Arco schreef:Die laatste opmerking is interessant, want het klinkt heel logisch. Toch zie ik nergens in de Bijbel de opmerking: 'omdat u niet voor die afgoden buigt, hoeft u die ook niet weg te doen'. Kortom, het maakt niet uit of je het aanbidt of niet.
Het klinkt niet alleen logisch, maar het
is ook logisch.
Jij gaat conclusies trekken uit wat er
niet staat en maakt daar een soort van gebod van.
Arco schreef:U weet dat u in overtreding bent, zie Mattheüs 23:10?
Wat een letterknecht ben jij zeg. Probeer eens begrijpend te lezen.
Arco schreef:Waar het om gaat, mijn broeder, is dat u de tekst leest in context. Als u stelt dat in uw hart wordt gelegd, dan moet toch weten wat er in uw hart wordt gelegd. Jeremia en Hebreeën schrijven hierover en zeggen dat de Torah in uw hart wordt gelegd. De Torah zegt dat de u afkeer moet hebben van afgoden.
Maak je geen zorgen, ik lees in de context. Zowel in de directe als de grotere context, ik zoek er zelfs de cultureel historische context bij.
Om te weten wat er in mijn hart leeft hoef ik alleen maar naar binnen te kijken. En voor jouw plezier zal ik dat onderbouwen met een Bijbeltekstje: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens."
En ik kan je vertellen dat er genoeg dingen in de Thora staan die
niet in mijn hart gelegd zijn. Genocide, rascisme, seksisme bijvoorbeeld.
Met de wet van Christus ligt dat anders. Die vind aansluiting in mijn hart, daar heb ik wat mee en daar geloof ik in.
En dat komt mooi uit, want de wet van Christus is voor de gelovigen bedoelt.
Ik heb nog een leestip voor je: de Galatenbrief. (Jeremia is gericht aan de Joden, en Hebreeën ook. Daarom noemde ik 2 Korinte 3)
Maar als je daar verder over wilt doorpraten moet je maar een nieuw topic openen.
Arco schreef:Ik heb al eerder een woordstudie gedaan naar het woord "heiligen", zie hier. Heilig staat niet tegenover zonde, maar tegenover gewoon. Want heilig betekent 'apart gezet', de rest is dus gewoon. Zonde is datgene wat het doel mist, het doel is Christus.
Inderdaad apart gezet, echter óók toegewijd aan. Maar zelfs al hou je het alleen bij 'apart gezet', ook dan kun je niet stellen "Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen" want een christen is apart gezet, ook als hij op enig moment de zonde van afgoderij bedrijft.
Arco schreef:De vrijheid waarover Paulus spreekt is de vrijheid om te leven zonder het oordeel dat volgt op de zonde. Maar daardoor zijn wij niet zondevrij, alleen kunnen we niet doorleven zoals we dat gewend waren. We kunnen niet meedoen met de wereld, maar daarvoor afkeer hebben. Als de wereld hult met een kerstboom, dan zou je toch moeten gaan nadenken.
Leven zonder het oordeel is een deel van de vrijheid waar Paulus het over heeft, dat maakt de context al duidelijk. (lezen in de context beste broeder)
Of en
voor zover je je levenspraktijk moet aanpassen hangt geheel af van je levenspraktijk voor je geloof.
Afgoderij is zonde, maar wat voor de 1 afgoderij is
is dat voor de ander niet. Geld kan voor de 1 een afgod zijn, voor de ander niet.
Als een kerstboom voor jou afgoderij is, dan betekent dat niet automatisch dat een kerstboom voor de ander ook afgoderij is.
En er zijn zat dingen waarin je met de wereld kunt meegaan. Het gaat er maar om welke plaats je het geeft.
Geld, macht en lust bijvoorbeeld is op zich niet verkeerd zolang je er maar geen afgod van maakt. Johannes zegt dit over de wereld: want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)