elbert schreef:Hmm, als ik je goed begrijp vind je het een eind in de goede richting als ik de kerkdiensten op de kerstdagen skip en in plaats daarvan thuis ga zitten alsof Gods gemeente niet samenkomt? Dat lijkt me nou net geen goed begin.
Er staat een smiley achter Elbert...
Natuurlijk adviseer ik je geen kerkdiensten over te slaan. Ik zeg onder de quote dat je dat naar eigen overtuiging moet invullen.
Waarom zou je niet naar de kerk gaan.
elbert schreef:De dag die ooit het toppunt van heidendom was, is nu veranderd in een dag die ter ere is van de Heer en Redder van de wereld. Dat is de motivatie geweest.
Kijk, en dat vraag ik me af. Want ook dat is redelijk gedocumenteerd, de vroege kerk vierde helemaal geen kerstfeest, 350 jaar heeft men geen kerstfeest gevierd totdat Rome een duit in het zakje ging doen.
elbert schreef:Dan kon men tenminste van 2 walletjes eten: God wat en de oude heidense afgoden ook wat.
Dat is precies wat nu nog steeds gebeurt. De datum, de gebruiken, de rituelen. Dus de wereld wat, en de kerk wat (herdenking van de geboorte van Christus).
Christus geboorte hoefde helemaal niet als specifiek feest gevierd te worden, in die zin, dat het op een bepaalde datum moet. Ook niet op 25 december. Ook niet op 1 juli. Gewoon niet op een bepaalde dag, want wij weten niet exact wanneer het is geweest.
elbert schreef:De datum 25 december heeft een onzuivere voorgeschiedenis, nl. een datum waarop het heidendom het zonnewendefeest vierde.
Maar het is niet alleen de voorgeschiedenis. Het is ook de overdaad en focus op het eten, die er nog steeds is rondom het feest, ook bij kerkmensen. En daarnaast ook de gebruiken en rituelen die nog uit het heidendom stammen (kaarsen, dennengroen, mistletoe enz).
elbert schreef:Omdat die duivel daar geen recht op heeft, wordt Kerst op die datum gevierd. Dat is de motivatie van de Vroege Kerk geweest. De kerk een andere motivatie toeschrijven, lijkt me geschiedvervalsing.
Geschiedvervalsing?
http://vroegekerk.nl/content.php?id=4https://www.lucepedia.nl/dossieritem/dossier/24184Volgens de juliaanse kalender uit die tijd viel de zonnewende op 25 december. Deze dag, waarop de zon weer in kracht begon toe te nemen, was belangrijk voor de verering van de Zonnegod in het Romeinse Rijk. In 275 plaatste keizer Aurelianus de god Sol Invictus (de Onoverwinnelijke Zon) aan het hoofd van het hele pantheon, waardoor de verering van Sol toenam. Volgens de religiehistorische hypothese was de aandacht voor de Zonnegod de aanleiding voor de kerk om het Kerstfeest op 25 december in te voeren. De hypothese werd voor het eerst gepubliceerd door Hermann Usener in 1889, en wel in een extreme vorm: de kerk wilde het Zonnefeest vervangen door een christelijk feest, en dat werd het Kerstfeest. Bernard Botte verdedigde een gematigder vorm van de hypothese in een invloedrijk boek uit 1932: het Zonnefeest was wel mede aanleiding voor het Kerstfeest, maar niet de oorzaak ervan.
De allereerste bron waarin een verband wordt gelegd tussen het feest van de Zonnegod en het Kerstfeest, is een glosse in een handschrift van de Syrische auteur Dionysius bar Salibi uit de twaalfde eeuw. Dit is echter te laat om als historisch getuigenis voor de hypothese te gelden. Een belangrijk argument voor de hypothese is dat de kerkvaders in de vierde en de vijfde eeuw veelvuldig de symbolen ‘licht’ en ‘zon’ voor Christus gebruiken en uitwerken, waarbij ze soms expliciet refereren aan de verering van de Zon. Voor deze symboliek geven de bijbelse geschriften op zich echter ook aanleiding, bijvoorbeeld: Mal. 3: 20 / 4: 2 (‘Maar voor jullie die ontzag voor mijn naam hebben zal de zon stralend opgaan, de zon die gerechtigheid brengt en genezing in haar vleugels draagt’), Joh. 8: 12 (‘Ik ben het licht voor de wereld’), Ef. 5: 14 (‘Christus zal over u stralen’), passages waaraan de kerkvaders dan ook refereren.