Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 14:06

Chaya schreef:Deze stelling is voor dit forum te rigoureus.
Onder het mom van: ik moet het toch zelf weten? En dat is net zo rekkelijk als je zelf wilt.
Ik moet het toch zeker zelf weten, zal moeten worden omgebogen naar: Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal.
En dat geldt voor alles en o wat doen we dat te weinig, kom ik zelf geregeld achter.


Neem de geschiedenis van koning Josia, zodra hij hoort dat hij fout zit, gooit hij het roer om. Geen langzaam proces, geen halfbakken handelen, maar bij het horen van het Woord van God: actie!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 14:06

antoon schreef:geestelijk overspel
afgoderij
In de schrift worden die 2 weleens op een lijn geplaatst
Ja weet ik. Maar ja ... dan heb je gewoon een kerstboompje in je huis hè, en dan gaat het in 1x over een naakte vrouw en overspel.
Ik dacht 'er kan amper een advertentie gemaakt worden zonder er een naakte vrouw in te verwerken, en nu moet er ook al een naakte vrouw aan te pas komen om je argumenten te verkopen.' :D Maar goed, ik snap em wel!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 14:39

Arco schreef:@Naamloos:
Het is niet chique om halfbakken te reageren. Het is zo makkelijk om te stellen dat je opponent dingen aan een ander oplegt. Dat haalt de inhoud uit de discussie, werkt op de persoon en getuigt niet van naastenliefde. Het is zo makkelijk om te denken dat je argumenten levert, maar het gaat niet om even wat roepen, het gaat om de diepgang en relevantie van een argument.
M.a.w. ik roep maar wat en denk alleen maar dat ik argumenten heb, en jij hebt een diepgaand relevant argument?
Waarom ga je dan niet op de argumenten in? Je stelt alleen de jouwe er maar tegenover. Niet chique!

Wie zegt dat mensen die een kerstboom hebben aan afgoderij doen, heidense gebruiken handhaven en aan vermenging doen; die is zelf persoonlijk.
Arco schreef:In de Bijbel wordt afgerekend met alles wat afgodisch is, dus een bos, palen, bouwwerken, etc. moeten worden verwijderd. Weg ermee! Want ondanks dat een boom goed geschapen is, wil niet zeggen dat het goed is om deze in huis te halen, te decoreren, etc.
O, is een paal in je huis ook taboe? Of gaat het argument dat je wel een paal gebruikt maar met een ander doel dan wel op?
Arco schreef:Dat je dingen doet die niet in de Bijbel staan, ja dat is logisch. Maar waar de Bijbel duidelijk over is, zoals het wegdoen van afgodische zaken, moet je niet gaan negeren. Het is gewoon een feit dat kerst, een kerstboom, paaseieren en zo meer te maken hebben met afgoderij en heidendom. Het ontkennen hiervan is een historische misvatting.
Voor jouw misschien, voor mij heeft die boom enkel met gezelligheid en sfeer te maken, en de paaseieren met mn lekkere trek.
Ik leef niet in het verleden, maar gewoon hier en nu; in mn eigen cultuur. Ik weet dat een afgod niets is.
Arco schreef:De datum 25 december is van oudsher al een datum met een afgodische lading. En één ding is zeker: Jezus is niet geboren op 25 december. Ja, bij Zijn geboorte gingen de engelen zingen om de herders naar Bethlehem te sturen en ca. 2 jaar later kwamen de wijzen op bezoek. Maar is dat dan de uitnodiging om de geboortedag van Jezus te gedenken? Elke datum die de Bijbel van belang vindt, die zal je niet alleen in het NT vinden, maar al in het OT. De geboortedatum van Jezus zit daar niet bij. Zijn sterfdatum wel.
Volgens mij weet iedereen wel dat 25 december niet Jezus geboortedag was.
En ik zeg ook niet dat er in de Bijbel een bevel is om zijn geboortedag te herdenken.
Wat ik er wel over zei heb ik al een paar keer gezegd, lees maar terug.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 14:57

Hoe meer ik lees op dit topic, hoe meer ik een afkeer krijg van het hele kerstgebeuren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 15:03

naamloos schreef:Wie zegt dat mensen die een kerstboom hebben aan afgoderij doen, heidense gebruiken handhaven en aan vermenging doen; die is zelf persoonlijk.


Dat heb ik niet gezegd/geschreven. [-X

Een kerstboom heeft een afgodische oorsprong, dat is een feit.
Afgoderij wordt afgewezen in de Bijbel, dat is een feit.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 15:25

Arco schreef:Dat heb ik niet gezegd/geschreven. [-X
Daar komt het wel op neer.
Arco schreef:Een kerstboom heeft een afgodische oorsprong, dat is een feit.
Een dennenboom heeft een goddelijke oorsprong, dat is een feit.
Arco schreef:Afgoderij wordt afgewezen in de Bijbel, dat is een feit.
Klopt. Die boom is geen afgod voor me en ik aanbid em ook niet, dat is een feit. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 15:35

naamloos schreef:Daar komt het wel op neer.


Dat is jouw interpretatie over wat ik niet gezegd heb.

Een dennenboom heeft een goddelijke oorsprong, dat is een feit.


Zo ook de satan.

Klopt. Die boom is geen afgod voor me en ik aanbid em ook niet, dat is een feit. :D


Dat is geen voorwaarde om de kerstboom af te wijzen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 15:42

Arco schreef:Dat is jouw interpretatie over wat ik niet gezegd heb.
Ik kan begrijpend lezen. :mrgreen:
Arco schreef:Zo ook de satan.
Alles wat God geschapen heeft is goed. Een dennenboom heeft niks verkeerds gedaan i.t.t. satan!
Arco schreef:Dat is geen voorwaarde om de kerstboom af te wijzen.
=;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2018 15:53

naamloos schreef:Een dennenboom heeft een goddelijke oorsprong, dat is een feit.Klopt. Die boom is geen afgod voor me en ik aanbid em ook niet, dat is een feit. :D

En zo is dat! Helder en duidelijk! :)nico

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 11 jan 2018 16:35

schaapje schreef:Hoe meer ik lees op dit topic, hoe meer ik een afkeer krijg van het hele kerstgebeuren.

Ik krijg juist de neiging om expres mijn huis het hele jaar vol te zetten met dennenbomen. Ik zag er een liggen met pot bij het vuil. Zielig. Ik ga een kerstboom actiefront opzetten, in navolging van het 'red de tuinkabouter'.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 16:36

Arco schreef:Het hele probleem is maar weer duidelijk: mensen zijn zo verknocht aan hun sfeer, sentimentele gevoelens en genade-badje, dat zij vergeten zijn dat we geen God hebben die onbeperkt meegaat in die feelgood-religie. De Bijbel staat vol met mensen die een doe-het-zelf-godsdienst erop nahielden en dan nog menen God daarmee plezier te doen. Mijn stelling is: doe al die rotzooi weg, en ga je richten op de Waarheid.

Elke vergelijking die al is aangedragen wordt gebagatelliseerd en weggewuifd. Verjaardag van je ex in plaats van je eigen vrouw, kerstboom en boeddha, etc. Natuurlijk gaat een vergelijking mank, maar het gaat ook niet om het vergelijk, maar om de boodschap ervan.

Een kerstboom in huis, die een heidense oorsprong heeft, en dan de geboorte van de Verlosser gedenken, dat gaat er bij mij niet meer in. Het doet mij overkomen als: een glas fris water, maar één druppel dodelijk gif. Ga jij die drinken?

Ik ben scherp, maar niet omdat ik iemand zou willen kwetsen. Maar wat ik zeg (schrijf) is bittere ernst. Dan maar roepen dat ik iemand regels of een juk opleg, dat is natuurlijk niet waar. Uit eigen ervaring weet ik hoe bevrijdend het is om niet mee te hoeven doen, om geen opgeklopte sfeer te moeten creëren. Heerlijk, wat een vrijheid.

Geen kerstboom, maar ik maak het hele jaar gezelligheid in huis. Geen paaseieren, omdat je toch al niet teveel chocolade moet eten en gevulde chocoladerepen veel lekkerder zijn.



Je gaat niet op mijn bijbelse onderbouwing in die ik heb gegeven. Ik lees andere dingen in de Bijbel dat je hier zegt. Zou je daar op in willen gaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2018 16:43

coby5 schreef:Ik krijg juist de neiging om expres mijn huis het hele jaar vol te zetten met dennenbomen. Ik zag er een liggen met pot bij het vuil. Zielig. Ik ga een kerstboom actiefront opzetten, in navolging van het 'red de tuinkabouter'.

Ja ik neem volgend jaar ook een kerstboom, voornamelijk doordat sommige mensen het verbieden willen en misschien neem ik er zelfs twee.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2018 16:52

mohamed schreef:Ja ik neem volgend jaar ook een kerstboom, voornamelijk doordat sommige mensen het verbieden willen en misschien neem ik er zelfs twee.

Per boom haal je minstens 25.000 insecten, zoals luizen, mijten, motten en spinnen naar binnen, dus dat betekent 50.000 stuks kruipend en wriemelend ongedierte.
Eet smakelijk en slaap lekker. :muhahaha:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 11 jan 2018 18:49

Chaya schreef:Per boom haal je minstens 25.000 insecten, zoals luizen, mijten, motten en spinnen naar binnen, dus dat betekent 50.000 stuks kruipend en wriemelend ongedierte.
Eet smakelijk en slaap lekker. :muhahaha:

Dat past wel goed bij de kerststal.
Daar zal het ook niet insecten vrij zijn geweest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 11 jan 2018 18:57

Arco schreef:
Geen kerstboom, maar ik maak het hele jaar gezelligheid in huis. Geen paaseieren, omdat je toch al niet teveel chocolade moet eten en gevulde chocoladerepen veel lekkerder zijn.


Waarmee maak je het dan (verantwoord) gezellig in huis?
Overigens hebben ze heerlijke gevulde praline chocolade paas eieren.

Bij de Hema kan je deze verantwoord kopen want daar heten ze dacht ik geen paaseieren meer maar verstopeieren. ( wel eerst dan verstoppen voordat je ze op eet dan natuurlijk eeeej)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten