Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 06 sep 2017 08:50

ereunao schreef: Maar ik wil graag van jou weten in welk opzicht de mimiek van de predikant iets bijdraagt tot een beter begrip van het gepredikte Woord?
Tja ik kan je nooit een bevredigend antwoord geven. Je bent zo gefocust op die camera die inderdaad niets toevoegt voor de luisteraas in de kerk. De camera is voor buiten de kerk. let wel dat ik je niet wil beledigen maar het alles te maken met jou introverte houding ten opzichten van de eredienst.

Een introvert persoon richt zijn bewustzijn op hoe zijn binnenwereld ervaart. Een introvert let niet zozeer op wat er zich buiten hem afspeelt, maar veel meer op welke indruk dat op hem maakt, wat het in hem losmaakt en welke innerlijke reacties erop volgen. De maatstaf voor zijn beslissingen ligt in zijn eigen belevingen en ervaringen.

Jou wijk predikant is een totaal ander persoon en heeft totaal geen moeite met de camera, sterker nog hij vind het geweldig en informeert zelfs bij de beheerder van de camera hoeveel luisteraas en kijkers er zijn geweest tijdens de kerkdiensten. Jou wijk predikant heeft een tegenovergesteld karakter als jij hij is een extravert persoon. Hij richt zijn bewustzijn en zijn energie op de buitenwereld en de mensen. Hij is ingesteld op alles wat zich ook buiten de kerk voordoet en baseert daarop zijn beslissingen. Je zou kunnen zeggen dat voor een extravert de centrale vraag is: welke impact heb ik op de gehele kerkelijk Nederland.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 06 sep 2017 10:16

Tja ik kan je nooit een bevredigend antwoord geven. Je bent zo gefocust op die camera die inderdaad niets toevoegt voor de luisteraas in de kerk. De camera is voor buiten de kerk. let wel dat ik je niet wil beledigen maar het alles te maken met jou introverte houding ten opzichten van de eredienst.
Een introvert persoon richt zijn bewustzijn op hoe zijn binnenwereld ervaart. Een introvert let niet zozeer op wat er zich buiten hem afspeelt, maar veel meer op welke indruk dat op hem maakt, wat het in hem losmaakt en welke innerlijke reacties erop volgen. De maatstaf voor zijn beslissingen ligt in zijn eigen belevingen en ervaringen.
Jou wijk predikant is een totaal ander persoon en heeft totaal geen moeite met de camera, sterker nog hij vind het geweldig en informeert zelfs bij de beheerder van de camera hoeveel luisteraas en kijkers er zijn geweest tijdens de kerkdiensten. Jou wijk predikant heeft een tegenovergesteld karakter als jij hij is een extravert persoon. Hij richt zijn bewustzijn en zijn energie op de buitenwereld en de mensen. Hij is ingesteld op alles wat zich ook buiten de kerk voordoet en baseert daarop zijn beslissingen. Je zou kunnen zeggen dat voor een extravert de centrale vraag is: welke impact heb ik op de gehele kerkelijk Nederland.


Je ontwijkt hier de essentie van mijn vraag, daarom zal ik het anders formuleren: Wat is de meerwaarde buiten de kerk van de mimiek van de predikant boven het Woord dat hij predikt? Waarom is alleen audio niet voldoende?
En het is toch wel een bewijs van de heilloze verslaving aan die Babylonische beeldcultuur in kerk en wereld als de jeugd met hun smartphone opstaat en naar bed gaat, zelfs achter in de kerk zit te appen en sms-en . Er vallen zelfs doden in het verkeer doordat ze meer aandacht voor hun scherm dan voor het verkeer hebben. En is het geen schande als je aan een kerkenraad ,die toch zelf op de bres behoorde te staan voor de heiligheid van het sacrament, een hoge losprijs moet betalen om tenminste het onderpand Zijner liefde dat de Heere Zijn Gemeente als een trouwring in het H.A. geschonken heeft van deze gruwelijke heiligschennis te redden? Die prijs was mij echter niet te hoog hoor, Hij gaf Zijn bloed en leven voor mij en zou dit offer dan voor mij teveel zijn? En wat dat in- en extravert zijn aangaat, het streelt de ijdelheid van de dominees in volle glorie wereldwijd op de kansel zichtbaar te zijn en hij is maar wat trots op de wereldwijde ‘schaduwgemeente‘ die hij zich op deze wijze verworven heeft! Hier zal ik het maar weer bij laten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 06 sep 2017 12:58

ereunao schreef:Je ontwijkt hier de essentie van mijn vraag, daarom zal ik het anders formuleren: Wat is de meerwaarde buiten de kerk van de mimiek van de predikant boven het Woord dat hij predikt? Waarom is alleen audio niet voldoende?
En het is toch wel een bewijs van de heilloze verslaving aan die Babylonische beeldcultuur in kerk en wereld als de jeugd met hun smartphone opstaat en naar bed gaat, zelfs achter in de kerk zit te appen en sms-en . Er vallen zelfs doden in het verkeer doordat ze meer aandacht voor hun scherm dan voor het verkeer hebben. En is het geen schande als je aan een kerkenraad ,die toch zelf op de bres behoorde te staan voor de heiligheid van het sacrament, een hoge losprijs moet betalen om tenminste het onderpand Zijner liefde dat de Heere Zijn Gemeente als een trouwring in het H.A. geschonken heeft van deze gruwelijke heiligschennis te redden? Die prijs was mij echter niet te hoog hoor, Hij gaf Zijn bloed en leven voor mij en zou dit offer dan voor mij teveel zijn? En wat dat in- en extravert zijn aangaat, het streelt de ijdelheid van de dominees in volle glorie wereldwijd op de kansel zichtbaar te zijn en hij is maar wat trots op de wereldwijde ‘schaduwgemeente‘ die hij zich op deze wijze verworven heeft! Hier zal ik het maar weer bij laten.
Nee zo mag jij niet over je wijk predikant praten. Ook hij heeft zijn karakter trekken net als jij, die zijn wat verschillend, dat moet je accepterend en brengt liefde met zich mee.

Mimiek hoort bij het gesprook woord. Omdat het tegenwoordig erg makkelijk is en je bent een beetje technische ingesteld kun je een camera bij de audio installatie toevoegen en waarom niet. Al de negatieve eigenschappen die jij noemt van de camera zijn persoonlijk en in jou beleving ook waar. Ik vind dat je hierin veel te ver gaat in de benoemging van de negatieven eigenschappen zoals: ‘een heilloze verslaving aan die Babylonische beeldcultuur in kerk’ en ‘heiligheid schennis’ . Dat is voor mij ongetwijfeld onzin, jou wijk predikant denk daar ook zo over en waarschijnlijk ook velen lidmaten van jou kerk.

Wat je verder noemt van de beeldcultuur en de smartphone is ook ongetwijfeld waar maar ook een werkelijkheid waar we niet meer omheen kunnen. Daar kun je ook een drama van gaan maken en de negatieven eigenschappen uitvergroten maar er zijn ook positieven eigenschappen. Dat wij nu met elkaar communiceren is één van de positieven. Dat wij ook met elkaars kerken kunnen meeluisteren en kijken vind ik ook een positieven en als we willen kunnen we zien en horen dat de leergeschillen lang niet zo groot zijn maar allemaal met persoonlijk eigenschappen te maken hebben.
De eenheid in Christus waar liefde uit voort komt is belangrijker dan de verdeeldheid waar jaloezie uit voort vloeit.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Jesaja40 » 06 sep 2017 15:37

Aanschouwelijk onderwijs is een van de mooiste vormen die er bestaat. Je leest de letter van het woord, je kijkt om je heen en ziet de plaats waar het verhaal of gebeurtenis heeft plaats gevonden. Je kunt daar in mee gaan of je distantiëren. Een neutrale houding: “er kennis van nemen” doet afbreuk aan het aanschouwelijk onderwijs.
In de loop van de eeuwen is er gelukkig veel veranderd en mogen we ons prijzen dat we in de tijd van welvaart en snelle communicatie zijn aangekomen. Het biedt mogelijkheden om snel met volslagen onbekenden te communiceren. Normaal zouden we aan elkaar voorbij lopen en nu krijgen we de volop de gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen.

Echter de omslag komt ook, want velen zien het gemak er van in. Op hun vakantie bezoeken zij geen gastgemeente maar kiezen zij om via het internet met de thuisgemeente verbonden te zijn. Het voelt zo vertrouwd aan en we hebben onze plicht toch gedaan. Aan de andere kant vergeten we dat er een gastvrije gemeente zomaar voor ons de deur open zet on ons welkom te heten. We kiezen toch wel snel de comfortzone en die voor ons onbekende gemeente over te slaan. Is dat een gemiste kans?

Ik neem u mee naar Israël. Daar trekken de stammen op en krijgen zij een geweldig aanschouwelijk onderwijs. Vele honderdduizenden trekken op naar Jeruzalem. Het zijn opgangsfeesten en daarbij worden de opgangspsalmen gezongen. Het wordt gehoord in de heuvels rondom Jeruzalem. Een grote familiereünie vindt daar plaats en iedereen is weer “bijgepraat” over het wel en wee. Hoe de stammen opgaan naar Sion en Jeruzalem lezen we in de Psalmen. Ook dat is aanschouwelijk onderwijs te noemen. Dacht u werkelijk dat die vele honderdduizenden allemaal in een synagoge bijeen kwamen op de Sjabbat? Het waren openluchtdiensten, zeker ten tijde van het Loofhuttenfeest, dan was iedereen 7 dagen buitenshuis. Men zat niet op het strand of op een terrasje ergens uit te rusten. Het waren serieuze gesprekken als het ging om zorgen en ziekte in de naaste familie. Het waren ook luchtige gesprekken als het ging over een aanstaande bruiloft of een uitgesteld kraambezoek.

Hier in Nederland missen we die omstandigheden en is nagenoeg iedereen een vreemde van elkaar geworden. Ook onder de kerkgangers heeft men oppervlakkige kennissen zitten. O, ja, die zit geloof ik ook bij ons in de kerk. Ik heb hem/haar nog nooit gesproken. Oeps, dan mankeert er behoorlijk wat aan het aanschouwelijk onderwijs als we elkaar niet kennen.

U krijgt het voorbeeld aangereikt zoals het bedoeld was vanuit de Bijbel. Ook de apostelen wijzen er op om de samenkomsten, ook in den vreemde te bezoeken. Men heeft u heel hard nodig. Wat voor een getuigenis gaat er uit als mensen massaal naar een kerkgebouw trekken en wellicht buiten via een beeldscherm de dienst kunnen meemaken.

Blijft men massaal weg, dan zal dat in de uitzending van de dienst te horen zijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 06 sep 2017 15:49

benefiet:
Nee zo mag jij niet over je wijk predikant praten. Ook hij heeft zijn karakter trekken net als jij, die zijn wat verschillend, dat moet je accepterend en brengt liefde met zich mee.
Mimiek hoort bij het gesprook woord. Omdat het tegenwoordig erg makkelijk is en je bent een beetje technische ingesteld kun je een camera bij de audio installatie toevoegen en waarom niet. Al de negatieve eigenschappen die jij noemt van de camera zijn persoonlijk en in jou beleving ook waar. Ik vind dat je hierin veel te ver gaat in de benoemging van de negatieven eigenschappen zoals: ‘een heilloze verslaving aan die Babylonische beeldcultuur in kerk’ en ‘heiligheid schennis’ . Dat is voor mij ongetwijfeld onzin, jou wijk predikant denk daar ook zo over en waarschijnlijk ook velen lidmaten van jou kerk.


Hoe mijn wijkpredikant en velen in de gemeente hierover denken doet niet ter zake, ik handhaaf hier Gods Woord en in een Gemeente des Heeren heeft Hij het voor het zeggen. En Hij wil Zijn Gemeente vergaderen en bewaren door de prediking van het evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest. Om daar nu zelf kunstmatig iets aan toe te voegen zonder dat zelfs eerst aan de gemeente voor te leggen zodat in hun geweten bezwaarde broeder ten minste de gelegenheid krijgen om zich hierover uit te spreken gaat alle perken te buiten! Hij heeft ons dat niet bevolen en het is ook nooit in Zijn hart opgekomen! En wat dit mijn spreken over mijn wijkpredikant betreft, wat ik hier zeg heb ik hem ook zelf gezegd en hem ernstig gewaarschuwd. Maar hij zegt dan ‘Het kan best zijn dat u gelijk hebt broeder, de tijd zal het leeren’. En dat zal de tijd idd. leeren, maar ik vrees dat het dan te laat zal zijn! En wat die mimiek betreft, die behoort idd. bij de spreker en het gesproken woord, het zou vreemd zijn als het anders was. Maar het is wat anders als wij die er op een kunstmatige wijze aan toe gaan voegen. En dat hier wel degelijk internet verslaving in het spel is bewijst het feit dat de kerkenraad bereid was hier over het geweten van een br. heen te walsen en zelfs een op een ambtelijke vergadering die met gebed geopend en gesloten wordt gegeven woord te breken.

Wat je verder noemt van de beeldcultuur en de smartphone is ook ongetwijfeld waar maar ook een werkelijkheid waar we niet meer omheen kunnen. Daar kun je ook een drama van gaan maken en de negatieven eigenschappen uitvergroten maar er zijn ook positieven eigenschappen. Dat wij nu met elkaar communiceren is één van de positieven. Dat wij ook met elkaars kerken kunnen meeluisteren en kijken vind ik ook een positieven en als we willen kunnen we zien en horen dat de leergeschillen lang niet zo groot zijn maar allemaal met persoonlijk eigenschappen te maken hebben.
De eenheid in Christus waar liefde uit voort komt is belangrijker dan de verdeeldheid waar jaloezie uit voort vloeit.


Wij leven in een gemengde bedeling, zelfs aan het grootste kwaad zit altijd nog wel een goede kant. Maar wij mogen geen kwaad doen en tegen Gods Woord handelen opdat het goede er uit voort kome! En eenheid is idd. belangrijk, maar niet ten koste van de waarheid. Dan heb ik liever een heilige oorlog dan een valse vrede.
Laatst gewijzigd door ereunao op 06 sep 2017 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2017 15:51

Race406 schreef:Heeft niets te maken met je tijd al dan niet verstaan. Maar dit soort dingen uitmaken voor duivels en dat soort termen getuigt niet van veel inlevingsvermogen in de mensen die in deze bijzaak(!!!!!!!!!!!) anders denken. Voor mij hoeft het ook niet, maar ik ben niet de enige in mijn gemeente. En nergens krijg je het precies zoals je het hebben wilt. Behalve als je voor jezelf begint. En dan ben je weer een sekte...

Beste Race, wanneer iemand vast wil houden aan de oude waarden, zoals tv en beeldcultuur weren uit de kerk, wordt dit een bijzaak genoemd.
En niet alleen nu. Daarmee wordt alles gedegenereerd.
Maar het kan voor iemand wel eens heel belangrijk zijn, en voor ereunao is dat ook zo. Hij legt uit wat zijn bezwaren zijn en dan is het op zn minst een kwetsende uitspraak als je dit maar een bijzaak noemt. Een klein vosje.
Want dat kleine vosje groeit uit tot een grote, die de wijngaard bederft!
Jesaja40 schreef:Hier in Nederland missen we die omstandigheden en is nagenoeg iedereen een vreemde van elkaar geworden. Ook onder de kerkgangers heeft men oppervlakkige kennissen zitten. O, ja, die zit geloof ik ook bij ons in de kerk. Ik heb hem/haar nog nooit gesproken. Oeps, dan mankeert er behoorlijk wat aan het aanschouwelijk onderwijs als we elkaar niet kennen.

Dat is in onze en vele andere gemeentes absoluut niet zo! Ik kan me wel voorstellen dat dit gebeurt in een kerk van 2.500 zielen. Dan is het ondoenlijk geworden.
En zo'n televisiescherm op het plein, maakt dat echt niet beter.
Het is geen voetbalwedstrijd!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2017 15:53

ereunao schreef:En wat dit mijn spreken over mijn wijkpredikant betreft, wat ik hier zeg heb ik hem ook zelf gezegd en hem ernstig gewaarschuwd. Maar hij zegt dan ‘Het kan best zijn dat u gelijk hebt broeder, de tijd zal het leeren’. En dat zal de tijd idd. leeren, maar ik vrees dat het dan te laat zal zijn!

Dan hoop ik dat de schade beperkt zal zijn. Wel positief dat hij dit zegt, je zou gelijk kunnen hebben. Keert hij op zijn schreden terug als blijkt dat je gelijk had?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Jesaja40 » 06 sep 2017 16:35

Chaya citeert:

En zo'n televisiescherm op het plein, maakt dat echt niet beter.
Het is geen voetbalwedstrijd!


Een juiste opmerking, alleen zou ik daar niet een voetbalwedstrijd aan willen koppelen.

Ik kan mij nog goed herinneren dat 60 jaar geleden evangelisatiefilms door het land gingen. Een initiatief van de Evangelische Gemeente die dit gebruikte om met mensen in gesprek te komen over het geloof. In de muziektent was een wit doek gespannen en het was de bedoeling om de niet kerkelijke burger aan te spreken. Onder de noemer Christelijke Film Actie werden beelden getoond. Na afloop kon men in gesprek aangaan met de organisatoren om meer te willen weten over het christelijke geloof.

Enkele kerkgenootschappen reageerden afwijzend daarop met de woorden: een christelijke film bestaat die ook? Dat waren de jaren 50 van de vorige eeuw.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Race406 » 06 sep 2017 16:42

ereunao schreef:Hoe mijn wijkpredikant en velen in de gemeente hierover denken doet niet ter zake, ik handhaaf hier Gods Woord en in een Gemeente des Heeren heeft Hij het voor het zeggen.
Dus JIJ handhaaft het Woord, en de predikant zou dat niet doen? Je bent behoorlijk zeker van je zaak, niet dan? Jij hebt het bij het rechte eind, en de rest niet.... :shock: Jezus Zelf gaf allerlei zichtbare voorbeelden. Nu zijn wij Jezus niet. Maar zolang de preek niet verwordt tot een PowerPointpresentatie waarbij de predikant zelf niets meer hoeft te doen lijkt mij niet echt wat mis met aanschouwelijk onderwijs. Er is van alles te zeggen over aanschouwelijk onderwijs. Niet alles moet klakkeloos worden geaccepteerd en ingevoerd. Dat ben ik met je eens. Maar om dat nu te bestempelen als per definitie fout, en dat God Zelf dat in Zijn Woord verbiedt, dat gaat me wat te ver.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2017 16:45

Jesaja40 schreef:Enkele kerkgenootschappen reageerden afwijzend daarop met de woorden: een christelijke film bestaat die ook? Dat waren de jaren 50 van de vorige eeuw.

In die tijd werd de bios bestempeld als een plaats waar een christen niet hoorde te zijn. Werelds vermaak dus.
En nog steeds zijn er kerken die film en beeldscherm afwijzen.

In onze kerk is ooit eens een radiokerkdienst opgenomen.
Als je dan "achter de schermen" met eigen ogen ziet wat er komt kijken en hoe alles tot in het kleinste detail wordt geregisseerd, heb ik eerlijk gezegd wel mijn bedenkingen gekregen.
De dienst bleek te lang te zijn, dus moest er gesnoeid en geknipt worden, want de radio is onverbiddelijk, als de tijd om is, zet de computer de kerkdienst uit.
Dus er werd een stukje preek geknipt, een Psalm moest over, enz enz.
Later luisterden we thuis en viel het ons op dat er veel was weggelaten.
Ik moet wel zeggen dat de opnameleider, regisseur e.d. heel behoedzaam en respectvol te werk gingen.
Maar e.e.a. is wel afleidend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 06 sep 2017 18:01

ereunao schreef:benefiet:


Hoe mijn wijkpredikant en velen in de gemeente hierover denken doet niet ter zake, ik handhaaf hier Gods Woord en in een Gemeente des Heeren heeft Hij het voor het zeggen. En Hij wil Zijn Gemeente vergaderen en bewaren door de prediking van het evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest. Om daar nu zelf kunstmatig iets aan toe te voegen zonder dat zelfs eerst aan de gemeente voor te leggen zodat in hun geweten bezwaarde broeder ten minste de gelegenheid krijgen om zich hierover uit te spreken gaat alle perken te buiten! Hij heeft ons dat niet bevolen en het is ook nooit in Zijn hart opgekomen! En wat dit mijn spreken over mijn wijkpredikant betreft, wat ik hier zeg heb ik hem ook zelf gezegd en hem ernstig gewaarschuwd. Maar hij zegt dan ‘Het kan best zijn dat u gelijk hebt broeder, de tijd zal het leeren’. En dat zal de tijd idd. leeren, maar ik vrees dat het dan te laat zal zijn! En wat die mimiek betreft, die behoort idd. bij de spreker en het gesproken woord, het zou vreemd zijn als het anders was. Maar het is wat anders als wij die er op een kunstmatige wijze aan toe gaan voegen. En dat hier wel degelijk internet verslaving in het spel is bewijst het feit dat de kerkenraad bereid was hier over het geweten van een br. heen te walsen en zelfs een op een ambtelijke vergadering die met gebed geopend en gesloten wordt gegeven woord te breken.

Wij leven in een gemengde bedeling, zelfs aan het grootste kwaad zit altijd nog wel een goede kant. Maar wij mogen geen kwaad doen en tegen Gods Woord handelen opdat het goede er uit voort kome! En eenheid is idd. belangrijk, maar niet ten koste van de waarheid. Dan heb ik liever een heilige oorlog dan een valse vrede.

Beste broeder ik wil je zeker niet in een bepaalde hoek zetten of veroordelen maar wat blijk uit je reactie toch weer je introverte karakter.
Er word niets kunstmatig toegevoegd aan de prediking als deze audio en video via internet wordt uitgezonden. Deze middelen zijn technische hulpmiddelen die zo dood zijn als een pier en het Woord alleen maar verder kunnen verplaatsen / brengen dan een gesloten kerkgebouw. Dit is waar jij moeite mee hebt en als jij onder de prediking zit totaal niets van merkt. De luisteraas thuis wel want die horen niet alleen maar zien ook een deel van de gemeente en hun predikant die vol vuur, met uitdrukking (mimiek), de mensen tot de zaligheid wil brengen.

En wat een tegenstrijdigheid. Eerste zeg je: ‘Hoe mijn wijkpredikant en velen in de gemeente hierover denken doet niet ter zake’ en dan: ‘de gemeente voor te leggen zodat in hun geweten bezwaarde broeder ten minste de gelegenheid krijgen om zich hierover uit te spreken’. Hoe tegenstrijdig kun je zijn om individueel toch maar de gemeente er bij te betrekken voor je tegenstand van de video.

En wat is er ‘te laat’ als de camera blijft? Denk je echt dat die camera weer zal verdwijnen? Dan ben je echt eenzijdig in gedachten. Ik denk dat je maar rekening moet houden dat op die camera in de loop der tijd echt wel uitbreidingen toegepast worden zodat ook de mensen in de kerk (en niet alleen er buiten) ook wat aan die camera hebben zoals ik al gezegd heb met een beamer waar de liturgie op geprojecteerd zal worden en de zondagsbrief overbodig zal worden.
Ik begrijp best wel dat het lastig wordt voor jou maar je moet het zien als hulpmiddelen die niets veranderen aan de inhoud van de gehele kerkdienst, ja het word naar buiten gebracht, dat is de verandering maar die kan positief werken en eventueel de kerkelijk eenheid bevorderen. Ik zeg ‘eventueel’ want dat is nog geen bewezen feit. Zelf heb ik op avonden jullie site aanbevolen aan veel jonge mensen en er luister er velen mee. Later sprak ik ze nog eens en zeggen dan: dat (ga ik nu ver niet op in) heb ik nooit geweten over die gereformeerde leer.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 06 sep 2017 18:36

Race 406:
Dus JIJ handhaaft het Woord, en de predikant zou dat niet doen? Je bent behoorlijk zeker van je zaak, niet dan? Jij hebt het bij het rechte eind, en de rest niet...Jezus Zelf gaf allerlei zichtbare voorbeelden. Nu zijn wij Jezus niet. Maar zolang de preek niet verwordt tot een PowerPointpresentatie waarbij de predikant zelf niets meer hoeft te doen lijkt mij niet echt wat mis met aanschouwelijk onderwijs. Er is van alles te zeggen over aanschouwelijk onderwijs. Niet alles moet klakkeloos worden geaccepteerd en ingevoerd. Dat ben ik met je eens. Maar om dat nu te bestempelen als per definitie fout, en dat God Zelf dat in Zijn Woord verbiedt, dat gaat me wat te ver.


Ik zeg niet dat hij in zijn prediking Gods Woord niet handhaaft integendeel, daar heb ik alle waardering voor. Maar het kerkelijk handelen in de gemeente is wat anders. En ik begrijp ook wel dat wij niet om de huidige communicatie- middelen heen kunnen. Maar is het daarom noodzakelijk heel de dienst des Heeren uit te leveren aan het publieke entertainment?. Ik heb voorbeelden genoemd van gemeenten die hier heel wat discreter mee omgaan. En voordat er een wissel omgezet wordt is een kerkbreed overleg met gebed en bij een open bijbel een eerste vereiste. Maar dit is sluipenderwijze ingevoerd en breidt zich uit als een olievlek. De predikanten worden zo ook onder druk gezet en tegen elkaar uitgespeeld. Ze kunnen natuurlijk wel bezwaar maken om zich wereldwijd op de kansel in beeld te laten zetten, maar wat als je collega het dan wel doet? Dan kun je er wel zeker van zijn dat je in die gemeente nooit meer gevraagd zal worden om voor te gaan. In onze gemeente is het in het 1e jr herhaaldelijk voorgekomen dat ze niet eens verteld werd dat die camera er hing! En als dat geen schending van de privacy is dan weet ik het niet meer! En toen ik hier bezwaar tegen maakte en de kerkenraad eraan herinnerde dat wij toch overeengekomen waren dat voor de predikanten die er bezwaar tegen hadden de camera niet aan gezet zou worden werd dat leugenachtig ontkend. Maar het spreekt toch vanzelf dat een predikant geen bezwaar zal maken als hij niet eens weet dat die camera daar hangt! Puur boerenbedrog dus. En ik heb ook niets tegen gepast aanschouwelijk onderwijs, maar niet op deze manier!

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 06 sep 2017 21:09

benefiet:
Beste broeder ik wil je zeker niet in een bepaalde hoek zetten of veroordelen maar wat blijk uit je reactie toch weer je introverte karakter.
Er word niets kunstmatig toegevoegd aan de prediking als deze audio en video via internet wordt uitgezonden. Deze middelen zijn technische hulpmiddelen die zo dood zijn als een pier en het Woord alleen maar verder kunnen verplaatsen / brengen dan een gesloten kerkgebouw. Dit is waar jij moeite mee hebt en als jij onder de prediking zit totaal niets van merkt. De luisteraas thuis wel want die horen niet alleen maar zien ook een deel van de gemeente en hun predikant die vol vuur, met uitdrukking (mimiek), de mensen tot de zaligheid wil brengen.


Die technische middelen op zich doen geen kwaad, het gaat hier over de sensatiezucht die er door aangeblazen wordt, er moet iets te zien en te beleven zijn ze een kick geeft en een goed gevoel aan overhouden. Maar Gods volk heeft aan het Woord genoeg. Dat is juist Gods eer dat Zijn volk dwars tegen al het zichtbare en de ervaren werkelijkheid in op Zijn woord vertrouwt zie Rom. 4:19 en 2 Kor.4:18.

En wat een tegenstrijdigheid. Eerste zeg je: ‘Hoe mijn wijkpredikant en velen in de gemeente hierover denken doet niet ter zake’ en dan: ‘de gemeente voor te leggen zodat in hun geweten bezwaarde broeder ten minste de gelegenheid krijgen om zich hierover uit te spreken’. Hoe tegenstrijdig kun je zijn om individueel toch maar de gemeente er bij te betrekken voor je tegenstand van de video.


Hier is niets tegenstrijdigs in, hier handhaaf ik het principe van de Gemeente zoals God die ziet en handhaaft. En dat intussen het gros van het kerkvolk met lust bevangen is en naar zinnelijk genot hunkert doet hier niets aan af.

En wat is er ‘te laat’ als de camera blijft? Denk je echt dat die camera weer zal verdwijnen? Dan ben je echt eenzijdig in gedachten. Ik denk dat je maar rekening moet houden dat op die camera in de loop der tijd echt wel uitbreidingen toegepast worden zodat ook de mensen in de kerk (en niet alleen er buiten) ook wat aan die camera hebben zoals ik al gezegd heb met een beamer waar de liturgie op geprojecteerd zal worden en de zondagsbrief overbodig zal worden.


Ik denk ook dat dit rampzalige getij niet meer te keren is, daarom heb ik op het moderamen verzocht om tenminste voor het H.A. een uitzondering te maken, maar zelfs dat bleek op den duur teveel gevraagd. Wat natuurlijk op zichzelf al een bewijs is dat dit hele project een vrucht is van de hunkering naar zinnelijk genot. Als zelfs die 4 diensten per jaar er nog niet af kunnen!

Ik begrijp best wel dat het lastig wordt voor jou maar je moet het zien als hulpmiddelen die niets veranderen aan de inhoud van de gehele kerkdienst, ja het word naar buiten gebracht, dat is de verandering maar die kan positief werken en eventueel de kerkelijk eenheid bevorderen. Ik zeg ‘eventueel’ want dat is nog geen bewezen feit. Zelf heb ik op avonden jullie site aanbevolen aan veel jonge mensen en er luister er velen mee. Later sprak ik ze nog eens en zeggen dan: dat (ga ik nu ver niet op in) heb ik nooit geweten over die gereformeerde leer.


Als alle hulpmiddelen ingezet worden om zoveel mogelijk mensen mee te laten luisteren hebben wij het wel over audio en heb ik daar niets op tegen. Maar die poppenkast van de firma schaapsound hebben wij niet nodig!

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 06 sep 2017 21:57

benefiet.Jij gaat er blijkbaar vanuit dat voor de verbreiding van het evangelie alle middelen geoorloofd zijn. Maar wat denk jij dan van ‘The Passion?’ Dat is toch ook een vorm van evangelieverkondiging? Maar ik hoor wel aan zijn prediking dat mijn wijkpredikant zoals jij hem pleegt te noemen net zo goed als ik weet dat er noch in Gods troon noch bij Gods volk op aarde iets zo kostbaar en heilig is als de offerdood van het Lam Gods.En dat valt niet te imiteren in een toneelspel waarin ongelovige acteurs de hoofdrol spelen. Want allen het Vaderhart heeft de ontzetting en verbaasdheid gepeild waarmee Jezus het ‘Eli, Eli Lama Sabachthani’ heeft uitgeroepen toen Hij de last van de ontzettende toorn Gods over de totaalsom van de zonde van het ganse menselijke geslacht droeg! Wie daar ooit iets van in zijn ziel ervaren heeft zal het wel uit zijn hoofd laten om daarnaar te gaan kijken! O, blinde godsdienst zonder waarachtige kennis en vreze Gods !

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 07 sep 2017 09:05

ereunao schreef:benefiet.Jij gaat er blijkbaar vanuit dat voor de verbreiding van het evangelie alle middelen geoorloofd zijn. Maar wat denk jij dan van ‘The Passion?’ Dat is toch ook een vorm van evangelieverkondiging? Maar ik hoor wel aan zijn prediking dat mijn wijkpredikant zoals jij hem pleegt te noemen net zo goed als ik weet dat er noch in Gods troon noch bij Gods volk op aarde iets zo kostbaar en heilig is als de offerdood van het Lam Gods.En dat valt niet te imiteren in een toneelspel waarin ongelovige acteurs de hoofdrol spelen. Want allen het Vaderhart heeft de ontzetting en verbaasdheid gepeild waarmee Jezus het ‘Eli, Eli Lama Sabachthani’ heeft uitgeroepen toen Hij de last van de ontzettende toorn Gods over de totaalsom van de zonde van het ganse menselijke geslacht droeg! Wie daar ooit iets van in zijn ziel ervaren heeft zal het wel uit zijn hoofd laten om daarnaar te gaan kijken! O, blinde godsdienst zonder waarachtige kennis en vreze Gods !
De apostel Paulus gebruikte in zijn tijd en cultuur alle legitieme middelen om het Evangelie te verspreiden (1 Korinthe 9:22).

Wij zijn veel te slap in het verspreiden van het Evangelie. De stad waar jij woont word overspoeld door buitenlandse bevolking groepen voornamelijk door islamieten, dat hoef ik jou niet te vertellen want als jij je deur uit stapt zie je ze allemaal. The Passion vind ik een goede evangelie verkondiging voornamelijk voor hen, die islamieten dus. Nu kun je van alles vinden over die The Passion, discussiëren daar over kan hier viewtopic.php?f=2&t=29271 maar ik keur het zeker niet af. Voor ons is The Passion meer een satire maar hij is ook niet voor ons bestemd.

Wij zitten in een kerk die veel te gesloten is en we houden het Evangelie voor onszelf en zitten te kibbelen met onze broeders en zusters of er nu wel of geen camera in mag om dat Evangelie ver te verspreiden. We moeten ons zeer schamen.

‘Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.’ Matteüs 28:18-19


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten