Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2016 11:05

naamloos schreef: Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op de vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."

Als je even doordenkt zie je dat er helemaal geen logica in zit, joh. a. Bijna alle aspecten van de kerstvieringen hebben hun oorsprong in Romeinse gewoontes en religie. Is dus gewoon zo. b. Dus als je daar naar kijkt zou je zwak in het geloof en/of geweten zijn volgens deze stelling. c. Als je er niet naar kijkt dan? Ben je dan sterk in het geloof en/of geweten? Deze stelling zit natuurlijk behoorlijk scheef, maar wel goed om op door te denken. d. Geloof en geweten zijn wel verbonden, maar is niet hetzelfde.


naamloos schreef: Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.


In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.

Een kerstboom is geen voedsel.
Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc.

Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.
Ik pik deze er nog even uit. Oh ja, ik kan me nog herinneren toen het ging over het niet toestaan van de vrouw in het ambt in de gemeente, dat je schreef dat dat toen in die tijd en cultuur gold? En nu zeg je dat een groot deel van de bijbel anders niet van toepassing is. Typisch gevalletje dus van ' iets is van toepassing wanneer het me uit komt'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2016 13:05

Johan100 schreef:Als je even doordenkt zie je dat er helemaal geen logica in zit, joh. a. Bijna alle aspecten van de kerstvieringen hebben hun oorsprong in Romeinse gewoontes en religie. Is dus gewoon zo. b. Dus als je daar naar kijkt zou je zwak in het geloof en/of geweten zijn volgens deze stelling. c. Als je er niet naar kijkt dan? Ben je dan sterk in het geloof en/of geweten? Deze stelling zit natuurlijk behoorlijk scheef, maar wel goed om op door te denken. d. Geloof en geweten zijn wel verbonden, maar is niet hetzelfde.
a. Ja, en? Paulus: "... wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén.
b. Ja, die zijn (op dat punt) inderdaad zwak. Nogmaals Paulus "Maar niet in allen is deze kennis, want sommigen, die in hun geweten tot nu toe niet los zijn van de afgod, eten het vlees als afgodenoffer, en hun geweten, dat zwak is, wordt bevlekt".
c. Nee, dat hoeft niet perse. Je kunt bijvoorbeeld ook uit desinteresse geen kerstboom nemen. Niet iedere stelling kun je omdraaien.
d. Klopt als een bus. Heb ik iets gezegd dat daarmee in tegenspraak is dan?
Johan100 schreef:In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.

Een kerstboom is geen voedsel.
Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc.
Romeinen 14 kun je er ook nog even bij halen, en 1 Korinthe 7 o.a.

Edit: 1 Korinthe 7 moet 1 Korinthe 8 zijn.

Een kerstboom is geen voedsel, dat zijn we eens :D Maar alles wat God geschapen heeft is in zichzelf goed.
Dat een boom vroeger andere doelen diende maakt niet uit, want dat doel dient het nu niet meer.
naamloos schreef:Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.
Johan100 schreef:Ik pik deze er nog even uit. Oh ja, ik kan me nog herinneren toen het ging over het niet toestaan van de vrouw in het ambt in de gemeente, dat je schreef dat dat toen in die tijd en cultuur gold? En nu zeg je dat een groot deel van de bijbel anders niet van toepassing is. Typisch gevalletje dus van ' iets is van toepassing wanneer het me uit komt'.
Of het komt de mannenbroeders niet goed uit, dat lijkt me eerder van toepassing :lol: :lol: :lol: (overigens stoelt deze kwestie niet alléén op dit argument, daar heb ik nog wel meer bijbelse pijlen voor op mijn boog)
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 dec 2016 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2016 18:07

Je probeert je er maar mooi onderuit te worstelen. Je mag gerust een keer een ander gelijk geven. Hier houd ik het maar bij, anders kom je straks 's nachts (uur of 3:00/4:00) weer je bed uit om je gelijk te halen en ik gun je best je nachtrust.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2016 18:43

Johan100 schreef:Je probeert je er maar mooi onderuit te worstelen. Je mag gerust een keer een ander gelijk geven. Hier houd ik het maar bij, anders kom je straks 's nachts (uur of 3:00/4:00) weer je bed uit om je gelijk te halen en ik gun je best je nachtrust.
Grapjas :lol: . Je mag gerust een keer toegeven dat je geen steekhoudende argumenten hebt hoor.
En natuurlijk is het dan makkelijker om het hierbij te laten (scheelt je misschien wel nachtrust LOL)
Verder hoef ik me in het geheel nergens onderuit te worstelen, want dit alles heb ik al een aantal jaar geleden al doordacht, dus het is alleen maar een kwestie van oplepelen.
En nou maar hopen dat ik geen nachtdienst heb ( zo noemen wij dat hier) dan heb ik inderdaad mn nachtrust. Maar eerst fff naar de kerstboom! Goede kerstdagen hoor! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2016 18:50

Nee, niks ervan. Mijn reactie was puur inhoudelijk onderbouwd en die van jou niet, omdat je weet dat ik gelijk heb. Lees maar even terug, 24 december 13:05. Wat je bedacht hebt de laatste jaren is me dan een raadsel, misschien komt de echte inhoud nog een keer. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.
Dankjewel, ook goede dagen! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2016 18:59

Johan100 schreef:Nee, niks ervan. Mijn reactie was puur inhoudelijk onderbouwd en die van jou niet,
Ik heb ook inhoudelijk onderbouwd. :shock:
Johan100 schreef:omdat je weet dat ik gelijk heb.
Ah, jij bent ook zo iemand die weet wat ik geloof en denk, daar heb ik echt mn buik van vol hoor.
Johan100 schreef:Wat je bedacht hebt de laatste jaren is me dan een raadsel, misschien komt de echte inhoud nog een keer. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.
Laten we het er maar op houden dat we dingen verschillend interpreteren, dat valt onder de christelijke vrijheid.
Toedels! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2016 19:08

naamloos schreef: Ik heb ook inhoudelijk onderbouwd. :shock:
Ik heb het over je reactie van 24 december 13:05, maar dat gedeelte citeer je niet mee.
Best lastig hé, niet het laatste woord willen hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2016 09:31

Johan100 schreef:Ik heb het over je reactie van 24 december 13:05, maar dat gedeelte citeer je niet mee.
Best lastig hé, niet het laatste woord willen hebben.
Ik heb alles mee-geciteerd, en volgens mij heb ik overal op gereageerd.
Maar je zou altijd nog even kunnen herhalen waar het precies om gaat, dan krijg je alsnog netjes antwoord.
Heeft uwes daar geen zin in, dan mag je het laatste woord hebben. (kom je daar ook een keer makkelijk aan :lol: )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 25 dec 2016 22:47

Ik zal het nog even op een rijtjes zetten voor je.
Johan100 schreef:Nee, niks ervan. Mijn reactie was puur inhoudelijk onderbouwd en die van jou niet, omdat je weet dat ik gelijk heb. Lees maar even terug, 24 december 13:05. Wat je bedacht hebt de laatste jaren is me dan een raadsel, misschien komt de echte inhoud nog een keer. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.
Dankjewel, ook goede dagen! :wink:


Johan100 schreef:Nee, niks ervan. Mijn reactie was puur inhoudelijk onderbouwd en die van jou niet,

Kijk even naar bovenstaande quotes. Dit citeer je vervolgens en niet dat ik schreef dat het om de reactie van 24 dec. 13:05 ging.
naamloos schreef: Ik heb ook inhoudelijk onderbouwd. :shock:





Johan100 schreef:Ik heb het over je reactie van 24 december 13:05, maar dat gedeelte citeer je niet mee.


naamloos schreef: Ik heb alles mee-geciteerd, en volgens mij heb ik overal op gereageerd.
Maar je zou altijd nog even kunnen herhalen waar het precies om gaat, dan krijg je alsnog netjes antwoord.
Heeft uwes daar geen zin in, dan mag je het laatste woord hebben. (kom je daar ook een keer makkelijk aan :lol: )

Maar goed, dit zijn een beetje afleidingsmanoeuvres. M.i. zit je er gewoon naast. 'Iets is van toepassing als het uitkomt' gevalletje. 24 dec. 11:05.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 26 dec 2016 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 26 dec 2016 07:09

Vergeet de paasstol en pinksterstol niet!
Alles is commercie, dus geef je er de naam aan die de reden tot kopen vertaalt ;-)


Binnenkort worden alle namen die verwijzen naar christelijk feesten toch al vervangen.
Hema had vorig jaar geen paaseitje maar zoekeitjes.
A.H. dit jaar geen kerststol maar feeststol.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 26 dec 2016 09:21

Johan100 schreef:Ik zal het nog even op een rijtjes zetten voor je.
Ik vind het werkelijk waar héél aardig van je dat je de moeite hebt genomen één en ander op een rijtje te zetten, en dat voor mij!!!
De kerststollen zullen wel naar mn hoofd gestegen zijn, maar nog steeds is me niet duidelijk welk deel uit de reactie van 24 december 13:05. ik genegeerd heb. Maar goed, ik begrijp van jou dat ik weet dat jij gelijk hebt, dus zal het vast geen problemen opleveren.
En héééél misschien kom ik er ook zelf ooit achter dat ik weet wat ik weet. (snappen we het nog?) ?:|
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 26 dec 2016 09:47

Je kunt wel heel theatraal gaan doen, maar je maakt er zelf een rommeltje van. Ik begrijp dat je niet wilt toegeven dat je een gevalletje 'iets is van toepassing als het uitkomt' bent en er overheen kletst.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 26 dec 2016 10:21

Johan100 schreef:Je kunt wel heel theatraal gaan doen, maar je maakt er zelf een rommeltje van. Ik begrijp dat je niet wilt toegeven dat je een gevalletje 'iets is van toepassing als het uitkomt' bent en er overheen kletst.
Ohhhhh, je hebt het over je off topic opmerking over de vrouw in het ambt?
Dat onderwerp heb ik in het betreffende topic netjes onderbouwd. Het feit dat je het niet met me eens bent doet daar niets aan af.
En wat ook leuk is: iets kan van toepassing zijn (hoeft niet, maar het kan wel) terwijl het je ook goed uitkomt.
En voor mij valt dat deze keer gewoon samen. Dus jammer voor je, maar je krijgt geen gelijk van me. (daar kom je wel overheen, toch?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 26 dec 2016 10:28

Ik heb het over dit topic. Je houdt je van de domme.

naamloos schreef: Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op de vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."

Johan100 schreef:Als je even doordenkt zie je dat er helemaal geen logica in zit, joh. a. Bijna alle aspecten van de kerstvieringen hebben hun oorsprong in Romeinse gewoontes en religie. Is dus gewoon zo. b. Dus als je daar naar kijkt zou je zwak in het geloof en/of geweten zijn volgens deze stelling. c. Als je er niet naar kijkt dan? Ben je dan sterk in het geloof en/of geweten? Deze stelling zit natuurlijk behoorlijk scheef, maar wel goed om op door te denken. d. Geloof en geweten zijn wel verbonden, maar is niet hetzelfde.



naamloos schreef: Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.


Johan100 schreef: In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.

Een kerstboom is geen voedsel.
Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc.


naamloos schreef: Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.

Johan100 schreef: Ik pik deze er nog even uit. Oh ja, ik kan me nog herinneren toen het ging over het niet toestaan van de vrouw in het ambt in de gemeente, dat je schreef dat dat toen in die tijd en cultuur gold? En nu zeg je dat een groot deel van de bijbel anders niet van toepassing is. Typisch gevalletje dus van ' iets is van toepassing wanneer het me uit komt'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 26 dec 2016 11:28

Johan100 schreef:Ik heb het over dit topic. Je houdt je van de domme.
Tuttut, niet boos worden. Ik had serieus niet door waar je op doelde, maar ik heb de kerststollen inmiddels verwerkt en het kwartje is gevallen. Het was een voorbeeld van je, en voorbeelden mogen overal over gaan, en daarom kan ie in dit topic gebruikt worden. Zeg ik het zo goed?
Ik vind het voorbeeld niet in dezelfde categorie vallen als kerstbomen en voedsel, al heeft het wel wat overlap denk ik.
Bij de kwestie van de vrouw in het ambt komt nog wel wat meer kijken dan alleen zwak in je geloof en geweten. (cultuur, brontekst, bedoeling boven de letter, en zeker het conserveren van de letter, interpretatie enzo)
Maar als je het daar over hebben wilt moet je het betreffende topic maar weer naar boven halen.

Overigens was mijn commentaar op je voorbeeld van a tot z gemeend: "Of het komt de mannenbroeders niet goed uit, dat lijkt me eerder van toepassing :lol: :lol: :lol: (overigens stoelt deze kwestie niet alléén op dit argument, daar heb ik nog wel meer bijbelse pijlen voor op mijn boog)"

Maar goed, je wilt me toch niet wijsmaken dat kerstbomen niet kunnen uit angst voor vrouwen in het ambt?
Maar een beetje gelijk heb je wel, er zouden inderdaad wel meer heilige huisjes in kunnen storten bij het hanteren van de christelijke vrijheid.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen, want het gaat niet altijd over onbenulligheden als voedsel en kerstbomen e.d.
En dan staat een zwak geweten wat mij betreft niet automatisch bovenaan. (en ook dat kan ik bijbels onderbouwen)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten