Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor de passant » 14 jun 2016 12:20

Ook leuk ,ik denk dat ik er toen ook bij was https://www.youtube.com/watch?v=lPyUJ8_Mxf8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 14 jun 2016 18:08

Chaya:
Op het moment dat er een camera opgehangen zou worden in onze gemeente, stap ik op.
Wat is het volgende, een uitzending in het voorprogramma van de bioscoop?

Maar dat gaat zomaar niet, een Gemeente des Heeren is geen club of vereniging waar ja naar believen lid van wordt of voor bedanken kunt. Zij is het verborgen lichaam des Heeren en belijdende leden zijn als leden van een lichaam door de inwonende Geest aan Hem en elkander verbonden en ieder op zijn plaats in dat lichaam verantwoordelijk voor het geheel; als Achan gezondigd heeft heeft Israël gezondigd Joz.7. Als wij hier niet meer van uitgaan zijn wij nergens meer en kunnen de tent wel sluiten. Dan is het mensenwerk en komen wij slechts als gelijkgestemde zieltjes bij elkaar om onze religieuze behoeften te bevredigen. Als er zulke zondige gewoonten in de Gemeente ingeslopen zijn dat haar erediensten tot een publiek entertaiment worden en zelfs de tekenen van het lichaam en bloed des Heren op straat gegooid worden is het plicht van ieder verantwoordelijk lid daar tegen te getuigen en er geen gemeenschap mee te hebben. Maar dat is wat anders dan weglopen; vechten voor de kerk gaat wel, dat kunnen wij met ons vlees nog wel, maar lijden aan de kerk is iets anders, daar is genade voor nodig .mvrgr: ereunao

Yoshi

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Yoshi » 14 jun 2016 18:20

ereunao schreef:Chaya:
Op het moment dat er een camera opgehangen zou worden in onze gemeente, stap ik op.

Dit soort kreten begrijp ik niet echt. Is de levende geloofsgemeenschap waar jij deel van uitmaakt, waar je in opgegroeid bent en/of waar je kinderen in opgroeien je dan zo weinig waard? Zo weinig dat zodra er iets tegen je zin gebeurd je gelijk opstapt?
Wat is het volgende, een uitzending in het voorprogramma van de bioscoop?

Brrrr.. Stel je eens voor dat er enge bioscoopbezoekers door geraakt zouden worden en tot geloof komen. Dat moeten we als christenen natuurlijk absoluut niet willen.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor de passant » 15 jun 2016 08:31

ereunao schreef:Chaya:
Op het moment dat er een camera opgehangen zou worden in onze gemeente, stap ik op.
Wat is het volgende, een uitzending in het voorprogramma van de bioscoop?

Maar dat gaat zomaar niet, een Gemeente des Heeren is geen club of vereniging waar ja naar believen lid van wordt of voor bedanken kunt. Zij is het verborgen lichaam des Heeren en belijdende leden zijn als leden van een lichaam door de inwonende Geest aan Hem en elkander verbonden en ieder op zijn plaats in dat lichaam verantwoordelijk voor het geheel; als Achan gezondigd heeft heeft Israël gezondigd Joz.7. Als wij hier niet meer van uitgaan zijn wij nergens meer en kunnen de tent wel sluiten. Dan is het mensenwerk en komen wij slechts als gelijkgestemde zieltjes bij elkaar om onze religieuze behoeften te bevredigen. Als er zulke zondige gewoonten in de Gemeente ingeslopen zijn dat haar erediensten tot een publiek entertaiment worden en zelfs de tekenen van het lichaam en bloed des Heren op straat gegooid worden is het plicht van ieder verantwoordelijk lid daar tegen te getuigen en er geen gemeenschap mee te hebben. Maar dat is wat anders dan weglopen; vechten voor de kerk gaat wel, dat kunnen wij met ons vlees nog wel, maar lijden aan de kerk is iets anders, daar is genade voor nodig .mvrgr: ereunao

ereunao schreef:Maar dat gaat zomaar niet, een Gemeente des Heeren is geen club of vereniging waar ja naar believen lid van wordt
hebben jullie soms een bordje "verboden toegang"? :shock: Maar velen van hen die de toespraak hadden gehoord, kwamen tot geloof, en hun aantal steeg tot ongeveer vijfduizend man. Handelingen 4:4
ereunao schreef:Als er zulke zondige gewoonten in de Gemeente ingeslopen zijn dat haar erediensten tot een publiek...... worden en zelfs de tekenen van het lichaam en bloed des Heren op straat gegooid worden
:shock: waar wordt er met brood en wijn gegooid ? graag voorbeelden c.q. bewijzen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2016 08:50

ereunao schreef:Maar dat gaat zomaar niet, een Gemeente des Heeren is geen club of vereniging waar ja naar believen lid van wordt of voor bedanken kunt. Zij is het verborgen lichaam des Heeren en belijdende leden zijn als leden van een lichaam door de inwonende Geest aan Hem en elkander verbonden en ieder op zijn plaats in dat lichaam verantwoordelijk voor het geheel;

Inderdaad, dat gaat zomaar niet. Maar als er dingen geschieden die tegen God's Woord ingaan, ben ik als lid verplicht om de broeders k.r. hiervoor te waarschuwen. En ik neem aan dat in dit geval meerdere mensen zullen zijn. Maar blijven ze bij hun standpunt kun je:
of blijven en medeverantwoordelijk zijn of
weggaan, zodat je "vrijgemaakt" bent.
Nogmaals, het gaat niet om een blommetje voorin, het moet gaan om wezenlijke zaken dat is het uitzenden van het H.A., en voor jou ook begrijp ik.
ereunao schreef:Maar dat is wat anders dan weglopen; vechten voor de kerk gaat wel, dat kunnen wij met ons vlees nog wel, maar lijden aan de kerk is iets anders, daar is genade voor nodig

Ik weet niet of de Heere dit zo van ons vraagt.
M.i. betekent dat meer dat je allemaal zondige mensen bent en dat er dienaangaande ook zondige beslissingen worden genomen en helaas ook ernstige zonden worden bedreven.

Antoine Bodar schreef eens:
Wij, priesters, delen in de verslagenheid en in de verlegenheid en in de schaamte. Zo wenden wij ons gezamenlijk tot de Heer en vragen Hem om vergeving. Wij lijden nu eens te meer aan de Kerk als instituut van zondige mensen. En zo zien wij af door te delen in de schuld. Wij lijden aan de Kerk en daarmee aan ons zelf. Want God is rechtstreeks beledigd in Zijn meest onschuldigen, kinderen aan ons toevertrouwd maar misbruikt.

Dat is een voorbeeld van lijden aan de kerk. Antoine Bodar blijft echter op zijn post, als trouwe wachter. Maar hij heeft een soort voortrekkersrol en (ver)zwijgt het niet.
Jij benoemt het hier op het forum, maar is dat hetzelfde?
Yoshi schreef:Dit soort kreten begrijp ik niet echt. Is de levende geloofsgemeenschap waar jij deel van uitmaakt, waar je in opgegroeid bent en/of waar je kinderen in opgroeien je dan zo weinig waard

Integendeel, want als dat zo was, zou ik rustig kunnen kerk(s)hoppen, net als veel anderen dat doen.
Ik blijf trouw op mijn plaats, totdat....
Yoshi schreef:Zo weinig dat zodra er iets tegen je zin gebeurd je gelijk opstapt?

Ach Yoshi, zo weinig? Zo veel!
De vernieuwingen en veranderingen gaan in rap tempo. Telkens is het slikken en hervormen voor jezelf.
Welk bezwaar heeft dit? Wat is daar het nut van? Zo zit je voor jezelf met vragen.
Wij zijn vacant, dat betekent dat er verschillende predikanten op de kansel staan.
Sommige daarvan zou ik zelf niet uitkiezen, maar ik ga toch. Omdat ik vind dat je je plaats niet zomaar leeg mag laten.
Hoe oppervlakkig de preek soms is (helaas) ik haal er altijd wel iets uit waar ik mee verder kan.
En aan het einde van de dienst mag ik de Zegen van de Heere ontvangen, die de predikant in Zijn Naam op mij en alle anderen mag leggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 15 jun 2016 14:00

Chaya:
, dat gaat zomaar niet. Maar als er dingen geschieden die tegen God's Woord ingaan, ben ik als lid verplicht om de broeders k.r. hiervoor te waarschuwen. En ik neem aan dat in dit geval meerdere mensen zullen zijn. Maar blijven ze bij hun standpunt kun je:
of blijven en medeverantwoordelijk zijn of
weggaan, zodat je "vrijgemaakt" bent.
Nogmaals, het gaat niet om een blommetje voorin, het moet gaan om wezenlijke zaken dat is het uitzenden van het H.A., en voor jou ook begrijp ik.


Maar dat is nu juist de fatale vergissing van velen die denken ‘vrijgemaakt’ te zijn door weg te gaan. Want je kunt je eigen kerkelijke zonden niet meenemen, die blijven daar liggen. Daarom blijf je bij de Heere verantwoordelijk voor de Gemeente. De profeten hebben altijd trouw en ernstig gewaarschuwd tegen de zonden van het volk en waren er ongetwijfeld persoonlijk vrij van , maar zijn altijd solidair met hun volk gebleven in de schuld en het oordeel. Zie Dan.9 en Neh.1:6. En zij hebben daarin het voorbeeld van hun en onze Messias gevolgd die onze zonden en het oordeel op zich genomen en gedragen heeft Jes.53:5 en 1 Petr.2:21-25. Ik heb er zelf ook tot in het moderamen toe getuigd en ernstig gewaarschuwd, maar kan mij er onmogelijk buiten of boven stellen. Mij enige hoop is nog bij het altaar te mogen sterven; daar is de bediening der verzoening in de verkondiging van het evangelie. mvrgr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2016 14:33

ereunao schreef:Maar dat is nu juist de fatale vergissing van velen die denken ‘vrijgemaakt’ te zijn door weg te gaan. Want je kunt je eigen kerkelijke zonden niet meenemen, die blijven daar liggen. Daarom blijf je bij de Heere verantwoordelijk voor de Gemeente. De profeten hebben altijd trouw en ernstig gewaarschuwd tegen de zonden van het volk en waren er ongetwijfeld persoonlijk vrij van , maar zijn altijd solidair met hun volk gebleven in de schuld en het oordeel. Zie Dan.9 en Neh.1:6. En zij hebben daarin het voorbeeld van hun en onze Messias gevolgd die onze zonden en het oordeel op zich genomen en gedragen heeft Jes.53:5 en 1 Petr.2:21-25. Ik heb er zelf ook tot in het moderamen toe getuigd en ernstig gewaarschuwd, maar kan mij er onmogelijk buiten of boven stellen. Mij enige hoop is nog bij het altaar te mogen sterven; daar is de bediening der verzoening in de verkondiging van het evangelie. mvrgr: ereunao

Okay, helder en ik heb daar wel begrip voor, kan er ook wel in meegaan.
Je eigen kerkelijke zonden neem je mee ja, maar als je vertrekt vóórdat een nieuwe zijn intrede doet en waarschuwen helpt niet, heb je er toch geen deel meer aan?

Ik vond op CIP 5 verkeerde redenen om je kerk te verlaten:
Ik word in mijn kerk onvoldoende (geestelijk) opgebouwd

Mijn kerk wordt te groot

Ik ben het niet eens met alles wat wordt gepredikt

Er wordt in mijn kerk niet voldaan aan mijn behoeften

Onopgeloste conflicten


Daar zit dus "mijn" reden niet bij.

Ik vond op de site van Ger.Gem te Alblasserdam:

Je mag om drie redenen je kerk verlaten:

Als er geen zuivere prediking meer is van Wet en Evangelie.
Als de Sacramenten niet zuiver bediend worden.
Als de kerkelijke tucht niet wordt gehandhaafd.
Als een van deze drie van toepassing is op je gemeente, mag je weg!

Wel Ereunao, zie het roodgemaakte, dat is toch wat er speelt in jullie gemeente?

Maar nogmaals, je hoeft niet op te stappen, maar je hebt tot nu toe wel de juiste (kerkrechtelijke) weg bewandeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 15 jun 2016 18:00

Chaya:
vond op de site van Ger.Gem te Alblasserdam: Je mag om drie redenen je kerk verlaten:
Als er geen zuivere prediking meer is van Wet en Evangelie.Als de Sacramenten niet zuiver bediend worden.
Als de kerkelijke tucht niet wordt gehandhaafd. Als een van deze drie van toepassing is op je gemeente, mag je weg!
Wel Ereunao, zie het roodgemaakte, dat is toch wat er speelt in jullie gemeente?
Maar nogmaals, je hoeft niet op te stappen, maar je hebt tot nu toe wel de juiste (kerkrechtelijke) weg bewandeld.chaya.


Het getuigt al van een verkeerde instelling als wij geldige redenen op gaan tellen om de Gemeente te verlaten. Dan menen wij al er buiten en boven te staan. Maar wij kunnen onze verantwoordelijkheid niet ontlopen. Want de zonden van de kerk zijn onze zonden.
Am.9: 3: ‘En al verstaken zij zich op de hoogte van Karmel, zo zal Ik ze naspeuren en van daar halen; en al verborgen zij zich van voor Mijn ogen in den grond van de zee, zo zal Ik van daar een slang gebieden, die zal ze bijten’.

Want de zonde is geen optelsom en ook niet deelbaar; daarom is ook ver verzoening ondeelbaar:
1 Joh2:2: ‘En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld’.
Maar ik erken dat er situaties kunnen zijn waarin wij in ons geweten niet meer mee kunnen gaan. En hier zal elk in zijn eigen situatie grenzen trekken. Echter altijd bij het licht van Gods Woord en nooit in de waan er buiten of boven te staan. En dan kan het heel goed zijn dat de een tot een ander besluit komt dan de ander in zijn (gezins) omstandigheden. Laat ons hierin elkander niet oordelen. Ik heb in ieder geval de vrijheid om weg te lopen niet; ik moet op mijn post blijven en volharden in het gebed. Ik kan gewoon niet anders. mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2016 18:14

[quote="ereunao" Mij enige hoop is nog bij het altaar te mogen sterven; daar is de bediening der verzoening in de verkondiging van het evangelie. mvrgr: ereunao[/quote]

Ik heb dit al drie keer gelezen maar ik kom er niet uit .....mag ik vragen om dit aan mij uit te leggen, zodat ik het kan begrijpen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 15 jun 2016 22:31

Schaepje:
Ik heb dit al drie keer gelezen maar ik kom er niet uit .....mag ik vragen om dit aan mij uit te leggen, zodat ik het kan begrijpen?


We komen er ook niet uit; dat heb je in ieder geval goed begrepen. Er ligt een heilig ongenoegen Gods over heel kerkelijk Nederland, van ‘licht’ tot ‘zwaar, van ‘evangelisch tot ‘’ Oud-Geref’’. Alle vreze Gods is van ons geweken, de wereld met al haar genotzucht voert de boventoon; hier openlijk en daar op een vrome manier. Maar er is altijd hoop voor het gelovig overblijfsel, al is het als door vuur, dat bedoel ik met bij het altaar sterven.

Als er nog een greintje eerbied was voor wat ieder christenmens heilig behoort te zijn zou het in ons hoofd niet opkomen om Gods knechten wereldwijd op de kansel in beeld te zetten en de erediensten der Gemeente waarin zij voor Zijn aangezicht treedt en Hij zijn volk wil ontmoeten tot een publiek schouwspel te maken. Er staat geschreven: ‘Gij zijt een besloten hof, een verzegelde fontein’ (Hoogl.4:12) Als het nu nog in een niet-ambtelijke evangelisatiedienst of in een andere bijeenkomst waar het Woord verkondigd wordt gebeurde zou het nog iets anders zijn, hoewel ik ook dan de meerwaarde van die videobeelden niet inzie. Maar de erediensten alleen met kerkradio; die beeldcultuur past helemaal niet bij de kerk, die is uit Babylon .De Heere heeft nu bijna 20 eeuwen zijn Gemeente vergaderd en bewaard door de prediking van het Woord en wij mogen ons wel driemaal bij een open bijbel en met gebed bezinnen voor wij daar eigenmachtig iets aan toe gaan voegen. Maar hier is van een kerkbrede bezinning geen sprake geweest, het is sluipenderwijs ingevoerd en breidt zich nu uit als een olievlek over heel de kerk. Want het is ook een geldkwestie; de agenten van die ict firma’s reizen de hele bible-belt af om die beeldcultuur in de kerk te promoten en orders binnen te halen. En als ze de dominee of een kerkenraadslid eenmaal omgepraat hebben volgt de rest vanzelf; zo werkt dat nu eenmaal. Bij ons hing die camera er al 3 weken voordat de gemeente werd ingelicht, wij zijn eenvoudig voor een voldongen feit geplaatst! En de gastpredikanten werden tegen elkaar uitgespeeld, wie er bezwaar tegen maakte liep de kans hier nooit meer gevraagd te worden voor te gaan. En wat doe je dan als je collega het wel doet? Het is hier wel gebeurd dan de kerkenraad de predikant niet eens inlichtte; ze werden eenvoudig onwetend op de kansel in beeld gezet! Genoeg hierover! mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2016 23:08

@ereunao

Dat zijn hele zware woorden, maar dank voor het antwoord.
Ik zal er eens over nadenken of er echt een Heilig ongenoegen Gods over kerkelijk Nederland ligt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 16 jun 2016 09:11

de passant schreef:
bedankt voor deze posting, ik ken uit het verleden deze gemeente omdat ik in die tijd er wel eens af en toe kwam
nee ik was en ben geen pinksterblom ,maar vond het leuk om deze vid te zien.


Leuk om te lezen passant! :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 16 jun 2016 09:13

schaapje schreef:@ereunao


Dat zijn hele zware woorden, maar dank voor het antwoord.
eureunao schreef:Ik zal er eens over nadenken of er echt een Heilig ongenoegen Gods over kerkelijk Nederland ligt.


Hoe weet je dit Eueunao?
Vind het een grote uitspraak (namens God)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 16 jun 2016 15:26

moestuin:
Hoe weet je dit Eueunao?
Vind het een grote uitspraak (namens God)


Dit is maar niet een uitspraak, maar de bijna tastbare ervaring van mij en van al het volk dat een verborgen omgang met de Heere kent. Ik heb hierover ook al contact met de kerkenraad gehad en mij is toegezegd dat tenminste de avondmaalsdiensten niet meer uitgezonden zouden worden. Maar het enthousiasme over het zinnelijk genot en de ‘zegen’ van dit medium is inmiddels zo groot dat zij na verloop van tijd ook die belofte zonder opgaaf van redenen gebroken heeft. Ik moest er zelf achter komen dat ik bedrogen werd!

Toegegeven, de kerk is een zwarte bruid en zij ziet er niet uit!!. Maar toch is het geen kleine zaak om de gemeente des Heeren als een publieke vrouw langs de digitale snelweg neer te zetten om zich aangenaam te maken bij ieder die voorbijgaat. Zeker, de kerk heeft ook een woord voor de wereld maar zij heeft haar geloof niet gekregen om de wereld te bekeren, maar om met God te wandelen. Een vrouw die haar man liefheeft kan alles voor hem doen en voor hem over hebben, maar als zij zich niet aan hem geeft zal er uit dat huwelijk nooit nieuw leven geboren worden. Ik las pas nog dat er elke week 1000 leden de kerk verlaten. Maar al die kunstgrepen om dit tij te keren door zich bij de wereld aantrekkelijk te maken zullen niets baten . Want een kerk die zelf weigert om zich te bekeren kan de wereld niet oproepen tot bekering en geloof. Maar een kerk die waarlijk in de gemeenschap met Christus wandelt zal juist daardoor de wereld overtuigen. Zo zijn door de godzalige wandel van de vroege kerk duizenden tot geloof gekomen. 'Blijf in Mij en Ik in u' dat is het geheim van een vruchtbaar leven! mvrgr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 16 jun 2016 15:44

ereunao schreef:Ik heb in ieder geval de vrijheid om weg te lopen niet; ik moet op mijn post blijven en volharden in het gebed. Ik kan gewoon niet anders. mvrgr: ereunao

Ik ook (nog) niet, er moeten echt zwaarwegende redenen zijn, en diverse gesprekken zijn gevoerd.
Ik weet van dichtbij hoeveel smart het geeft als je je kerkverband verlaat. Al zijn er mensen die wel 3 of 4 x switchen.
Nu kan dat soms voorkomen vanwege een verhuizing.
Maar dat bedoel ik niet.
Mensen uit onze kerk gingen eerst een dorp verderop, daar beviel het toch niet, toen nog verder, naar een ander kerkverband en nu ze oud
en slecht ter been zijn, hebben ze zich weer aangesloten bij onze gemeente.
Daar ligt dan wel een aantal jaren en een breuk tussen.
Ik heb wel respect voor jouw beslissing ereunao.
Ik weet niet of ik het zo lang zou volhouden, na zoveel teleurstelling. Want je bent gewoon voorgelogen. Dat is ernstig!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten