Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 18:25

Chaya schreef:Je praat voor jezelf weer recht wat eigenlijk krom is.
Je zet geen magnolia neer, en je zet geen kerstboom neer op 4 november.
De naam zegt het ook al: KERSTboom.
Dat is ook de spreektaal. Men vraagt niet aan je: staat de Nordmann spar al opgetuigd bij je?
Klopt, zo'n boom staat er met kerst. Wat is daar krom aan? De reden dat ie er staat is SFEER!
Zo eet je oliebollen en appelflappen met oud en nieuw OMDAT je ze lekker vindt en het toevallig een culturele gewoonte is om dat 31 december en 1 januari te doen. En zo is dat met kest en een dennenboom ook.
Chaya schreef:En als de sfeer en gezelligheid van een opgetuigde boom af moet hangen, is dat triest.
Joh, ik zeg nergens dat de sfeer en gezelligheid staat of valt met zo'n boom. De sfeer hangt daar heus niet van af.
Chaya schreef:Want hoe is het dan nu? De lampen moeten al aan, het is grijs, somber en regenachtig buiten.
Hier ook grijs, nat en koud, maar nog steeds gezellig. Lekker knus bij de houtkachtel! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 21:05

naamloos schreef:Tijden veranderen, gebruiken veranderen, woorden veranderen ect. ect. (hoe noem jij trouwens de dagen van de week?)


Aha, als jij wel ziet dat de dagen van de week vernoemt zijn naar afgoden, waarom blijf je ontkennen dat de kerstboom afgodisch is.

Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij, door zijn Geest die in het hart van gelovigen woont.
En daarmee hebben gelovigen de wet van Christus in het hart volgens de bediening van het nieuwe verbond. Lees 2 Korinte 3 eens bijvoorbeeld.
Trouwens, waarom zou ik een Bijbeltekst nodig hebben om te weten wat ik zelf kan zien en ervaren? (de nieuwe én oude mens met zn goede en slechte neigingen)


Paulus heeft 2 Korinthe 3 niet zomaar geschreven, want waar hij het over heeft, staat al in het Oude Testament. In Jeremia 31:33, waar staat: "Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn." (HSV)
Nog los even van de vraag wie bij het huis van Israël behoord, het schrijven in het hart komt o.a. hier vandaan. En wat wordt er geschreven in het hart?

De Bijbel spreekt daar toch genuanceerder over. Zo noemt Paulus de Korintiërs heiligen, ondanks hun vleselijke levenpraktijk.
Hij noemt ze geen ontuchtplegers, ruziemakers, herrieschoppers o.i.d. hoewel ze zich daar wel aan bezondigden.
Je moet worden wie je bent, en een christen is gelukkig niet wat hij (vaak) doet. Zijn identiteit is in Christus!
De praktijk van een christen bepaald zijn identiteit niet. Als een christen zondigt moet hij zich bekeren, maar hij blijft wel kind van God/christen.


Natuurlijk noemt Paulus hun heiligen, want dat heeft niet direct met hun zonden te maken. Heilig en zonde staan niet tegenover elkaar. In Christus ben jij heilig, geen zondaar. Mag je daarom zondigen? Nee. Alleen even dit: waaraan herken ik zonde?

Doe niet zo schoolmeesterachtig. Jij bepaald niet wat ik wel of niet in mijn huis zet.


Jij heb net een soort van jubileum gehad van vier jaar Refoweb: gefeliciteerd! Aan je berichten te zien, ben jij volwassen. Van een volwassen mens met 4 jaar debatervaring mag je toch verwachten dat die niet van de wijs raakt van een beetje vuur. Dan hoef je toch niet te piepen als de reacties je niet aanstaan?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 15 jan 2018 21:13

naamloos schreef:Klopt, zo'n boom staat er met kerst. Wat is daar krom aan? De reden dat ie er staat is SFEER!
Zo eet je oliebollen en appelflappen met oud en nieuw OMDAT je ze lekker vindt en het toevallig een culturele gewoonte is om dat 31 december en 1 januari te doen. En zo is dat met kest en een dennenboom ook.Joh, ik zeg nergens dat de sfeer en gezelligheid staat of valt met zo'n boom. De sfeer hangt daar heus niet van af.Hier ook grijs, nat en koud, maar nog steeds gezellig. Lekker knus bij de houtkachtel! :D

Je moet gewoon eerlijk blijven naamloos en zeggen dat je die boom gezellig vindt tijdens de kerstdagen.
Want buiten die dagen zet je hem niet neer en dat is het punt wat Arco maakt.
Maar je blijft er continu omheen draaien om jezelf eruit te praten, wat niet gaat lukken.

Oliebollen en appelflappen is een traditie. Van mij hoeft het niet, want ik lust het niet.
Maar dat heeft niets met kerst te maken en is gewoon een afleidingsmanoeuvre van je.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2018 23:30

Chaya schreef:Je praat voor jezelf weer recht wat eigenlijk krom is.
Je zet geen magnolia neer, en je zet geen kerstboom neer op 4 november.
De naam zegt het ook al: KERSTboom.
Dat is ook de spreektaal. Men vraagt niet aan je: staat de Nordmann spar al opgetuigd bij je?
En als de sfeer en gezelligheid van een opgetuigde boom af moet hangen, is dat triest.
Want hoe is het dan nu? De lampen moeten al aan, het is grijs, somber en regenachtig buiten.



Onze “kerstverlichting” staat nog gewoon aan. Dus je verhaal klopt niet. Over recht praten wat krom is gesproken.....dat kan ik jou ook wel verwijten. Vervelende opmerking altijd, in een discussie... waar je wel vaker mee komt als je mensen niet kan overtuigen. Jammer. Als het een kerstboom heet, waarom laten mensen hem dan na kerst nog staan? Omdat het gewoon een gezellige gewoonte is. En daarom liggen de dennentakken met lampjes hier nog steeds op de schouw. Omdat het niets met Kerst te maken heeft maar gewoon een gezellige gewoonte rond de tijd van kerst is. Is dat nou zo lastig om te begrijpen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 jan 2018 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 15 jan 2018 23:35

Zeg jongens, de kerst is alweer voorbij hoor. Wil er nog iemand een occult paasei? :D
Oh help, de oorsprong van de oliebol is duister.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-oliebol

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 23:51

Arco schreef:Aha, als jij wel ziet dat de dagen van de week vernoemt zijn naar afgoden, waarom blijf je ontkennen dat de kerstboom afgodisch is.
Ik was benieuwd of jij de namen van de dagen wel gewoon overneemt. Zo ja dan ben je een beetje inconsequent.
Ik heb daar net zo min moeite mee als met een kerstboom, omdat het voor mij die betekenis helemaal niet heeft.
En ik heb nooit ontkent dat er afgoderij gepleegd werd. Ik zeg dat het die betekenis al lang niet meer heeft, en daarmee is de afgoderij verdwenen. De afgoderij zit namelijk in de mensen, niet in de zon, maan, donder, bomen ect.
Arco schreef:Paulus heeft 2 Korinthe 3 niet zomaar geschreven, want waar hij het over heeft, staat al in het Oude Testament. In Jeremia 31:33, waar staat: "Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn." (HSV)
Nog los even van de vraag wie bij het huis van Israël behoord, het schrijven in het hart komt o.a. hier vandaan. En wat wordt er geschreven in het hart?
Ja, en in Hebreeën staat het ook. Uwes vroeg om een tekst e.v., niet om teksten m.v. :mrgreen:
En meester, ik weet heel goed wat er in de Bijbel staat, maar lijkt u dit niet een beetje off topic?
Arco schreef:Natuurlijk noemt Paulus hun heiligen, want dat heeft niet direct met hun zonden te maken. Heilig en zonde staan niet tegenover elkaar. In Christus ben jij heilig, geen zondaar. Mag je daarom zondigen? Nee. Alleen even dit: waaraan herken ik zonde?
Maar meester, volgens uw eigen logica is het helemaal niet "natuurlijk" dat Paulus hen heiligen noemt. Lees uw eigen les nog eens over.
En verder, ik heb al 2x gezegd dat iemand die zondigt zich daarvan hoort te bekeren, dus uw prekerige retorische vraag of je daarom zondigen mag is lichtelijk overbodig. Maar ook dit is off topic, dus daar ga ik verder niet op in. (en ter geruststelling voor u: ik kom niet uit een ei hoor)
Arco schreef:Jij heb net een soort van jubileum gehad van vier jaar Refoweb: gefeliciteerd! Aan je berichten te zien, ben jij volwassen. Van een volwassen mens met 4 jaar debatervaring mag je toch verwachten dat die niet van de wijs raakt van een beetje vuur. Dan hoef je toch niet te piepen als de reacties je niet aanstaan?
LOL! Waarom zou ik van de wijs zijn? Gij weet meer dan ik. (eigenwijze trekjes van schoolmeesters :lol: )
Chaya schreef:Je moet gewoon eerlijk blijven naamloos en zeggen dat je die boom gezellig vindt tijdens de kerstdagen.
Want buiten die dagen zet je hem niet neer en dat is het punt wat Arco maakt.
Maar je blijft er continu omheen draaien om jezelf eruit te praten, wat niet gaat lukken.
Ik heb niets anders gedaan dan zeggen dat ik die boom gewoon gezellig vind. En dat ie er met de kersdagen staat ontken ik evenmin.
Ik draai nergens om heen, ik lieg daar niet over, en ik hoef me evenmin ergens uit te praten want ik zit in tgeheel niet 'vast'.
Chaya schreef:Oliebollen en appelflappen is een traditie. Van mij hoeft het niet, want ik lust het niet.
Maar dat heeft niets met kerst te maken en is gewoon een afleidingsmanoeuvre van je.
Nee, dat was een vergelijking. Voor mij staat dat op 1 lijn. In onze cultuur is de kerstboom ook gewoon een traditie.
Een kerstboom heeft net zo min wat met de geboorte van Jezus te maken als oliebollen en appelflappen met oud en nieuw.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor gravo » 16 jan 2018 00:07

Ik stel voor dat we niet te lang meer blijven hangen rond de kerstboom van 2017. Dat thema pakken we eind 2018 wel weer op, als de nieuwe kerstboom weer staat.
De klok tikt door. Tijd dus voor het volgende event in het kerkelijk jaar: carnaval !.
Hoe denken we daar over, jonguns en meisjus?

gravo

PS
Bovenstaande post mag net zo goed gelezen worden als: doe dit topic maar op slot. Om 15 januari nog eens uitgebreid na te gaan zitten te hikken over de kerstboom van vorig jaar...van mij hoeft het niet!
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 16 jan 2018 07:50

gravo schreef:Ik stel voor dat we niet te lang meer blijven hangen rond de kerstboom van 2017. Dat thema pakken we eind 2018 wel weer op, als de nieuwe kerstboom weer staat.
De klok tikt door. Tijd dus voor het volgende event in het kerkelijk jaar: carnaval !.
Hoe denken we daar over, jonguns en meisjus?

gravo

PS
Bovenstaande post mag net zo goed gelezen worden als: doe dit topic maar op slot. Om 15 januari nog eens uitgebreid na te gaan zitten te hikken over de kerstboom van vorig jaar...van mij hoeft het niet!


Dag grootvader,
U kunt er ook voor kiezen u afzijdig te houden en niet mee te lezen. Of anders zinvolle zaken inbrengen, dat mag natuurlijk ook.
Dit advies krijgt u van een meisjuh.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 16 jan 2018 09:23

gravo schreef:Ik stel voor dat we niet te lang meer blijven hangen rond de kerstboom van 2017. Dat thema pakken we eind 2018 wel weer op, als de nieuwe kerstboom weer staat.
De klok tikt door. Tijd dus voor het volgende event in het kerkelijk jaar: carnaval !.
Hoe denken we daar over, jonguns en meisjus?

gravo

PS
Bovenstaande post mag net zo goed gelezen worden als: doe dit topic maar op slot. Om 15 januari nog eens uitgebreid na te gaan zitten te hikken over de kerstboom van vorig jaar...van mij hoeft het niet!

Ik zou daar een nieuw topic over maken. Chaya Teus en Mona altijd met hun gebras met carnaval.
He da's wel een leuk topic. Dat zag ik eens ergens. Tell an outrageous lie about someone.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 09:47

naamloos schreef:Ik was benieuwd of jij de namen van de dagen wel gewoon overneemt. Zo ja dan ben je een beetje inconsequent.
Ik heb daar net zo min moeite mee als met een kerstboom, omdat het voor mij die betekenis helemaal niet heeft.
En ik heb nooit ontkent dat er afgoderij gepleegd werd. Ik zeg dat het die betekenis al lang niet meer heeft, en daarmee is de afgoderij verdwenen. De afgoderij zit namelijk in de mensen, niet in de zon, maan, donder, bomen ect.


Die laatste opmerking is interessant, want het klinkt heel logisch. Toch zie ik nergens in de Bijbel de opmerking: 'omdat u niet voor die afgoden buigt, hoeft u die ook niet weg te doen'. Kortom, het maakt niet uit of je het aanbidt of niet.

Ja, en in Hebreeën staat het ook. Uwes vroeg om een tekst e.v., niet om teksten m.v. :mrgreen:
En meester, ik weet heel goed wat er in de Bijbel staat, maar lijkt u dit niet een beetje off topic?


U weet dat u in overtreding bent, zie Mattheüs 23:10?

Waar het om gaat, mijn broeder, is dat u de tekst leest in context. Als u stelt dat in uw hart wordt gelegd, dan moet toch weten wat er in uw hart wordt gelegd. Jeremia en Hebreeën schrijven hierover en zeggen dat de Torah in uw hart wordt gelegd. De Torah zegt dat de u afkeer moet hebben van afgoden.

Maar meester, volgens uw eigen logica is het helemaal niet "natuurlijk" dat Paulus hen heiligen noemt. Lees uw eigen les nog eens over.
En verder, ik heb al 2x gezegd dat iemand die zondigt zich daarvan hoort te bekeren, dus uw prekerige retorische vraag of je daarom zondigen mag is lichtelijk overbodig. Maar ook dit is off topic, dus daar ga ik verder niet op in. (en ter geruststelling voor u: ik kom niet uit een ei hoor)


Ik heb al eerder een woordstudie gedaan naar het woord "heiligen", zie hier. Heilig staat niet tegenover zonde, maar tegenover gewoon. Want heilig betekent 'apart gezet', de rest is dus gewoon. Zonde is datgene wat het doel mist, het doel is Christus.

De vrijheid waarover Paulus spreekt is de vrijheid om te leven zonder het oordeel dat volgt op de zonde. Maar daardoor zijn wij niet zondevrij, alleen kunnen we niet doorleven zoals we dat gewend waren. We kunnen niet meedoen met de wereld, maar daarvoor afkeer hebben. Als de wereld hult met een kerstboom, dan zou je toch moeten gaan nadenken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2018 12:08

Arco schreef:Die laatste opmerking is interessant, want het klinkt heel logisch. Toch zie ik nergens in de Bijbel de opmerking: 'omdat u niet voor die afgoden buigt, hoeft u die ook niet weg te doen'. Kortom, het maakt niet uit of je het aanbidt of niet.
Het klinkt niet alleen logisch, maar het is ook logisch.
Jij gaat conclusies trekken uit wat er niet staat en maakt daar een soort van gebod van.
Arco schreef:U weet dat u in overtreding bent, zie Mattheüs 23:10?
Wat een letterknecht ben jij zeg. Probeer eens begrijpend te lezen.
Arco schreef:Waar het om gaat, mijn broeder, is dat u de tekst leest in context. Als u stelt dat in uw hart wordt gelegd, dan moet toch weten wat er in uw hart wordt gelegd. Jeremia en Hebreeën schrijven hierover en zeggen dat de Torah in uw hart wordt gelegd. De Torah zegt dat de u afkeer moet hebben van afgoden.
Maak je geen zorgen, ik lees in de context. Zowel in de directe als de grotere context, ik zoek er zelfs de cultureel historische context bij.
Om te weten wat er in mijn hart leeft hoef ik alleen maar naar binnen te kijken. En voor jouw plezier zal ik dat onderbouwen met een Bijbeltekstje: "Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens."
En ik kan je vertellen dat er genoeg dingen in de Thora staan die niet in mijn hart gelegd zijn. Genocide, rascisme, seksisme bijvoorbeeld.
Met de wet van Christus ligt dat anders. Die vind aansluiting in mijn hart, daar heb ik wat mee en daar geloof ik in.
En dat komt mooi uit, want de wet van Christus is voor de gelovigen bedoelt.
Ik heb nog een leestip voor je: de Galatenbrief. (Jeremia is gericht aan de Joden, en Hebreeën ook. Daarom noemde ik 2 Korinte 3)
Maar als je daar verder over wilt doorpraten moet je maar een nieuw topic openen.
Arco schreef:Ik heb al eerder een woordstudie gedaan naar het woord "heiligen", zie hier. Heilig staat niet tegenover zonde, maar tegenover gewoon. Want heilig betekent 'apart gezet', de rest is dus gewoon. Zonde is datgene wat het doel mist, het doel is Christus.
Inderdaad apart gezet, echter óók toegewijd aan. Maar zelfs al hou je het alleen bij 'apart gezet', ook dan kun je niet stellen "Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen" want een christen is apart gezet, ook als hij op enig moment de zonde van afgoderij bedrijft.
Arco schreef:De vrijheid waarover Paulus spreekt is de vrijheid om te leven zonder het oordeel dat volgt op de zonde. Maar daardoor zijn wij niet zondevrij, alleen kunnen we niet doorleven zoals we dat gewend waren. We kunnen niet meedoen met de wereld, maar daarvoor afkeer hebben. Als de wereld hult met een kerstboom, dan zou je toch moeten gaan nadenken.
Leven zonder het oordeel is een deel van de vrijheid waar Paulus het over heeft, dat maakt de context al duidelijk. (lezen in de context beste broeder) Of en voor zover je je levenspraktijk moet aanpassen hangt geheel af van je levenspraktijk voor je geloof.
Afgoderij is zonde, maar wat voor de 1 afgoderij is is dat voor de ander niet. Geld kan voor de 1 een afgod zijn, voor de ander niet.
Als een kerstboom voor jou afgoderij is, dan betekent dat niet automatisch dat een kerstboom voor de ander ook afgoderij is.
En er zijn zat dingen waarin je met de wereld kunt meegaan. Het gaat er maar om welke plaats je het geeft.
Geld, macht en lust bijvoorbeeld is op zich niet verkeerd zolang je er maar geen afgod van maakt. Johannes zegt dit over de wereld: want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 14:18

naamloos schreef:Het klinkt niet alleen logisch, maar het is ook logisch.
Jij gaat conclusies trekken uit wat er niet staat en maakt daar een soort van gebod van.


Ik maak geen gebod, want dan kan jij dat op grond van de Bijbel negeren. Wat ik stel is dat het radicale afwijzen van afgoderij door de Bijbel gepredikt wordt en dat er voldoende grond is om de kerstboom als afgodisch te bestempelen. 1 + 1 = 2, geen kerstboom.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 16 jan 2018 14:41

naamloos schreef:Ik heb niets anders gedaan dan zeggen dat ik die boom gewoon gezellig vind. En dat ie er met de kersdagen staat ontken ik evenmin.
Ik draai nergens om heen, ik lieg daar niet over, en ik hoef me evenmin ergens uit te praten want ik zit in tgeheel niet 'vast'.Nee, dat was een vergelijking. Voor mij staat dat op 1 lijn. In onze cultuur is de kerstboom ook gewoon een traditie.
Een kerstboom heeft net zo min wat met de geboorte van Jezus te maken als oliebollen en appelflappen met oud en nieuw.

Ja prima, maar je wilt er gewoon niet aan dat de oorsprong heidens is.
De Kerstboom, de heidense oorspronkelijkheid
Vroeger werden vooral bomen gezien als een symbool voor de vruchtbaarheid. De Romeinen en ook de Germanen zagen in bomen een soort Goddelijkheid. Het waren belangrijke natuurelementen die zorgden voor de verbinding tussen de Goddelijke wereld en de aardse wereld. Ook werden bomen gezien als een ware levenskracht. Vandaar dat de boom ook wel eens de levensboom werd genoemd.

Lange tijd werd de Kerstboom juist niet gezien als een Christelijk symbool. De boom werd zelfs niet toegelaten in de kerk en werd ook niet met het Kerstfeest samen gezien. Toch besloot het Christendom om de Kerstboom zichzelf toe te eigenen en de boom ook te gaan vereren maar op een Kerkelijke manier. De Heidense oorspronkelijkheid werd hiermee teniet gedaan.

Het gebruik van de Heidenen, een boom uit het Heilige bos halen en in het midden van het Marktplein versieren en plaatsen, werd pas in de 16e eeuw weer ingevoerd en toegelaten door de Christenen. Eerst mocht dit enkel op marktplaatsen maar later ook in de huizen van de rijken. Pas na de tweede wereldoorlog, dus eigenlijk pas sinds kort, werden Kerstbomen toegelaten in alle huizen en zien we ze nu dus ook bij alle gezinnen rond de kerstdagen.

BRON

Van mij mag je je hele huis vol sparrenbomen zetten, nep of echt, voel je vrij. Maar ontken dan niet de heidense oorsprong.
En daar laat ik het bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 14:49

Arco schreef:
Daarin zie ik dat mensen zich blijkbaar goedpraten door te zeggen dat zij alles doen met het oog op Jezus.
Mensen zetten dus een kerstboom in huis, terwijl zij de geboorte van Jezus gedenken.
Wat mij betreft een volledige tegenstelling van zaken.
Dat betittel ik als "genade-badje".
Denken dat Jezus alles maar goed vindt, als je het maar doet met het oog op Hem.
Zo werkt het volgens mij niet.



"genadebadje" vind ik een bespottelijke term, dat aller eerst.
Hoe goedkoop praat je dan op het Verlossingswerk van onze Heere Jezus Christus, beslist niet goedkoop maar duur betaald en de enigste (uit)Weg tot behoudt voor een ieder die Gelooft!

Verder is het denk ik al gezegd door mij ook, zonder weer in herhaling te vallen, sfeer, gezelligheid e.d. staat allemaal los van het vereren van kerstspullen of ze aanbidden e.d.
Door nu zoveel aandacht te geven aan de kerstboom plaats je het zelf ongewild toch wel op een voetstuk die niet wenselijk is.
Zo'n podium als de kerstboom hier nu krijgt, krijgt ie bij mij in huis niet.
Hij is al weer gedegradeerd tot de kast helemaal achterin en wacht tot December 2018
Dat ding is dan ook altijd nog in mijn huis, kan er niet mee zitten.
T is een decoratie voor mij en meer ook niet.

Bij kerst denk ik eigenlijk niet alleen aan de geboorte van de Heere Jezus, maar vooral is voor mij ook Kerst, de Toekomst, het uitzien naar de 2 Komst van onze Heere!
Dat staat bij mij op nummer 1.

Kerstperiode is donker buiten, het Licht vind ik altijd erg mooi.
Ook de Lichtjes branden nog volop nu ook in Januari, pas als de avonden lichter worden gaan de Lichtjes ook weer de kast in.

Januari is verder een heerlijk maand want dan begint voor mij altijd het tuin seizoen, zoals standaard de kerstboom in december in de huiskamer staat en in Januari verdwijnt, is Januari altijd de maand dat ik mijn tuin onder de koeienmest bedek en hem daarna spit, altijd standaard in Januari.
Prima toch..... ieder zijn ding.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2018 15:08

Chaya schreef:Ja prima, maar je wilt er gewoon niet aan dat de oorsprong heidens is.
Leer jij eerst maar eens goed lezen voor je met beschuldigingen komt als "Je moet gewoon eerlijk blijven naamloos - Maar je blijft er continu omheen draaien om jezelf eruit te praten - het is gewoon een afleidingsmanoeuvre van je" en dan nu ''je wilt er gewoon niet aan dat ..."

Volgens mij heb jij zoiets van 'naamloos heeft iets geschreven, dus ik ben tégen; om daarna vluchtig te lezen wat ik heb geschreven.
Daar trek je dan foute conclusies uit, maar dan kun je je tenminste weer aan je hobby wijden: mij zo negatief mogelijk wegzetten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten