Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2016 13:41

ereunao schreef:Je kan alleen in een eigen post schrappen zolang je na het posten online blijft; daarna niet meer ereunao

Nee hoor dat is niet waar. Ik heb zojuist een foto verwijderd uit een reactie van mezelf op 27 april!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 08 jul 2016 15:38

Nee hoor dat is niet waar. Ik heb zojuist een foto verwijderd uit een reactie van mezelf op 27 april!


Werkelijk? Ik zou niet weten hoe dat moet. Maar dat daar gelaten, het ging hier over een link die niet door mij, maar door benefiet geplaatst was

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 16 nov 2016 22:47

moestuin:
het beluisteren zeer de moeite waard.
Hieronder een samenvatting van de dienst verzorgt door een andere emeritus predikant die aanwezig was bij deze dienst ook.

Inhoudelijk helemaal mee eens, maar begrijp niet wat dit met die kerk TV. te maken heeft.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2016 23:02

@eureno, het is een samenvatting van de preek in de tv dienst.
De samenvatter zat onder het gehoor in deze dienst zeg maar....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 nov 2016 04:40

moestuin:
@eureno, het is een samenvatting van de preek in de tv dienst.
De samenvatter zat onder het gehoor in deze dienst zeg maar....


Dat bewijst dus dat die predikant er geen bezwaar tegen heeft of zich er bij neerlegt omdat hij ziet dat dit tij niet meer te keren en het vechten tegen de bierkaai is zoals ik van meer predikanten gehoord heb.
Wat draagt dit bij aan deze discussie? Gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 08:27

Eureuneo
Nee hoor, zie het als een samenvatting, een Amen op de preek.
Er wordt precies hetzelfde in vermeld (enkel samenvattend)

overigens wat betreft "vechten tegen de bierkaai"
Laten we nooit vergeten dat we in Hem, in Christus meer dan Overwinnaars zijn reeds!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 nov 2016 11:45

Moes Tuin:
overigens wat betreft "vechten tegen de bierkaai"
Laten we nooit vergeten dat we in Hem, in Christus meer dan Overwinnaars zijn reeds


Jawel, maar dan gaat het over de strijd tegen de satan en zijn rijk. Ef.6:12. Maar het kwaad in eigen boezem dient de Gemeente zelf te oordelen en weg te doen.1Kor.5.

En het is geen kleinigheid om van de ambtelijk geleide eredienst der Gemeente waarin zij voor Gods aangezicht treedt en Hij zijn volk wil ontmoeten een publiek schouwspel te maken.
De Heere heeft nu al bijna 20 eeuwen alleen door de prediking van het Woord en het getuigenis van zijn Geest zijn Gemeente vergaderd en bewaard. Als het Woord het niet doet zal niets daartoe in staat zijn. Zeker niet de kunstmatig eraan toegevoegde mimiek van een predikant. Maar hiermee zeg ik niets van de gastpredikanten die zich dit laten welgevallen uit vrees dat ze anders nooit meer gevraagd zullen worden hier voor te gaan! En die heb ik er maar zat gesproken! En het gaat van kwaad tot erger; in veel gemeenten wordt zelfs de bediening van het H.A. als een reclamespotje gebruikt voor de betreffende firma die hier goudgeld aan verdient met de verkoop, installatie en onderhoud van die camera met bijbehorende apparatuur voor de bediening. Want het gros van het kerkvolk vindt dit natuurlijk prachtig, het geeft ze een kick waar ze een goed gevoel, dat echter niets met het bijbels geloof te maken heeft, aan overhouden. En hoe hoger de kijkcijfers hoe groter het succes van het project. En het breidt zich uit als een olievlek, de ene gemeente sleept de andere mee. En met de predikanten is het al niet anders gegaan. Het is in het 1e jr in onze gemeente herhaaldelijk gebeurd dat ter goeder naam en faam bekend staande gastpredikanten onwetend op de kansel in beeld gezet zijn. En zo diende hun naam natuurlijk om aarzelende collega’s over de streep te trekken. Want ook die worden voor een voldongen feit geplaatst en hebben nooit de gelegenheid gehad om zich onderling hierop te bezinnen en worden zo tegen elkaar uitgespeeld. Het is geruisloos ingevoerd zonder een kerkbrede bezinning bij een open bijbel op classes of synode. Hier zal ik het maar weer bij laten. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 11:59

Beste Eureneu

Zoals je het nu omschrijft, van die kant heb ik het nog nooit bekeken (niet eens in me opgekomen)
Ik denk dat het wat ver gezocht is
Het is ook niet de intentie van deze gemeente de manier als je omschrijft, zo ook niet van vele andere gemeenten.
Ik geloof dat God vele middelen inzet juist in deze tijd om Zijn Woord de wereld in te laten gaan en te bereiken.
Een Woord voor de wereld!
Er wordt gebeden of God de middelen wilt zegenen, aan Zijn zegen is alles gelegen.
Als dit in dit geloof en wetenschap gebeurd, dan mogen we het over geven aan God en aan Zijn zegen uiteindelijk is alles gelegen, maar dat er Zegen vanuit gaat is voor mij een zekerheid omdat hier voorbeelden te over van zijn bezien vanuit alleen al mijn eigen omgeving.
Want ook niet zichtbaar zijn we uiteindelijk verbonden met de gehele gemeenschap der heiligen (in al die andere gemeentes kerken vergaderingen bijeenkomsten waar ook ter wereld!)
Het gaat ten diepste inderdaad om Gods eer.
Het is ook de verantwoordelijkheid van diegene die een dienst beluisterd hoe hiermee om te gaan.
Als het aanleiding tot spotten geeft dan snap ik je, maar velen die de diensten bezien / beluisteren doen dit toch met een geroepen hart door God (iets wat God werkt en leidt naar.....)
Alle eer voor de Heer! dat is ook hierbij het uitgangspunt....



Ere zij aan God, de Vader,
ere zij aan God, de Zoon,
eer de Heil'ge Geest, de Trooster,
de Drieëen'ge in zijn troon.
Halleluja, halleluja,
de Drieëen'ge in zijn troon!


Halleluja, lof, aanbidding
brengen eng'len U ter eer,
heerlijkheid en kracht en machten
legt uw schepping voor U neer.
Halleluja, halleluja,
lof zij U, der heren Heer!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 nov 2016 14:08

Moes Tuin:
Zoals je het nu omschrijft, van die kant heb ik het nog nooit bekeken (niet eens in me opgekomen)
Ik denk dat het wat ver gezocht is
Het is ook niet de intentie van deze gemeente de manier als je omschrijft, zo ook niet van vele andere gemeenten.
Ik geloof dat God vele middelen inzet juist in deze tijd om Zijn Woord de wereld in te laten gaan en te bereiken.
Een Woord voor de wereld!
Er wordt gebeden of God de middelen wilt zegenen, aan Zijn zegen is alles gelegen.
Als dit in dit geloof en wetenschap gebeurd, dan mogen we het over geven aan God en aan Zijn zegen uiteindelijk is alles gelegen, maar dat er Zegen vanuit gaat is voor mij een zekerheid omdat hier voorbeelden te over van zijn bezien vanuit alleen al mijn eigen omgeving.
Want ook niet zichtbaar zijn we uiteindelijk verbonden met de gehele gemeenschap der heiligen (in al die andere gemeentes kerken vergaderingen bijeenkomsten waar ook ter wereld!)
Het gaat ten diepste inderdaad om Gods eer.
Het is ook de verantwoordelijkheid van diegene die een dienst beluisterd hoe hiermee om te gaan.Als het aanleiding tot spotten geeft dan snap ik je, maar velen die de diensten bezien / beluisteren doen dit toch met een geroepen hart door God (iets wat God werkt en leidt naar.....)
Alle eer voor de Heer! dat is ook hierbij het uitgangspunt....Moes Tuin



God zegent de middelen, jawel. Maar geen middelen die absoluut niet bij de kerk, maar bij de Babylonisce genotscultuur passen! En als Hij het in Zijn souvereiniteit al gebruikt tot volvoering van Zijn eeuwige raadsbesluiten neemt dat nog de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn daden niet weg. Zo heeft Hij ook het bedrog van Jakob en Rebecca gebruikt om het eerstgebeoorterecht aan Jacob te geven opdat het voornemen dat naar de verkiezing is vast bleve. ‘de meerdere zal de mindere dienen’. Maar dat verontschuldigt het bedrog niet. Hetzelfde zien wij bij het verraad van Judas. Ook dit was naar de bepaalde raad en voorkennis Gods, Hand.2;23, maar rechtvaardigt dat verraad niet. En wat goede intentie aangaat hij was waarschijnlijk een Zeloot die Jezus wilde dwingen Zijn almacht te tonen, de Romeinen te verjagen en naar de macht te grijpen. Maar toen hij zag dat Jezus dat niet deed en Zich liet veroordelen sloeg de schrik hem om het hart.Matt.27:3. Bovendien heb ik als mijn hoofdbezwaar de geruisloze invoering van die kerk TV zonder enige bezinning op classes of synode bij een open bijbel genoemd . Maar daar ben je helemaal niet op ingegaan. Kortom, ik mis hier de gezonde, geestelijke kennis van de Schrift. mvrgr: ereunao

nb:Mijn nickname is ereunao en niet Eureneu

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2016 14:19

ereunao schreef:God zegent de middelen, jawel. Maar geen middelen die absoluut niet bij de kerk, maar bij de Babylonisce genotscultuur passen! En als Hij het in Zijn souvereiniteit al gebruikt tot volvoering van Zijn eeuwige raadsbesluiten neemt dat nog de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn daden niet weg.

ereunao schreef:Bovendien heb ik als mijn hoofdbezwaar de geruisloze invoering van die kerk TV zonder enige bezinning op classes of synode bij een open bijbel genoemd .

Je hebt helemaal gelijk ereunao. Zelfs in landen waar het levensgevaarlijk is om naar de kerk te gaan en het bij wijze van spreken veiliger zou zijn om een kerkdienst via internet te volgen, hebben mensen een zeer sterke behoefte aan een gezamenlijke samenkomst.
Het is niet enkel het horen van een preek, het is de gemeenschap der heiligen, die allen de Heere prijzen en loven.
Het is fijn dat de mogelijkheid er is om verbonden te zijn met je kerk via het internet (hoeft helemaal geen beeld bij) als je ziek bent o.i.d.
ereunao schreef:Kortom, ik mis hier de gezonde, geestelijke kennis van de Schrift.

Er wordt inderdaad veel glad gestreken en goedgepraat. Met alle gevolgen van dien.
Vanmorgen las ik in Hebreëen, de vermaning tot volharding
En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieen;
En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.


Uit een artikel in Trouw uit 1995!
Veel van wat de kerk doet kan natuurlijk via de televisie zichtbaar worden gemaakt. Maar geldt dat ook voor het zo centrale en tegelijk zo intieme gebied van de kerkdienst? Van de kant van de Ikon is in het verleden juist ten aanzien van dit punt steeds een grote terughoudendheid betracht: men zond wel regelmatig radiokerkdiensten uit, maar slechts sporadisch, meestal bij bijzondere gelegenheden, televisiediensten. Zoals Jan Greven laat zien waren de motieven voor deze terughoudendheid deels van theologische, deels ook van praktische aard.

Als theologisch motief werd wel aangevoerd, dat in het protestantisme de relatie van de gelovige tot God pas echt inhoud krijgt in de zondagse eredienst van de gemeente waar men thuis is, zodat kerktelefoon en bandopname meer geëigende middelen zouden zijn om een kerkdienst van huis uit te beleven dan een uitzending van radio of televisie; voorts (naar ik aanneem het meest zwaarwegende argument) dat de radio beter aansluit bij het woordkarakter van de protestantse dienst dan de televisie - een kwestie dus van prioriteit van horen boven zien.

GEHELE ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 nov 2016 16:27

Chaya, ik ben het goeddeels met dit art.eens, maar dat gaat over televisiediensten en niet over eigen uitzendingen van de kerk op open internet. Publieke omroepen hebben een eigen taak en verantwoordelijkheid. Als een kerkenraad eens of tweemaal in een jaar verzocht wordt de dienst te mogen uitzenden dan is dat heel wat anders dan dat zij zelf 2 diensten per zondag op open internet uitzendt. Niet dat ik er dan restloos voor zou zijn. maar dat is toch van een andere orde .Ik sta open voor het overwegen van redelijke argumenten maar zolang ik die niet gehoord heb zeg ik dat:

‘ We de prediking niet kunnen missen. Dat mogen we in deze tijd van beeldcultuur wel des temeer in onze ziel gegrift hebben. Daarom geldt in het geloof nog steeds dat woorden meer kunnen verbeelden dan beelden kunnen verwoorden. We moeten ons dus niet laten verleiden om tegemoet te komen aan de huidige beeldcultuur door het zichtbare beeld te introduceren in de prediking Dat is surrogaat. We hebben een andere beeldvorming nodig, namelijk de ´verbeelding´ van de Heilige Geest die Christus present stelt in de prediking. Dan zal het Woord ons tot een kracht Gods tot zaligheid zijn
( H.Kieskamp )

En als er in die TV diensten zegen ervaren wordt dan heeft God Zijn woord gezegend. Maar dat bewijst niet dat Hij ook die poppenkast goedkeurt. Gr:ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 21:32

ereunao schreef:de geruisloze invoering van die kerk TV zonder enige bezinning op classes of synode bij een open bijbel ...........Maar ik mis hier de gezonde, geestelijke kennis van de Schrift.


Waarom zou het allemaal achter "gesloten" deuren moeten plaats vinden de kerkdienst?
Binnen in de kerk tijdens de dienst zie je ook.
En als de gemeente de deur openhoudt tijdens de dienst of een openluchtdienst organiseert?
Maar als het jou belemmert begrijp ik het heel goed en dan is het ook goed hoe je het beziet.
Mijn ervaringen zijn anders en dat begrijp je hopelijk ook.
En je naam, een moeilijke naam, het heeft vast een betekenis?
Ik ben slechts een MoesTuin :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 nov 2016 23:21

Moes Tuin:
Waarom zou het allemaal achter "gesloten" deuren moeten plaats vinden de kerkdienst?
Binnen in de kerk tijdens de dienst zie je ook.
En als de gemeente de deur openhoudt tijdens de dienst of een openluchtdienst organiseert?
Maar als het jou belemmert begrijp ik het heel goed en dan is het ook goed hoe je het beziet.
Mijn ervaringen zijn anders en dat begrijp je hopelijk ook.
En je naam, een moeilijke naam, het heeft vast een betekenis?
Ik ben slechts een MoesTuin


Zeker, de toegang is vrij en openbaar en gasten zijn hartelijk welkom. Maar zodra de deuren gesloten zijn en de gemeente in de Naam des Heren haar eredienst aanvangt krijgt die een besloten karakter. Zie Hoogl.4:12.
Dat je het binnen de kerk ook ziet is waar, maar dan komt het er op een natuurlijke wijze in mee; het zou zelfs vreemd zijn als het anders was. Maar hier wordt de mimiek van de predikant er kunstmatig aan toegevoegd. En dan heeft het beeld geen enkele meerwaarde en leidt eerder de aandacht van het woord af vanwege de wondere sensatie om je favoriete predikant thuis live op het scherm te zien!. En als de gemeente de deur open houdt doet dat niets af van het principe van het verschil tussen voor of na de aanvang van de dienst in de Naam des Heren.
Wat nu jouw of mijn ervaringen betreft die zijn niet maatgevend, wij behoren in zulke principiële zaken het Woord Gods tot regel te nemen. En ereunao is in het grieks het 1e woord van Joh.5:39.’Onderzoek’de Schriften.gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 23:35

mooie betekenis! Dank je wel......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 18 nov 2016 12:25

Moes Tuin:
mooie betekenis! Dank je wel......Moes Tuin


Bedankt voor het compliment, als er dus verder niemand meer iets te vragen of op te merken heeft sluit ik hiermee met dank aan mijn opponenten mijn bijdrage aan deze discussie af ,mvrgr: ereunano

nb: weet iemand nog een manier om van die hinderlijke reclamspots af te komen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten