Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor pindas83 » 16 jun 2016 18:03

ereunao schreef:
We komen er ook niet uit; dat heb je in ieder geval goed begrepen. Er ligt een heilig ongenoegen Gods over heel kerkelijk Nederland, van ‘licht’ tot ‘zwaar, van ‘evangelisch tot ‘’ Oud-Geref’’. Alle vreze Gods is van ons geweken, de wereld met al haar genotzucht voert de boventoon; hier openlijk en daar op een vrome manier. Maar er is altijd hoop voor het gelovig overblijfsel, al is het als door vuur, dat bedoel ik met bij het altaar sterven.

Als er nog een greintje eerbied was voor wat ieder christenmens heilig behoort te zijn zou het in ons hoofd niet opkomen om Gods knechten wereldwijd op de kansel in beeld te zetten en de erediensten der Gemeente waarin zij voor Zijn aangezicht treedt en Hij zijn volk wil ontmoeten tot een publiek schouwspel te maken. Er staat geschreven: ‘Gij zijt een besloten hof, een verzegelde fontein’ (Hoogl.4:12) Als het nu nog in een niet-ambtelijke evangelisatiedienst of in een andere bijeenkomst waar het Woord verkondigd wordt gebeurde zou het nog iets anders zijn, hoewel ik ook dan de meerwaarde van die videobeelden niet inzie. Maar de erediensten alleen met kerkradio; die beeldcultuur past helemaal niet bij de kerk, die is uit Babylon .De Heere heeft nu bijna 20 eeuwen zijn Gemeente vergaderd en bewaard door de prediking van het Woord en wij mogen ons wel driemaal bij een open bijbel en met gebed bezinnen voor wij daar eigenmachtig iets aan toe gaan voegen. Maar hier is van een kerkbrede bezinning geen sprake geweest, het is sluipenderwijs ingevoerd en breidt zich nu uit als een olievlek over heel de kerk. Want het is ook een geldkwestie; de agenten van die ict firma’s reizen de hele bible-belt af om die beeldcultuur in de kerk te promoten en orders binnen te halen. En als ze de dominee of een kerkenraadslid eenmaal omgepraat hebben volgt de rest vanzelf; zo werkt dat nu eenmaal. Bij ons hing die camera er al 3 weken voordat de gemeente werd ingelicht, wij zijn eenvoudig voor een voldongen feit geplaatst! En de gastpredikanten werden tegen elkaar uitgespeeld, wie er bezwaar tegen maakte liep de kans hier nooit meer gevraagd te worden voor te gaan. En wat doe je dan als je collega het wel doet? Het is hier wel gebeurd dan de kerkenraad de predikant niet eens inlichtte; ze werden eenvoudig onwetend op de kansel in beeld gezet! Genoeg hierover! mvrgr: ereunao


Ik ben niet per definitie voor het uitzenden van wat dan ook maar wat stuit je nu eigenlijk voor de borst? Zijn die beelden en geluiden niet gewoon voor leden van de betreffende gemeente bestemd? Mensen die niet meer naar de kerk kunnen om wat voor rede dan ook, hechten hier misschien wel heel veel waarde aan. Dat gezegd; dat zijn ook hoogstwaarschijnlijk de enige die de uitzendingen zullen zien want ik kan mij er weinig bij voorstellen dat mensen uit verveling of vermaak een avondsmaaldienst gaan zitten te bekijken. Al met al, ergens begrijp ik het, alleen vind ik dat je het wel erg opblaast.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 jun 2016 13:16

pindas83:
Ik ben niet per definitie voor het uitzenden van wat dan ook maar wat stuit je nu eigenlijk voor de borst? Zijn die beelden en geluiden niet gewoon voor leden van de betreffende gemeente bestemd? Mensen die niet meer naar de kerk kunnen om wat voor rede dan ook, hechten hier misschien wel heel veel waarde aan. Dat gezegd; dat zijn ook hoogstwaarschijnlijk de enige die de uitzendingen zullen zien want ik kan mij er weinig bij voorstellen dat mensen uit verveling of vermaak een avondsmaaldienst gaan zitten te bekijken. Al met al, ergens begrijp ik het, alleen vind ik dat je het wel erg opblaast.


Als die uitzendingen alleen voor de betreffende leden der gemeente bestemd waren zouden wij aan de kerkradio genoeg en geen behoefte aan dit mediacircus hebben. Maar is het een entertaiment voor de godsdienstige mens om van de ene naar de andere kerk te switchen en de favoriete dominees op de kansel te zien te zien staan. En het komt de band met de eigen gemeente beslist niet ten goede als men de keus heeft tussen tientallen gemeenten om de dienst bijna live mee te maken.En als het nu nog een privé zender met inlogcode was, maar bij open internet hebben wij er geen enkel zicht of controle op waar die beelden landen en wat ermee gedaan wordt.
Ik heb niets tegen het medium op zich; de tijden veranderen en wij veranderen mee, dat hoort bij het leven. Ik kijk ook naar het journaal van 8u. Maar het gaat mij om het ongepaste, profane gebruik, zeker als het de viering van het H.A. der gemeente betreft. Dat is een private zaak van de gemeente, daar haal je geen buitenstaanders bij. Want, zoals eerder gezegd, de Heere heeft het ook niet op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van de discipelen ingesteld. En als het dan ook nog in het diepste geheim wordt ingevoerd en de gemeente voor een voldongen feit geplaatst wordt stuit mij dat idd. tegen de borst. Hier was een kerkbrede bezinning bij een open bijbel en gebed op zijn plaats geweest mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2016 16:14

ereunao schreef:Dit is maar niet een uitspraak, maar de bijna tastbare ervaring van mij en van al het volk dat een verborgen omgang met de Heere kent. Ik heb hierover ook al contact met de kerkenraad gehad en mij is toegezegd dat tenminste de avondmaalsdiensten niet meer uitgezonden zouden worden. Maar het enthousiasme over het zinnelijk genot en de ‘zegen’ van dit medium is inmiddels zo groot dat zij na verloop van tijd ook die belofte zonder opgaaf van redenen gebroken heeft. Ik moest er zelf achter komen dat ik bedrogen werd!

De avondmaal diensten worden alleen met geluid uitgezonden en niet met beeld.
http://audioserver.nl/assets/1276622-Zo ... nst?page=4

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 jun 2016 18:22

benefietdiner:
De avondmaal diensten worden alleen met geluid uitgezonden en niet met beeld


Met of zonder beeld doet hier niet terzake, zeker niet bij een avondmaalviering; het is en blijft een schending van de privacy der gemeente als dit op open internet wordt uitgezonden. Bovendien is het al 8x gebeurd dat de dominee achter de tafel in beeld gezet werd als hij het brood brak en de wijn in de bekers schonk. En hebben wij geen enkele garantie dat het in de toekomst niet weer gebeurt nu de kerkenraad duidelijk bewezen heeft hier helemaal geen kwaad in te zien. Dit is een hellend vlak, het gaat van kwaad tot erger als de gewenning toeslaat blijft er geen geweten der zonde meer over en is tenslotte niets meer heilig! mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2016 19:35

ereunao schreef:Met of zonder beeld doet hier niet terzake, zeker niet bij een avondmaalviering; het is en blijft een schending van de privacy der gemeente als dit op open internet wordt uitgezonden. Bovendien is het al 8x gebeurd dat de dominee achter de tafel in beeld gezet werd als hij het brood brak en de wijn in de bekers schonk. En hebben wij geen enkele garantie dat het in de toekomst niet weer gebeurt nu de kerkenraad duidelijk bewezen heeft hier helemaal geen kwaad in te zien. Dit is een hellend vlak, het gaat van kwaad tot erger als de gewenning toeslaat blijft er geen geweten der zonde meer over en is tenslotte niets meer heilig! mvrgr: ereunao

Ik zie het meer als een van u / jou persoonlijk mening dat het avondmaal een ‘privacy der gemeente’ is (dat mag natuurlijk). Dat Christus bij de instelling van het avondmaal achter gesloten deuren ging was een rede voor. Gewoonlijk was in die cultuur dat een maaltijd geen gesloten zaak was. Dat zie je in de Bijbel toen Christus genodigd werd door een farizeeër (Lucas 7:36-50). Bij die maaltijd kwam een zondige vrouw binnen. Ze kon zo binnen lopen de deuren waren niet gesloten. Ook in de Bijbelse tijden waren de deuren niet gesloten tijdens de tempeldiensten. Ik vind dat wij van onze kerken en zuilen een veel té gesloten privé zaak maken. Wat dragen wij nog uit naar de wereld? Ik ben het met de kerkenraad eens laat het maar aan de wereld zien dat gelovigen het brood breken en de beker heffen en de dood van onze Heere Jezus Christus verkondigen.
Ik ben van jou gewend dat je je rede onderbouwd met de Bijbel (teksten). Het valt mij op dat je dat met dit onderwerp niet doet, waarom niet?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor elbert » 17 jun 2016 19:58

ereunao schreef:Toegegeven, de kerk is een zwarte bruid en zij ziet er niet uit!!. Maar toch is het geen kleine zaak om de gemeente des Heeren als een publieke vrouw langs de digitale snelweg neer te zetten om zich aangenaam te maken bij ieder die voorbijgaat.
Kerkdiensten zijn openbare gelegenheden en niet een geheime samenkomst van christenen die in het diepste geheim hun geloof beleven. Dat laatste gebeurt alleen als het niet anders kan, zoals in Noord-Korea en andere landen waar de kerk vervolgd wordt. Maar als het even kan, moet het Woord niet alleen tot de gemeente komen, maar ook daarbuiten. Het is niet zo dat de prediking als een "publieke vrouw" dient (integendeel, ze moet alleen op de Schrift gebaseerd zijn en vandaaruit dient altijd verkondigd worden), maar zij dient in de heggen en de steggen van deze wereld te gaan, ook als dat digitale heggen en steggen zijn.
Ik kan me de gevoeligheden bij avondmaalsdiensten trouwens wel voorstellen. Je zou als kerkenraad ervoor kunnen kiezen om die niet uit te zenden.
benefietdiner schreef: Ook in de Bijbelse tijden waren de deuren niet gesloten tijdens de tempeldiensten.
Ook in de vroege kerk stonden de deuren gewoon open. Sterker nog: tijdens de verkondiging liepen mensen naar buiten en/of naar binnen, al naar gelang of het hun aanstond of niet. Er zijn preken van Augustinus bekend waarin hij zijn hoorders aanspoort om nog even te blijven luisteren en niet weg te lopen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 17 jun 2016 22:11

benefietdiner:
Ik zie het meer als een van u / jou persoonlijk mening dat het avondmaal een ‘privacy der gemeente’ is (dat mag natuurlijk). Dat Christus bij de instelling van het avondmaal achter gesloten deuren ging was een rede voor. Gewoonlijk was in die cultuur dat een maaltijd geen gesloten zaak was. Dat zie je in de Bijbel toen Christus genodigd werd door een farizeeër (Lucas 7:36-50). Bij die maaltijd kwam een zondige vrouw binnen. Ze kon zo binnen lopen de deuren waren niet gesloten. Ook in de Bijbelse tijden waren de deuren niet gesloten tijdens de tempeldiensten. Ik vind dat wij van onze kerken en zuilen een veel té gesloten privé zaak maken. Wat dragen wij nog uit naar de wereld? Ik ben het met de kerkenraad eens laat het maar aan de wereld zien dat gelovigen het brood breken en de beker heffen en de dood van onze Heere Jezus Christus verkondigen.
Ik ben van jou gewend dat je je rede onderbouwd met de Bijbel (teksten). Het valt mij op dat je dat met dit onderwerp niet doet, waarom niet?


Het vebaast mij jou op deze topic weer te ontmoeten, ik dacht dat je door de mod vebannen was wegens je kwetsende postings over de kinderdoop. Maar dat daargelaten, ik heb altijd zorgvuldig vermeden om de gemeente waarover het hier gaat te noemen en ik vind het zeer ongepast dat jij door die link de identiteit van de gemeente openbaar gemaakt hebt .En wat je andere argumenten aan gaat, Ik heb hier al eerder gezegd dat:' De toegang tot de eredediensten de gemeente vrij is; de kerkdeur staat voor iedereen open en gasten zijn hartelijk welkom'. En ik heb ook nooit bezwaar gemaakt tegen die kerkradio; dit geldt dus ook voor de reactie van elbert Maar zodra de deuren gesloten worden en de gemeente in de naam des Heeren haar diensten aanvangt krijgt de dienst een besloten karakter waarin zij voor Gods aangezicht treedt en Hij zijn volk wil ontmoeten. Daarom past het niet als dit voor het grote publiek naar buiten gebracht wordt. Het zou nog iets anders zijn als het om een evangeliesatiepost of een andere niet-ambtelijke bijeenkomst waar het Woord verkondigd wordt ging. En als je vindt dat ik mijn standpunt te weinig bijbels onderbouw dan is dat alleen omdat ieder toch zelf wel aan moest voelen dat hier een grens van eerbied voor al wat heilig is overschreden wordt.De argumenten ontleend aan de gewoonte bij een burgerlijke maaltijd bewijzen echter dat ik hier te optimistisch geweest ben.
Maar goed, ik verwees hier naar al naar Hoogl.4:12 en voeg hier nog aan toe Hoogl 1:4, wat toch zeker wel op een avonmaalviering van toepassing is en Matt.7:6.Maar de commercie speelt hier een voorname rol; hoe hoger de kijkcijfers hoe groter het succes van het project! Gr:ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2016 08:29

ereunao schreef:Het vebaast mij jou op deze topic weer te ontmoeten, ik dacht dat je door de mod vebannen was wegens je kwetsende postings over de kinderdoop.

Het verbaast mij evenzeer en niet alleen vanwege die kwetsende postings.
ereunao schreef:ik heb altijd zorgvuldig vermeden om de gemeente waarover het hier gaat te noemen en ik vind het zeer ongepast dat jij door die link de identiteit van de gemeente openbaar gemaakt

Je kunt de mods vragen om de link te verwijderen ereunao.
ereunao schreef:En als je vindt dat ik mijn standpunt te weinig bijbels onderbouw dan is dat alleen omdat ieder toch zelf wel aan moest voelen dat hier een grens van eerbied voor al wat heilig is overschreden wordt

Mensen die zich niet aangesloten hebben bij een kerkelijke gemeente, voelen dit niet aan.
elbert schreef:Ik kan me de gevoeligheden bij avondmaalsdiensten trouwens wel voorstellen. Je zou als kerkenraad ervoor kunnen kiezen om die niet uit te zenden.

En de voorbereiding en nabetrachting, wat doe je daar dan mee?
De rouw- en trouwdiensten?
elbert schreef:Ook in de vroege kerk stonden de deuren gewoon open. Sterker nog: tijdens de verkondiging liepen mensen naar buiten en/of naar binnen, al naar gelang of het hun aanstond of niet. Er zijn preken van Augustinus bekend waarin hij zijn hoorders aanspoort om nog even te blijven luisteren en niet weg te lopen.

Vrijwel alle kerken hadden dienst met de deuren "los", maar omdat het dievengilde tijdens de dienst jassen en hoeden en soms geld weghaalde, zijn de deuren op slot gegaan.
Toch is dat geen vergelijk elbert. Dan ben je er zelf fysiek bij en kan er i.t.t. beelden geen misbruik van worden gemaakt.
Ereunao beweerde eerder dat er beelden opduiken/doken op internet, om in een film te gebruiken, daar is tot nu geen bewijs voor gevonden.

Wat kan iemand met dergelijke beelden, als je totaal niet begrijpt waar het H.A. over gaat en voor wie het bedoeld is?
Hoe staat dit t.o. de tempeldiensten? Alleen maar een verschil omdat het in het O.T. was?
En het argument dat de Heere Jezus met Zijn discipelen het avondmaal belegde in een afgesloten bovenzaal?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 18 jun 2016 09:05

ereunao schreef:
Dit is maar niet een uitspraak, maar de bijna tastbare ervaring van mij en van al het volk dat een verborgen omgang met de Heere kent. Ik heb hierover ook al contact met de kerkenraad gehad en mij is toegezegd dat tenminste de avondmaalsdiensten niet meer uitgezonden zouden worden. Maar het enthousiasme over het zinnelijk genot en de ‘zegen’ van dit medium is inmiddels zo groot dat zij na verloop van tijd ook die belofte zonder opgaaf van redenen gebroken heeft. Ik moest er zelf achter komen dat ik bedrogen werd!

Toegegeven, de kerk is een zwarte bruid en zij ziet er niet uit!!. Maar toch is het geen kleine zaak om de gemeente des Heeren als een publieke vrouw langs de digitale snelweg neer te zetten om zich aangenaam te maken bij ieder die voorbijgaat. Zeker, de kerk heeft ook een woord voor de wereld maar zij heeft haar geloof niet gekregen om de wereld te bekeren, maar om met God te wandelen. Een vrouw die haar man liefheeft kan alles voor hem doen en voor hem over hebben, maar als zij zich niet aan hem geeft zal er uit dat huwelijk nooit nieuw leven geboren worden. Ik las pas nog dat er elke week 1000 leden de kerk verlaten. Maar al die kunstgrepen om dit tij te keren door zich bij de wereld aantrekkelijk te maken zullen niets baten . Want een kerk die zelf weigert om zich te bekeren kan de wereld niet oproepen tot bekering en geloof. Maar een kerk die waarlijk in de gemeenschap met Christus wandelt zal juist daardoor de wereld overtuigen. Zo zijn door de godzalige wandel van de vroege kerk duizenden tot geloof gekomen. 'Blijf in Mij en Ik in u' dat is het geheim van een vruchtbaar leven! mvrgr: ereunao


Dank voor je antwoord ereunao, ik zie het enkel wat breder dan jij het ziet, maar ik snap je uitgangspunt vanuit jou gezichtsveld en situatie waarin je nu zit op zich wel (ik kan er zelf niet veel mee, maar dat geeft verder niet)
Ik hoop dat de situatie toch naar eer en geweten tussen jou en de kerkenraad naar behoren kan opgelost worden naar hoor en wederhoor, uiteindelijk tot eer en in dienst en glorie van onze opgestane Heere Jezus Christus waar het ten diepste uiteindelijk ook om gaat als broeders en zuster in Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor MoesTuin » 18 jun 2016 09:19

Chaya schreef:
Op het moment dat er een camera opgehangen zou worden in onze gemeente, stap ik op.


....en dan, wat ga je dan doen?

Chaya schreef:Onze kerken hebben geen hoge drempels. Iedereen mag daar zo naar binnen. Er wordt niet naar je I.D. gevraagd, er wordt niet gevraagd: wat kom jij nou doen, wat doe jij hier?


Ik snap denk ik wat je wilt zeggen, maar je kan het ook omdraaien. Als iemand te gast is in je gemeente, toon juist interesse en stel die vragen wel! (wel iets subtieler uiteraard dan er nu staat)

Chaya schreef:Laatst was er een braderie, ook in de straat waar onze kerk staat.


Wat een uitgelezen kans voor je kerkelijke gemeente om hier ook aan "deel te nemen" (letterlijk midden in de wereld te staan) wat een mogelijkheden!

Chaya schreef:Er was niemand die ook maar 1 blik op de kerk wierp.

is dit geobserveerd enkel (anders is het een aanname)

Chaya schreef: De winkelende mensen zagen ons gaan, naar binnen,


O , de mensen keken blijkbaar toch!

Chaya schreef: de dominee zei nog: ik had zo een paar mensen mee naar binnen willen nemen.
Maar er is geen behoefte aan.

Heeft de dominee de mensen daadwerkelijk gevraagd, of enkel gedacht (wederom een aanname anders, heel gevaarlijke uitspraak overigens!)
Chaya schreef:
De wereld heeft God niet nodig.
God heeft ook niet persé internet nodig. Mensen komen tot bekering dmv een krakkemikkige Bijbel soms, in verre landen.

Hoe weet je dit (nogal een grote uitspraak namens God en namens mensen, wederom een aanname)
Komen mensen enkel tot bekering dmv wat je schrijft? God gaat met ieder mens ZIJN weg..... (niet te meten aan elkaar of aan je eigen maatstaven!


Maar over het geheel gezien voor de betreffende kerkelijke gemeente op die zondag tijdens de braderie van "de wereld" in de straat van het kerkgebouw
Een gemiste kans.
Jammer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor benefietdiner » 18 jun 2016 09:23

ereunao schreef:Het vebaast mij jou op deze topic weer te ontmoeten, ik dacht dat je door de mod vebannen was wegens je kwetsende postings over de kinderdoop. Maar dat daargelaten, ik heb altijd zorgvuldig vermeden om de gemeente waarover het hier gaat te noemen en ik vind het zeer ongepast dat jij door die link de identiteit van de gemeente openbaar gemaakt hebt .En wat je andere argumenten aan gaat, Ik heb hier al eerder gezegd dat:' De toegang tot de eredediensten de gemeente vrij is; de kerkdeur staat voor iedereen open en gasten zijn hartelijk welkom'. En ik heb ook nooit bezwaar gemaakt tegen die kerkradio; dit geldt dus ook voor de reactie van elbert Maar zodra de deuren gesloten worden en de gemeente in de naam des Heeren haar diensten aanvangt krijgt de dienst een besloten karakter waarin zij voor Gods aangezicht treedt en Hij zijn volk wil ontmoeten. Daarom past het niet als dit voor het grote publiek naar buiten gebracht wordt. Het zou nog iets anders zijn als het om een evangeliesatiepost of een andere niet-ambtelijke bijeenkomst waar het Woord verkondigd wordt ging. En als je vindt dat ik mijn standpunt te weinig bijbels onderbouw dan is dat alleen omdat ieder toch zelf wel aan moest voelen dat hier een grens van eerbied voor al wat heilig is overschreden wordt.De argumenten ontleend aan de gewoonte bij een burgerlijke maaltijd bewijzen echter dat ik hier te optimistisch geweest ben.
Maar goed, ik verwees hier naar al naar Hoogl.4:12 en voeg hier nog aan toe Hoogl 1:4, wat toch zeker wel op een avonmaalviering van toepassing is en Matt.7:6.Maar de commercie speelt hier een voorname rol; hoe hoger de kijkcijfers hoe groter het succes van het project! Gr:ereunao

Ik was inderdaad verbannen maar alleen in het gesloten forum. Inmiddels is dat weer opgeheven nadat ik mijn excuus aangeboden had want de ban was terecht. Ik had het even niet in de gaten dat ik in het gesloten forum aan het posten was. Dus wees niet verbaast, trouwens dit topic staat in het openforum. Wat mij verbaast bij jouw is dat je met naam en adres hier op Refo-web bekent staat en je het mijn kwalijk neemt (zeer ongepast) dat ik jouw kerkelijke gemeente vermeld. Als je jouw naam en adres bij Google intypt krijg je jouw gemeend waar je kerkt.

Tja, het is jou persoonlijke mening (nogmaals) dat als de kerkdeuren gesloten worden het dan een besloten karakter krijgt (trouwens de deur zit niet op slot hoor, door de klink naar beneden te drukken kun je de deur open doen en tijdens de dienst nog steeds binnen stappen). Het is jou persoonlijke beleving, waar niets mis mee is, maar dring dit een ander niet op dat zij dat ook zo moeten beleven. Velen ontmoeten God op het marktplein of elders. Persoonlijk moet ik zeggen God ook meer buiten de kerk te ontmoeten als in de kerk. Begrijp mij goed ik wil eigenlijk niet negatief over de kerken spreken maar er ligt wel veel schuld bij de kerken. Die schuld heeft allemaal zijn achter liggende geschiedenis als ik alleen al kijkt naar de kinderdoop (doop i.p.v. de besnijdenis) en kerk i.p.v . Israël.

Je omschrijft dat een kerkdienst heilig is vooral als het Avondmaal wordt bedient maar is dat wel zo? Inderdaad noemen wij het ‘Heilig Avondmaal’. Maar wie heeft dat avondmaal heilig gemaakt? Christus heeft dat niet gedaan. Zoals de doop een bevestiging is van de toetreding tot het Nieuwe Verbond door wedergeboorte, zo is het Heilig Avondmaal een eenvoudig kerkelijk gebruik met brood en wijn, waarin gelovigen de verbondenheid met hun gekruisigde Heer tot uitdrukking brengen. In de Bijbel staat dat het een ‘gedachtenismaal’ is. De kerk heeft er ‘heilig’ voorgezet, omdat deze maaltijd een instelling van God is waar Christus Zelf de Gastheer is en Zichzelf op geestelijke wijze weggeeft. Daar is allemaal niets mis mee maar je kunt het ook gaan overdrijven door een dusdanige heiligheid of verhevenheid zoals de Rooms Katholieke kerk gedaan heeft (heilig verklaringen enz.) dat je er niet meer bij kunt. Daar ben jij mee bezig ook om het de kerkenraad moeilijk te maken alsof zij onheilig bezig zijn met de uitzendingen via internet maar, dat is mijn meningen en vergeef het mij misschien denk ik er te eenvoudig over.

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 18 jun 2016 10:31

chaya:
Je kunt de mods vragen om de link te verwijderen ereunao.


Ja, maar intussen is het kwaad al geschied en wordt deze discussie met deze gemeente verbonden, wat ik nu juist heb willen vermijden. Het gaat hier over een principiëele zaak, niet over mensen of gemeenten
Mensen die zich niet aangesloten hebben bij een kerkelijke gemeente, voelen dit niet aan.


Nee, maar dat is ook mijn doelgroep niet, die interesseren zich ook niet voor deze zaken.
benefietdiner:
Je omschrijft dat een kerkdienst heilig is vooral als het Avondmaal wordt bedient maar is dat wel zo? Inderdaad noemen wij het ‘Heilig Avondmaal’. Maar wie heeft dat avondmaal heilig gemaakt? Christus heeft dat niet gedaan. Zoals de doop een bevestiging is van de toetreding tot het Nieuwe Verbond door wedergeboorte, zo is het Heilig Avondmaal een eenvoudig kerkelijk gebruik met brood en wijn, waarin gelovigen de verbondenheid met hun gekruisigde Heer tot uitdrukking brengen. In de Bijbel staat dat het een ‘gedachtenismaal’ is. De kerk heeft er ‘heilig’ voorgezet, omdat deze maaltijd een instelling van God is waar Christus Zelf de Gastheer is en Zichzelf op geestelijke wijze weggeeft. Daar is allemaal niets mis mee maar je kunt het ook gaan overdrijven door een dusdanige heiligheid of verhevenheid zoals de Rooms Katholieke kerk gedaan heeft (heilig verklaringen enz.) dat je er niet meer bij kunt. Daar ben jij mee bezig ook om het de kerkenraad moeilijk te maken alsof zij onheilig bezig zijn met de uitzendingen via internet maar, dat is mijn meningen en vergeef het mij misschien denk ik er te eenvoudig over.


De manier waarop maakt ook nog een groot verschil; de gemeente werd hiermee voor een voldongen feit geplaatst en onwetend meegesleept in een brutale heiligschennis! En in het 1e jr werden herhaaldelijk gastpredikanten onwetend op de kansel in beeld gezet! En het is ook immoreel om je er bij het niet nakomen van een afspraak op te beroepen dat die niet genotuleerd was!

Hier zit nu juist de crux; het gebrek aan besef dat God heilig is en geheiligd wil zijn in degenen die tot Hem naderen.Lev.10:3. En dat leert ons alleen de vreze des Heren die meer en meer van ons wijkt, zoals duidelijk te zien is aan alle op zich uiterlijke dingen als kleding, haardracht en levensstijl. We zijn nog maar net terug van de ene vacantie als wij al plannen maken voor de volgende. Ruimte voor het vlees, dat is het ideaal van de massa van het kerkvolk geworden. Maar de kennis van God en Goddelijke zaken ontbreekt meer en meer. Als wij toch eens iets verstonden van het geheimenis van Christus en Zijn Gemeente als Bruidegom en bruid aan elkaar verbonden door de inwonende Geest (1Kor.12;Efez.5 )zouden wij wel begrijpen dat een huwelijk een openbare en een verborgen zijde heeft. Want een huwelijk wordt in het openbaar in het stadhuis gesloten en op de bruiloft zijn de gasten welkom. Maar als de bruidegom Zich met Zijn bruid terugtrekt in de slaapkamer zijn derden ongewenst. Ik weet wel dat iedere vergelijking maar tot op zekere hoogte en niet in details opgaat; dat is met de gelijkenissen in de Schrift ook zo, maar de strekking moge duidelijk zijn. Hier laat ik het maar weer bij. mvrgr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 18 jun 2016 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2016 10:46

ereunao schreef:Nee, maar dat is ook mijn doelgroep niet, die interesseren zich ook niet voor deze zaken.

Je opponent in deze gaf eerder aan:
Dat mag jij denken. Het lidmaatschap van een gemeente is geen grond voor het avondmaal en ben daardoor ook geen eenling. En….. niemand maakt uit met een mantel, baret op, kraag of mantel om of toga aan of ik in Christus ben of tot mijn deel heeft dan Hij alleen.
viewtopic.php?f=2&t=28355&p=1990801&hilit=Heilig+Avondmaal#p1990801

Dus ik vrees dat je het daarom niet eens gaat worden.
Maar wie is jouw doelgroep? Er zijn maar 2 soorten mensen, zij die het geen bezwaar vinden en zij die principiële bezwaren hebben.
Dat komt echt niet bij elkaar hoor.
Lees het topic maar terug, je staat er vrijwel alleen in en niet alleen hier, ben ik bang.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor ereunao » 18 jun 2016 11:11

Chaya, het gaat niet om bijval of afkeuring van mensen, maar om het getuigenis tegen een kwaad dat zich als een olievlek over heel de kerk uitbreidt. 'Blaas de bazuin te Sion' Joël 2:1.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Radio / TV / Internet Kerkdiensten

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2016 11:19

ereunao schreef:Chaya, het gaat niet om bijval of afkeuring van mensen, maar om het getuigenis tegen een kwaad dat zich als een olievlek over heel de kerk uitbreidt. 'Blaas de bazuin te Sion' Joël 2:1.

Dat snap ik, maar het is wel fijn als mensen de bazuin herkennen en het niet afdoen als een roeptoeter, zonder waarde.
En in de Bijbel waren er 7 blazers, die 7 dagen lang 7 bazuinen moesten blazen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten