Mortlach schreef:Nu is die vrije wil wel een ontzettende wassen neus. Je ziet christenen vaak de vergelijking maken met kinderen en ouders, dus doe ik dat nu ook. Als ik tegen mijn dochter zeg: je mag A of A niet doe, maar als je A niet doet, pak ik je spelcomputer voor drie maanden af, denk je dan echt dat ze een vrije keuze heeft?
Hoezo? Ze heeft dan toch nog steeds een keus? Natuurlijk hangen aan keuzes ook consequenties. Maar als jij zegt: Als je dat doet pak ik je spelcomputer af, of: als je rookt betaal ik je rijbewijs niet is de vrije keuze er nog steeds, je weet de consequenties. Consequenties maken een keuze niet minder vrij, hooguit minder logisch om een bepaalde keuze te maken.
Maar je voorbeeld slecht. In de Bijbel lees je dat God de bron van leven is en vervolgens is de keuze: Bij die bron blijven en leven.... of je tegen die bron keren. Het is niet zoals het afpakken van een spelcomputer, het is een logisch gevolg dat zonder de bron van het goede en van het leven, de dood en het kwaad ook zijn intrede doet. En daarnaast, is het zo verkeerd als je het rijbewijs van je kind betaalt als die niet rookt? Omdat de keuze dan niet vrij zou zijn? Maar als roken nou eens slecht is en je daarmee de keuze vrij wil laten maar wel de goede keuze wil stimuleren, is daar dan wat mis mee? Ik snap je punt niet goed maar ik denk dat dat komt doordat we verschillende beelden van God hebben.
Harmonica schreef:Ikzelf geloof ook zeker dat sommig leed te wijten is aan de mens zelf. Het lijkt me zelfs noodzakelijk, dat wanneer God vrije wezens schept, dit gepaard gaat met leed en immoraliteit, want als God de moreel gezien perfect is, zouden zijn wezens eveneens goddelijk zijn wanneer ze dat ook waren.
Maar je kan toch niet beweren dat dit al het lijden en kwaad verklaart? Er is ook kwaad en lijden wat helemaal niet veroorzaakt wordt door de keuzes van mensen. Denk bijvoorbeeld aan ziektes, natuurlijke rampen etc.
Verder zijn er zulke gruwelijkheden in de wereld die in mijn ogen niet verklaard worden doordat God nu eenmaal vrije wezens toestaat te doen wat ze willen. Het feit dat mensen jarenlang worden opgesloten, gemarteld en seksueel misbruikt worden, kun je in mijn ogen niet verklaren door te stellen dat God nu eenmaal wou dat de daders een vrije keuze hadden.
Het Bijbelse verhaal is dat de mens tegen God kiest en voor de vijand van God en van het goede. Door die keuze voor het kwaad komt het slechte ook in mensen en in de wereld. Ziekte, sterfelijkheid... maar ook dat mensen elkaar pijn doen, doden, kwaad doen enzovoorts.
Doet God daar dan niets aan? Op korte termijn niet nee. Als Hij iets doet doet Hij het grondig. Dat had Hij kunnen doen door alles weg te vegen en opnieuw te beginnen. Maar God is liefde en daarom heeft Hij een andere aanpak gekozen waarbij onze schuld verdwijnt en we opnieuw mogen beginnen. Dat begint hier en eindigt waar het begon. In een volmaakt paradijs. Het is moeilijk dit in een paar zinnen uit te leggen maar hier komt het op neer.