Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Cathy » 18 jun 2016 12:59

Chaya schreef:De rouw- en trouwdiensten?

Ik begrijp het probleem niet erg.
Nu kan ik echter vanuit ervaring zeggen dat het toch wel erg fijn was dat mijn zus, die in Duitsland woont, afgelopen donderdag de trouwdienst van onze jongste zoon en haar neef via life-stream kon volgen.
Voor mezelf vind ik het ook fijn om de dienst nog een keer rustig terug te zien en te horen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 18 jun 2016 13:55

cathy:
Ik begrijp het probleem niet erg.
Nu kan ik echter vanuit ervaring zeggen dat het toch wel erg fijn was dat mijn zus, die in Duitsland woont, afgelopen donderdag de trouwdienst van onze jongste zoon en haar neef via life-stream kon volgen.
Voor mezelf vind ik het ook fijn om de dienst nog een keer rustig terug te zien en te horen.


Ik stem graag toe het zeer aantrekkelijk is voor de natuur van de gevallen mens die aan het Woord niet genoeg heeft en altijd haakt naar het zien- en zienlijke waar hij een goed gevoel aan overhoudt dat echter niets met het geloof te maken heeft. Maar dit staat wel gelijk met honing in het spijsoffer zie Lev.2:11met de toepassing in Mark.2:31-34. Maar daar hebben wij het hier niet over ; het gaat hier met name over de ambtelijke eredienst der gemeente en in het bijzonder over de avondmaalviering. gr: ereunao

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Cathy » 18 jun 2016 15:01

ereunao schreef:Ik stem graag toe het zeer aantrekkelijk is voor de natuur van de gevallen mens die aan het Woord niet genoeg heeft en altijd haakt naar het zien- en zienlijke waar hij een goed gevoel aan overhoudt dat echter niets met het geloof te maken heeft. Maar dit staat wel gelijk met honing in het spijsoffer zie Lev.2:11met de toepassing in Mark.2:31-34. Maar daar hebben wij het hier niet over ; het gaat hier met name over de ambtelijke eredienst der gemeente en in het bijzonder over de avondmaalviering. gr: ereunao


Ten eerste: de titel van dit topic is Radio/ TV/Internet Kerkdiensten.
Dat is door jou versmalt tot ambtelijke erediensten en dan voornamelijk een Avondmaal dienst waarbij jij kennelijk, bij uitzending daarvan, een probleem hebt.
Ten tweede: waarom worden er spijsoffers bij gehaald (voor de Joden) en een gedeelte uit Markus wat niet bestaat?

Verder is het mij allang duidelijk dat jij, ereunao een grotere gelovige bent dan ik, maar gun mij en misschien vele anderen toch dat beetje aantrekkelijkheid en een goed gevoel.
Of dat werkelijk niets van doen heeft met geloven?
Zullen we dat oordeel maar aan de Heer overlaten?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 18 jun 2016 15:47

cathy, je hebt gelijk, het is Mark.3. En wat die versmalling aangaat, hier spitste het zich als vanzelf op toe. En al kennen wij het hart niet, het geloof blijkt altijd uit de vrucht; uit uw mond zult gij geoordeeld en gerechtvaardigd worden. Uit dezelfde fontein welt nooit het zoete en het bitter Jak 3. Als er zo onbijbels over de het geheimenis van de gemeenschap met Chr. in het H.A geschreven wordt trek ik daar mijn conclusies uit. gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 19 jun 2016 08:52

Om even de algemeenheid van de topic titel terug te halen, met respect voor de bezwaren van Eureano in een specifieke situatie waarin Eureano is beland en waarvan we hopen dat beide partijen weer tot elkaar komen om tot oplossing en eenheid te komen.

Een getuigenis van een emeritus predikant die tot geloof is gekomen via radio kerkdiensten (van vroegere tijden, Radio Bloemendaal) wat een zegen, de middelen die de Heere geeft, zijn Wegen gaan via paden die de mens nooit kan overzien of verwacht (of erger, zelfs niet erkent of erkennen wilt)


DE LIEFDE VAN GOD.


"Want de liefde van Christus drijft ons...." (2 Korintiërs 5:14a HNB).

Herhaaldelijk kom ik ze tegen.
Mensen die postings plaatsen op FB met dreigende teksten.
Foto's, tekeningen, affiches met hoog oplaaiende vlammen en een lieflijke hemel. Dreigende oordeelsteksten. Afbeeldingen van twee mannen met een kind en het onderschrift: het is een gruwel in de ogen van God.
Of: Masturbatie is zonde.
Vanmiddag een poster met een tekst van de door mij gewaardeerde Tozer.
Een ware Godsman lijdt hartpijn over de toenemende zonden in de wereld.
Een ware Godsman lijdt hartpijn over de gebedsloosheid in de kerk.
Etcetera.
Zeker, in de bijbel lezen we van wenende profeten en de tranen van Jezus.
In mijn jeugd heb ik nooit anders gehoord: het knetteren van het hellevuur, de deur naar Jezus Christus die op een kier openstond, maar vlak voor je ogen in het slot werd gegooid, omdat je niet uitverkoren was.
Ik ben er onder bezweken.
In mijn leven heb ik de genade van God mogen ontvangen om wijlen ds. Gerrit Toornvliet te leren kennen.
Velen van de huidige generaties kennen hem niet meer.
Hij was Gereformeerd predikant.
Na een aantal gemeenten kwam hij in Bloemendaal. Het gereformeerde kerkgebouw was in 1926 voorzien van een radiozender. Doel: het goddeloze Noord-Holland te bereiken met het evangelie.
Toornvliet heeft dit medium ten volle benut. De zender werd ook in Amsterdam ontvangen. Groepen communisten in Amsterdam kwamen op zondagmorgen in een huiskamer bij elkaar om naar Radio Bloemendaal te luisteren.
Toornvliet besteedde al zijn tijd aan het radiopastoraat. Door een kerkelijk conflict kwam hij buiten de Gereformeerde Kerk te staan.
Maar hij ging verder en kreeg het voor elkaar dat vanaf radiozenders op zee het evangelie werd verkondigd, vanaf Radio Caroline, Radio Mi Amigo en Radio Victoria op Aruba. De impact was enorm.
Hij adopteerde me als geestelijk zoon en voor mij werd hij een geestelijk vader.
Hij was docent in Brussel.
En de éérste predikant die Jezus Christus zó verkondigde dat ik onder elke les, preek tot in het diepste van mijn hart werd geraakt en huilde.
Meerdere malen heb ik me een schoft gevoeld als ik deze Jezus en Zijn genade niet zou aannemen.
Ik heb ontdekt dat het ontzettend gemakkelijk is om mensen het oordeel aan te zeggen, het einde der tijden. Ontzettend gemakkelijk om zondenlijstjes te produceren vanaf de kansel. Mensen verharden zich óf worden geestelijk kapot gemaakt.
Mensen zijn hun hele leven tot op het sterfbed bezig met de vraag: 'Ben ik nu wel of niet uitverkoren?'
Ze worstelen met de vraag: 'Was Jezus' offer aan het kruis nu wel of niet voor mij?'
Toornvliet stelde mij eens deze vraag: 'Zou jij een vriend willen die uit doodsangst jouw vriendschap zoekt?'
'Bestaat het dat een man een vrouw trouwt omdat ze bang voor hem is?'
En God heeft vele kinderen die uit angst voor het laatste oordeel tot Hem zijn gekomen.
Wie heeft God lief omdat Hij lief is?
Tussen 1972-1981 heb ik veel met hem gecorrespondeerd, veel lessen gevolgd, woonde ik vele kerkdiensten bij. Ik heb veel in zijn diensten mogen voorgaan.
Veel gesprekken met hem gehad ook over mijn innerlijke strijd.
Hij had mij lief als een vader, aanvaardde mij als een vader.
Ik mocht op zijn begrafenis voorgaan en daarna heb ik hem tijdelijk vervangen in Leiden en Haarlem totdat er een opvolger was.
Paulus zegt: mijn motief is de liefde van Christus.
Die mij dringt, die mij drijft.
Nico van der Want nam ons gisteren mee naar Golgotha.
Wie dáár is geweest en telkens weer
terugkomt staat in lichterlaaie om dié liefde te delen met wie er ook maar op jouw weg komt.
Ik kon na de ontmoeting met Toornvliet niet onveranderd doorgaan. Ik ben zijn leerling.
Jezus' leerling.
Niet de dood drijft me, niet het einde der tijden, niet de hel, niet angst, nee de liefde van Christus.
Voor mij zijn álle mensen gelijk.
Ongelovigen, anders gelovenden, broeders en zusters.
Ongeacht ras, huidskleur, taal, sekse, geaardheid, maatschappelijke positie.
Ouderen, jongeren, kinderen.
Moeder Theresa omhelsde allen.
Is er dan geen eindoordeel, geen hel? Ja.
Maar geen paus, priester, predikant, ouderling, kerkmens kan of mag dat vonnis vellen.
In elke kerk is iedereen welkom.
Er staan geen politieagenten bij de Avondmaalstafel.
En niemand schrijft mij voor wie er uitverkoren zijn of niet.
Niemand schrijft mij voor hoe ik tot bekering moet komen.
Jij en ik moéten ons afvragen: Is deze preek uit liefde tot God en uit liefde tot mensen geschreven?
O, Christus verkondigen, is een hele moeilijke opdracht.
Zó verkondigen, dat die jongen, dat meisje, die man en die vrouw, die zwerver, die homo, die hoer, die drugsverslaafde, die eenzame bijna tastbaar ervaart: Er is toch Iemand die echt om mij geeft.
Dominee, traditionele kerkganger, spreek eens iemand aan die je niet kent. Nodig eens iemand anders uit dan de bekenden.
O, wat zijn wij toch vaak godsverduisteraars!
Liefde alléén breekt het hardste hart.

P Gerrets.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 20 jun 2016 07:39

Bedankt moestuin voor deze bijdrage, hier ben ik het v/h. mee eens! Ik herinner mij die uitzendingen van ds.Toornvliet op radio Bloemendaal nog heel goed; als kind bij mijn vader aan boord luisterden wij er ook naar als wij binnen het zenderbereik lagen. Het Woord kent geen grenzen, laat het zijn vrije loop hebben! Ik heb dan ook nooit geen bezwaar gemaakt tegen die kerkradio, maar om dat te gaan verfilmen en wereldwijd op open internet uit te zenden is nog wat anders! Want al ken ik geen concrete voorbeelden, het is mij wel voor waar verteld en het gevaar van misbruik bestaat in ieder geval, wij weten dat voor Holywood niets heilig is. En als wij zelf de gelegenheid geven kunnen wij er ons niet vanaf maken door te zeggen dat dat voor hun verantwoording is, al is dat op zich natuurlijk waar. En dat volkomen onnodig want die videobeelden hebben voor de kerk geen enkele geestelijke meerwaarde. Jezus stelde zelf het geloof van het Woord ver boven het zien. ( Joh.20: 29 )De enige zichtbare tekenen van het heil die Hij ons gegeven heft zijn de Doop en het H.A.
mvrgr: ereunao

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor blijblij » 20 jun 2016 08:14

ereunao schreef: Want al ken ik geen concrete voorbeelden, het is mij wel voor waar verteld en het gevaar van misbruik bestaat in ieder geval, wij weten dat voor Holywood niets heilig is.


En daar is het aluhoedje......

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 20 jun 2016 10:15

Zondag heeft in de Sint-Janskerk in Gouda de ‘verbintenisdienst’ plaatsgevonden ter markering van het aantreden van dr. René de Reuver als nieuwe scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland.


http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11245
op video afspelen klikken. 19-06-2016 14:12 1 uur, 56 min.

http://www.kro-ncrv.nl/jacobineopzondag ... 19-06-2016

Ga jij dit ook bekijken ereunao ?
Het is jou PKN kerk die ook dit uitzend op zondag.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 20 jun 2016 10:58

benefietdiner:
Ga jij dit ook bekijken ereunao ?
Het is jou PKN kerk die ook dit uitzend op zondag.

Nee, dat ga ik niet bekijken en of dat op zondag of doordeweeks gebeurt doet helemaal niet terzake Maar ik begrijp niet wat je motief voor deze uitdaging is of het moest zijn om mijn gevoelens te kwetsen. En ik weet ook dat in de St Janskerk de bediening van het H.A. gefilmd en zonder enige discretie op open internet uitgezonden wordt. Maar wat bijblij bedoelt met dat aluhoedje is mij een raadsel gr:ereunao

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor blijblij » 20 jun 2016 11:10

ereunao schreef: Maar wat bijblij bedoelt met dat aluhoedje is mij een raadsel gr:ereunao

EEn aluhoedje = complottheorie
Alsof 'Hollywood' ook maar enig belang heeft om 'iets' met een fragment van een kerkdienst/viering h.a. in een Nederlandse kerk te doen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 20 jun 2016 13:13

ereunao schreef:Nee, dat ga ik niet bekijken en of dat op zondag of doordeweeks gebeurt doet helemaal niet terzake Maar ik begrijp niet wat je motief voor deze uitdaging is of het moest zijn om mijn gevoelens te kwetsen. En ik weet ook dat in de St Janskerk de bediening van het H.A. gefilmd en zonder enige discretie op open internet uitgezonden wordt. Maar wat bijblij bedoelt met dat aluhoedje is mij een raadsel gr:ereunao

Uitdaging?
Wie de schoen past trekt hem aan.
Waarom zou ik je moeten kwetsen?
Als je je gekwetst of uitgedaagd voelt moet je bij je zelf te traden gaan.
Ik wil alleen maar aangeven dat ook jou kerk, al is die van de Gereformeerde Bond, toch een afdeling is van de PKN waar live uitzendingen de normaalste zaak wordt.
Ik vind dat jij kwetsen spreek over de beeld uitzendingen van kerken want dat is helemaal geen ‘verfilming’ en ook niet de bedoeling om er een film van te maken. Het is spreekgeluid met beeld van de desbetreffende predikant trouwens over kwetsend gesproken je zei: Ik stem graag toe het zeer aantrekkelijk is voor de natuur van de gevallen mens die aan het Woord niet genoeg heeft en altijd haakt naar het zien- en zienlijke waar hij een goed gevoel aan overhoudt dat echter niets met het geloof te maken heeft.
Sorry, wat een onzin.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 20 jun 2016 14:14

blijblij:Er zijn anders voorbeelden genoeg hoe bijbel en geloof in het entertaiment op een godslasterlijke wijze tot vermaak van de vijandige, ongelovige wereld uitgebeeld worden. Denk alleen maar aan het jaarlijkse carnaval en halloweenfeest.

benefiet: Juist omdat dit in mijn P.K.N. gebeurt kan ik er niet buiten of boven gaan staan. Daarom hoeft ook niemand zich gekwetst te voelen als ik op bijbelse gronden mijn stem ertegen en verhef. Ik heb geen verstand van die techniek maar ik dacht dat iets wat met een videocamera vastgelegd wordt verfilmen heet! Gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 04 jul 2016 19:54

Het spijt mij het te moeten zeggen maar ik sta echt verbaast wat er hier door ds. Schreuders verkondigd wordt, bijna glipt het woord ‘onzin’ uit mijn mond.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... -internet/

Vooral het laatste gedeelte wat hij schrijft over: 'plak ontbijtkoek', 'plak cake', 'slagroom' en 'een compleet gebakje'.

En waar is een predikant nu zo bang voor? Is hij er bang voor om als een christen predikant te lijden en door de wereld voor gek gezet te worden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2016 06:33

ereunao schreef: Denk alleen maar aan het jaarlijkse carnaval en halloweenfeest.



nou ben ik geen carnaval of halloween bezoeker, maar ik heb nu echt werkelijk nog nooit gehoord of gezien dat een dienst of een stuk uit een dienst gebruikt wordt tijdens een carnavals optocht, feestje of halloween.

Waar baseer je je toch ieder keer op? Kun je iets aangeven waar dat staat of gebeurd?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 05 jul 2016 09:05

hans0166 schreef:nou ben ik geen carnaval of halloween bezoeker, maar ik heb nu echt werkelijk nog nooit gehoord of gezien dat een dienst of een stuk uit een dienst gebruikt wordt tijdens een carnavals optocht, feestje of halloween.

Waar baseer je je toch ieder keer op? Kun je iets aangeven waar dat staat of gebeurd?

Nee dat kan ereunao niet.

Ereunao is alleen maar bang dat het ‘eventueel’ zou kunnen gebeuren.

Maar als je bang moet zijn wat mogelijk zou kunnen kun je ook niet meer de straat op.

Ereunao is ook boos dat in zijn kerk een camera is geplaats buiten de ledenvergadering om, opeens was de camera daar en dat stuit hem tegen de borst.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten