Cicero schreef:Zeker is er een verschil: bij Johannes staat het theologische punt dat hij naar voren wil brengen veel meer centraal en ligt dat er veel meer bovenop.
Maar om te zeggen dat hij dan géén geschiedenis wil schrijven, is denk ik niet correct, of op zijn minst vatbaar voor misverstand. Volgens mij ziet het evangelie zichzelf als een selectie uit de geschiedenis en is het 'echt-gebeurd-zijn' van groot belang (ooggetuige, woord is vlees geworden, enz.). Je kunt dus wel zeggen dat het niet de hoofdbedoeling van de auteur is om een omvattende beschrijving van Jezus' leven te geven. Wel dat Johannes zijn theologische boodschap door middel van een selectie uit het door hem als geschiedenis beschouwde verhaal van Jezus voor het voetlicht brengt. Johannes had het ook zonder dat biografische element afgekund, zie de brieven van Johannes.
Binnen de theologisch hoofdbedoeling functioneert de geschiedenis dus wel degelijk als een essentieel en gewild aspect.
Je bent niet snel tevreden. Drie uit vier, en nog is het niet genoeg.
Johannes maakt de historische stof ondergeschikt aan zijn dogmatische overweging. Die intentie ziet men terug in Joh. 20:30,31. Het doelbewust niet noemen van 'historische feiten' en andere (veelal details) wél te noemen, is gelegen in de omstandigheid dat sommige wél en sommige niét zijn logos-idee ten dienste zijn. Zijn Christusvoorstelling is compleet gestript van elke menselijke ontwikkeling van Jezus. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee, Johannes, krijg je niet van me. Over historische roman twijfel ik nog.