naamloos schreef: Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op de vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."
Als je even doordenkt zie je dat er helemaal geen logica in zit, joh. a. Bijna alle aspecten van de kerstvieringen hebben hun oorsprong in Romeinse gewoontes en religie. Is dus gewoon zo. b. Dus als je daar naar kijkt zou je zwak in het geloof en/of geweten zijn volgens deze stelling. c. Als je er niet naar kijkt dan? Ben je dan sterk in het geloof en/of geweten? Deze stelling zit natuurlijk behoorlijk scheef, maar wel goed om op door te denken. d. Geloof en geweten zijn wel verbonden, maar is niet hetzelfde.
naamloos schreef: Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.
In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.
Een kerstboom is geen voedsel.
Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc.
Ik pik deze er nog even uit. Oh ja, ik kan me nog herinneren toen het ging over het niet toestaan van de vrouw in het ambt in de gemeente, dat je schreef dat dat toen in die tijd en cultuur gold? En nu zeg je dat een groot deel van de bijbel anders niet van toepassing is. Typisch gevalletje dus van ' iets is van toepassing wanneer het me uit komt'.Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.