voort, gewas, dat naar zijn aard zaad geeft, en geboomte, dat naar zijn aard vruchten draagt, welke zaad bevatten. En God zag, dat het goed was.
Vanwege het samenvattende karakter is niet vast te stellen of de planten direct uitspruiten of pas op de zesde dag. Gen. 2 doet mij dat wel vermoeden, maar ja: Job 38:4.
Jawel. In genesis 1 staat duidelijk dat er jong groen uitspruit. en God zag dat het goed was. Er staan bomen die zaad bevatten.
Job 38:4 ??
4Waar was u toen Ik het fundament legde voor deze aarde? Zeg het Mij, u weet immers zoveel!Welk fundament? Wil je dat ook nog letterlijk opvatten? Er is helemaal geen fundament.
Dus? Adam kon niet meer in de hof wonen maar wel heersen over de dieren. Wat tot op de dag van vandaag nog gedaan wordt.
Adam en zijn vrouw werden niet uit de Hof verjaagd omdat zij niet heersten, maar omdat zij niet gehoorzaamden en wellicht voor eeuwig zouden leven. Dat punt probeerde ik te maken, omdat je deed voorkomen Adam en zijn vrouw verjaagd werden vanwege het bewaren van de Hof.
Het gaat niet om de reden dat ze weg moesten maar DAT ze weg moesten met als primaire oorzaak dat ze gegeten hadden van die boom. dus ze werden verdreven vanwege hun falen.
Ik hoop maar dat je wel kunt inzien dat een schepping door het woord iets anders is dan formeren uit de aarde. Dit duidt, nogmaals, aan dat het om verschillende schrijvers gaat. Het is het woord waar Johannes naar verwijst. In den beginne was het Woord. Hij zei het, en het was er. Dat is toch een bijbels gegeven.
En dus gaan wij, schepselen, formuleren hoe de Allerhoogste wel of niet Zijn schepping tot stand zou moeten brengen. Of dat nu scheppen is, maken of formeren. Laten we helder hebben: de Schepper heeft niets nodig om iets te maken, maar hoeft niet perse met niets te beginnen.
Als de bijbel niet meer geformuleerd is ten behoeve van de schepselen is ie totaal zinloos. en onbegrijpelijk. formeren uit de aarde is in feite handarbeid, kleien, en scheppen door het woord is: Zeggen en het is er.
Dat is een verschil wat iets betekent. Namelijk een verschil in schrijver en ook tijd. Het 2e verhaal is ouder dan het eerste.
Dan vonden ze zichzelf dus belangrijker dan hun eindproduct: de mens?? Lijkt me zo?
Hun eigen zaken vonden zij belangrijker dan het ontstaan van de aarde en de mens. Een behoorlijk verschil met de Schepper: Hij maakt Zijn schepping uit liefde en tot Zijn eer.
Zeg dan niet dat zichzelf niet belangrijk vonden.
Arco schreef:De Griekse scheppingsmythe is een voorbeeld dat de goden zich niet belangrijk vonden.
Ook gif is geschapen.