hettys schreef:Ik weet ook wel dat herhaling in het Hebreeuws wordt gebruikt als bevestiging. Talloze keren zelfs. Alleen hebben we het dan over hetzelfde verhaal en niet over een totaal ander verhaal. Geef me es één voorbeeld waarin niet alleen herhaald wordt maar waarin zoveel details totaal anders zijn.
Arco schreef:Een mooi voorbeeld is het koningschap van Hizkia. In 2 Kon. 18-12 wordt de historische geschiedenis verteld, met maar 3 verzen over zijn reformatie (2 Kon. 18:4-6). Terwijl in 2 Kron. 29-31 bijna geheel over de reformatie gaat en veel minder aandacht is voor de historische geschiedenis.
Dat is helemaal geen goed voorbeeld van een typisch joodse herhaling van hetzelfde verhaal. Koningen en kronieken zijn zeker niet door dezelfde schrijver geschreven. Dus is het vrij logisch dat er een ander gezichtspunt wordt belicht. Verder wordt er niets herhaald.
2 Kon 18:
4Hizkia verwijderde de altaren op de heuvels, brak de heilige pilaren af, sloeg de afgodsbeelden van Asjéra kapot en vernietigde de koperen slang die Mozes ooit had gemaakt. De Israëlieten hadden namelijk nog altijd de gewoonte wierook te branden voor deze slang, die ze de naam Nechustan, ‘Koperslang’, hadden gegeven. 5Hizkia had een sterker vertrouwen in de Here, de God van Israël, dan menig koning voor of na hem. 6Hij volgde de Here namelijk op elk gebied en zorgde ervoor dat hij alle geboden die de Here aan Mozes had gegeven, zorgvuldig naleefde. 7Daarom hielp de Here hem en gaf hem voorspoed bij alles wat hij deedIn 2 kronieken is geen enkele literaire herhaling te lezen. In 2 kron. 29 gaat het over de tempel die gereinigd wordt. prima, maar ik vindt geen enkele herhaling van hetzelfde verhaal. Niets over altaren op de heuvels dus een totaal andere schrijver die vanuit een totaal ander gezichtspunt spreekt, weliswaar over de daden van eenzelfde koning. Zoals historisch veelvuldig gemeld. En niet alleen in het hebreeuws maar in alle talen.
Noch in Gen 2 t.o.v. gen 1. Die typisch joodse herhalingen door dezelfde schrijver in één hoofdstuk ter bevestigingvan een punt lees je bijv. in Ezegiel 18 v.a. vers vijf waarin een bepaalde herhaling zit zit van een man die rechtvaardig leeft zoon onrechtvaardig enzovoorts.
http://www.hervormdbrakel.nl/newsite/do ... /Bs_Ez.pdfEen reden om het geheel niet letterlijk op te vatten toch?
Waarom niet? Als de Schepper zich op deze wijze presenteert, waarom dan niet op het woord/Woord vertrouwen?
De chronologie naar het rijk der sprookjes verwijzen en toch beweren dat dat je het letterlijk opvat. Dat vind ik bijzonder want dan laat je een deel van de letterlijkheid al los. Chronologie is tenslotte een deel van de letterlijkheid.
Bovendien laat je de letterlijkheid al los als je zegt dat er op de derde dag nog niets groeide. Want dat staat duidelijk in de bijbel.
11En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. 12En de aarde bracht jong groen voort, gewas, dat naar zijn aard zaad geeft, en geboomte, dat naar zijn aard vruchten draagt, welke zaad bevatten. EnGod zag, dat het goed was. 13Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dagDat geloof jij niet letterlijk. Niet dat het
zo was. De Bijbel is niet geschreven om door theologen te laten uitleggen. De Bijbel wordt juist moeilijker gemaakt door theologen, omdat die meer dan eens dingen leren die er niet staan, die afbreuk doen aan de tekst en zelfs hun eigen agenda hebben. Door Jaapo wordt Origenes genoemd als theoloog. Deze man heeft zichzelf ontmand zodat hij af was van lustgevoelens. Hij heeft de malligheid bedacht dat Hooglied spreekt over Christus als de bruidegom, maar zowel Hooglied als het Nieuwe Testament geven daartoe geen aanleiding.
De bijbel is wel degelijk geschreven om uitgelegd te worden. Vanaf het eerste begin. Alleen zijn mensen het niet altijd eens over hoe iets precies uitgelegd moet worden. Er zijn heel veel mensen die denken dat Hooglied zo uitgelegd moet worden, misschien omdat de vleselijke liefde niet zo (openlijk) populair is binnen het christendom.
En bij vragen ga je niet naar een voorganger? en de voorganger raadpleegt niet z'n literatuur? Kom op zeg. Elke zwakzinnige tot aan hoogbegaafde kan helemaal zelf uitleggingen geven? Zo werkt het nu eenmaal niet.
Dat wil zeggen dat jij helemaal zelf, zonder bronnen of advies je antwoorden formuleert?
En bovendien, mensen die mensen de bijbel letterlijk op te vatten hebben net zo goed hun eigen agenda: jij past jouw theologie toe om de bijbel letterlijk op te vatten.
Het is ondenkbaar dat Jezus zou afwijken van de joodse traditie van die tijd. Jezus heeft in niets afgeweken van de denkbeelden van die tijd. Heeft hij uitgelegd dat de zon niet stilstond in Joz. 10 maar dat eigenlijk de aarde draait?
Wat was het doel van de komst van Jezus? Volgens mij niet om uit te leggen dat de aarde draait om haar as en de zon.
Precies. In de tijd van Jezus kon je nog vanaf een hoge berg de HELE aarde zien. Maar hier is inmiddels door Cicero ook al iets over gezegd. Het gaat in elk geval in tegen het mens-zijn van Jezus om Hem als alwetend te zien.
Joodse uitleggers zijn zeer vrij in al hun uitleggingen, die vooral bedoeld zijn als discussiepunten. Ik heb hier een boek van Meir Shalev waarin ook heel bijzondere uitleggingen van Genesis 2 staan die ik verder niet zal noemen.
Eens, deze vrije manier van denken hebben christenen over het algemeen niet. Het is dit of het is dat. Maar deze Joodse benadering zorgt voor een gesprek, niet voor twisten.
onzin. De joden twisten. Daar staan ze om bekend. Heb je omzwervingen gelezen? van Chaim Potok?
Ik krijg toch wel de indruk dat je de verschillen eigenlijk wel ziet, lezend in dit topic. Ik lees in Gen 1 dat de aarde op de 3e dag jong groen voortbracht, en ik zie jullie een beetje aarzelend zeggen dat het zaad moet zijn geweest. Komt op mij wel bijzonder over.
(herhaling, aangezien er in Gen 1 duidelijk staat dat er groen gewas groeide, en jij daar niet op ingaat)
Zoals ik al heb uitgelegd dat vanwege het samenvattende karakter van hoofdstuk 1 niet persé betekent dat het gras toen al tot volledige uiting kwam. De Schepper hoeft niet een bloem in bloei te zien om te zien dat het goed is. Daarnaast weten we gewoon niet precies hoe de schepping plaatsvond, zie Job 38:4.
Dat is dus geklets. Als er staat dat er groen uitspruit, op de derde dag, en het was alzo, dan heb je dat maar te geloven. Het lijkt me trouwens vrij onwaarschijnlijk dat Job al het OT op z’n nachtkastje had liggen.
Neem me niet kwalijk. Wat vroeg je?
Wanneer we Exodus lezen, dan zien we dat de Allerhoogste zich zichtbaar presenteert. Hij maakt Zijn Aanwezigheid zichtbaar aan het volk Israël. Zie bijvoorbeeld rook/vuurkolom en de wolk op de berg Sinaï. Dit manifesteren heeft Hij niet gedaan bij Avraham, Jitschaq en Jaaqov.
Het gaat hier om een naam en niet om een manifesteren in een vuurkolom. In de tijd van Abraham bestond er nog geen volk.
Net zo letterlijk dat de aarde de voetenbank van de Allerhoogste is.
Niet letterlijk dus.
Als de bijbel niet meer geformuleerd is ten behoeve van de schepselen is ie totaal zinloos. en onbegrijpelijk. formeren uit de aarde is in feite handarbeid, kleien, en scheppen door het woord is: Zeggen en het is er.
Dat is een verschil wat iets betekent. Namelijk een verschil in schrijver en ook tijd. Het 2e verhaal is ouder dan het eerste.
Juist, de Bijbel is geformuleerd om de Schepper aan de schepselen te presenteren. Niet dat de schepselen de Schepper gaan formuleren.
In welk opzicht slaat dat nu op het verschil tussen handarbeid en het Woord?
De Schepper heeft niets nodig om iets te maken, maar hoeft niet perse met niets te beginnen.
In Gen. Openbaart Hij zich als Iemand die schept uit het niets.
In Gen 2 openbaart Hij zich als Iemand die schept uit de aarde.
Dat is nu eenmaal een verschil.
Ook gif is geschapen.