Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
henkie schreef:Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10.
Het gaat om het principe, over welk onderwerp het gaat maakt dan niet uit.Johan100 schreef:Deze vergelijking gaat denk ik niet op.
In 1 Kor. 10 gaat het over vlees uit het slachthuis, waar ook mogelijk vlees tussen kan zitten wat de afgoden geofferd is. Maakt niet uit, zegt Paulus, want dat doel dient het nu niet meer, onder de gemeente van Korinthe. Al het voedsel komt van God vandaan, maar als iemand er mee in de problemen komt in zijn geweten, eet het dan niet! Maar eet het ook niet als iemand tegen je zegt dat het afgodenoffer is en je er zelf geen problemen mee hebt. Niet om je eigen geweten, maar dat van de ander.
Een kerstboom is geen voedsel.
Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.Johan100 schreef:Dat maakt wel degelijk uit. Het verschil tussen een kerstboom en voedsel.
Een kerstboom dien je God echt niet mee.
Voedsel is heel wat anders dan een kerstboom. Als het om het principe zou gaan kun je het overal wel op toepassen dus. Dan kan heel veel.
Zo'n tekst gaat dan als dekmantel en vrijbrief fungeren voor heel veel dingen. Dan laat je de bijbel buikspreken.
naamloos schreef: Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
Inderdaad kun je dat in principe overal op toepassen, tenzij het om zaken gaat die in zichzelf verkeerd zijn.
Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.Johan100 schreef:Dat klopt, 1 Kor. 10:31, Kol.3:17, Hetzij dat gij eet of drinkt (of iets anders doet als extra toevoeging) aan de gemeente van Korinthe. De kerstboom bestond toen nog niet. Wat vooral speelde was het houden van de dagen en eten/drinken. etc. Doe het al ter ere Gods. Dit heeft ook een geestelijke betekenis. Dit kan geen andere woorden en geboden tegenspreken. En de reikwijdte van de wet gaat verder dan wat wij letterlijk lezen.
naamloos schreef: Paulus geeft richtlijnen hoe om te gaan met verschil van inzicht naar aanleiding van zaken die -uiteraard- toen speelden.
Die richtlijnen gelden natuurlijk ook voor de zaken waar we vandaag tegenaan lopen.
Anders zou een heel groot deel van de bijbel voor ons niet van toepassing zijn.
Daarom zeg ik volmondig ''ja'' op de vraag: "Zou je kunnen zeggen dat als je naar een eventuele heidense oorsprong van Kerst kijkt, je (nog) zwak in het geloof/geweten bent? Dit naar analogie van het eten van offervlees in o.a. 1 Korinthe 8 en 10."
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten