Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2018 22:20

Chaya schreef:Als iemand bekeerd wordt, verandert er altijd van binnen en van buiten iets. Dan kan niet anders, want dan zou het geen bekering heten, als alles op de oude voet verder kon


Je quote Mona maar je reageerde op mij ;)

En ja wat je zegt klopt helemaal. De vraag is alleen: wat verandert er dan? Ik ben na mijn bekering zeker veranderd maar mijn visie op de kerstboom is gelijk gebleven. Dus helemaal mee eens maar ik ik denk dniet dat voor iedere bekeerde de visie op de kerstboom verandert ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jan 2018 11:26

De kerstboom ligt ondertussen al lang weer in de kast helemaal achterin.
De Heere Jezus woont nog altijd diep in mijn hart (heerlijk, dichterbij kan niet met Zijn Rust en Vrede Troost en Nabijheid na wederom een moeilijke periode, maar Hij is zo Nabij!)
We gaan nu naar de Paasdagen, Paastak, voorjaarsbloemen, gele narcissen op tafel.
Zie er al weer naar uit
O ja, Paaseieren zoeken, deden we vroeger als kind al
En de Heere Jezus, die gaat mee in mijn hart.
Hij die stierf aan het Kruis voor u jou en mij, wat een genade, beslist niet goedkoop.
duur betaald met Zijn bloed.
Elke dag Kerst, elke dag Pasen, elke dag leven met Hem.
Vrij,
Vrij gezet,
Vrij gekocht.
Vrij in Hem maakt Blij!
Rust en Vrede
Hij overziet het al......
Laat zo je Licht schijnen om je heen met de blik omhoog gericht op Hem, diep wonend in je hart en ziel.
Zo oneindig Hoog en Diep, zo onmeetbaar breed en lang is Zijn Genade en Liefde voor u jou en mij in Geloof in en uit Christus op weg naar de Hoopvolle Toekomst in en uit en met Hem alleen.
Niets maar dan ook niets kan mij scheiden van de Liefde van Christus, zelfs geen kerstboom.......wat dan ook.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 10 jan 2018 15:49

Ik twijfel niet aan de oprechtheid van mensen dat zij geloven in de Heere Jezus. Maar het is natuurlijk niet zo dat je dan alles maar mag doen, als je maar gelooft in de Heere Jezus. Ook de eventuele sentimentele gevoelens over bepaalde gebruiken, zoals een kerstboom, paaseieren, etc. mogen geen maatfactor zijn in wat juist en correct is.

We moeten namelijk bij alles wat we doen afvragen: wat wil God dat wij doen?

In het Oude Testament is er een terugkerend thema om afgoden en afgoderij uit te bannen. Zelfs hele bossen worden gekapt en pilaren omgehaald. Zou het dan geoorloofd zijn voor ons om zaken met afgodische oorsprong dan in huis te halen?
De opmerking in de topic over het eten van vlees dat geofferd is aan de afgoden, die is wel misplaatst. Nog steeds is bij orthodoxe Joden het gebruikelijk om alleen koosjer vlees te eten, dus niet zomaar vlees van de supermarkt, ookal is het rund. Paulus wil voorkomen dat christenen ook die gewoonte overnemen en vreselijk bezig zijn met regeltjes, hoe goed bedoeld ook. Het gaat om de omgang, daarom moet je niet navragen of vlees helemaal koosjer is, waarbij de omgang met elkaar en het gesprek over de Heere Jezus wordt belemmerd.

En tenslotte: wat heeft een kerstboom met Christus te maken? Niets. Wat hebben paaseieren met Christus te maken? Niets. Waarom zouden christenen dan wel met een kerstboom en paaseieren te maken willen hebben?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2018 16:50

Als je het OT leest dan zie je dat God wil dat zijn volgelingen zich bevrijden en dat doe je niet door jezelf een nieuw juk op te leggen door bomen en eieren te verbieden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 10 jan 2018 17:29

mohamed schreef:Als je het OT leest dan zie je dat God wil dat zijn volgelingen zich bevrijden en dat doe je niet door jezelf een nieuw juk op te leggen door bomen en eieren te verbieden.

Dat lees ik nu niet direct in het OT.
Ik lees wel dat God niet wil dat er andere goden gediend worden, goden voor wie men druk in de weer is met bomen en eieren. Dat is dezelfde god aan wie kinderen geofferd worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 10 jan 2018 18:30

Arco schreef:Ik twijfel niet aan de oprechtheid van mensen dat zij geloven in de Heere Jezus. Maar het is natuurlijk niet zo dat je dan alles maar mag doen, als je maar gelooft in de Heere Jezus. Ook de eventuele sentimentele gevoelens over bepaalde gebruiken, zoals een kerstboom, paaseieren, etc. mogen geen maatfactor zijn in wat juist en correct is.

We moeten namelijk bij alles wat we doen afvragen: wat wil God dat wij doen?

In het Oude Testament is er een terugkerend thema om afgoden en afgoderij uit te bannen. Zelfs hele bossen worden gekapt en pilaren omgehaald. Zou het dan geoorloofd zijn voor ons om zaken met afgodische oorsprong dan in huis te halen?
De opmerking in de topic over het eten van vlees dat geofferd is aan de afgoden, die is wel misplaatst. Nog steeds is bij orthodoxe Joden het gebruikelijk om alleen koosjer vlees te eten, dus niet zomaar vlees van de supermarkt, ookal is het rund. Paulus wil voorkomen dat christenen ook die gewoonte overnemen en vreselijk bezig zijn met regeltjes, hoe goed bedoeld ook. Het gaat om de omgang, daarom moet je niet navragen of vlees helemaal koosjer is, waarbij de omgang met elkaar en het gesprek over de Heere Jezus wordt belemmerd.

En tenslotte: wat heeft een kerstboom met Christus te maken? Niets. Wat hebben paaseieren met Christus te maken? Niets. Waarom zouden christenen dan wel met een kerstboom en paaseieren te maken willen hebben?

Ze zijn heerlijk en leuk om te zoeken in de tuin.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 10 jan 2018 18:32

mohamed schreef:Als je het OT leest dan zie je dat God wil dat zijn volgelingen zich bevrijden en dat doe je niet door jezelf een nieuw juk op te leggen door bomen en eieren te verbieden.

Nou ik heb 'm vandaag eruit gedaan hoor, het afgodisch gewrocht. Floep over het balkon van 9 hoog. Vieze dooie naalden overal. Het feest is weer over. Nou wil ik een kamerplant die geen water nodig heeft.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor pindas83 » 10 jan 2018 21:00

Arco schreef:
En tenslotte: wat heeft een kerstboom met Christus te maken? Niets. Wat hebben paaseieren met Christus te maken? Niets. Waarom zouden christenen dan wel met een kerstboom en paaseieren te maken willen hebben?


Wat heeft een sanseveria of een uitsmijter met Christus te maken?

Kerstboom= boom met ballen en lampjes
Paasei= Chocola in de vorm van een kwartelei

Meer is het niet

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor pindas83 » 10 jan 2018 21:05

mohamed schreef:Als je het OT leest dan zie je dat God wil dat zijn volgelingen zich bevrijden en dat doe je niet door jezelf een nieuw juk op te leggen door bomen en eieren te verbieden.


Absoluut mee eens. En was het alleen maar jezelf een juk opleggen! Ze doen het bij anderen ook door slinks te beweren dat ze best wel willen geloven dat je in de Here Jezus gelooft maar ondertussen kan het toch niet zo zijn dat je als christen nog een paasei achterover gooit of een rendierenkop tegen de muur schroeft?! :shock:

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2018 21:07

coby5 schreef:Nou ik heb 'm vandaag eruit gedaan hoor, het afgodisch gewrocht. Floep over het balkon van 9 hoog. Vieze dooie naalden overal. Het feest is weer over. Nou wil ik een kamerplant die geen water nodig heeft.

Ben blij dat je de afgod hebt weggedaan! :mrgreen:

Ik heb zelf niet eens een kerstboom gehad, maar dat zo'n versierde boom een probleem zou zijn voor God? Ik bedoel, mensen die dat denken zijn de weg een beetje kwijt. Dergelijke verboden zijn een uitwas van kleingelovigheid.

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2018 21:10

pindas83 schreef:Absoluut mee eens. En was het alleen maar jezelf een juk opleggen! Ze doen het bij anderen ook door slinks te beweren dat ze best wel willen geloven dat je in de Here Jezus gelooft maar ondertussen kan het toch niet zo zijn dat je als christen nog een paasei achterover gooit of een rendierenkop tegen de muur schroeft?! :shock:

Ik heb een hekel aan dat soort mensen, want terwijl ze ons de les lezen over bomen en eieren hadden ze beter een weduwe kunnen bezoeken of een wees.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2018 22:29

Arco schreef:Ik twijfel niet aan de oprechtheid van mensen dat zij geloven in de Heere Jezus. Maar het is natuurlijk niet zo dat je dan alles maar mag doen, als je maar gelooft in de Heere Jezus. Ook de eventuele sentimentele gevoelens over bepaalde gebruiken, zoals een kerstboom, paaseieren, etc. mogen geen maatfactor zijn in wat juist en correct is.

We moeten namelijk bij alles wat we doen afvragen: wat wil God dat wij doen?

In het Oude Testament is er een terugkerend thema om afgoden en afgoderij uit te bannen. Zelfs hele bossen worden gekapt en pilaren omgehaald. Zou het dan geoorloofd zijn voor ons om zaken met afgodische oorsprong dan in huis te halen?
De opmerking in de topic over het eten van vlees dat geofferd is aan de afgoden, die is wel misplaatst. Nog steeds is bij orthodoxe Joden het gebruikelijk om alleen koosjer vlees te eten, dus niet zomaar vlees van de supermarkt, ookal is het rund. Paulus wil voorkomen dat christenen ook die gewoonte overnemen en vreselijk bezig zijn met regeltjes, hoe goed bedoeld ook. Het gaat om de omgang, daarom moet je niet navragen of vlees helemaal koosjer is, waarbij de omgang met elkaar en het gesprek over de Heere Jezus wordt belemmerd.


Sorry maar ik kan niet meegaan in deze uitleg. Dan had Paulus zich kunnen beperken tot “hou je niet zoveel beig met regeltjes, er zijn belangrijker zaken”.

Maar hij gaat veel verder:

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard.

(...)

Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten?

1 Kor 8


De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

(...)

Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(...)

Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.


(Rom 14)


Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.

(...)

Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 'Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af' - het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.


(Col 2)


Hier wordt het allemaal veel stelliger en scherper gezegd dan dat hij niet wil dat de focus op de regeltjes ligt maar op de omvang. Er wordt heel scherp gesteld dat afgoden niet bestaan, je daarom aan afgoden geofferd vlees gewoon mag eten, zelfs in een tempel blijkbaar, je mag alles eten als je geweten je dat verbiedt want we zijn vrijgekocht. En natuurlijk is de omgang heel belangrijk. Veroordeel elkaar niet en geef elkaar geen aanstoot. Je kan een bepaalde feestdag niet vieren tot eer van God en een ander kan dat wel doen, ook tot eer van Hem. Daarom moeten we elkaar niet proberen te overtuigen maar elkaar vrij laten en niet veroordelen, maar liefhebben. De verschillen mogen er zijn. Jij viert geen kerst, prima. Ik wel. Jij het loofhuttenfeest en ik niet. Ik heb een kerstboom, jij niet. Ik eet alles, jij misschien niet? Laten we focussen op wat er echt toe doet ipv op regeltjes.



En tenslotte: wat heeft een kerstboom met Christus te maken? Niets. Wat hebben paaseieren met Christus te maken? Niets. Waarom zouden christenen dan wel met een kerstboom en paaseieren te maken willen hebben?


Wat heeft een vaas met bloemen met Christus te maken? Daarom mag je dat toch nog wel in je woonkamer zetten? Waarom een kerstboom dan niet. Ik zie daar geen verschil tussen, het zijn beiden sfeermakers. Meer niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 11 jan 2018 07:54

mohamed schreef:Ik heb een hekel aan dat soort mensen, want terwijl ze ons de les lezen over bomen en eieren hadden ze beter een weduwe kunnen bezoeken of een wees.


Als je het hier over mij hebt, dan daag ik je uit om een citaat te plaatsen waarin ik jou mijn mening opleg, of de les lees.
Als je dat niet kunt, dan mag jij deze week extra weduwen en wezen bezoeken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

antoon

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor antoon » 11 jan 2018 08:27

Als je het hier over mij hebt, dan daag ik je uit om een citaat te plaatsen waarin ik jou mijn mening opleg, of de les lees.
Als je dat niet kunt, dan mag jij deze week extra weduwen en wezen bezoeken.

Het gaat absoluut niet over Mohammed alleen, veel kerstvierders komen met de meest bizarre beschuldigingen naar het adres van hen die het door Bijbelse overwegingen niet vieren.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 11 jan 2018 09:25

Het is ook wat je gewend bent. Wat ik wel heel idioot vond was 2 Amerikanen die ik laatst sprak die er geen enkel geks in zagen om als er met het heilig avondmaal geen wijn, druivensap of matzes zijn, over te stappen op een reep met een soda of een oreo cookie met melk. Want je moet niet zo wettisch wezen en het gaat om het idee.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten