Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2016 09:58

:)

Hier gaan we hem vanavond ook weer opzetten. Kunstkerstboom dus hoeft hij ook niet te worden verbrand Spreeuw! Zo wordt het milieu weer gespaard!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 dec 2016 10:39

Hier staat ie al sinds eerste adventszondag. :D
Ook kunst trouwens.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2016 15:03

Hier staat ie ook weer.
We hadden altijd een kunstboom maar die waren we zo zat.
Nu staat er een echte boom in pot.
Hij krijgt water en als hij het red, mag hij mee naar de moestuin voor hergebruik ooit.....
Gezellige weer hoor!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2016 09:05

Dat kan zo zijn, maar er werd verwezen naar een Bijbeltekst over een boom waar iemand zich letterlijk voor neerbuigt en dat daarom de kerstboom fout zou zijn. En daar gaat het duidelijk niet om een kerstboom maar om een afgodsbeeld. Dus die tekst zegt in ieder geval niets over kerstbomen. Daar ging het om. (misschien moet je de discussie even teruglezen tot afgelopen jaar, dan weet je waar we waren en wat er besproken is)

En dan kunnen we nu verder en ja, dan heb je gelijk. Er zijn meer vormen van afgoderij dan alleen knielen. De vraag is of dat ook geldt voor kerstbomen. Wat dat betreft mis ik je argumentatie. "Er zijn veel vormen van afgoderij" is natuurlijk geen argument dat kerstbomen fout zijn. "ze hebben niets met de geboorte van Jezus te maken" ook niet volgens mij. Ik kan 100 dingen noemen die daar niet mee te maken hebben maar daarom nog niet fout zijn. Afgoderij is het vereren van iets anders dan God, als god. Dingen belangrijker vinden dan hem. Als jij me kan uitleggen hoe ik andere goden vereer omdat ik een boom met lampjes er in in mijn kamer hebt staan hoor ik het graag van je.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2016 09:18

Triest bericht in het AD.
Nog één keer wilde een terminaal jongetje uit het Amerikaanse Tennessee de Kerstman zien. Eric Schmitt-Matzen wist zijn laatste wens te vervullen. Tijdens het bezoek van de kindervriend blies het jongetje zijn laatste adem uit.
Het jongetje had nog een belangrijke vraag voor de kerstman. ,,Ze zeggen dat ik doodga, maar hoe kan ik dat weten?" De kerstman antwoordde: ,,Doe me een groot plezier. Als je aankomt, moet je zeggen dat je de lieveling bent van de Kerstman. Dan laten ze je zeker binnen."

Het jongetje ging rechtop zitten en gaf hem nog een stevige knuffel. ,,Kerstman, kun je me helpen?", vroeg hij nog. Het zouden zijn laatste woorden zijn.

Vooral de laatste vraag van het jongetje, vind ik heel aangrijpend.
Niemand kan je helpen, als je voor de poorten van de dood ligt.

De moeder van het jongetje stond op de gang. :(
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2016 12:27

Goede vraag en doordenker. Uit dec. 2014.
henkie schreef:Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10.

Deze vergelijking gaat denk ik niet op.

In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.

Een kerstboom is geen voedsel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2016 12:57

Johan100 schreef:Deze vergelijking gaat denk ik niet op.

In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.

Een kerstboom is geen voedsel.
Het gaat om het principe, over welk onderwerp het gaat maakt dan niet uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2016 13:00

Dat maakt wel degelijk uit. Het verschil tussen een kerstboom en voedsel.
Een kerstboom dien je God echt niet mee.

Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2016 13:10

Johan100 schreef:Dat maakt wel degelijk uit. Het verschil tussen een kerstboom en voedsel.
Een kerstboom dien je God echt niet mee.

Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

Inderdaad kun je dat in principe overal op toepassen, tenzij het om zaken gaat die in zichzelf verkeerd zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2016 13:38

naamloos schreef: Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

Inderdaad kun je dat in principe overal op toepassen, tenzij het om zaken gaat die in zichzelf verkeerd zijn.

Dat klopt, 1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc. Doe het al ter ere Gods. Dit heeft ook een geestelijke betekenis. Dit kan geen andere woorden en geboden tegenspreken. En de reikwijdte van de wet gaat verder dan wat wij letterlijk lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2016 14:02

Johan100 schreef:Dat klopt, 1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc. Doe het al ter ere Gods. Dit heeft ook een geestelijke betekenis. Dit kan geen andere woorden en geboden tegenspreken. En de reikwijdte van de wet gaat verder dan wat wij letterlijk lezen.
Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.

Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op Henkies vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2016 17:40

naamloos schreef: Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.

Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op de vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."


@naamloos. Ik had een reactie getypt, maar ik wil er even wat beter over nadenken zodat er wat meer lijn in zit.
Dat komt dus mogelijk nog.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2016 08:45

Kerstmarkten zijn dan ontstaan bij het christelijke kerstfeest maar hebben met de essentie van christelijke kerst weinig te maken, vooral met het de invulling die in een land dat ontkerkelijkt, er aan wordt gegeven.

Ik vraag me ook sterk af of de plaats is gekozen om de reden die deze man noemt. Volgens mij slaat deze man op dat vlak de plank een beetje mis. De kans om op een kerstmarkt christenen te vinden is net zo groot als in een winkelcentrum, een concertzaak, een voetbalstadion. Dus tenzij de dader dat niet wist en dacht: "Hey iets met kerst, daar zijn vast christenen, laat ik daar een aanslag plegen" denk ik niet dat dat zijn motief was. Denk aan de vergelijkbare aanslag in Nice. Dit soort gekken zoeken gewoon drukke moeilijk te beveiligen plaatsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 21 dec 2016 11:59

Evenzo werd op de radio gesproken over waarom er geen blokkades waren. Dus een paar betonblokken. Maar dan zijn er toch twee zaken: 1. je kan ook grote bloembakken gebruiken, doen ze met Koningsdag ook. 2. de vrachtwagen in Berlijn maakte gebruik van de toegang voor hulpdiensten, dat kan je niet zondermeer afzetten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2016 16:17

ach....als je nuchter nadenkt

koop je in de zomer een Sparrenboom heet ie ook zo en in de winter heet ie opeens Kerstboom en als je hem dan koopt barst de discussie in sommige kringen los.

Maar over de Kerststol, mag dat dan wel?
in de winter heet ie Kerststol
in de zomer heet ie krentenbrood met spijs

In de zomer koop je chocolade kransjes
in de winter koop je kerst chocolade kransjes

Het is gewoon allemaal hetzelfde....
En als je hiervan geniet (net als alle ander prullaria in de huiskamer en tuin)
en je bedenkt je het volgende met oprecht geloof in je hart

https://i.ytimg.com/vi/HAoiLo8NxCY/maxresdefault.jpg

Dan heb je het begrepen en gezegende dagen de komende tijd
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten