Arco schreef:Omdat je erop aandringt.
Zoals je met een kind eerst begint met (moeder)melk en via een fruithapje toewerkt naar vast voedsel, zo zal elke kersverse gelovige meegenomen moeten worden naar de vaste voedsel van het christelijk geloof. In 1 Kor. 8 wil Paulus waarschuwen voor radicale standpunten die de kersverse gelovigen opgelegd krijgen, waardoor deze gelovigen ontmoedigd worden en verbitterd raken. Dat is geen vrijbrief alles maar toe te laten, maar de gelovigen mee te nemen in de leer van Christus, zodat deze gelovige vanzelf afkeer krijgt van afgodische zaken.
In Col. 2 is de waarschuwing van Paulus tweeledig. 1) De traditionele Joodse opvatting over de wijze waarop bepaalde feesten en sjabbatten gevierd dienen te worden. Deze tradities kunnen waardevol zijn, maar zijn omgeven van extra regels. Als we die elkaar gaan aanmeten, dan gaat de essentie van het feest of sjabbat verloren. Een bekende traditie is de sjabbatsreis, niet meer dan een bepaalde afstand lopen op de sjabbat. Het idee is dat je dan niet te moe wordt van lopen, dat je niet meer kan luisteren naar het Woord van God. Maar het gevolg is dat er wordt gewezen naar elkaar met 'jij heb al een te grote afstand gelopen'. Dit soort zaken moeten christenen elkaar niet aanmeten, maar dat gebeurt helaas wel. Hoedjes, zwart, iso-ritmisch, Bijbelvertaling, kerkgang, etc. Daarbij moet ook gesteld worden dat Paulus geen afstand neemt van de feesten en de sjabbatten. De vertaling die je gebruikt, Marnix, heeft het woordje "slechts" ingevoegd, in vers 17. Want die feesten, nieuwe manen en sjabbatten ZIJN een schaduw van toekomende dingen. Waarbij we het lichaam van Christus niet uit het oog moeten verliezen.
2) Het christelijk geloof is geen geloof van "je-mag-dit-niet" en "dat-niet". Daarmee worden de geboden van God niet naar de prullenmand verwezen. Paulus daagt later de Joodse geleerden uit om aan te wijzen waar hij in zijn leer is afgeweken van de Torah van God. Dus je mag nog steeds niet moorden, alleen nu doen we dat niet plichtmatig, maar uit liefde voor die ander.
In dit topic gaat het over de kerstboom en zo meer. Het is historisch dat de kerstboom van afgodische afkomst is, daarvan ben ik overtuigd geraakt dat die kerstboom daardoor niet thuishoort in mijn huis. Dat doe ik niet plichtmatig, maar vanuit de liefde voor Christus dat ik Zijn komst naar de aarde niet vermeng met heidense zaken.
Dan doe je dat met een goede reden. Maar ik lees in de Bijbel dat je ook met een goede reden wel een kerstboom in huis kan hebben. Overigens ben ik het niet helemaal eens met je uitwerking over melk em vast voedsel. Zo zegt Paulus dat iemand met een zwak geloof meent niet alles te kunnen eten, moeite heeft met vlees dat aan afgoden geofferd is terwijl iemand met een sterker geloof daar een moeite mee heeft. Dat lijkt toch een andere uitwerking dan dat het eten van aan afgoden geofferd vlees eten juist niet moet worden opgelegd omdat sommigen nog “melk drinken” ipv “vast voedsel eten”