Genesis 1 en 2.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2015 14:34

Inderdaad, alsof theologen niet belangrijk zijn voor de nuance en details in je geloof. Het is altijd leuk om mensen te vragenhun geloof te beschrijven en dan uit te zoeken welke ketterij ze precies aanhangen. Ook het orthodoxe geloof is door theologen vastgelegd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor jaapo » 01 mar 2015 17:20

De boeken VAN Mozes betekent niet per definitie, dat zij DOOR Mozes geschreven zijn. Het lijkt mij zelfs vrijwel onmogelijk, hoewel Mozes, als hij heeft bestaan, zoals in Exodus beschreven wordt, wel een hoge opleiding genoten kan hebben aan het Egyptische hof. Ik steun de opvatting van de geleerden, dat de boeken van Mozes in de tijd van de ballingschap geschreven zijn door een paar van elkaar verschillende schriftgeleerde auteurs. Ik ben zelf geen wetenschapper, dus kan niks bewijzen. Waarmee ik wel gezegd wil hebben, dat je, als je de mening van wetenschappers ondersteunt, je niet direct moet worden weggezet als hersenloze naprater. Ieder wetenschappelijk standpunt is immers gevoed door wetenschappelijke standpunten daarvóór. En door een eigen mening bijgekleurd en aangepast. Maar we zijn er allemaal niet bij geweest, dus je moet erin geloven....
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Arco » 02 mar 2015 09:40

Cicero schreef:ORIGENES Was trouwens niet de eerste met allegorische uitleg, dat heeft ie namelijk van de Joden overgenomen.


Dat klopt. Origenes was van de Alexandrijnse school en was dus bekend met de werken van Philo. Maar het wil niet zeggen dat de allergorische uitleg de enige en juiste uitleg is van de Bijbel.


Ik erken dat het laatste hoofdstuk van Deuteronomium niet door Mozes geschreven kan zijn. Maar dat geen van de boeken van de Torah door Mozes geschreven zou zijn, dat vind ik ver gezocht. Er wordt hier gewoon geroepen dat theologen ergens over eens zijn, dat is mooi, maar echte feiten heb ik hier niet gezien:
- Waaruit zou blijken dat de boeken van de Torah niet geschreven zouden zijn door Mozes?
- Waaruit zou blijken dat de boeken van de Torah pas tijdens de Babylonische ballingschap zijn opgesteld?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2015 10:53

Arco schreef:Ik erken dat het laatste hoofdstuk van Deuteronomium niet door Mozes geschreven kan zijn. Maar dat geen van de boeken van de Torah door Mozes geschreven zou zijn, dat vind ik ver gezocht. Er wordt hier gewoon geroepen dat theologen ergens over eens zijn, dat is mooi, maar echte feiten heb ik hier niet gezien:
- Waaruit zou blijken dat de boeken van de Torah niet geschreven zouden zijn door Mozes?
- Waaruit zou blijken dat de boeken van de Torah pas tijdens de Babylonische ballingschap zijn opgesteld?
Een heel kort opzetje:
  • Doordat Mozes bepaalde delen beschrijft die hij nooit zelf had kunnen schrijven, bijvoorbeeld zijn dood. Verder omdat de Pentateuch veel weg heeft van een compilatie van verschillende schrijvers. Daar zou je eigenlijk een taalkundige voor moeten zijn want dan zie je de verschillen in schrijfstijlen, voorkeuzen, et cetera. Ten derde is het helemaal niet ongewoon voor die tijd om een bepaald geschrift toe te schrijven aan een belangrijk persoon. Er is veel meer over geschreven. Zie bijvoorbeeld hier en hier.
  • Bijvoorbeeld door Babylonische en Akkadische leenwoorden die zijn overgenomen in het Hebreeuws. Andere geschiedkundige reden: omdat toen pas de noodzaak ontstond om alle cultuurhistorische zaken te noteren? Zie bijvoorbeeld hier en hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

mohamed

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2015 12:03

Dát Mozes bepaalde stukken uit het OT heeft geschreven staat buiten kijf. Als ik dat niet zou geloven, dan geloofde ik ook niet wat Christus over Mozes zei.

'Want als u Mozes zou geloven, zou u ook Mij geloven; over Mij immers heeft Mozes geschreven.'

Op deze plaats zegt Jezus dat Mozes over hem heeft geschreven en dus bedoelde hij ook Mozes.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2015 12:12

mohamed schreef:Dát Mozes bepaalde stukken uit het OT heeft geschreven staat buiten kijf. Als ik dat niet zou geloven, dan geloofde ik ook niet wat Christus over Mozes zei.

'Want als u Mozes zou geloven, zou u ook Mij geloven; over Mij immers heeft Mozes geschreven.'

Op deze plaats zegt Jezus dat Mozes over hem heeft geschreven en dus bedoelde hij ook Mozes.
Of Jezus uitte zich met woorden passend bij de belevingswereld van de mensen toen.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor xsidd » 02 mar 2015 13:38

@Mortlach

Het is altijd leuk om mensen te vragenhun geloof te beschrijven en dan uit te zoeken welke ketterij ze precies aanhangen.

Euhh, wat vind je daar zo leuk aan? En je zou nu door de woorden, de indruk kunnen wekken, alsof mensen die geloven, automatisch een ketterij aanhangen. Dat klopt niet naar mijn idee.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Cicero » 02 mar 2015 15:54

mohamed schreef:Dát Mozes bepaalde stukken uit het OT heeft geschreven staat buiten kijf. Als ik dat niet zou geloven, dan geloofde ik ook niet wat Christus over Mozes zei.

Aha. Dus als Jezus zegt dat het mosterdzaad het kleinste van alle zaden is, dan is dat zo?

In feite is dat natuurlijk niet zo. Jezus' kennis over de plantenwereld, en dus ook over het auteurschap van de Tora, was niet anders dan zijn tijdgenoten. Jezus was echt mens.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Cicero » 02 mar 2015 15:57

Arco schreef:Dat klopt. Origenes was van de Alexandrijnse school en was dus bekend met de werken van Philo. Maar het wil niet zeggen dat de allergorische uitleg de enige en juiste uitleg is van de Bijbel.

Dat beweert niemand hier geloof ik.
Het punt was echter dat je niet Origenes de schuld kan geven van de oorsprong van de allegorische uitleg.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor xsidd » 02 mar 2015 16:16

@Cicero

In feite is dat natuurlijk niet zo. Jezus' kennis over de plantenwereld, en dus ook over het auteurschap van de Tora, was niet anders dan zijn tijdgenoten. Jezus was echt mens.

Ja, Jezus was/is echt mens, maar Hij was/is ook God! Misschien is het niet zo'n goed voorbeeld, maar heb je wel eens gehoord van die stater, die in de bek van de vis zat? En dat Jezus, Petrus er op uit stuurde, om dat geldstuk uit die bek van de vis te halen?! Dat weet toch geen mens, uit zichzelf van te voren?!

Mattheüs 17:27 (HS)
Maar om hun geen aanstoot te geven: ga naar de zee, werp een vishaak uit, en pak de eerste vis die bovenkomt. Doe zijn bek open en u zult een stater vinden. Neem die en geef hem aan hen voor Mij en voor u.

En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Cicero » 02 mar 2015 17:28

Er zijn genoeg verhalen over vergelijkbare wonderen, denk maar aan Elia en Elisa. Dat is dus geen tegenargument.

Tevens, als Jezus in zijn tijd op aarde alwetend was (wat in tegenspraak is met menszijn), dan zou Jezus de wreedste mens ooit geweest zijn. Had hij immers dan niet even kunnen zeggen dat penicilline bacteriën uitroeit bijvoorbeeld?

Die kant wil je niet op. Daarom wist Jezus als mens niet meer dan in zijn tijd verwacht kon worden, al was dat wellicht zelfs uitzonderlijk. En is het argument dat Jezus de eerste boeken van de Bijbel aan Mozes toeschrijft dus niet doorslaggevend.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2015 18:30

xsidd schreef:@Mortlach

Euhh, wat vind je daar zo leuk aan? En je zou nu door de woorden, de indruk kunnen wekken, alsof mensen die geloven, automatisch een ketterij aanhangen. Dat klopt niet naar mijn idee.


Dat is leuk, als het om mensen geen die zeggen niets te moeten hebben van theologen en hun werk. Leuk, omdat die mensen vaak van zichzelf vinden dat ze 'goede' of zelfs 'echte' christenen zijn omdat ze 'gewoon lezen wat er in de Bijbel staat staat', brave Gergemmers of wat dan ook. En als je dat kijkt, blijken ze katharisme of het manicheisme aan te hangen of iets dergelijks.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor xsidd » 02 mar 2015 18:45

@Cicero
Er zijn genoeg verhalen over vergelijkbare wonderen, denk maar aan Elia en Elisa. Dat is dus geen tegenargument.

Mede om die reden zei ik ook, dat het misschien geen goed voorbeeld was.

Tevens, als Jezus in zijn tijd op aarde alwetend was (wat in tegenspraak is met menszijn), dan zou Jezus de wreedste mens ooit geweest zijn. Had hij immers dan niet even kunnen zeggen dat penicilline bacteriën uitroeit bijvoorbeeld?

Met alle respekt, maar nu suggereer je dat Jezus wreed zou zijn, (Als Hij alwetend zou zijn) omdat het niet is gegaan zoals jij wil/verwacht. Mijns inziens, kan dat toch geen gelegitimeerde maatstaf zijn, om uit eigen inzicht/mening dan een oordeel te geven, over wie Jezus zou zijn? Als God zegt dat Zijn wegen hoger zijn als onze wegen, vertrouw ik daarop. Je kunt naast de vraag, waarom Jezus geen penicilline bacteriën heeft uitgeroeid, ook vragen waarom God nu al niet de satan vernietigd heeft? Over het laatste heb ik wel een indruk gekregen na gebed, maar ik weet niet zeker of het de waarheid is. Ik kan erin komen dat je deze vragen hebt, maar ik kan niet volledig antwoorden, want ik heb de waarheid niet in pacht! Streven en zoeken naar de waarheid is goed, maar God heeft de waarheid in pacht, en wij weten ten dele, en kennen ten dele zegt Paulus.

Die kant wil je niet op. Daarom wist Jezus als mens niet meer dan in zijn tijd verwacht kon worden, al was dat wellicht zelfs uitzonderlijk. En is het argument dat Jezus de eerste boeken van de Bijbel aan Mozes toeschrijft dus niet doorslaggevend.

Nee, ik wil die kant ook niet op :) Maar je stelling dat Jezus als mens niet meer wist dan in Zijn tijd verwacht kon worden, betwijfel ik. Misschien dat je gelijk hebt, als je puur vanuit het oogpunt van het puur mens zijn van de Heere Jezus kijkt, maar ik zie daarnaast ook dat Johannes schrijft. Deze was/is waarlijk God!! En om op je woorden in te gaan, of Jezus wel of niet de eerste boeken aan Mozes toedicht, weet ik niet. Ik heb me daar ook nog niet in verdiept.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor mannetje1977 » 02 mar 2015 19:06

mohamed schreef:Dát Mozes bepaalde stukken uit het OT heeft geschreven staat buiten kijf. Als ik dat niet zou geloven, dan geloofde ik ook niet wat Christus over Mozes zei.

'Want als u Mozes zou geloven, zou u ook Mij geloven; over Mij immers heeft Mozes geschreven.'

Op deze plaats zegt Jezus dat Mozes over hem heeft geschreven en dus bedoelde hij ook Mozes.



Pcrtje schreef:Of Jezus uitte zich met woorden passend bij de belevingswereld van de mensen toen.


Of Jezus heft deze woorden helemaal nooit gezegd, deze woorden kunnen ook door de evangelieschrijver in Jezus' mond zijn gelegd.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis 1 en 2.

Berichtdoor Cicero » 02 mar 2015 19:34

mannetje1977 schreef:Of Jezus heft deze woorden helemaal nooit gezegd, deze woorden kunnen ook door de evangelieschrijver in Jezus' mond zijn gelegd.

Dat kan, maar het doet er hier niet toe, want er is geen enkele reden te betwijfelen dat Jezus dacht dat de eerste vijf boeken van Mozes waren. Dat dacht iedereen toen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron