Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2014 12:46

Chaya schreef:Als ik objectief (be)kijk, vraag ik wat heeft die boom (en al die andere dingen trouwens ook) nu echt met de geboorte van de Heere Jezus te maken?
Ik vraag dit in alle ernst, wij hebben er kennelijk meer van gemaakt, het moet gezellig zijn.
Maar Hij werd geboren in een stal, er was geen versiering, geen licht.
Die boom heeft niets met de geboorte van Jezus te maken, net zo min als 25 en 26 december.
En in een stal is hij ook niet geboren, dat is gewoon een fabel.
Hij is tijdens het loofhuttenfeest geboren, en zeer waarschijnlijk in een loofhut.
In zo'n hut stond altijd een broodbak (kribbe) waarin men het brood bewaarde, wat men in doeken wikkelde om het vers te houden.
Denk in dit verband aan de uitspraak van Jezus 'ik ben het brood des levens''.'
http://www.zoeklicht.nl/artikelen/past+ ... nder+_3153

En verders, waarom zou je het niet gezellig mogen maken wanneer je de geboorte van Jezus herdenkt.
Dat doe je bij je eigen verjaardag toch ook?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2014 13:04

naamloos schreef:Die boom heeft niets met de geboorte van Jezus te maken, net zo min als 25 en 26 december.
En in een stal is hij ook niet geboren, dat is gewoon een fabel.
Hij is tijdens het loofhuttenfeest geboren, en zeer waarschijnlijk in een loofhut.
In zo'n hut stond altijd een broodbak (kribbe) waarin men het brood bewaarde, wat men in doeken wikkelde om het vers te houden.
Denk in dit verband aan de uitspraak van Jezus 'ik ben het brood des levens''.'
?


Bethlehem (Arabisch: بيت لحم Bayt Lahm,Hebreeuws בית לחם, Beit Lechem, "broodhuis"

Of is dat weer "inlegkunde" ?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 30 dec 2014 13:22

reformatorisch schreef:Dat komt, omdat die 'boom' ergens voor staat,
En waar staat dan het kerststukje voor, wat wel mag? Of de potjes? Of de guirlandes?
Ik begrijp best wat je bedoelt, en ik begrijp ook dat sommige mensen er niets van willen weten. Zoals eerder aangegeven, hoeft het van mij ook niet. Niet zozeer uit gewetensbezwaar. Maar meer uit het feit dat er zoveel poespas rond kerst is. Het overdadige eten vind ik niet 'zondiger' als een kerstboom. Tegen overdadig eten zijn, is ook een principe. Maar het vele eten gebeurt ook door mensen die principieel tegen een boom zijn. En zo kunnen we elkaar overal van blijven beschuldigen, en het Wonder wat we met kerst herdenken, aan ons voorbij laten gaan.
reformatorisch schreef:Zou je het toch een naam moeten geven, noem het dan 'tolerantie boom'
:mrgreen:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 30 dec 2014 13:23

Op kaarten met 'Gezegende Kerstdagen' staat altijd een sneeuwlandschap, heeft ook niets met Kerst te maken.
Een versiering met Kerst vind ik niks mis mee, want het is in principe de verjaardag van de Heere jezus.
Zijn geboorte wordt tenslotte herdacht.
En dat die versiering met veel lichtjes is, is ook niks verkeerd aan.
Want er zijn Bijbelteksten genoeg over, dat Hij het licht kwam brengen.
En mensen die afkeurend kijken naar de kerstboom van een ander, zullen zelf weinig licht verspreiden, eerder duisternis vanuit een vijandig en hoogmoedig hart.

Wat ik niks met Kerst te maken vind hebben is dat mensen elkaar kadootjes geven.
Want wij zijn toch niet jarig?

En de kerstman, dat is een wereldse invulling.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 30 dec 2014 13:27

Bambi schreef:En mensen die afkeurend kijken naar de kerstboom van een ander, zullen zelf weinig licht verspreiden, eerder duisternis vanuit een vijandig en hoogmoedig hart.
Is dat niet wat kort door de bocht? Ik vind het wel een forse beschuldiging, en ook wat generaliserend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 13:36

mona schreef:En waar staat dan het kerststukje voor, wat wel mag? Of de potjes? Of de guirlandes?
Ik begrijp best wat je bedoelt, en ik begrijp ook dat sommige mensen er niets van willen weten. Zoals eerder aangegeven, hoeft het van mij ook niet. Niet zozeer uit gewetensbezwaar. Maar meer uit het feit dat er zoveel poespas rond kerst is. Het overdadige eten vind ik niet 'zondiger' als een kerstboom. Tegen overdadig eten zijn, is ook een principe. Maar het vele eten gebeurt ook door mensen die principieel tegen een boom zijn. En zo kunnen we elkaar overal van blijven beschuldigen, en het Wonder wat we met kerst herdenken, aan ons voorbij laten gaan.


Dat is ieder voor zich, niet lullig bedoelt daar moet iedereen zelf over weten...maar een kerstboom is overduidelijk kan mij voorstellen dat mensen dat niet doen, ik doe het zelf ook nml niet, maar mijn huis is wel leuk versiert met dennenappels, lekkere geurkaarsen e.d.

Over dat overdadig eten, heb je wel een goed punt trouwens (nog niet aan gedacht), zo zie je maar weer er valt veel te verbeteren.

Mensen gooien veel spullen weg (ik ook trouwens), probeer mij bewust te maken, dat ik ook dingen weg kan geven dan het in de vuilnisbak te kieperen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 13:47

Chaya schreef:Als ik objectief (be)kijk, vraag ik wat heeft die boom (en al die andere dingen trouwens ook) nu echt met de geboorte van de Heere Jezus te maken?
Ik vraag dit in alle ernst, wij hebben er kennelijk meer van gemaakt, het moet gezellig zijn.
Maar Hij werd geboren in een stal, er was geen versiering, geen licht.

Dan zou ik het Paasfeest eerder zien als "feestelijk" , uiteraard in gepaste vorm. :wink:

Wat denk jij Marnix, als we kerst zouden vieren in juni, zou die boom er dan ook staan?
Want nu heeft men behoefte aan sfeer en licht, maar als de dagen zo lang zijn, zitten mensen vaak buiten tot s'avonds laat, als de temperatuur dat toelaat.
Dus ik denk dat het spanningsveld zou verdwijnen als men het midwinterboom zou noemen, of zoiets, dan hoeft het niets met kerst te maken te hebben en zet de één hem in november en de ander in januari neer. Is dat een optie? :D

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer de kerstboom zijn intrede deed, weet iemand dit?


Chaya, genoeg mensen die kerst in de zomer vieren dus ga daar eens kijken :) Maar ik vind de boom met de boodschap van kerst niet veel te maken hebben.... maar zet hem puur voor de gezelligheid neer. Het staat los van de inhoud.

Dat het kerstverhaal sober is kan zijn maar we kennen de inhoud wel. En die is ook heel mooi. Denk aan het engelenkoor, de wijzen met goud, wierook en mirre. Maar denk vooral aan het licht dat in de duisternis komt en schijnt. Grote blijdschap, zegt de engel tegen de herders. Dus reden voor feest is wel op zijn plaats. Maar inderdaad wel met die inhoud en niet gewoon een leuk feestje zoals mensen die niet geloven vieren. Dan wordt aan het evangelie tekort gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 30 dec 2014 13:50

Bambi schreef:En mensen die afkeurend kijken naar de kerstboom van een ander, zullen zelf weinig licht verspreiden, eerder duisternis vanuit een vijandig en hoogmoedig hart.

mona schreef:Is dat niet wat kort door de bocht? Ik vind het wel een forse beschuldiging, en ook wat generaliserend.

Nee dat is niet kort door de bocht, het is eerder kort door de bocht om te denken dat mensen die een kerstboom hebben, niet het 'ware geloof' hebben, omdat dat niet samen zou kunnen gaan met het geloof.
Het gaat er niet om waar iets vandaan komt, maar waar het voor gebruikt wordt.
De 1e Christenen uit heidenen, offerden geen andere afgoden meer, maar aten wel gewoon het offervlees tijdens het Avondmaal.
En dat mochten ze ook gewoon doen.
Behalve als de Joden, waar ze mee aten, het er moeilijk mee hadden.
De tijd dat bomen als afgoden gebruikt werden, ligt al eeuwen achter ons.
Zelfs de ongelovigen weten dat al niet eens meer.
Dus om met een vingertje te wijzen en te vinden dat Christenen een boom gebruiken als versiering, om de geboorte van de Heere Jezus te gedenken, niet de 'ware gelovigen' zijn gaat veel verder.

Als ze dat over versiering met kerstmannen zouden zeggen, hebben ze meer een punt, want die haalt pas echt de aandacht van de Heere Jezus af.
Kolossensen 2
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
18 Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 14:32

Niet alle 1e christenen aten offervlees uit die tijd, en dan heb ik het niet over de Joden, maar mensen die vroeger andere goden eerden.

Voor Paulus bestonden deze goden niet, want alles IS eigendom van JHWH..maar Paulus wilde zeker niet dat andere mensen konden struikelen als er van dit vlees gegeten kon worden, dus deed hij dit niet in het bijzijn van zulke mensen die een verleden hebben gehad met verering van andere goden, dus het is een beetje kort door de bocht dat IEDERE christen dit zou eten....

Wederom het is ieder voor zich wat hij of zij doet, maar is het dan zo verkeerd om mensen te informeren waar dit soort zaken echt voor staan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 14:41

reformatorisch schreef:
Wederom het is ieder voor zich wat hij of zij doet, maar is het dan zo verkeerd om mensen te informeren waar dit soort zaken echt voor staan

Ik vond hierover een stukje op digibron:

De hervormde dr. A. H. de Hartog –vader van de schrijver Jan de Hartog– ontdeed met Kerst 1911 in Haarlem de kansel waarop hij zou preken van het aangebrachte dennengroen. Tijdens de preek maakte hij de gemeente duidelijk dat kerstversieringen niets met het Kerstevangelie te maken hebben. Hij protesteerde tegen het feit dat men van een feest van stilte en wijding een pretfestijn maakte „met kerstcadeaus, kersttimpen, kerstgroen, mistletoe, plumpuddings, kalkoenen en ganzenmalen” dat meer aan carnaval deed denken dan aan de herdenking van de nederige geboorte van de Heiland.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2014 14:48

mona schreef:waar staat dan het kerststukje voor, wat wel mag? Of de potjes? Of de guirlandes?


Allemaal dankzij de selectiviteit van de zuil, waar steeds minder mensen iets van snappen.Dit mag wel, dat mag niet.
Wie heeft dat ooit zo vastgelegd eigenlijk?

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 14:53

Chaya schreef:De hervormde dr. A. H. de Hartog –vader van de schrijver Jan de Hartog– ontdeed met Kerst 1911 in Haarlem de kansel waarop hij zou preken van het aangebrachte dennengroen. Tijdens de preek maakte hij de gemeente duidelijk dat kerstversieringen niets met het Kerstevangelie te maken hebben. Hij protesteerde tegen het feit dat men van een feest van stilte en wijding een pretfestijn maakte „met kerstcadeaus, kersttimpen, kerstgroen, mistletoe, plumpuddings, kalkoenen en ganzenmalen” dat meer aan carnaval deed denken dan aan de herdenking van de nederige geboorte van de Heiland.


Ik begrijp deze persoon zeker wel, maar een stukje 'dennengroen' is op zich niks verkeerd, het gaat meer om de 'versieringen' die op de boom worden geplaatst.

Kerstversieringen hebben idd niets te maken met het evangelie, en ook dat lekkere en veel eten voor deze tijd is ook een gedachtegang waard of dit niet teveel is aangezien ik veel zie dat andere te kort komen. Ik zie deze tijd meer voor bezinning 'kan ik iets meer doen voor de ander' zonder mij over te geven aan het feest gedruis e.d.

Er zijn andere momenten om stil te staan bij het offer dat is het gebracht door Jezus, daar heb ik kerst (persoonlijk) niet voor nodig

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 14:58

mealybug schreef:
Allemaal dankzij de selectiviteit van de zuil, waar steeds minder mensen iets van snappen.Dit mag wel, dat mag niet.
Wie heeft dat ooit zo vastgelegd eigenlijk?


Ben ik met je eens, het is geweten van de mens om te bepalen of hij of zij hier niet betrokken wil worden, maar laat elkaar vrij hierin, anders krijgen we een maatschappij van geboden en verboden.

Voor mij (persoonlijk) gaat het om de 'beginselen', wat wordt met 'iets' bedoelt, zonder te stranden in regeltjes, ieder heeft een andere achtergrond dus ook andere normen...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 15:05

reformatorisch schreef:Ik begrijp deze persoon zeker wel, maar een stukje 'dennengroen' is op zich niks verkeerd, het gaat meer om de 'versieringen' die op de boom worden geplaatst.

Dit stukje plaatste ik n.a.v. jouw vraag:
reformatorisch schreef:maar is het dan zo verkeerd om mensen te informeren waar dit soort zaken echt voor staan

Dominee verwijderde, voordat hij ging preken, eerst het dennengroen van de kansel.
Dat riep wellicht vragen op bij zijn hoorders, denk je niet? :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 15:26

@chaya

Ik kan geen meerdere citaten plakken dus doe ik het maar zo ff

Die dominee heeft wel een functie, maar moet goed uitleggen waarom
hij iets doen uiteraard ondersteund door een schriftplaats, hier ging het
waarschijnlijk fout omdat dit vragen oproept


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten

cron