Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 04 jan 2018 10:00

@ Marnix, moeten we dan discussiëren over een interpretatie van jou die nergens af te leiden is? Of voel je je op een of andere manier aangesproken? Ik kan er niets aan doen dat jij je dergelijke zaken aantrekt. Bij een ander is er altijd wel iets te vinden, vooral als je iemand op het oog hebt.

Je hebt het heel vaak over “ik vind” maar het gaat er helemaal niet om wat wij vinden. Ik hoor je nooit over wat God ervan zou vinden. Johan spreekt over beseffen, jij maakt er in je reactie weten van, een wereld van verschil.
Onze oorsprong maakt dat alles kan maar als je mag beseffen dat het kan dat God het anders zou willen, vraag je je af wat Hij er van vindt.

Sorry Marnix, gelukkig is jou relatie met God optimaal. Ik ben zeer benieuwd wat God je gezegd heeft toen je vroeg of jou manier van kerst vieren goed is.
De mijne helaas niet, als iemand mij kan wijzen op zaken die de relatie kunnen verbeteren........
Alle mensen die ik hierover spreek willen hun relatie met God verbeteren.
Ik ben er altijd naar op zoek en ben er van overtuigd dat die kersttroep mij in de weg staat.
Ik streef ernaar dat Jezus Heer in mijn huis is en besef heel goed dat ik dat niet bereik door maar iets bewust mijn aandacht te hebben op hetgeen wat Hij niet bedacht heeft, het zelfs verafschuwd.



irmo schreef:
De gemiddelde reformatorische christen word door de buitenwereld niet erg meer begrepen heb ik zo het idee. Als je dan ook nog algemene symbolen gaat veranderen om je nog meer af te zonderen sta je er helemaal naast. Zie dan nog maar eens het Evangelie uit te dragen, dat wil je toch zo graag?

Sterker nog, reformatorische christen begrijpen het zelf steeds minder waarin ze vertoeven.
Ik wist niet dat algemene niet-christelijke symbolen onderdeel zijn of deel uitmaken van het Evangelie. Ik dacht dat dat de Liefde en de Genade van God en het Bloed van Jezus aan het kruis was?

Om het Evangelie uit te dragen heb je niets anders nodig dan God Zelf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2018 10:37

Teus schreef:@ Marnix, moeten we dan discussiëren over een interpretatie van jou die nergens af te leiden is? Of voel je je op een of andere manier aangesproken? Ik kan er niets aan doen dat jij je dergelijke zaken aantrekt. Bij een ander is er altijd wel iets te vinden, vooral als je iemand op het oog hebt.

Je hebt het heel vaak over “ik vind” maar het gaat er helemaal niet om wat wij vinden. Ik hoor je nooit over wat God ervan zou vinden. Johan spreekt over beseffen, jij maakt er in je reactie weten van, een wereld van verschil.
Onze oorsprong maakt dat alles kan maar als je mag beseffen dat het kan dat God het anders zou willen, vraag je je af wat Hij er van vindt.

Sorry Marnix, gelukkig is jou relatie met God optimaal. Ik ben zeer benieuwd wat God je gezegd heeft toen je vroeg of jou manier van kerst vieren goed is.
De mijne helaas niet, als iemand mij kan wijzen op zaken die de relatie kunnen verbeteren........
Alle mensen die ik hierover spreek willen hun relatie met God verbeteren.
Ik ben er altijd naar op zoek en ben er van overtuigd dat die kersttroep mij in de weg staat.
Ik streef ernaar dat Jezus Heer in mijn huis is en besef heel goed dat ik dat niet bereik door maar iets bewust mijn aandacht te hebben op hetgeen wat Hij niet bedacht heeft, het zelfs verafschuwd.


Daar kijk ik ook zo tegenaan. Ik streef er naar dat Jezus Heer is in mijn huis en als er dingen zijn die tussen Hem en mij instaan wil ik die weg doen. Alleen staat die kerstboom daar helemaal niet tussenin. Omdat Hij me niet vraagt om die het huis uit te doen kan ik ook zeggen dat ik het geen probleem vind. Hoe kom je er toch bij dat ik dat zelf zou bedenken zonder dat met Hem te bespreken?

En waarom ik me dan aangesproken voel? Omdat jij afvraagt hoe het toch kan dat mensen zeggen dat Jezus hun Heer is en ze toch een kerstboom hebben staan. En dan verwijt je mij dat ik het veel te goed denk te weten, maar jij bent degene die stellig verkondigt dat God tegen kerstbomen is. Ik hoor dat veel te vaak van mensen die zelf heel stellig tegen dingen zijn... en dan gaan zeggen dat God er vast ook fel tegen is. Omdat het hun relatie met Hem in de weg staat. Net als met het eten van bepaalde dingen in de Bijbel. En dan lees je dat als de een daar moeite mee heeft, het niet inhoudt dat dat dus voor iedereen geldt en dat God dus leert dat niemand dat mag. Die onderbouwing vanuit Gods Woord heb ik hier telkens gegeven... over wat God ervan zou vinden gesproken... Dus verwijt me niet dat ik niet vanuit dat uitgangspunt redeneer hier. Dan zou ik jou net zo goed kunnen verwijten dat je redenering is "Ik heb er moeite mee dus vindt God het vast ook niet goed". Maar dat levert vast geen goede gesprekken op ;)

Ik reageer zo omdat ik moeite heb met die aannames die iedereen voor elkaar wil maken:

Als je Jezus je Heer is dan:

- Heb je geen kerstboom / wil je geen kerstboom
- Doe je niet dit of dat op zondag
- Eet je geen offervlees
- Bezoek je als toerist geen moskee
- Ga je minstens 2x per zondag naar de kerk
- Ga je niet naar het cafe, de bioscoop of wat dan ook

En vul verder maar in. Doordat mensen elkaar eigen geboden als van God opleggen is er zoveel verdeeldheid onder christenen... want ieder maakt een eigen maatstaf en beoordeelt en veroordeelt elkaar daarnaar en stelt dat als Jezus echt je Heer is en je echt met Hem leeft, je dat niet zou doen. Daarom haalde ik 1 Korinthe 8 en Romeinen 14 ook aan, omdat in de Bijbel een heel andere lijn wordt geschetst. Die van een zijn in verscheidenheid, de ene christen iets wel doet en God er voor dankt en de ander het nalaat en Hem de eer geeft. Voor die optie wordt helaas door christenen vaak weinig ruimte gelaten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 jan 2018 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 04 jan 2018 12:52

Teus schreef:Je hebt het heel vaak over “ik vind” maar het gaat er helemaal niet om wat wij vinden. Ik hoor je nooit over wat God ervan zou vinden.
Gelukkig wel, beter dan het altijd te ''weten'' en een ander proberen een schuldgevoel aan te praten, te manipuleren en dingen op te leggen.
En wat God vindt lijkt me niet zo moeilijk te achterhalen (waar haal je het trouwens vandaan dat het er niet toe doet wat mensen "vinden?")
God wil mensen die op Jezus lijken, zijn beeld gelijkvormig worden door een nieuwe gezindheid die zich uit in goede werken.
Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.
Teus schreef:Ik ben zeer benieuwd wat God je gezegd heeft toen je vroeg of jou manier van kerst vieren goed is.
De mijne helaas niet, als iemand mij kan wijzen op zaken die de relatie kunnen verbeteren........
Ik mocht het zelf weten, ik ben al een grote meid. :D Ik ken de principes (maak er bijvoorbeeld geen bras en zuippartij van).
Misschien wil God wel dat je eens probeert ''los te lopen'' ipv constant aan het handje en bij elke stap angstig zijn om onderuit te gaan.
Misschien vindt Hij het helemaal niet leuk als anderen de indruk krijgen dat Hij bij het minste of geringste boos of verdrietig wordt, en dat Hij je dat dan ook goed laat voelen. Geef eens een beter beeld van Hem!
kWeet niet of je kinderen hebt, maar zou je willen dat je kinders geen meter bij je uit de buurt durven gaan?
Zou je vinden dat hun aandacht continu op jou gericht moet zijn? Zou je je niet vermaken als je ziet hoe je kinderen vrolijk met elkaar spelen?
Zou je alle fouten aan gaan wijzen als ze je zelfgemaakt werkje aanbieden?
Zou je het niet belangrijk vinden wat zij vinden en voelen? Dat ze zelfstandig worden? (daarmee verdwijnen ze niet uit je leven hoor)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 04 jan 2018 12:54

Marnix schreef:Daar kijk ik ook zo tegenaan. Ik streef er naar dat Jezus Heer is in mijn huis en als er dingen zijn die tussen Hem en mij instaan wil ik die weg doen. Alleen staat die kerstboom daar helemaal niet tussenin. Omdat Hij me niet vraagt om die het huis uit te doen kan ik ook zeggen dat ik het geen probleem vind. Hoe kom je er toch bij dat ik dat zelf zou bedenken zonder dat met Hem te bespreken?

Je zegt het zelf, je wacht af wat God van je vraagt. Je geeft zelf te kennen dat dat je waarborg van goedkeuring is. Tenzij je bedoelt dat het niet in de Bijbel zou staan.

Marnix schreef:En waarom ik me dan aangesproken voel? Omdat jij afvraagt hoe het toch kan dat mensen zeggen dat Jezus hun Heer is en ze toch een kerstboom hebben staan. En dan verwijt je mij dat ik het veel te goed denk te weten, maar jij bent degene die stellig verkondigt dat God tegen kerstbomen is. Ik hoor dat veel te vaak van mensen die zelf heel stellig tegen dingen zijn... en dan gaan zeggen dat God er vast ook fel tegen is. Omdat het hun relatie met Hem in de weg staat. Net als met het eten van bepaalde dingen in de Bijbel. En dan lees je dat als de een daar moeite mee heeft, het niet inhoudt dat dat dus voor iedereen geldt en dat God dus leert dat niemand dat mag. Die onderbouwing vanuit Gods Woord heb ik hier telkens gegeven... over wat God ervan zou vinden gesproken... Dus verwijt me niet dat ik niet vanuit dat uitgangspunt redeneer hier. Dan zou ik jou net zo goed kunnen verwijten dat je redenering is "Ik heb er moeite mee dus vindt God het vast ook niet goed". Maar dat levert vast geen goede gesprekken op ;)


Dan zien we dat verschillend.
Ik begrijp het echt niet. Als je een dennenboom met lampjes mooi vindt en in huis zet is dat m.i. geen probleem, God is niet tegen dennenbomen, Hij heeft ze Zelf gemaakt. Dat is hetzelfde als een schilderij die je mooi vindt. Maar als je het ter nagedachtenis van Jezus' geboorte doet terwijl Zijn tegenstander het bedacht heb ter ere van afgoden, is dat wel iets anders.
Fil. 3:17
Hun einde is het verderf, hun god is de buik en hun eer is in hun schande; zij bedenken aardse dingen.....
Marnix schreef:"Ik heb er moeite mee dus vindt God het vast ook niet goed" Maar dat levert vast geen goede gesprekken op

Waarom? Kan God geen moeite geven over iets wat je niet weet en Hem vraagt?
Dat kan hele goede gesprekken opleveren. Wanneer ik dicht bij de Heere leef in afwachting om te weten of iets goed is of niet, geeft de Heilige Geest me te kennen of het goed is of niet. Mijn eigen moeite boeit niet, al vaak zat mee in de knoei gekomen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 04 jan 2018 13:01

Teus schreef:Zoals ik eerder schreef komt dat ongeveer overeen met wanneer je gescheiden bent en de verjaardag van je “nieuwe” man of vrouw houdt op de verjaardag van je ex. Hoe zou je “nieuwe” man of vrouw dat vinden?
Je vergelijking vind ik niet zo geweldig om de volgende redenen:
1. Je vergelijkt het overgaan van het heidendom tot het Christendom met een echtscheiding.
Even voor de goede orde:
- echtscheiding = verdrietig/fout
- overgaan van heidendom naar Christendom = geweldig/goed.
2. Christus is Heer van alle dagen. Het heidendom heeft geen enkel recht op welke dag om te vieren dan ook.
3. We weten niet op welke dag Christus geboren is. Dat is op zich dus niet zo belangrijk. Dat we Zijn geboorte vieren, lijkt me daarentegen wel belangrijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2018 13:28

Teus schreef:Dan zien we dat verschillend.
Ik begrijp het echt niet. Als je een dennenboom met lampjes mooi vindt en in huis zet is dat m.i. geen probleem, God is niet tegen dennenbomen, Hij heeft ze Zelf gemaakt. Dat is hetzelfde als een schilderij die je mooi vindt. Maar als je het ter nagedachtenis van Jezus' geboorte doet terwijl Zijn tegenstander het bedacht heb ter ere van afgoden, is dat wel iets anders.
Fil. 3:17
Hun einde is het verderf, hun god is de buik en hun eer is in hun schande; zij bedenken aardse dingen.....


Maar ik zet helemaal geen kerstboom in huis ter nagedachtenis aan Jezus' geboorte. Ik zie totaal geen verband tussen die twee zaken. Daarom heb ik er ook totaal geen moeite mee.

Waarom? Kan God geen moeite geven over iets wat je niet weet en Hem vraagt?
Dat kan hele goede gesprekken opleveren. Wanneer ik dicht bij de Heere leef in afwachting om te weten of iets goed is of niet, geeft de Heilige Geest me te kennen of het goed is of niet. Mijn eigen moeite boeit niet, al vaak zat mee in de knoei gekomen.


Dat kan goed. Maar wat ik in de Bijbel lees is dat de Geest soms de een soms om die manier te kennen geeft om iets niet te doen en een ander te kennen geeft dat je dat gerust wel kan doen. En dan het dan prima kan zijn als de een het dus niet doet en de ander wel, als ze het beiden maar voor Hem doen. Dat lees je bijvoorbeeld in Romeinen 14 en 1 Korinthe 8. En die ruimte mis ik een beetje bij je. Als de Geest jou ergens moeite mee geeft, Hij tot je geweten spreekt en die zegt: Doe het maar niet, ga je vervolgens anderen dat ook opleggen en zeg je dingen als "Ik snap niet dat Jezus Heer is in je leven maar je dat wel doet". Hou het dan gewoon bij jezelf en zeg: Ik kan dat niet doen dus doe ik het niet, of jij dat ook niet kan is een zaak tussen jou en God. Zonder daar gelijk een waardeoordeel aan te koppelen. Dan kunnen we prima met elkaar door een deur! ;) En dat zeg ik dus omdat dat de lijn is die God in de Bijbel leert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor irmo » 04 jan 2018 16:36

elbert schreef:Je vergelijking vind ik niet zo geweldig om de volgende redenen:
1. Je vergelijkt het overgaan van het heidendom tot het Christendom met een echtscheiding.
Even voor de goede orde:
- echtscheiding = verdrietig/fout
- overgaan van heidendom naar Christendom = geweldig/goed.
2. Christus is Heer van alle dagen. Het heidendom heeft geen enkel recht op welke dag om te vieren dan ook.
3. We weten niet op welke dag Christus geboren is. Dat is op zich dus niet zo belangrijk. Dat we Zijn geboorte vieren, lijkt me daarentegen wel belangrijk.


Wat heerlijk om zo zwart-wit te denken. Als iedereen zo denkt, geen wonder dat er dan om de kleinste dingen onenigheid bestaat.

Teus schreef:Sterker nog, reformatorische christen begrijpen het zelf steeds minder waarin ze vertoeven.
Ik wist niet dat algemene niet-christelijke symbolen onderdeel zijn of deel uitmaken van het Evangelie. Ik dacht dat dat de Liefde en de Genade van God en het Bloed van Jezus aan het kruis was?

Om het Evangelie uit te dragen heb je niets anders nodig dan God Zelf.


er maken ontzettend veel niet-christelijke symbolen deel uit van het evangelie en de kerk. Ga je eens inlezen zou ik zeggen.

Serieus, hoe kan het dat jullie zo weinig weten?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor jaapo » 04 jan 2018 18:10

Al 4 jaar geleden opgestart..... en als een soort traumatische ervaring komt de discussie elk jaar rond deze tijd weer terug. Ik snap het probleem niet zo. Als je een boom, die in dit geval slechts lichtdrager is, zou gaan aanbidden, is er iets mis. Maar de manier, waarop een boom en kaarsjes nu gebruikt worden, daar is niets mis mee. Dat het God verdriet zou doen, vind ik een verregaande uitspraak. Wat een geloofsarrogantie! Alsof wij er zicht op hebben, wanneer God verdriet heeft of wanneer Hij vreugde heeft (over ons) Kwetsend voor gelovigen die een kerstboom/versiering in huis hebben.
De eerste evangelisten in West-Europa, eeuwen geleden, hebben heidense lichtfeesten aangegrepen, om het Geboortefeest eraan te koppelen. Een gouden greep! Alleen voor de tropische gebieden en het verre Zuiden gaat dat niet op. De kerstboom, zonder lichtjes, is dus van het donkere werelddeel overgenomen. Is dat erg? Nee toch? Het eindeloos doorkibbelen over deze bijkomstigheden vertroebelt het Kerstfeest net zo erg als de uitgebreide kerstdiners of het geven van blinkende kerstcadeaus. Bedenk, waar het op aan komt, waarschuwde Paulus al.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 04 jan 2018 18:38

Marnix schreef:Maar ik zet helemaal geen kerstboom in huis ter nagedachtenis aan Jezus' geboorte. Ik zie totaal geen verband tussen die twee zaken. Daarom heb ik er ook totaal geen moeite mee.



Dat kan goed. Maar wat ik in de Bijbel lees is dat de Geest soms de een soms om die manier te kennen geeft om iets niet te doen en een ander te kennen geeft dat je dat gerust wel kan doen. En dan het dan prima kan zijn als de een het dus niet doet en de ander wel, als ze het beiden maar voor Hem doen. Dat lees je bijvoorbeeld in Romeinen 14 en 1 Korinthe 8. En die ruimte mis ik een beetje bij je. Als de Geest jou ergens moeite mee geeft, Hij tot je geweten spreekt en die zegt: Doe het maar niet, ga je vervolgens anderen dat ook opleggen en zeg je dingen als "Ik snap niet dat Jezus Heer is in je leven maar je dat wel doet". Hou het dan gewoon bij jezelf en zeg: Ik kan dat niet doen dus doe ik het niet, of jij dat ook niet kan is een zaak tussen jou en God. Zonder daar gelijk een waardeoordeel aan te koppelen. Dan kunnen we prima met elkaar door een deur! ;) En dat zeg ik dus omdat dat de lijn is die God in de Bijbel leert.

Ja sommigen houden vast aan feestdagen als nieuwe maan en eten aan afgoden geofferd vlees. Je moet elkaar daar niet in oordelen staat er.
De kerstman is nu bekeerd gelukkig.
http://babylonbee.com/news/santa-claus- ... ghty-list/

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 05 jan 2018 08:33

irmo schreef:Wat heerlijk om zo zwart-wit te denken. Als iedereen zo denkt, geen wonder dat er dan om de kleinste dingen onenigheid bestaat.
De "onenigheid" gaat over de dag waarop we kerst vieren. Ik probeer uit te leggen dat dat niet zoveel uitmaakt. Is dat zwart-wit denken?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 05 jan 2018 10:16

elbert schreef:Ik probeer uit te leggen dat dat niet zoveel uitmaakt.


Dat dat niet zoveel uitmaakt, dat staat nou juist nog te bezien.
Er zijn redelijk wat puriteinen en oudvaders (die ik een aantal postings terug genoemd heb, en daar wil ik Spurgeon en Arthur W. Pink nog aan toevoegen, zij zijn van recentere datum) die een verschrikkelijke hekel hadden aan kerst, om de uitwassen van eten en drinken, maar ook omdat het doorspekt is met Roomse en heidense elementen. Men had een verlangen om daarin een zuivering aan te brengen.
Ik kan dat verlangen helemaal aanvoelen.
Zij hebben hun best gedaan om een tegengeluid te horen.
https://www.digibron.nl/search/detail/c ... in-amerika


Lees ook:
Kerstfeest was ooit in Engeland en bij de Puriteinse koloniën in
Noord Amerika bij de wet verboden! In de 17e eeuw stoorden de
Puriteinen zich vreselijk aan dit feest,
temeer vanwege de excessen op het gebied
van zede, eten en drinken.
Onder Oliver Cromwell werd door de
Puriteinse partij in 1642 kerstviering bij de
wet verboden. Iedereen die op 25 dec. niet
werkte, indien dit op een werkdag viel,
riskeerde een geldboete of gevangenisstraf.
In 1659 nam het Hof van Massachusetts de
wet aan die kerstvieringen verbood!
Dat is heden bijna ondenkbaar!

http://www.pentahof.nl/Brochures/67-kerst.pdf

http://www.christipedia.nl/Artikelen/K/Kerstfeest
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 05 jan 2018 10:47

mona schreef:Dat dat niet zoveel uitmaakt, dat staat nou juist nog te bezien.
Er zijn redelijk wat puriteinen en oudvaders (die ik een aantal postings terug genoemd heb, en daar wil ik Spurgeon en Arthur W. Pink nog aan toevoegen, zij zijn van recentere datum) die een verschrikkelijke hekel hadden aan kerst, om de uitwassen van eten en drinken, maar ook omdat het doorspekt is met Roomse en heidense elementen. Men had een verlangen om daarin een zuivering aan te brengen.
Ik kan dat verlangen helemaal aanvoelen.
Dat verlangen kan ik ook aanvoelen, maar wordt dat opgelost door de datum dan te verschuiven? (even afgezien van de vraag of dat kan). Dan verschuiven die invloeden toch gewoon mee?
Je kunt als christelijke kerk ook helemaal niet meer stilstaan bij kerst, maar dat lijkt me wat ver gaan (dat bedoel ik als understatement).
Als je iets wil aanpakken, moet je dat bij de kern aanpakken (nl. bij de commercialisering ervan en de heidense invloeden zelf) door middel van de Woordverkondiging en niet bij iets tangentieels als de datum waarop je kerst viert. Want zelfs al zou de wereld meegaan in een suggestie om bijv. kerst in juli te vieren, dan nog wordt er een commercieel circus van gemaakt. Zie bijvoorbeeld ook Pasen: daar is met paashazen, eitjes en lentefeestgedoe ook een hoop onzin omheen geweven.
Alle puriteinse maatregelen om dit circus ongedaan te maken, hebben in elk geval nooit gewerkt.

Als kerk dienen we stil te staan bij kerst zoals kerst bedoeld is, nl. de geboorte van Christus. Dat moet verkondigd worden: de geboorte van Gods Zoon tot redding van zondaren. Alleen zo is de kerk een zoutend zout en een lichtend licht in de wereld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 05 jan 2018 11:19

elbert schreef:Alle puriteinse maatregelen om dit circus ongedaan te maken, hebben in elk geval nooit gewerkt.

Wat wil je daar precies mee zeggen?
Ik krijg er de indruk bij van: het is hen niet gelukt, dus hoeven wij er ons best niet meer voor te doen.
Ik weet ook wel dat we als eenlingen niets kunnen veranderen tegen de seculiere vieringen, en ook niet wat betreft de datum.
Maar... konden de puriteinen dat wel in eigen kracht? De verandering die er kwam in de wetgeving rondom kerst, had alles te maken met een opwekking!
Daarnaast: God ziet het hart aan. Als jij er naar verlangt naar een zuivering van het kerstfeest, dan kan je daar keuzes in maken.
Dat begint bij het ontdekken van het ontstaan, verdiepen in achtergronden. Spurgeon en W. Pink hebben het tij ook niet kunnen keren, maar zij hebben beiden hun stem laten horen, zowel in daad, in preken en zelfs in het schrijven van pamfletten en boeken tegen kerst!

elbert schreef:Zie bijvoorbeeld ook Pasen: daar is met paashazen, eitjes en lentefeestgedoe ook een hoop onzin omheen geweven.

Ja, dat is net zo erg. Ook daarin moet een zuivering plaatsvinden binnen de kerk.
Durf jij daarin een stap te zetten?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Cicero » 05 jan 2018 11:45

Een "zuivering" van de feesten? Naast dat dit riekt naar brokken maken in naam van het grote gelijk (IS ging ook de boel zuiveren), is het historische gezien uiteraard onzin.

Want bijna alles wat chirstenen doen en geloven is niet helemaal "zuiver". Neem bijvoorbeeld het Avondmaal/eucharistie. Dat is ontleend aan religieuze verenigingsmaaltijden in de Grieks-Romeinse wereld. Dat geldt ook als Jezus het heeft ingesteld. En neem de doop. Die is overgenomen van Johannes de Doper, en die heeft het weer overgenomen en aangepast van Joodse reinigingsriten. Of neem de Psalmen. In Ugarit zijn psalmen gevonden die ouder zijn dan de Bijbelse Psalmen, maar die in vorm en inhoud niet of nauwelijks zijn te onderscheiden. Of neem de evangeliën. Die vorm is overgenomen en aangepast van de Grieks-Romeinse biografie. En zo kan ik nog wel doorgaan.

In feite is niets helemaal "zuiver". Het beste is niet een zuivering na te streven, omdat dat onbegonnen werk is, maar de kern in het oog te houden en de rest over te laten aan christelijke vrijheid. En wat ben je voor christen, als je je laat afleiden van de kernboodschap door een kerstboom of zo?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 05 jan 2018 11:54

mona schreef:Ja, dat is net zo erg. Ook daarin moet een zuivering plaatsvinden binnen de kerk.
Durf jij daarin een stap te zetten?

Cicero schreef:In feite is niets helemaal "zuiver". Het beste is niet een zuivering na te streven, omdat dat onbegonnen werk is, maar de kern in het oog te houden en de rest over te laten aan christelijke vrijheid. En wat ben je voor christen, als je je laat afleiden van de kernboodschap door een kerstboom of zo?

Nee, niets is zuiver.
Er is bijna geen beginnen aan, of je ziet iets over het hoofd.
Wat doe je met je kerstgratificatie, weigeren?
Geef je de verkoper van de straatkant geen extra euro, als je hem verkleumd bij de supermarkt ziet staan?
Als die chocola in een rondje of in een eivorm is gegoten, is dat precies hetzelfde alsof je een chocoflik eet.
In een reformatorische kerk hoeft niet zoveel zuivering plaats te vinden, want er wordt niets versierd i.g.
Er zijn extra kerkdiensten, maar is dat erg?
Je kunt je huis vrij houden van allerlei versieringen, wat de buren doen, moeten zij zelf weten.
Ik begrijp die drang tot zuiveren niet zo.
Alsof we nu ineens tot het besef komen dat de kerk het al decennia (of eeuwen) wel heel fout heeft gedaan, door kerstdiensten te beleggen op 25 of 26 december. Die trouwens steeds minder worden.
De meeste kerken hebben alleen nog maar een ochtenddienst op de 25e, de 26e hoort er niet meer bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten