Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Spreeuw » 08 dec 2014 22:27

Met Kerst vieren we de geboorte van Jezus Christus. Het gaat dan om christenen.

De buitenwereld heeft ook haar attributen met Kerst. Zo is er bijvoorbeeld de kerstboom. Een boom die binnenshuis of buitenshuis opgesteld wordt, met allemaal lichtjes erin. Er zijn echte bomen, maar ook neppe bomen. Een kerstboom heeft in feite niets met Kerst te maken, dat een christelijk feest is.

Hetzelfde geldt voor de Kerstman. Dit is een oude man met een baard, die een rode muts, een rode mantel en een rode broek aan heeft. Hij heeft een zak bij zich met hierin cadeautjes die hij uitdeelt.

In hoeverre kan een christen meegaan met allerlei andere dingen rond Kerst (zoals hierboven genoemd: kerstbomen, de Kerstman enz.) die in feite niets met Kerst te maken hebben?
Hebben jullie, als christen, bijvoorbeeld een kerstboom in huis?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2014 23:06

Spreeuw schreef:Hebben jullie, als christen, bijvoorbeeld een kerstboom in huis?
Natuurlijk! Hiervoor geldt gewoon hetzelfde als wat ik in het sinterklaastopic al zei: gewoon doen! Het verhoogd de sfeer, oogt gezelliger en je mag Germaanse wortels best een beetje waarderen. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Boerin » 09 dec 2014 00:46

Spreeuw schreef:Met Kerst vieren we de geboorte van Jezus Christus. Het gaat dan om christenen.

De buitenwereld heeft ook haar attributen met Kerst. Zo is er bijvoorbeeld de kerstboom. Een boom die binnenshuis of buitenshuis opgesteld wordt, met allemaal lichtjes erin. Er zijn echte bomen, maar ook neppe bomen. Een kerstboom heeft in feite niets met Kerst te maken, dat een christelijk feest is.

Hetzelfde geldt voor de Kerstman. Dit is een oude man met een baard, die een rode muts, een rode mantel en een rode broek aan heeft. Hij heeft een zak bij zich met hierin cadeautjes die hij uitdeelt.

In hoeverre kan een christen meegaan met allerlei andere dingen rond Kerst (zoals hierboven genoemd: kerstbomen, de Kerstman enz.) die in feite niets met Kerst te maken hebben?
Hebben jullie, als christen, bijvoorbeeld een kerstboom in huis?

Santa Claus, het neefje van de Sint komt er weer aan. Maar de kinders hebben nu wel weer even voldoende speelgoed gehad, ik vind het wel geschoten. Een kerstboom ga ik wel halen ja, leuk!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2014 10:18

De kerstboom staat sinds afgelopen weekend weer ja. Gezellig!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 09 dec 2014 10:37

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2014 12:02

Vandaar, weg met kerstmis.
kerstman, rendier, kerststerren, kadootjes, sneeuw, vreten, boom kappen en verbranden, het heeft niets te maken met wat Jezus gedaan heeft.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor bernard 3 » 09 dec 2014 12:27

spreeuw schreef: Met Kerst vieren we de geboorte van Jezus Christus. Het gaat dan om christenen.

De buitenwereld heeft ook haar attributen met Kerst. Zo is er bijvoorbeeld de kerstboom. Een boom die binnenshuis of buitenshuis opgesteld wordt, met allemaal lichtjes erin. Er zijn echte bomen, maar ook neppe bomen. Een kerstboom heeft in feite niets met Kerst te maken, dat een christelijk feest is.

Hetzelfde geldt voor de Kerstman. Dit is een oude man met een baard, die een rode muts, een rode mantel en een rode broek aan heeft. Hij heeft een zak bij zich met hierin cadeautjes die hij uitdeelt.

In hoeverre kan een christen meegaan met allerlei andere dingen rond Kerst (zoals hierboven genoemd: kerstbomen, de Kerstman enz.) die in feite niets met Kerst te maken hebben?
Hebben jullie, als christen, bijvoorbeeld een kerstboom in huis



Alles wat op vandaag betreffende de viering met kerstmis te maken heeft spruit voort uit het heidendom; de datum (christus is geboren in de lente), het feest (oorspronkelijk de viering van de winterzonnewende) de kerstboom (evenknie van de maretak) zodat er in feite niets van dit alles op de Bijbel kan terugvallen.
Noch het een noch het ander hoeft daarom voor een volgeling van Christus
Dit betekent echter niet dat men nu niet eens speciaal kan stilstaan bij de geboorte van de Verlosser van de wereld. Maar het zou spijtig zijn dat men het nu speciaal in de verf zet om het vervolgens voor de rest van het jaar in de vergeethoek te plaatsen

feesten doet de mens dan ook eens deugd en als er daar dan ook enige versiering bij te pas komt dan kan dit dan maar de sfeer ten goede komen.
Voor hen waarbij de versiering meer betekent dan een tak of een boom die moeten het dan ook maar niet doen .
En ja bij mij staat er ook een boompje met balletjes en dit betekent voor mij dan ook niet meer of minder een boompje met een paar balletjes

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 09 dec 2014 13:38

bernard 3 schreef:Voor hen waarbij de versiering meer betekent dan een tak of een boom die moeten het dan ook maar niet doen .
En ja bij mij staat er ook een boompje met balletjes en dit betekent voor mij dan ook niet meer of minder een boompje met een paar balletjes
Als het niets betekent moet je het niet doen, zeg je. Voor jou betekent het niets, waarom doe je het dan toch?

Voor mij betekent het ook helemaal niets, en het hoeft van mij ook niet.
En toch staat er ook bij mij een boompje met lichtjes.
Als ik alleen woonde, had ik niet zo'n boompje staan, maar ik woon niet alleen.
Daarom staat er bij mij wel eentje.
Maar er is wel overleg en inspraak geweest over 'het boompje'.
Het is dus een kleintje :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2014 14:35

Het betekent inhoudelijk niets. Ik zet geen boom op omdat het met het evangelie te maken heeft. Gewoon omdat het gezellig is. Heerlijk, al die lichtjes overal, tijdens de donkerste dagen van het jaar. Ik vind dat een goede reden om het wel te doen, ook al betekent het inhoudelijk niets. En ach, Kerst is toch het feest van het Licht dat in de duisternis schijnt he. Zo gek is die symboliek nog niet eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2014 17:29

mealybug schreef:Vandaar, weg met kerstmis.
kerstman, rendier, kerststerren, kadootjes, sneeuw, vreten, boom kappen en verbranden, het heeft niets te maken met wat Jezus gedaan heeft.

En als er dan af en toe toch ergens de verbinding met Jezus wordt gelegd ipv de kerstman, moet de rechter er aan te pas komen, want dat dudlt babylon/eu niet


http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... g_1_875795

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor henkie » 10 dec 2014 10:25

Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor BladeStraight » 11 dec 2014 22:57

Ik heb helemaal niks met die veramerikanisering van onze cultuur door de introductie van de Kerstman etc. Kerst is herdenken van God's liefde tot de mensen, Zijn opening van een poort van behoud voor zondaren. Dat daar wat traditie bijhoort zoals een boom en een kerstdiner vind ik niet zo'n probleem, het is ook wel gezellig. Maar commerciële poespas bij zulk een heilig moment gaat me te ver. Met het gezin een lekkere maaltijd eten, samen wat praten, met of zonder boom, lijkt me wel degelijk te rijmen met de inhoud van Kerst. Cadeautjes geven echter niet. In de Verenigde Staten is kerst zo ongeveer gelijk geworden met ons Sinterklaas, en je ziet dat we in Nederland steeds meer die kant op gaan. Daar heb ik moeite mee. Het doel van Kerst is Christus, en niet een cadeautje, dat moet vooral aan kinderen duidelijk worden gemaakt.

Voor mij dus een raar plastic boompje met lelijke lampjes en een heerlijk kerstdiner. Maar vooral het 'Ere Zij God' in de Kerstdienst.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Pcrtje » 11 dec 2014 23:22

BladeStraight schreef:Ik heb helemaal niks met die veramerikanisering van onze cultuur (...). Voor mij dus een raar plastic boompje met lelijke lampjes en een heerlijk kerstdiner.
De kerstboom is geen Amerikaanse gewoonte maar een Duitse. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 12 dec 2014 07:10

De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf. Vanwege deze heidense wortels heeft de Rooms-katholieke Kerk de boom lange tijd geweerd uit het christendom.

Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.

Paulus zou zeggen, "ik vrees dat ik tevergeefs aan het werk geweest ben", denk ik.....

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 13:18

Pcrtje schreef:De kerstboom is geen Amerikaanse gewoonte maar een Duitse. ;)


Vandaar dat ik de kerstboom bewust niet noemde bij mijn Amerikanismen. Overigens is mijn kerstboompje van Chinese makelij. ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten