Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 30 jan 2018 13:50

Jouw beleving, jouw geloof, jouw relatie met God ga ik niet oordelen. Toch heb ik bedenkingen bij jouw verhaal. Want ik hecht niet zoveel waarde aan verschijnselen. Natuurlijk vind ik het verschijnen van een regenboog een mooi teken, maar dat interpreteer ik niet naar mijn persoonlijke situatie. Juist omdat wij Gods Woord, zowel het Levende als het geschreven, tot onze beschikking hebben, is van belang dat we die middelen gebruiken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 07:58

Doe niet gelijk de wereld betekend dat je in principe niet mag bestaan, want de wereld werkt ook en wil ook leuke dingen doen door middel van werken en geld verdienen, mag dat niet meer ?
We kunnen wel over de kerstboom door blijven drammen, maar als je meer waarde hecht aan andere dingen ben je nog verkeerder bezig. internet en tv zijn ook voortgekomen uit heidenen. ik denk wel 99% van alle producten op de wereld mag je dan dat ook niet gebruiken ?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 08:55

Heel typisch, om zonder inhoudelijke argumenten de zaken te bagatelliseren. Om te spreken over 'doordrammen' en er zaken bij te halen die er niet toe doen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 09:32

Wat moet ik anders zeggen ?
Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben.
Ik wil hiermee zeggen dat je zulke dingen met een korreltje zout kan nemen.
Je mag je eigen principes hebben, maar heb wel respect voor een ander. en als jij iets vind hoeft het nog niet zo te wezen dat het inhoudsloos is. Ik kan het ook andersom zeggen dat jij een farizeïsche kant opgaat, net als met de leer in de GGiN bijv.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 10:24

Geytenbeekje schreef:Wat moet ik anders zeggen ?
Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben.
Ik wil hiermee zeggen dat je zulke dingen met een korreltje zout kan nemen.
Je mag je eigen principes hebben, maar heb wel respect voor een ander. en als jij iets vind hoeft het nog niet zo te wezen dat het inhoudsloos is. Ik kan het ook andersom zeggen dat jij een farizeïsche kant opgaat, net als met de leer in de GGiN bijv.


Over heilig-zijn heb ik op dit forum al eerder geschreven. Heilig is niet perfect zijn, is niet zondeloos zijn, het is apart-gezet-zijn door God.

Daarbij, je moet niet te boek staat, maar kijken wat er in het Boek staat. Daaruit heb ik opgemaakt dat een kerstboom niet thuishoort in mijn huis. Mij zal je niet horen zeggen dat mensen die wel een kerstboom hebben opgezet, dat die ketters of heidens zijn. Alleen de kerstboom is van heidense en afgodische afkomst.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 10:34

Geytenbeekje schreef:Wat moet ik anders zeggen ?
Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben.

De algehele opvatting van dit forum is GEWORDEN dat alles maar moet kunnen en dat je er vooral niets van mag vinden, want dan ben je streng gelovig of hypercalvinistisch of superrefo.
Als Arco op grond van Gods Woord tegen het neerzetten van de kerstboom schrijft, kun je daar ook eens over nadenken ipv meteen de tenen uit te steken.
Er wordt meteen gezegd: je mag niet oordelen, je moet iemand respecteren, maar dat gebeurt maar in 1 richting, nl. de vrijzinnige.
Ik heb diep respect voor Arco die eerst ook een andere opvatting had. Dat gebeurt in het leven van mensen. Jarenlang kun je met een gerust hart ergens aan meedoen, maar dan wordt het je tot zonde.
Geytenbeekje schreef:Je mag je eigen principes hebben, maar heb wel respect voor een ander. en als jij iets vind hoeft het nog niet zo te wezen dat het inhoudsloos is

O, hij MAG zijn eigen principes hebben?
Geytenbeekje schreef:Ik kan het ook andersom zeggen dat jij een farizeïsche kant opgaat, net als met de leer in de GGiN bijv.

Maar wel nog even een sneer er achteraan geven.
Het afwijzen van de kerstboom heeft niets te maken met de leer van de GGiN hoor!

En wat vind je van deze uitspraak Geyntenbeekje?
Arco schreef:Heilig is niet perfect zijn, is niet zondeloos zijn, het is apart-gezet-zijn door God.


Zijt heilig, want Ik ben heilig. 1 Petrus 1:16
Dat is een oproep, toch? Voor ons allemaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 feb 2018 11:28

Geytenbeekje schreef:Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben.
Arco schreef:Over heilig-zijn heb ik op dit forum al eerder geschreven. Heilig is niet perfect zijn, is niet zondeloos zijn, het is apart-gezet-zijn door God.
Ook hieruit blijkt weer letterknechterij. Uit het verband van Geytenbeekjes post is duidelijk wat hij of zij bedoelt.
In het Nederlands betekent heilig ook gewoon volmaakt, deugdzaam, zuiver enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 11:53

@Chaya.
Ik vind dat je niet uit de Bijbel kan uithalen dat een kerstboom of iets dergelijks zoals lichtjes.
Als men er moeite mee heeft mag dat zijn mening zijn maar om te zeggen dat het afgodisch is vind ik het een beetje te ver gaaan. Als men er zo op hamert kan je mensen oordelen terwijl een kerstboom niet het geloof in de weg staat. En wat ik bedoel met de GGiN.. Je kan met zaken als kerstboom of lichtjes een te dogmatische sfeer creeeren waar niemand hier mee geboeid is. Wat in mijn mening de hele rechts-bevindelijke-gereformeerde kring voor moet oppassen

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 12:13

naamloos schreef:Ook hieruit blijkt weer letterknechterij. Uit het verband van Geytenbeekjes post is duidelijk wat hij of zij bedoelt.
In het Nederlands betekent heilig ook gewoon volmaakt, deugdzaam, zuiver enz.


"letterknechterij", die stond al op mijn lijstje, maar dan in een andere context. En die Nederlandse betekenis, dat klopt. Echter, gaat de Van Dale uitmaken wat de Bijbel bedoeld te zeggen?

Geytenbeekje hamert op respect, maar een stevige afwijzing van de kerstboom wordt als "doordrammen" opgevat. Dat is natuurlijk belachelijk.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 feb 2018 12:30

Arco schreef:"letterknechterij", die stond al op mijn lijstje, maar dan in een andere context. En die Nederlandse betekenis, dat klopt. Echter, gaat de Van Dale uitmaken wat de Bijbel bedoeld te zeggen?
Nee hoor, daar gaat v Dale niet over. Echter de zin van Geytenbeekje was geen citaat uit de Bijbel. Er werd gewoon puur Nederlands gepraat om je iets te vertellen: "Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben."
Gewoon begrijpend lezen, dan hoef je ook niet steeds kritiek te leveren.
Er was hier geen enkele reden om 'heilig' in een andere taal dan Nederlands op te vatten.
Laatst gewijzigd door naamloos op 02 feb 2018 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 12:32

Ik wilde er alleen mee zeggen dat als je zaken erbij haalt die niet relevant zijn maar n wel hiermee je zin wil krijgen noem ik doordrammen. als je zegt dat je niet uit principes doet is het ook goed klaar.
Ik snap dat deze discussie is gevoerd. Maar eig zijn zulke dogmatische dingen niet relevant

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 14:39

naamloos schreef:Nee hoor, daar gaat v Dale niet over. Echter de zin van Geytenbeekje was geen citaat uit de Bijbel. Er werd gewoon puur Nederlands gepraat om je iets te vertellen: "Ik wil niet te boek staan als iemand die andere iets oplegt terwijl ikzelf ook niet de meest heilige mens ben."
Gewoon begrijpend lezen, dan hoef je ook niet steeds kritiek te leveren.
Er was hier geen enkele reden om 'heilig' in een andere taal dan Nederlands op te vatten.


Zuster, een lesje Nederlands heb ik pas geleden nog gehad. Natuurlijk had ik gezien dat Geytenbeekje de Bijbel niet citeerde, althans een vertaling. Echter, dat maakt het woordgebruik niet meteen correct. En als jij je stort aan het feit dat ik kritiek lever, dan moet je maar niet op dit forum gaan lezen. Hier loop je het risico om bekritiseerd te worden. Maar om dan maar gelijk een ander zaken toe te schrijven, zoals "letterknechterij", "doordrammen", etc. Dat is geen toonbeeld van een zuivere discussie, alsmede een toonbeeld van naastenliefde.

Geytenbeekje schreef:Ik wilde er alleen mee zeggen dat als je zaken erbij haalt die niet relevant zijn maar n wel hiermee je zin wil krijgen noem ik doordrammen. als je zegt dat je niet uit principes doet is het ook goed klaar.
Ik snap dat deze discussie is gevoerd. Maar eig zijn zulke dogmatische dingen niet relevant


Ik heb gezegd dat ik uit principe geen kerstboom in huis haal. Ga dan niet door met mopperen dat het dogmatisch is, of dat ik doordram. Kom met argumenten waarom wel of waarom niet. En als je daar geen zin in heb, prima, maar ga niet mopperen dat je iets van een ander krijgt opgelegd, want dat is niet zo. Als ik je adres zou weten, kom ik echt niet die kerstboom bij je weghalen. Of een foldertje met hoe slecht een kerstboom is. Nee, de vraag van dit topic is of een kerstboom wel of niet goed is, daarover verschillen wij van mening.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 15:00

Geytenbeekje schreef:@Chaya.
Ik vind dat je niet uit de Bijbel kan uithalen dat een kerstboom of iets dergelijks zoals lichtjes.

Nee dat klopt, de Bijbel is geen Wetboek.
Geytenbeekje schreef:Als men er moeite mee heeft mag dat zijn mening zijn maar om te zeggen dat het afgodisch is vind ik het een beetje te ver gaaan.

Waarom? Alles kan afgodisch worden. Dus ook een kerstboom. Er zit toch iets dwangmatigs in, want hij wordt vlak voor kerst neergezet - omdat iedereen dat doet - en ook weer verwijderd. Dit alles omdat het zo gezellig zou zijn.
Als het afleidt van de WARE gedachte wat kerst inhoudt, is het voor veel mensen een reden om hem uit hun huis te weren.
Geytenbeekje schreef:En wat ik bedoel met de GGiN.. Je kan met zaken als kerstboom of lichtjes een te dogmatische sfeer creeeren waar niemand hier mee geboeid is.

Je denkt wel heel beperkt nu, met weinig kennis van de rechts bevindelijke richting.
Geytenbeekje schreef:Wat in mijn mening de hele rechts-bevindelijke-gereformeerde kring voor moet oppassen

Zoals de linkse kerk moet oppassen, omdat ze veel te veel van de wereld naar binnen halen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 15:09

Sorry als ik je gekwetst heb arco, de volgende keer zal ik met goede argumenten komen. Je bedoelde het niet zo waarschijnlijk maar jou tekst kwam bij mij dogmatisch over (waarschijnlijk omdat we niet op 1 lijn zitten omtrent kerstboom)

Chaya@ in veel dingen zit dwangmatigheid, niet alleen met kerst.
Dat dat goed/fout is daar kan je een mening over hebben maar is in principe niet heel relevant, en het is ook logisch een kerstboom hoort bij kerst anders had het wel anders geheten

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 15:12

Geytenbeekje schreef:Chaya@ in veel dingen zit dwangmatigheid, niet alleen met kerst.
Dat dat goed/fout is daar kan je een mening over hebben maar is in principe niet heel relevant

Jij vindt het niet relevant, maar die mensen vinden dat wel.
Ik stel je een vraag: als iemand midden uit de wereld bekeerd wordt, wat zou er bijvoorbeeld dan veranderen bij zo iemand?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten