Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 01 jan 2018 13:51

Wat voor mij het lastigste punt van ons huidige vieren van kerst is, is het feit dat er vermenging heeft plaatsgevonden met heidense gebruiken.
We lezen uitentreuren in het OT dat God het haat als er vermenging plaatsvind, en dat niet alleen, Hij bestraft het ook!
Alles wat ook maar riekt naar heidense godsdienst, wil God absoluut niet.
Nu, eeuwen later, zitten we gewoon gezellig op de datum van een heidens feest, ons eigen feest te vieren, vol van heidense gebruiken en rituelen.
We hebben op een heidens feest een Christelijk stempel gezet, maar laten we eerlijk zijn, de heidense elementen kunnen natuurlijk nooit samen gaan met de heiligheid van God.


Ik ben van mening dat het goed is om te herdenken dat Christus Zijn heerlijkheid heeft afgelegd, en als mens naar de aarde is gekomen om zondaren te zoeken en zalig te maken, door Zijn leven te geven als losprijs. Hoe zouden we dat vergeten als Hij ons heeft gered van de eeuwige dood?
Maar laten we vooral ook niet vergeten dat het afleggen van zijn heerlijkheid en glorie, wel de eerste stap van Zijn vernedering is geweest.
Het is onlosmakelijk verbonden met Goede Vrijdag en Pasen.

Al eeuwen zijn er mensen die hebben gestreden tegen de invulling en vorm van kerst zoals die is.
Ook oudvaders. Ook predikanten. Ook puriteinen.
Lees dit stukje maar eens, maar vooral de laatste zin:
Kerstfeest is niet vanzelfsprekend. Het verraadt sporen van bijgeloof en overheidsinvloed in de kerk. Nuchterheid met de kerstfeestviering is zeker geboden. Of reformatie?
https://www.digibron.nl/search/detail/f ... hristelijk
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 01 jan 2018 14:22

VAN DE ENE KERSTVIERING NAAR DE ANDERE
Elke december wordt vanaf vele kansels in de gereformeerde gezindte gewaarschuwd tegen de verwording van het kerstfeest. De vermaning betreft vooral kaarslicht en kerstboom. Wat arm als de herdenking van de geboorte van de Zaligmaker opgaat in sfeer en schijnsel. Maar we zouden het toch niet graag helemaal zonder sfeer stellen. Daarom hebben we onze kerstzangavond van de zangvereniging, de kerstfeestviering van de basisschool, de kerstwijding van de middelbare school, van de zondagsschool, van de gezamenlijke verenigingen, van de... Twee predikanten over het nakomertje dat het verwende kind werd.

Om de vastgeroeste traditie te doorbreken schreef hij in een warme zomermaand een meditatie over een tekst uit Lukas 2. Het werd geshkt, maar daar was ook alles mee gezegd. Het kan ds. J.W. van Estrik wel ens benauwen, dat keurslijf van het kerkelijk jaar. Vooral rond Kerst, met z''n talrijke vieringen. Het liefst zou hij, in de lijn van Calvijn, complete Bijbelboeken door preken. „Alle heilsfeiten komen dan aan de orde, alleen op andere momenten. Mijn bezwaar tegen een strak volgen van het kerkelijk jaar is, dat veel Schriftgedeelten blijven liggen. Daarin zie ik een verschraling van de prediking. Er wordt wel ens gezegd dat de gemeente vaak naar de kerk gaat in een sleur- en slentergang, maar als predikant kun je ook het kerkelijk jaar doorgaan in een sleuren slentergang. Steeds weer dezelfde, bekende Schriftgedeelten beprekend."

Tot zover het citaat uit dit artikel.
We hebben ons kennelijk allemaal in dat nauwe keurslijf laten wrikken en komen er niet meer uit. Want zangavonden, concerten, kerstnachtidiensten worden heel goed bezocht, ook door niet-kerkelijken.

Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor ereunao » 01 jan 2018 15:01

Johan100:
[/quote]Het zou fijn zijn als ook ereunao een link erbij plaats w.b.t. ds. N. v/d. Want.
Hier in dit topic staat precies hetzelfde stukje wat dus van ds. v.d. Want afkomstig blijkt en valt zodoende zonder bronvermelding dus onder plagiaat. En dat hij niet de topictitel van Teus verandert. Of komt dat door de moderatie? Het gaat hier over de oorsprong van Kerst 25 december[/quote]

Ds.v/d Want heeft geen weblink maar ik heb idd.dit bericht al eens eerder op een andere topic geplaatst. Maar wat Teus hiermee te maken heeft begrijp ik niet gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 01 jan 2018 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor ereunao » 01 jan 2018 15:05

:
[/quote]Het zou fijn zijn als ook ereunao een link erbij plaats w.b.t. ds. N. v/d. Want.
Hier in dit topic staat precies hetzelfde stukje wat dus van ds. v.d. Want afkomstig blijkt en valt zodoende zonder bronvermelding dus onder plagiaat. En dat hij niet de topictitel van Teus verandert. Of komt dat door de moderatie? Het gaat hier over de oorsprong van Kerst 25 december[/quote]

Ds.v/d Want heeft geen weblink maar ik heb idd.dit bericht al eens eerder op een andere topic geplaatst. Maar wat Teus hiermee te maken heeft begrijp ik niet gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 15:11

rotterdam schreef:En jij bent aangesteld om dit te controleren en overtreders te kapittelen ?

Ik constateer gewoon dat je een heel stuk overneemt zonder bronvermelding en wijs je daar even op.
• Het is toegestaan tekstfragmenten van Reformatorisch Dagblad over te nemen, mits daarbij een hyperlink aangebracht is naar het oorspronkelijke artikel, het fragment maximaal 50 woorden telt, de kop van het artikel overgenomen is en het fragment vergezeld is van een duidelijke bronvermelding. https://www.rd.nl/info/copyright


rotterdam schreef:Ik ondersteunde mijn mening met dit epistel vanuit de Universiteit van het Heilige land, misschien weet je het niet maar Mevr. Claire Pfann is een autoriteit op dit gebied.

Ik heb helemaal niet het idee dat je je mening ondersteunt met dit artikel, maar ik heb het idee dat je eerst dit artikel gevonden hebt en daarop je mening gebaseerd hebt of bevestigd zag. Maar goed, dat laten we maar in het midden. Oké, dus jij benoemt haar tot autoriteit en nu moet ik geloven wat ze zegt?


rotterdam schreef:Verder de logica goede vriend, wat denk je dat de eerste christenen niet nagedacht hebben over deze datum ? Niet nagedacht en nagevraagd wanneer hun Grootste Liefde geboren was en hoe Hij eruit gezien heeft ? Zijn gelaatstrekken ? De vraag stellen is hem beantwoorden, uiteraard, ze stonden n.b. in contact met zusters en broeders die Hem persoonlijk gekend hadden.
Jouw logica is niet gebaseerd op feiten.
De eerste christenen vierden geeneens kerstfeest. Wel het Paasfeest. De zogenoemde 'kerkvaders' die bedacht hebben dat incarnatie en geboorte en dood dezelfde datum moeten zijn stonden helemaal niet in contact met zusters en broeders die Hem persoonlijk gekend hebben. Je plaatst hier volgens mij onwaarheden die voortkomen uit een soort onderbuikgevoel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 15:20

Maar Rotterdam, uit het stukje komt wel naar voren dat Tertullianus e.a. hier over nagedacht hebben en dat wist ik nog niet.
Dus zijn er mogelijk twee redenen voor de datum van 25 december:
1. De mening van sommige zogenoemde 'kerkvaders'.
2. Volgens de godsdiensthistorische benadering heeft het Kerstfeest zijn oorsprong in het voorchristelijke feest van de zonnewende, in 275 n.Chr. op 25 december ingesteld door keizer Aurelianus (270-275 n.Chr.)

Zie http://vroegekerk.nl/content.php?id=42
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 15:35

mona schreef:
Kerstfeest is niet vanzelfsprekend. Het verraadt sporen van bijgeloof en overheidsinvloed in de kerk. Nuchterheid met de kerstfeestviering is zeker geboden. Of reformatie?
https://www.digibron.nl/search/detail/f ... hristelijk

Bedankt voor de link. Leerzaam.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor rotterdam » 01 jan 2018 17:43

Johan100 schreef:Ik constateer gewoon dat je een heel stuk overneemt zonder bronvermelding en wijs je daar even op.
• Het is toegestaan tekstfragmenten van Reformatorisch Dagblad over te nemen, mits daarbij een hyperlink aangebracht is naar het oorspronkelijke artikel, het fragment maximaal 50 woorden telt, de kop van het artikel overgenomen is en het fragment vergezeld is van een duidelijke bronvermelding. https://www.rd.nl/info/copyright



Ik heb helemaal niet het idee dat je je mening ondersteunt met dit artikel, maar ik heb het idee dat je eerst dit artikel gevonden hebt en daarop je mening gebaseerd hebt of bevestigd zag. Maar goed, dat laten we maar in het midden. Oké, dus jij benoemt haar tot autoriteit en nu moet ik geloven wat ze zegt?


Jouw logica is niet gebaseerd op feiten.
De eerste christenen vierden geeneens kerstfeest. Wel het Paasfeest. De zogenoemde 'kerkvaders' die bedacht hebben dat incarnatie en geboorte en dood dezelfde datum moeten zijn stonden helemaal niet in contact met zusters en broeders die Hem persoonlijk gekend hebben. Je plaatst hier volgens mij onwaarheden die voortkomen uit een soort onderbuikgevoel.


1) dat je mogelijk een bemoeial bent laat je buiten beschouwing neem ik aan.

2) echt vriendelijk weer - je zegt gewoon dat ik mogelijk een leugenaar ben.
En, nee hoor van mij hoef je dit niet te geloven - ik deel mijn mening, wat je er mee doet zal me een zorg zijn.

3) Klopt maar de kerkvaders stonden in de lange lijn van de apostolische traditie - overlevering.
Ik heb niet gezegd dat de eerste christenen kerst vierden dat verzin je zelf.
Ik zeg, nogmaals, dat het ondenkbaar is dat de eerste christenen niet gesproken, gediscussieerd hebben over de geboortedatum van de Heer.

Onwaarheden ? onderbuikgevoel ? Ik verkoop geen waarheden, geef slechts mijn mening wat m.i. de meest logische verklaring is.
Dat heeft niets te maken met waarheden of onderbuikgevoelens.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 19:21

rotterdam schreef:1) dat je mogelijk een bemoeial bent laat je buiten beschouwing neem ik aan.


Lekker aardig, dankjewel. Ik constateer gewoon dat je een heel stuk overneemt zonder bronvermelding en wijs je daar even op.
• Het is toegestaan tekstfragmenten van Reformatorisch Dagblad over te nemen, mits daarbij een hyperlink aangebracht is naar het oorspronkelijke artikel, het fragment maximaal 50 woorden telt, de kop van het artikel overgenomen is en het fragment vergezeld is van een duidelijke bronvermelding. https://www.rd.nl/info/copyright
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 19:26

rotterdam schreef:

3) Klopt maar de kerkvaders stonden in de lange lijn van de apostolische traditie - overlevering.

Dat heeft hier niets mee te maken, want de datum 25 december zou dus door o.a. Tertullianus bedacht zijn en dit is niet gestoeld op overleveringen en/of apostolische traditie, maar gewoon een eigen berekening op basis van de gedachte dat reïncarnatie/geboorte/sterfdag op dezelfde dag vallen. Ik geloof niet dat de eerste 200 jaar van het christendom over de geboortedag gediscussieerd werd. Jij gelooft dat wel, maar dat is nergens op gebaseerd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

De oorsprong van Kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 20:49

Kennelijk doet de exacte datum van Jezus geboorte er niet toe, anders had het wel opgetekend gestaan in de Bijbel.
Er zijn verschillende theorieën over, wat op zich wel interessant is. Deze uitgebreid onderbouwde theorie spreekt niet van het loofhuttenfeest als geboortedag van Jezus, maar wel ook van de maand september, de Dag van de Bazuinen. Dat komt in ieder geval al heel dicht bij de theorie dat Hij op het loofhuttenfeest geboren is in september.

De eerste christenen vierden ook geen kerst, maar wel Pesach/Pasen.
Maar de theorie van 25 december heeft geen grond, daar zijn ook geen aanwijzingen voor. Dat er in onze kerstdagen van 25/26 december veel (heidense) elementen zitten die niets met Jezus geboorte te maken hebben, staat wel vast.

De visie van ds. J.W. Estrik door Chaya aangehaald juich ik van harte toe. Het liefst zou hij, in de lijn van Calvijn, complete Bijbelboeken door preken. „Alle heilsfeiten komen dan aan de orde, alleen op andere momenten. Mijn bezwaar tegen een strak volgen van het kerkelijk jaar is, dat veel Schriftgedeelten blijven liggen.'' Aldus ds J.W. Estrik.

Paulus noemt in Gal.4 het onderhouden van dagen zwakke en arme beginselen.
...hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme eerste beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 01 jan 2018 21:35

Een verscheidenheid van antwoorden.
De reactie “alles wat ik meegekregen heb toetsen of het volgens Gods Woord is” spreekt me het meest aan.
Uiteindelijk heeft Hij Zijn Woord daarvoor gegeven. Heer ai maak mij uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.
Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond van God uitgaat…" (Mattheüs 4:4)
"Wees dan navolgers Gods…" (Efeziërs 5:1)

Ik vier kerst met mijn hart in momenten het hele jaar door, ik hou er niet van, ik word het zelfs zat al die kersversieringen, kerststalletjes en bomen. Vooral als ik weet dat het afgeleid is van een feest dat door satan bedacht is om in alle macht de geboorte van Jezus te overtreffen en die aandacht te verleggen, christenen helpen hem daarbij een handje.
Tja, je kunt zeggen dat je het om de geboorte van Jezus doet en niet om die poespas, daar doe ik niet aan mee, het tijdstip niet in acht genomen. Dat komt ongeveer overeen met wanneer je gescheiden bent en de verjaardag van je “nieuwe” man of vrouw houdt op de verjaardag van je ex. Hoe zou je “nieuwe” man of vrouw dat vinden?
Of je hebt een buddha beeld in huis alleen omdat je het mooi vindt, terwijl je weet dat hele volksstammen het i.p.v. De Levende God aanbidden en vereren. Ik wil satan niet in huis hebben.
Veelal wordt gezegd, m.i. om het toelaatbaar te maken, dat de kerstboom met zijn lichtjes de Heere Jezus als het Licht der aarde symboliseert. Ik ben van mening dat satan schik heeft van deze gedachtegang, zijn afleidingsmanoeuvre.
Zo kom ik b.v. wel in gemeentes waar ook een kruis staat. Ik begrijp niet zo goed waarvoor, wellicht kan iemand mij dat uitleggen, misschien ter herinnering aan het offer van Jezus? Ik wil in mijn hart beseffen wat Jezus voor mij gedaan heeft, Zijn Liefde en aanwezigheid herinnerd mij eraan wat dat mogelijk gemaakt heeft. Er wordt vele malen gewezen naar het kruis maar niet naar de Genade van God en Jezus' werk, alsof het om die planken gaat. Zo heb ik de indruk dat kerst hetzelfde vergaat.
 in Efeze 4:20, staat: “Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen.”
Is dat nog wat uitgedragen wordt, is dat wat ons scheidt van de wereld, dat we Jezus als onze Heiland en verlosser hebben? Het verschil van vieren van kerst tussen oprecht christen en niet-christen is niet zo zichtbaar. Waar doelt de wereld op met kerst? Gezelligheid, eten en drinken, lief zijn voor elkaar. Commercie en hebzucht, christenen gaan zo heel voorzichtig met de massa mee. De wijzen uit het oosten gaven Jezus goud, zilver en mirre, kerst gaat in die zin niet om Jezus, wij geven elkaar cadeautjes.
Ik zie de geboorte van Jezus vieren op kerst als vermengen van godsdienst en daardoor ontrouw aan Hem en aan God.
Kerst ziet overduidelijk op de geboorte van Jezus maar waar herkennen we de reden van Zijn geboorte tussen alles wat we zien of bezig houdt?
Wat verwacht onze Grote Voorbeeld van ons? M.a.w. wat zou Jezus doen?
Kortom, door sluwheid wordt de aandacht verplaatst van het grote wonder van God, het wonder van Jezus' komst op aarde en de noodzaak daarvan, naar bomen, lampjes, kransjes, eten, cadeautjes en geld, op een tijd niet door God bedacht.
Ik ben er wel van overtuigd dat Jezus Zich niet zou ophouden met onze manier en tijdstip van kerst vieren, daarom doe ik het ook niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 10:36

ereunao schreef:
Ds.v/d Want heeft geen weblink maar ik heb idd.dit bericht al eens eerder op een andere topic geplaatst.

Kun je dan het boek/tijdschrift o.i.d. erbij vermelden?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 11:29

Chaya schreef:Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken.


Ik blijf maar met deze zin in mijn hoofd zitten.
Luther heeft dit niet gedacht, anders was er geen reformatie geweest.
We moeten terug naar de oorsprong, terug naar de Bijbel, ons ontdoen van dwaling.
Ook van vastgeroeste en gezellige, onschuldig lijkende dwaling.
Wat als we de waarheid weten, en er niet naar terug gaan?
Wat vinden jullie daarvan? Is het belangrijk voor ons wat God daarvan zegt?
Zouden jullie stappen durven nemen, en je mening laten horen mbt het vieren van kerst, net als
Luther, Koelman, Calvijn, Bucer, Zwingli, Beza, Zanchius, Piscator, Voetius, Hoornbeeck, etc?
Zijn we bang voor de weerstand, of om voor gek versleten te worden?


http://www.pentahof.nl/Brochures/67-kerst.pdf
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jan 2018 12:09

Chaya citeert:
Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken.


Wat is dan wel de oorsprong van het (kerst)feest? Aangezien een exacte datum niet is te bepalen en is vastgelegd in de Bijbel wordt het lastiger. Waarom heeft men zo een behoefte aan de geboortedatum? Is dat niet de intimiteit die de Eeuwige voor Zich Zelf heeft gehouden en het daarom niet geboden heeft on het geboortefeest te vieren. Waarom zoekt men naar het detail wat er niet is? Men kan toch volstaan met het benoemen van het feit.

Daar staat tegenover dat de sterfdag van Yeshua exact beschreven staat. Ook de opstandingsdag is exact na drie dagen en drie nachten. Ook hier is het exacte uur van de opstanding een zaak van de Eeuwige met Zijn Zoon bepaald. De mens heeft altijd behoefte gehad aan symbolen die hem vastigheid geven.

Natuurlijk is de oorsprong van de feesten conform aan de instructie die er staan in de Bijbel. Heel nadrukkelijk staat er: dit zijn Mijn Feesten en instellingen. De kerkelijke leermeesters hebben zich bewust van ontdaan. Zij zouden zich dan vereenzelvigen met de gebruiken van het Huis van Israël. Door alle eeuwen heen was men gewoon op de hoogte van deze afwijking. De heren reformatoren hebben die afwijking in kaart gebracht en konden niet op tegen de macht van Rome.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten