Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 15:36

@Teus:
Je doet precies hetzelfde, als de Gereformeerden waar je tegen aan trapt.
Je verwacht dat God met iedereen dezelfde weg gaat als met jou.
Wat van God de een wel mag mag jij niet en andersom.
Accepteer dat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2015 15:42

Teus schreef:Jeremia sprak er al over tegen de Israëlieten hoor.

Bedoel je deze tekst Teus?

Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

Maar hoe kan in het O.T. een profeet dan al over een kerstboom spreken, dat was immers nog niet geschied?

Maar je zou gelijk kunnen hebben, ik weet het niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 16:01

Teus schreef:Jeremia sprak er al over tegen de Israëlieten hoor.

Chaya schreef:Bedoel je deze tekst Teus?

Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

Maar hoe kan in het O.T. een profeet dan al over een kerstboom spreken, dat was immers nog niet geschied?

Maar je zou gelijk kunnen hebben, ik weet het niet.

Dat gaat ook niet over een kerstboom, maar over afgodsbeelden die gemaakt werden van hout.
Zie hiervoor ook Jesaja 44

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 16:08

Bambi schreef:@Teus:
Je doet precies hetzelfde, als de Gereformeerden waar je tegen aan trapt.
Je verwacht dat God met iedereen dezelfde weg gaat als met jou.
Wat van God de een wel mag mag jij niet en andersom.
Accepteer dat.




Ik trap niet tegen gereformeerden en dat God het niet Goed vindt staat in Zijn woord.
Overigens, zouden 2 geloofsovertuigingen niet iets overeen kunnen hebben, hoe zo, over één kam scheren.
Kennelijk heb jij wel een boompje in huis en wellicht voel je je daardoor aangesproken.
Gereformeerden doen het uit wereldgelijkvormigheid en omdat de dominee het niet goed vindt.
Als de Bijbel iets specifieks vermeld geldt dat voor ieder mens.
Of heb je ook een buddha beeld in je huis, een ammoet- of een sfixs beeld?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 16:23

Teus schreef:Jeremia sprak er al over tegen de Israëlieten hoor.

Chaya schreef:Bedoel je deze tekst Teus?

Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

Maar hoe kan in het O.T. een profeet dan al over een kerstboom spreken, dat was immers nog niet geschied?

Maar je zou gelijk kunnen hebben, ik weet het niet.

Bambi schreef:Dat gaat ook niet over een kerstboom, maar over afgodsbeelden die gemaakt werden van hout.
Zie hiervoor ook Jesaja 44


Deze boom werd ook aanbeden, hij was behangen met goud en zilver, en engeltjes er in is ook geweldig mooi. Kijk maar eens hoe in het verleden met deze boom omgegaan is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 16:29

Teus schreef:Deze boom werd ook aanbeden, hij was behangen met goud en zilver, en engeltjes er in is ook geweldig mooi. Kijk maar eens hoe in het verleden met deze boom omgegaan is.

Nee deze boom was omgevormd tot afgodsbeeldjes, die eruit gemaakt werden, die daarna met een laagje goud of zilver werden omhuld.
En deze beeldjes waren een beeltenis van afgoden die ze vereerden.
Zoals je later ook bij de Grieken beelden ziet, gemaakt uit steen, van hun afgod Zeus e.d.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 16:36

Teus schreef:Deze boom werd ook aanbeden, hij was behangen met goud en zilver, en engeltjes er in is ook geweldig mooi. Kijk maar eens hoe in het verleden met deze boom omgegaan is.

Bambi schreef:Nee deze boom was omgevormd tot afgodsbeeldjes, die eruit gemaakt werden, die daarna met een laagje goud of zilver werden omhuld.
En deze beeldjes waren een beeltenis van afgoden die ze vereerden.
Zoals je later ook bij de Grieken beelden ziet, gemaakt uit steen, van hun afgod Zeus e.d.


Synoniemen met dezelfde intenties.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 07 jan 2015 16:39

Teus schreef:God verbied het gewoon.
Teus schreef:hoewel je relatie met Hem al voldoende is want dan heb je er geen zin in.
Met deze laatste zin oordeel je over de relatie van andere mensen met God.
Dat moet je niet doen. Er zijn echt mensen Teus, geloof het of niet, die de Heere kennen en toch een kerstboom hebben.
Teus schreef:Ik ben supertrots en dankbaar dat ik deze tekst op mijn muur mocht maken en zou het absoluut niet durven, niet uit bangheid hoor, begrijp me goed, maar uit respect voor mijn Heiland, een versierde boom die anderen aanbidden in mijn huis te zetten.
Het onderstreepte vind ik echt een groot oordeel. Christenen aanbidden geen bomen. Misschien moet je toch even nakijken wat aanbidden dan precies is. Ik begrijp heel goed, dat je bedoelt dat al die poespas rond kerst, je kan afleiden van waar het werkelijk om gaat. En dat onderschrijf ik van harte.
Maar, ik gaf het al eerder aan hier in dit topic, dat vind ik ook van de overdadigheid aan eten en drinken op die dagen. Is dat ter meerdere eer en glorie van de geboren Zaligmaker? Wat heeft dat überhaupt met kerst te maken? Een feestmaal, dat is helemaal prima. Maar twee dagen je klem eten, en in de kerk uitbuiken, daar vind ik niets christelijks aan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 16:49

Teus schreef:Synoniemen met dezelfde intenties.

Nee Teus, heel anders.
Dit wordt bedoeld met het aanbidden van afgoden:
Jesaja 44:
17 Het overige nu daarvan maakt hij tot een god, tot zijn gesneden beeld; hij knielt er voor neder, en buigt zich, en bidt het aan, en zegt: Red mij, want gij zijt mijn god!
18 Zij weten niet, en verstaan niet, want het heeft hun ogen bestreken, dat zij niet zien, en hun harten, dat zij niet verstaan.
19 En niemand van hen brengt het in zijn hart, en er is noch kennis noch verstand, dat hij zeggen zou: De helft daarvan heb ik verbrand in het vuur, ja, ook op de kolen daarvan heb ik brood gebakken, ik heb vlees daarbij gebraden, en heb het gegeten; en zou ik het overblijfsel daarvan tot een gruwel maken, zou ik nederknielen voor hetgeen van een boom gekomen is?

Oftewel, ze maken een beeld uit hout en bidden het beeld om hulp.
En dat terwijl het een dood stuk hout is, gemaakt van dezelfde boom, die ze hebben gebruikt om hun eten op te koken en zich aan te warmen.
Maar toch verwachten ze van dit stuk hout hulp, terwijl het niet eens zichzelf kan verplaatsen of aan de muur genageld moet worden, omdat het er anders af valt.
Maar ze zien het niet en blijven denken dat het dode stuk hout een god is, die alles voor ze kan doen.

Ik heb nog niemand zo met een kerstboom om zien gaan, in de hoop dat die kerstboom hen als een god helpt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2015 18:01

Ik ben geneigd om met Bambi mee te gaan in deze.
Ik geloof niet dat je met deze teksten een kerstboom kunt vergelijken.
Kerst was er ook nog niet, nu kan het woord profetisch gesproken zijn, maar het aanbidden van de kerstboom zie ik niet om me heen gebeuren.
De kerstdagen zijn amper voorbij (of oud en nieuw) en hij wordt zo de straat op geknikkerd. En dat doe je in de regel niet met afgodische gedenktekenen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 18:09

Chaya schreef:Ik ben geneigd om met Bambi mee te gaan in deze.
Ik geloof niet dat je met deze teksten een kerstboom kunt vergelijken.
Kerst was er ook nog niet, nu kan het woord profetisch gesproken zijn, maar het aanbidden van de kerstboom zie ik niet om me heen gebeuren.
De kerstdagen zijn amper voorbij (of oud en nieuw) en hij wordt zo de straat op geknikkerd. En dat doe je in de regel niet met afgodische gedenktekenen.

Klopt, je kunt het vergelijken met hoe mensen met een Maria-beeldje omgaan.
Ze buigen hun hoofd ervoor, slaan een kruisteken, zetten er een kaarsje bij en vragen of Maria hen helpt.
En als er een harstraantje uitkomt, maken ze er een bedevaartsplek van.
Ze zien niet dat het gemaakt is van een dood stuk materiaal en dat de doden hen niet kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 22:04

Teus schreef:God verbied het gewoon.
Teus schreef:hoewel je relatie met Hem al voldoende is want dan heb je er geen zin in.
mona schreef: Met deze laatste zin oordeel je over de relatie van andere mensen met God.
Dat moet je niet doen. Er zijn echt mensen Teus, geloof het of niet, die de Heere kennen en toch een kerstboom hebben.

Teus schreef:Ik ben supertrots en dankbaar dat ik deze tekst op mijn muur mocht maken en zou het absoluut niet durven, niet uit bangheid hoor, begrijp me goed, maar uit respect voor mijn Heiland, een versierde boom die anderen aanbidden in mijn huis te zetten.
mona schreef:Het onderstreepte vind ik echt een groot oordeel. Christenen aanbidden geen bomen. Misschien moet je toch even nakijken wat aanbidden dan precies is. Ik begrijp heel goed, dat je bedoelt dat al die poespas rond kerst, je kan afleiden van waar het werkelijk om gaat. En dat onderschrijf ik van harte.
Maar, ik gaf het al eerder aan hier in dit topic, dat vind ik ook van de overdadigheid aan eten en drinken op die dagen. Is dat ter meerdere eer en glorie van de geboren Zaligmaker? Wat heeft dat überhaupt met kerst te maken? Een feestmaal, dat is helemaal prima. Maar twee dagen je klem eten, en in de kerk uitbuiken, daar vind ik niets christelijks aan.


Mona, de Heere kennen is iets ander dan in de nabijheid leven of een relatie met God hebben.
Het wordt nogal snel aangenomen dat iemand een relatie met God heeft, als je je bekeerd heb dan heb je een relatie met God maar zo is het niet. God heeft wel een relatie met die persoon.
Het klinkt en lijkt zo makkelijk, maar het is niet eenvoudig een kind van God te zijn. We willen zo graag de dingen doen die we zelf leuk vinden en denken automatisch dat God het ook wel goed vind.
Als we enigszins twijfelen besluiten we niet om het niet of juist wel te doen om er zeker van te zijn dat het niet voor 100% tot Gods eer is. Als je 1 procentje twijfelt moet je het gewoon niet doen. En nog een keer als je een nabij leven met God hebt, dan doe je het "gewoon" niet. Niet uit jezelf maar door de kracht van de Heilige Geest. Denk jij dat een ieder die een kerstboom heeft God gevraagd heeft of Hij het goed vond en op een antwoord gewacht en een zegen er over gevraagd hebben?
Nu weet ik dat er mensen zullen denken wat overdreven, en daarbij weet ik, als je een oprechte relatie met God heb en een nabij leven prefereer dan vraag je het absoluut want je wil niet dat je iets doet buiten God. Bij de een is dat heftiger en misschien minder vaak dan bij de ander maar dat ligt aan de persoon zelf want God wil met iedereen een gelijke optimale relatie en dan zou het zo zijn dat die kerstboom in de weg staat. Zou dat niet gruwelijk jammer zijn dat je relatie met God niet optimaal is door een kerstboom? Was het maar waar dat mijn relatie met God 24 uur per dag optimaal was.

Ik kan niet terug vinden, en jij ook niet, dat ik veronderstel dat christenen een boom aanbidden, met anderen bedoel ik juist niet-christenen. Wellicht jou oordeel te snel :D
Aanbidden is overigens niet alleen letterlijk bidden, als te veel je opgaat in dergelijke dingen is het ook een afgod. Maar je mag niet zoveel meer zeggen tegenwoordig, je oordeelt al wel snel vooral als iemand zicht aangesproken voelt. (Ik bedoel jou niet persoonlijk hoor.)
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 22:21

Teus schreef:Ik trap niet tegen gereformeerden en dat God het niet Goed vindt staat in Zijn woord.
Overigens, zouden 2 geloofsovertuigingen niet iets overeen kunnen hebben, hoe zo, over één kam scheren.
Kennelijk heb jij wel een boompje in huis en wellicht voel je je daardoor aangesproken.
Gereformeerden doen het uit wereldgelijkvormigheid en omdat de dominee het niet goed vindt.
Als de Bijbel iets specifieks vermeld geldt dat voor ieder mens.
Of heb je ook een buddha beeld in je huis, een ammoet- of een sfixs beeld?

Nee Teus, ik heb geen boedha in huis en ook geen ander afgodsbeeld.
En ja, ik heb wel een kerstboom.
En ja, ik heb wel een relatie met God en vraag Hem bij alles wat Hij er van vindt.
En nee, God heeft mij niet verboden om mijn (kunst)kerstboom op te tuigen.
En wat voor oordeel jij over mijn relatie met God velt, komt voor jouw rekening, want zeg nooit dat iets van de duvel komt, als het van God komt.
Dat wordt zondigen tegen de Heilige Geest genoemd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2015 23:04

Denkt Teus misschien dat al Gods kinderen Teus heten?
Wanneer iemand iets anders zegt als Teus, dan kent die ander geen nabij leven met God en is er iets mis in de relatie met God, want anders zouden we praten zoals Teus praat, nietwaar?
Houd opa Teus ook rekening met de zeer reële mogelijkheid dat zelfs hij God een beetje verkeerd kan begrijpen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2015 00:17

Teus schreef:Ik trap niet tegen gereformeerden en dat God het niet Goed vindt staat in Zijn woord.
Overigens, zouden 2 geloofsovertuigingen niet iets overeen kunnen hebben, hoe zo, over één kam scheren.
Kennelijk heb jij wel een boompje in huis en wellicht voel je je daardoor aangesproken.
Gereformeerden doen het uit wereldgelijkvormigheid en omdat de dominee het niet goed vindt.
Als de Bijbel iets specifieks vermeld geldt dat voor ieder mens.
Of heb je ook een buddha beeld in je huis, een ammoet- of een sfixs beeld?

Bambi schreef:Nee Teus, ik heb geen boedha in huis en ook geen ander afgodsbeeld.
En ja, ik heb wel een kerstboom.
En ja, ik heb wel een relatie met God en vraag Hem bij alles wat Hij er van vindt.
En nee, God heeft mij niet verboden om mijn (kunst)kerstboom op te tuigen.
En wat voor oordeel jij over mijn relatie met God velt, komt voor jouw rekening, want zeg nooit dat iets van de duvel komt, als het van God komt.
Dat wordt zondigen tegen de Heilige Geest genoemd.


Bambi, vertel mij eens waar ik aan jou geloofsleven kom.
Overigens, de laatste regels kunnen oordelen, ten voeten uit, zijn.
Denk daar eens over na, breng het maar bij God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten