Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 06 jan 2018 11:26

Vasten met kerst en weigeren van je kerstpakket. :lol:

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2018 12:37

elbert schreef:Het is natuurlijk de vraag of de vroege kerk helemaal geen kerstfeest vierde. We hebben alleen geen gegevens uit die tijd over kerst. De site die je citeert stelt dan ook: "De precieze ontstaansgeschiedenis van het Kerstfeest is niet bekend."

Nu ja, we hebben wel zoveel gegevens dat de afwezigheid van kerst veelzeggend is. Bijv veel over de viering van het Paasfeest, maar nooit iets over de viering van de geboorte van Jezus. Sterker nog, er zijn diverse uitspraken bekend waarin het vieren van verjaardagen wordt afgewezen en het vieren van geboortedagen voor goden belachelijk wordt gemaakt door christenen.
Het is wel zo dat de vraag rondom de viering van kerst belangrijker werd, naarmate het christendom binnen het Romeinse rijk groeide. Daarbij is het ook van belang om te bedenken dat je niet 2 verschillende godsdiensten van ongeveer gelijke invloed binnen dat rijk kon hebben.
Dat laatste lijkt me niet evident.
Waarschijnlijk heeft de ontstaanstijd van kerstfeest ook te maken met het bouwprogramma van Constantijn in Palestina. Men bouwde de geboortekerk in Bethlehem, maar daarbij moest men natuurlijk ook wel weten wanneer Jezus was geboren.
Dus werd Kerst uiteindelijk op 25 december gevierd door de ene ware godsdienst: het christendom. De site die je daarover citeert, geeft daar niet echt uitsluitsel over, maar gezien het samenvallen van de vroegere datum van het zonnewendefeest en het kerstfeest, is dat wel de hoek waarin we dit moeten zoeken: de feitelijke overwinning van het christendom door het vieren van Kerst op de voormalige datum van een heidens feest. Het klopt dat die overwinning niet zonder kleerscheuren is gekomen en er in onze huidige cultuur nog overblijfselen van heidense invloeden zijn.

Bewijs voor een zonnewendefeest op 25 december is tamelijk mager. Het was de Romeinse datum van de zonnewende, dat staat vast. Dat de overwinning van het christendom dus een motief is, is lang niet zeker en komt pas voor in latere bronnen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 06 jan 2018 14:52

elbert schreef:
Als teken van overwinning van Christus! Ik neem aan dat je er ook geen bezwaar tegen hebt als een kerk op dezelfde plek komt waar een voormalige moskee heeft gestaan? Of dat er een kerkgebouw kwam op de plek waar evangelisten vroeger een Wodanseik hebben omgehakt?
Of dat Christus in een mensenhart woont waar vroeger de duivel woonde?

Dat is allemaal vervanging geen vermenging. Bij vele gaat het bij het huidige kerst om God maar veel meer gaat het niet om God, dan is het afgoderij. Als Christus in een mensenhart gaat wonen wil Hij de regie hebben en ook niet dat Zijn tegenstander er bij komt, wat mij helaas nog te vaak overkomt.


elbert schreef: Welnu, zo is het ook met de datum van Kerst gegaan. Het is een teken dat de bordjes verhangen zijn. Het lijkt er bijna op alsof je 25 december nog rechtens aan de duivel wilt overlaten ook. Omdat die duivel daar geen recht op heeft, wordt Kerst op die datum gevierd. Dat is de motivatie van de Vroege Kerk geweest. De kerk een andere motivatie toeschrijven, lijkt me geschiedvervalsing.

Van de geboorte van Jezus is die 25e zeker niet niet.
Dan blijf ik er toch bij dat het het zelfde is dat je de verjaardag van je vrouw op de verjaardag van je ex viert. Je vrouw is niet op die datum jarig maar je hangt de oorsprong van die datum aan dat is de datum van de verjaardag van je ex.
Als je kerst houdt op de 25e dan houdt je de datum van het feest van satan in acht terwijl dan Jezus volgens Zijn Woord niet eens geboren kan zijn.
Nee satan heeft geen rechten maar neemt ze “gewoon wel”. Want hij gaat gewoon door zoals je merkt. Zou het niet juist de reden van God kunnen zijn dat Hij het vieren van de geboorte van Zijn Zoon niet vermeldt heeft? Denk ik ineens. Omdat Hij wist dat deze wantoestanden gingen gebeuren? We kunnen niets tegen satan Elbert, alleen in de Naam van Jezus Christus en als we tegenover hem staan.
Niet als ik naast hem sta, want dat voel ik als ik de huidige manier van kerst vier zoals ik vele jaren gedaan heb. Als ik naast mijn vijand sta ben ik altijd te laat want dan kan ik zijn bewegingen niet goed volgen, dat zie je overal om je heen.

elbert schreef: Oke, hier heb je een punt. :) Blijft staan dat ik je eindconclusie over de datum niet deel, zie boven.
Hmm, als ik je goed begrijp vind je het een eind in de goede richting als ik de kerkdiensten op de kerstdagen skip en in plaats daarvan thuis ga zitten alsof Gods gemeente niet samenkomt? Dat lijkt me nou net geen goed begin.

Nee Elbert, dat is inderdaad geen goed begin, weet je wat ik meen dat een goed begin is?
Oprecht vragen, “Vader wat wilt U dat ik doen zal” en volharden in een antwoord, dat kan een week duren maar ook een half jaar. Al wordt het vlak voor de volgende kerst, blijf volharden op een antwoordt met die verlossende woorden van je Heiland.
Ik hoop niet dat je wacht totdat God het jou gaat vertellen dat je het niet mag doen, God wil dat we zelf verantwoordelijkheid nemen in afhankelijkheid van Hem in de kracht van de Heilige Geest. Ook Hij wil er om gevraagd zijn omdat Hij zo graag met ons wil zijn, om de relatie te versterken, Zijn Liefde en vertrouwen te geven. Dan ga je leren wat Hij vindt dat goed voor je is.

Anderzijds gaat het om de geweldige zegening van Zijn geboorte voor jou te mogen zien en te ervaren en dat kan ook heel goed thuis. Soms is het beter, bij mij wel, om eens alleen met God te zijn, dan heb je pas echte kerst.
Laatst gewijzigd door Teus op 08 jan 2018 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 06 jan 2018 15:09

Teus schreef:Dat is allemaal vervanging geen vermenging. Bij vele gaat het bij het huidige kerst om God maar veel meer gaat het niet om God, dan is het afgoderij. Als Christus in een mensenhart gaat wonen wil Hij de regie hebben en ook niet dat Zijn tegenstander er bij komt, wat mij helaas nog te vaak overkomt.



Van de geboorte van Jezus is die 25e zeker niet niet.
Dan blijf ik er toch bij dat het het zelfde is dat je de verjaardag van je vrouw op de verjaardag van je ex viert. Je vrouw is niet op die datum jarig maar je hangt de oorsprong van die datum aan dat is de datum van de verjaardag van je ex.
Als je kerst houdt op de 25e dan houdt je de datum van het feest van satan in acht terwijl dan Jezus volgens Zijn Woord niet eens geboren kan zijn.
Nee satan heeft geen rechten maar neemt ze “gewoon wel”. Want hij gaat gewoon door zoals je merkt. Zou het niet juist de reden van God kunnen zijn dat Hij het vieren van de geboorte van Zijn Zoon niet vermeldt heeft? Denk ik ineens. Omdat Hij wist dat deze wantoestanden gingen gebeuren? We kunnen niets tegen satan Elbert, alleen in de Naam van Jezus Christus en als we tegenover hem staan.
Niet als we naast hem staan zoals met jou manier van kerst vieren. Als je naast je vijand staat ben je altijd te laat want je kunt zijn bewegingen niet goed volgen, dat zie je overal om je heen.


Nee Elbert, dat is inderdaad geen goed begin, weet je wat ik meen dat een goed begin is?
Oprecht vragen, “Vader wat wilt U dat ik doen zal” en volharden in een antwoord, dat kan een week duren maar ook een half jaar. Al wordt het vlak voor de volgende kerst, blijf volharden op een antwoordt met die verlossende woorden van je Heiland.
Ik hoop niet dat je wacht totdat God het jou gaat vertellen dat je het niet mag doen, God wil dat we zelf verantwoordelijkheid nemen in afhankelijkheid van Hem in de kracht van de Heilige Geest. Ook Hij wil er om gevraagd zijn omdat Hij zo graag met ons wil zijn, om de relatie te versterken, Zijn Liefde en vertrouwen te geven. Dan ga je leren wat Hij vindt dat goed voor je is.

Anderzijds gaat het om de geweldige zegening van Zijn geboorte voor jou te mogen zien en te ervaren en dat kan ook heel goed thuis. Soms is het beter, bij mij wel, om eens alleen met God te zijn, dan heb je pas echte kerst.

Die vrouw moet eens niet zo jaloers en onvergevingsgezind zijn.
Jezus is de 25e ontvangen door Maria. Het Licht kwam in de wereld. Dus ga lekker Hannukah vieren met je Joodse vrienden. Deed Jezus ook.
Laatst gewijzigd door coby5 op 06 jan 2018 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2018 15:19

Teus schreef:Als je kerst houdt op de 25e dan houdt je de datum van het feest van satan in acht
Welk feest van satan? Dat er op 25 dec in Rome een feest was voor Sol, heeft geen onderbouwing vóór de eerste vermelding van kerst. Historisch zou je dus net zo goed kunnen betogen dat de 'heidenen' het kerstfeest hebben geïmiteerd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor pindas83 » 06 jan 2018 15:21

Teus schreef:
We kunnen niets tegen satan Elbert, alleen in de Naam van Jezus Christus en als we tegenover hem staan.
Niet als we naast hem staan zoals met jou manier van kerst vieren.



Jahoor daar is tie weer! Alleen ome Teus viert op de juiste manier kerst, de rest staat hand in hand met de duivel jingle-bells te blèren ](*,)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 06 jan 2018 15:31

pindas83 schreef:Jahoor daar is tie weer! Alleen ome Teus viert op de juiste manier kerst, de rest staat hand in hand met de duivel jingle-bells te blèren ](*,)

Teus viert het thuis en ervaart de geboorte alleen in de stilte zonder jingle bells 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2018 15:39

mona schreef:Op zichzelf niet, maar ik sta achter hun gedachtegoed en meeste theologische opvattingen.
Vandaar dat ik me herken in hun strijd en verlangen naar zuiverheid en heiligmaking.
Tja, die puriteinen maakten zich wel meer druk om bijzaken.
Als voorgangers gewoon de leer van Jezus en de apostelen preken, en christenen daarnaar willen leven, dan hoeft niemand extra bang te zijn voor bras en zuippartijen op 25 en 26 december, want dat valt dan gewoon onder 24/7/12.
Ik geloof geen seconde dat God zit te wachten op een strijd over wat dennengroen en kaarsjes, enkel bedoelt voor een gezellige sfeer.
naamloos schreef: Mensen die tegen zijn kunnen toch gewoon thuis blijven, boerenkool met worst eten in de normale huiselijke sfeer.
mona schreef:Tuurlijk kan dat. Betekent dat einde discussie?
Nee hoor, dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Maar ik vind het gewoon niet kunnen dat tegenstanders (algemeen bedoeld, voor hen wie de schoen past) voor anderen willen gaan invullen wat ze wel en niet mogen volgens hun inzicht. Dat is in strijd met de christelijke vrijheid.
mona schreef:Prettige feestdagen dan alvast voor komend december 2018
Dank u! daar ben je in ieder geval ruim op tijd mee :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2018 15:53

Teus schreef:Anderzijds gaat het om de geweldige zegening van Zijn geboorte voor jou te mogen zien en te ervaren en dat kan ook heel goed thuis. Soms is het beter, bij mij wel, om eens alleen met God te zijn, dan heb je pas echte kerst.

Dit kan ik op zich wel met je eens zijn. Gods oude volk verkeerde vaak en graag in de binnenkamer.
Als kerstfeest niet in je hart beleefd wordt, zijn alle uiterlijke vieringen van weinig waarde.
Teus schreef:Ik hoop niet dat je wacht totdat God het jou gaat vertellen dat je het niet mag doen, God wil dat we zelf verantwoordelijkheid nemen in afhankelijkheid van Hem in de kracht van de Heilige Geest.

En hoe weet je dan zeker dat het God is die je dit vertelt?

Ik vraag me altijd af waarom de kerken op de avond vóór kerst zo bomvol zitten. Wat doen die mensen de rest van het jaar?
M.i. heeft zo'n kerstnachtdienst heel weinig met het echte Kerstfeest te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2018 15:54

Teus schreef:Van de geboorte van Jezus is die 25e zeker niet niet.
Dan blijf ik er toch bij dat het het zelfde is dat je de verjaardag van je vrouw op de verjaardag van je ex viert. Je vrouw is niet op die datum jarig maar je hangt de oorsprong van die datum aan dat is de datum van de verjaardag van je ex.
Als je kerst houdt op de 25e dan houdt je de datum van het feest van satan in acht terwijl dan Jezus volgens Zijn Woord niet eens geboren kan zijn.
Ooo, is de satan op de 25-ste jarig? Ik dacht dat hij alleen maar 1 van zn feestjes gaf. (volgens mij heeft ie elke dag wel een feestje)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 06 jan 2018 16:06

naamloos schreef:Tja, die puriteinen maakten zich wel meer druk om bijzaken.
Als voorgangers gewoon de leer van Jezus en de apostelen preken, en christenen daarnaar willen leven, dan hoeft niemand extra bang te zijn voor bras en zuippartijen op 25 en 26 december, want dat valt dan gewoon onder 24/7/12.
Ik geloof geen seconde dat God zit te wachten op een strijd over wat dennengroen en kaarsjes, enkel bedoelt voor een gezellige sfeer.Nee hoor, dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Maar ik vind het gewoon niet kunnen dat tegenstanders (algemeen bedoeld, voor hen wie de schoen past) voor anderen willen gaan invullen wat ze wel en niet mogen volgens hun inzicht. Dat is in strijd met de christelijke vrijheid. Dank u! daar ben je in ieder geval ruim op tijd mee :D

Dennengroen is zwaar occult. De kerststukjes die de kinderen hebben gemaakt zal ik direct verbranden. En ook alle kamerplanten het huis uit!!!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 06 jan 2018 16:13

schaapje schreef:Teus viert het thuis en ervaart de geboorte alleen in de stilte zonder jingle bells 8)

Ho es, in een ander topic zei je zoiets.
schaapje schreef:Verder reageer ik niet meer op jou dat begrijp je zeker wel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 06 jan 2018 18:27

Teus schreef:Niet als we naast hem staan zoals met jou manier van kerst vieren.


Elbert viert kerst staande naast satan - Jij schaamt je ook nergens meer voor hé Teus ?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2018 20:30

Chaya schreef:Ik vraag me altijd af waarom de kerken op de avond vóór kerst zo bomvol zitten. Wat doen die mensen de rest van het jaar?
M.i. heeft zo'n kerstnachtdienst heel weinig met het echte Kerstfeest te maken.

Tja, het glas is halfvol of halfleeg. Je kunt hierover heel zuur gaan zitten doen. Maar aan de andere kant is dit ook een kans om iets van het evangelie en de kerk te laten zien. Op voorwaarde dat de voorganger niet een zoet sussend verhaaltje houdt.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 06 jan 2018 20:50

Cicero schreef:Tja, het glas is halfvol of halfleeg. Je kunt hierover heel zuur gaan zitten doen. Maar aan de andere kant is dit ook een kans om iets van het evangelie en de kerk te laten zien. Op voorwaarde dat de voorganger niet een zoet sussend verhaaltje houdt.

Eerste keer van m'n leven dat ik in een kerk kwam was met kerst. Laatst met kerst kwam een meisje tot geloof, was er ook voor het eerst. Ideale gelegenheid om mensen mee te nemen die anders niet gaan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten

cron