Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2018 15:51

Arco schreef:Ik maak geen gebod, want dan kan jij dat op grond van de Bijbel negeren. Wat ik stel is dat het radicale afwijzen van afgoderij door de Bijbel gepredikt wordt en dat er voldoende grond is om de kerstboom als afgodisch te bestempelen. 1 + 1 = 2, geen kerstboom.
Geen gebod? Dit lijkt er anders verdacht veel op: "Want hoewel een persoonlijke overtuiging heeft geleid tot een afkeer van de kerstboom en paaseieren, is mijn opvatting dat andere gelovigen zich ook zouden moeten onthouden van dat soort dingen."
Maar tis net wat je zegt: dat ga ik inderdaad negeren omdat ik geen grond vind om kerstbomen als afgodisch te bestempelen.
Arco schreef:De woordstudie is natuurlijk beperkt, aangezien de focus even gelegd wordt bij de spelling. Het punt is dat heilig en zonde geen tegenstelling zijn. Maar Christus staat wel tegenover afgoderij. Daarom kan een christen zich toch niet bezig zijn met afgoderij of de uitwassen daarvan.
Dat kan een christen wel, maar dat hoort hij niet te doen; op zo'n moment is hij een christen die zich onchristlijk gedraagt.[quote="Arco"]Geld, macht en lust zijn allemaal vormen van begeren en begeren is zonde. De kerstboom is van afgodische afkomst, dus is daardoor niet zo onschuldig als het lijkt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2018 16:52

Arco schreef:Prima, negeer mijn opvatting. Lig ik niet wakker van. Een historisch feit negeren, namelijk dat kerstbomen afgodisch zijn, dat is niet slim.
Ik vind het niet slim om een overtuiging een feit te noemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 17:23

naamloos schreef:Ik vind het niet slim om een overtuiging een feit te noemen.


Op grond van artikel 6 van de Nederlandse grondwet mag u heel veel vinden. Maar een historisch feit ontkennen, dat is jezelf voor de gek houden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 17:34

Chaya schreef:Ja prima, maar je wilt er gewoon niet aan dat de oorsprong heidens is.
De Kerstboom, de heidense oorspronkelijkheid
Vroeger werden vooral bomen gezien als een symbool voor de vruchtbaarheid. De Romeinen en ook de Germanen zagen in bomen een soort Goddelijkheid. Het waren belangrijke natuurelementen die zorgden voor de verbinding tussen de Goddelijke wereld en de aardse wereld. Ook werden bomen gezien als een ware levenskracht. Vandaar dat de boom ook wel eens de levensboom werd genoemd.

Lange tijd werd de Kerstboom juist niet gezien als een Christelijk symbool. De boom werd zelfs niet toegelaten in de kerk en werd ook niet met het Kerstfeest samen gezien. Toch besloot het Christendom om de Kerstboom zichzelf toe te eigenen en de boom ook te gaan vereren maar op een Kerkelijke manier. De Heidense oorspronkelijkheid werd hiermee teniet gedaan.

Het gebruik van de Heidenen, een boom uit het Heilige bos halen en in het midden van het Marktplein versieren en plaatsen, werd pas in de 16e eeuw weer ingevoerd en toegelaten door de Christenen. Eerst mocht dit enkel op marktplaatsen maar later ook in de huizen van de rijken. Pas na de tweede wereldoorlog, dus eigenlijk pas sinds kort, werden Kerstbomen toegelaten in alle huizen en zien we ze nu dus ook bij alle gezinnen rond de kerstdagen.

BRON

Van mij mag je je hele huis vol sparrenbomen zetten, nep of echt, voel je vrij. Maar ontken dan niet de heidense oorsprong.
En daar laat ik het bij.


Volgens mij heeft ook niemand die heidense oorsprong ontkend. Ik in ieder geval niet. Dat was ooit en later namen christenen die symboliek over voor bij Kerst. Net als dat Kerst mogelijk een heidense oorsprong heeft en later christenen toen de geboorte van Jezus zijn herdenken. Maar je roept niet op om het Kerst af te schaffen toch? Waarom dan wel de kerstboom?

Zo werkt het volgens mij ook niet en de Bijbel leert ons wel anders.
Jezus volgen betekent ook: kruisdragen, jezelf verloochenen en vaak pijnlijke keuzes moeten maken.
Denk hierbij aan de rijke jongeling, "wat moet ik doen om zalig te worden?"
Hij moest alles verkopen en het geld aan de armen schenken.
Als je het verstandelijk beredeneert, zeg je, nou ja zeg, wat is dat nou, je mag toch zeker wel een deel van je eigen geld houden?
Nee, Jezus stelt ons voor een radicale keuze!


Klopt. Maar die keuze is radicaal en gaat dus niet over "de kerstboom eruit of niet" maar om belangrijker zaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2018 18:43

Ik heb ook nooit de heidense oorsprong van de kerstboom ontkent. (ik ontken geen historische feiten)
Ik heb gezegd dat de oorsprong van de dennenboom goddelijk is, een schepping Gods. Dat is het startpunt.
Verder heb ik gezegd dat op een later moment heidenen afgoderij met o.a. de dennenboom/kerstboom bedreven.
Maar afgoderij zit in de mens, niet in een boom, zon, maan ... ofzo.
En ik heb herhaaldelijk gezegd dat de betekenis van woorden en gebruiken kunnen veranderen in de loop van de tijd; en zo ook met de kerstboom.
En mijn conclusie is en blijft dat mensen die voor de sfeer een dennenboom in huis nemen met kerst, daarmee niet aan afgoderij doen.

En nou ben ik er wel een beetje veel klaar mee. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 19:46

naamloos schreef:
Ik heb gezegd dat de oorsprong van de dennenboom goddelijk is, een schepping Gods. Dat is het startpunt.
Verder heb ik gezegd dat op een later moment heidenen afgoderij met o.a. de dennenboom/kerstboom bedreven.
Maar afgoderij zit in de mens, niet in een boom, zon, maan ... ofzo.
En ik heb herhaaldelijk gezegd dat de betekenis van woorden en gebruiken kunnen veranderen in de loop van de tijd; en zo ook met de kerstboom.
En mijn conclusie is en blijft dat mensen die voor de sfeer een dennenboom in huis nemen met kerst, daarmee niet aan afgoderij doen.


Wel typisch dat als de wereld die niet in Christus gelooft voor de sfeer een dennenboom/kerstboom in huis neemt precies met Christus-feest je daar dan aan mee doet. Zo'n boom heeft totaal niets met Christus te maken. Volgens mij kom ik tot de conclusie als ik de Bijbel lees; doe niet gelijk de wereld, maar gij geheel anders.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 20 jan 2018 10:07

Johan100 schreef:Wel typisch dat als de wereld die niet in Christus gelooft voor de sfeer een dennenboom/kerstboom in huis neemt precies met Christus-feest je daar dan aan mee doet. Zo'n boom heeft totaal niets met Christus te maken. Volgens mij kom ik tot de conclusie als ik de Bijbel lees; doe niet gelijk de wereld, maar gij geheel anders.

Maar wees gerust, ik ga mn bomenstandpunt niet opnieuw herhalen. Wel even een herhaling over dat 'doe niet gelijk de wereld'.
"En er zijn zat dingen waarin je met de wereld kunt meegaan. Het gaat er maar om welke plaats je het geeft.
Geld, macht en lust bijvoorbeeld is op zich niet verkeerd zolang je er maar geen afgod van maakt. Johannes zegt dit over de wereld: want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld."
Kortom: werelds/wereldgelijkvormigheid gaat over je gezindheid, en waar je focus op ligt.
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid.
Hoe je gezindheid hoort te zijn kun je lezen in 1 Korinte 13 en Galaten 5: 22 e.a.
Geld, macht, lust, eten, drinken, sfeer ... en een heleboel meer, het is gewoon allemaal oke als je het maar de juiste plaats geeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor gravo » 20 jan 2018 12:30

Toch nog even...

Wat ik zo mis in dit buitengewone principiële debat, waar echt op het scherpst van de snede worden gediscussieerd (uiteraard met het oog op de eeuwigheidswaarde van de uitkomsten van dit debat, het is echt een zaak van leven en dood zoals iedereen zal kunnen, nee, zal móeten beamen), zijn de dilemma's van de accessoires die rondom de heidense kerstboom optreden.

Wat te denken van chocolade in de vorm van een hulstblad? Hoe nu toch verder, o mens, met het kerststukje dat zo lichtvaardig in de entreehal op een kastje wordt gezet? Wat te doen met al die kaarsen die te pas en te onpas worden voorzien van groene, op kersttakjes (!) gelijkende ringetjes om de voet van de kaars. Wordt daarmee het huis niet ongemerkt in de sfeer van de heidense kerstboom getrokken? Wat doet dat met uw kinderen? O, ouders, waakt er toch voor!

Denk ook eens aan kerstkransen op de voordeur. Hoeveel protestanten bezondigen zich er niet aan. Zie toch eens in welke verpakkingen gewone en alledaagse dingen opeens ons huis inkomen in de kersttijd. Dat heeft ook z'n invloed! Loopt gij nog gemakkelijk door de winkelstraten alwaar de kerst zich op heidense wijze opdringt? Zegt het nu toch eens eerlijk, horen wij daar thuis? Je doet er toch een beetje aan mee, aan die heidense invulling van het kerstfeest, als je daar met volle boodschappentassen tussen loopt! Ge zult dat met me eens zijn.

Ja, het is allemaal zo gemakkelijk gezegd: "wij nemen geen kerstboom". Maar wat doet ge buiten dat allemaal wél! Daar zou ik nu eens de vinger op willen leggen!

Ons hart huilt, wanneer wij een drievoudig wee moeten uitroepen om al die kleine dingen van heidense oorsprong die met elkaar toch één groot ding worden. Net zo groot, ach ik mag wel zeggen: groter nog dan één kerstboom! De zonde stapelt zich op.

U bent niet te verontschuldigen, met uw kerstkransjes, uw kerstgroen,uw kerstservetten (met hulst), uw lichtjes in huis of in de tuin (waar je als vanzelf een kerstboom voor het geestesoog ziet verschijnen). O, ons hart is zo arglistig. Naar buiten toe houden we ons vroom, ogenschijnlijk is ons huis vrij van heidense bomen, maar van binnen, binnen in ons hart, staat de kerstboom nog fier overeind.

En daar wil ik met u (en met jullie, jongens en meisjes) nu naar toe: hoe zit het met de kerstboom in uw hart? Is die al afgetuigd? Zijn daar alle kerstballen, het engelenhaar, de takken en het groen voor u al geworden tot een wegwerpelijk kleed?
Reinig uw hart eens van de innerlijke heidense kerstboom!

Maar daar hoor ik niemand over!

Voor wij nu met een kort woord van toepassing eindigen, haast ik mij tussendoor even naar mijn voorraadkast, om het laatste exemplaar van mijn chocolade kerst-bonbons te verorberen. Want die laten liggen zou zonde zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 20 jan 2018 14:00

Met die storm is de boom van m'n zus op d'r dak gevallen. Buurman de hovenier heeft het geregeld en heeft nu gratis brandhout, maar een stuk van de boom zet ze in huis, want dat is leuk en kunstig. Zwager is er niet zo blij mee.
Veel mensen vinden het normaal om een kerstboom in huis te zetten, maar gewoon een boom...
LOL behalve dan m'n zus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2018 14:52

gravo schreef:En daar wil ik met u (en met jullie, jongens en meisjes) nu naar toe: hoe zit het met de kerstboom in uw hart? Is die al afgetuigd? Zijn daar alle kerstballen, het engelenhaar, de takken en het groen voor u al geworden tot een wegwerpelijk kleed?
Reinig uw hart eens van de innerlijke heidense kerstboom!

Maar daar hoor ik niemand over!

gravo schreef:Denk ook eens aan kerstkransen op de voordeur. Hoeveel protestanten bezondigen zich er niet aan. Zie toch eens in welke verpakkingen gewone en alledaagse dingen opeens ons huis inkomen in de kersttijd. Dat heeft ook z'n invloed! Loopt gij nog gemakkelijk door de winkelstraten alwaar de kerst zich op heidense wijze opdringt? Zegt het nu toch eens eerlijk, horen wij daar thuis? Je doet er toch een beetje aan mee, aan die heidense invulling van het kerstfeest, als je daar met volle boodschappentassen tussen loopt! Ge zult dat met me eens zijn.

Je bedoelt het waarschijnlijk weer spottend, maar je vat wel de kern goed samen!

Het gaat ook niet alleen om de kerstboom als zodanig, maar alle overbodige frutsels ter verhoging van de gezelligheid, terwijl ons hart er koud en onbewogen onder blijft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor gravo » 20 jan 2018 16:41

Chaya schreef:Je bedoelt het waarschijnlijk weer spottend, maar je vat wel de kern goed samen!

Het gaat ook niet alleen om de kerstboom als zodanig, maar alle overbodige frutsels ter verhoging van de gezelligheid, terwijl ons hart er koud en onbewogen onder blijft.


Het is altijd wat genant om humor uit te leggen. Zeker als je moet gaan strijden tegen predicaten als "spottend". Zeker, in humor en ironie zit altijd een spottend element. Wat lachwekkend is, moet ook wel eens als zodanig benoemd worden.
Maar je voelt vaak ook dat het sop de kool niet waard is.
Daarom ga je er niet heel serieus op in, maar laat je met een knipoog weten wat je van de zaak vindt.

In dit geval heb je goed opgesnoven dat ik die paniekerige en vermanende alert om de heidense kerstboom volkomen onzin vind. Dat is het serieuze achter mijn post.
Helaas denk je dat ik ook wat tegen de frutsels heb. Maar dat is niet het geval.
Ik hou van de kerstsfeer, inclusief halfblote engeltjes in de boom, het stalletje van Dick Bruna, de kerststol, de piek op de boom en de flonkerende lichtjes als het buiten donker is. Ook een goede, gezellige kerstmaaltijd met een mooie rooi wijn is wel aan mij besteed. Net als meebrullen met "de herdertjes lagen bij na-a-a-chten".
Alleen zie ik er niets gevaarlijks of verkeerds in. Mijn geloof gaat goed samen met die dingen. Net zoals het goed samengaat met andere gewoontes en alledaagse dingen, zoals de bus nemen, kousen aandoen, slagroom kloppen, verjaardagsslingers ophangen, de vaatwas doen, een nieuwe computer kopen of broodjes afbakken.

Juist door ironisch de taal aan te slaan van een overijverige prediker die hier op ouderwetse wijze tegen ageert, breekt de lach hopelijk door en schrappen we het pseudo-serieuze laagje vernis af van al die opgeblazen waarschuwingen. Er zou meer humor moeten worden aangewend in het protestantisme (dat altijd zo enorm gelijk heeft van zichzelf). Het zou heel veel frustraties schelen en helen (dat rijmt).

Maar nu even serieus....hoe doe jij dat met je kerststukje?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2018 17:24

@gravo

Ik heb hartelijk moeten lachen om het "vermanend" stuk over het kerstgebeuren, die humor heb ik dan weer wel. :lol: :lol:
Maar bij mij geen dennengroen zelfs geen kerstkransjes (mag ik niet) geen twinkelende lichtjes, niets van dat al.
Maar een ander gun ik heus wel die "gezelligheid" ook al zal ik wel zeggen waar het allemaal vandaan komt.
Het is beter om geen oordeel over anderen te geven ook al strookt het niet jou mening.
"leven en laten leven"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi1 » 29 jan 2018 18:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 30 jan 2018 10:05

Dat is wel heel gemakkelijk.

Ten eerste omdat het beeld over Chanoeka niet helemaal juist is. De huidige viering met cadeautjes en kaarslicht is niet terug te voeren op de oorspronkelijke instelling van het feest. Het blijkt uit rabbijnse bronnen dat dit aanpassingen zijn, aangezien de Tweede Tempel er niet meer staat. Natuurlijk is het significant dat de Heere Jezus juist op dat feest zegt: "Ik ben het Licht der wereld".

Ten tweede zijn de feesten Chanoeka en kerst niet te vergelijken met elkaar. Bomen spelen geen rol bij Chanoeka en zo wel meer.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi1 » 30 jan 2018 11:02

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten