Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 17:49

rotterdam schreef:En dit is een kerstboom ?
a. Ik ben met schaapje in gesprek. b. het valt me op dat het knap lastig communiceren is met jou. Ik zeg niet dat het een kerstboom is, ik wijs schaapje alleen op de teksten die zij bedoelt. C. ik zeg dat je afgoderij kunt bedrijven met kerstbomen zonder dat je het zelf beseft. Is het nu duidelijk?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 17:59

Johan100 schreef:a. Ik ben met schaapje in gesprek. b. het valt me op dat het knap lastig communiceren is met jou. Ik zeg niet dat het een kerstboom is, ik wijs schaapje alleen op de teksten die zij bedoelt. C. ik zeg dat je afgoderij kunt bedrijven met kerstbomen zonder dat je het zelf beseft. Is het nu duidelijk?


Schaapje zei "Er staat trouwens in het O.T. een tekst over het omhakken van een boom en het versieren met goud en zilver, dus voor mij genoeg om er mee te stoppen".
Dan moet je eerlijk zijn en zeggen "dat gaat niet over een kerstboom".

Het wordt steeds beter nu ben ik al een misselijk makend, plagiaat plegend, vervelend mannetje waar het knap lastig mee is om te communiceren.
Hebbie nog meer ?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jan 2018 18:07

rotterdam citeert:
Heb nog iets inhoudelijks over Luther en zijn kerstfeest ?


Luther is opgevoed in de leer van de RK kerk. Daar zag hij, en met hem, vele misstanden. Hij riep de RK kerk tot de orde aangaande de vele dwalingen. Hij is gewoon in de ban gedaan, wat volgens mij inhoud vonnissen en de doodstraf laten uitvoeren door de burgerlijke overheid.

Was Luther alle RK bagage ineens kwijt? Nee, het was een last die hij meedroeg. Was Luther een groot kerkgeleerde? Dan zou hij zeker een correctie hebben aangebracht op de vastgestelde geboortedatum. Dwaalde Luther daar dan in om dat maar niet te doen? Ik denk eerder dat hij eieren voor zijn geld koos en het bij het oude liet, de weg van de minste weerstand.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 18:49

Rotterdam ik heb mijn reacties enigszins aangepast. Op de man spelen was niet goed van mij, ik moet er gewoon boven (proberen te) staan als ik vind dat iemand vervelend reageert. Dus bij deze excuus van mijn kant. Laten we het jaar goed beginnen....en eindigen zo de Heere wil en wij leven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 19:02

Jesaja40 schreef: Was Luther een groot kerkgeleerde? Dan zou hij zeker een correctie hebben aangebracht op de vastgestelde geboortedatum. Dwaalde Luther daar dan in om dat maar niet te doen? Ik denk eerder dat hij eieren voor zijn geld koos en het bij het oude liet, de weg van de minste weerstand.


Tja - we kunnen het hem niet meer vragen.

Het klopt wel. 26 mei 1521, werd Luther vogelvrij verklaard, zodat iedereen hem ongestraft doden mocht. Alle boeken die Luther geschreven had, moesten verbrand worden. Dit is bekend geworden als het Edict van Worms. Frederik de Wijze, de keurvorst van Saksen, was Luther echter goedgezind en had hem al voor het edict in veiligheid gebracht op de Wartburg, de residentie van de keurvorst. Daar woonde Luther onder pseudoniem tot maart 1522.

Overigens, de z.g. 95 stellingen gaan met name over de aflaten handel en niet over de totale leer van de R.K.K.
Tegen het hele document wordt tegenwoordig genuanceerder aangekeken dan vroeger.
De Amerikaanse historicus prof. (kenner van de godsdienst in de lage landen), dr. Craig Harline. schrijft hierover ; De 95 stellingen van Luther over de aflaat waren wel prikkelend, maar zijn nauwelijks explosief te noemen „Luther wilde alleen licht werpen op een –te– populair gebruik in de kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 19:03

Johan100 schreef:Rotterdam ik heb mijn reacties enigszins aangepast. Op de man spelen was niet goed van mij, ik moet er gewoon boven (proberen te) staan als ik vind dat iemand vervelend reageert. Dus bij deze excuus van mijn kant. Laten we het jaar goed beginnen....en eindigen zo de Heere wil en wij leven.


Dank je wel - dat is aardig.
You are a gentleman.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jan 2018 19:23

Marnix citeert:
Volgens mij is er ook niets mis mee om op een moment stil te staan bij bepaalde zaken, bij de geboorte van Jezus, Zijn lijden en sterven en opstanding, Hemelvaart, Pinksteren. En als kerst dan op 25 december is, prima. Het gaat er om wat je dan gedenkt en viert en hoe. En dan denk ik niet dat je op de jongste dag het verwijt krijgt dat je de geboorte van je Verlosser op de verkeerde dag hebt gevierd....


Is dat zo vraag ik mij af? Hier moet het volgens mij bij gedenken blijven en vieren kan mijns inziens alleen als je op de juiste dag uitkomt. Een flauw voorbeeld maar zo is het niet bedoeld is: op een zeker moment bent bent u jarig. U verwacht uw gehele familie en vrienden en neemt om hen te ontvangen een dag vrij. Alle voorbereidingen zijn klaar maar niemand drukt bij u op de huisbel. Waar blijven mijn gasten vraagt u zich af? Weten zij dan niet dat ik jarig ben of vergeten ze mij bot weg. Alles wat ik in huis heb gehaald kan ik weg doen. Dan voelt u zich geschoffeerd en zal er richting de gasten een licht verwijt klinken ben je mij helemaal vergeten? Nog pijnlijker wordt het als de familie niets van zich laat horen.

Maar er is hoop, enkele maanden staat een van uw gasten voor de deur en feliciteert u met uw verjaardag en dat proces gaat nog even door bij de rest van de gasten en familie. U vraagt zich dan af: waarom is dit? Mijn echte verjaardag is al zo lang geleden waarom doe je mij dit nu aan? Je moest eens weten hoeveel ik heb weg moeten doen wat ik speciaal, ook voor jou, in huis heb gehaald.

Ik denk dat dit bij u beste Marnix niet zo snel zal gebeuren. En toch zit daar een kern van waarheid in. De geboortedag van de Messias hoeft niet te worden gevierd. U kunt niet eens bij Hem op bezoek gaan. Sterker nog, Hij is voor u en voor vele anderen naar deze wereld gekomen als de Verlosser. Hij vraagt niet om een verjaardagsbezoek. Hij vraagt om uw hart wat voor Hem open staat. Hij zal het u niet verwijten hoop ik maar dat u tegen beter weten in iets gedaan hebt waar Hij niet om vroeg.

Maar laten we ook eens kijken naar de reactie van Yeshua richting Kleopas en zijn metgezel. Waarom kijken jullie zo bedroefd en waar hebben jullie het over? De zeer scherpzinnige Lucas zet heel bewust de woorden van Yeshua neer in hoofdstuk 24:25-35. Jullie hadden het kunnen weten en dat is een regelrecht verwijt om niet te traag van hart te zijn en de schriften te bestuderen. Dan maakt het wel uit om zeer ver van de vermoedelijke datum alsnog een verjaardag te vieren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jan 2018 19:23

dubbel...
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 02 jan 2018 19:40

irmo schreef:Ik denk dat je jezelf redelijk buiten de maatschappij gaat plaatsen als je alle symbolen wil afschaffen. De meeste christelijke feesten zijn sowieso gejat, maar als je dat nu ineens gaat veranderen naar andere data of de Joodse feesten gaat vieren denk ik niet dat veel mensen dat begrijpen. Of dat de Joden daar ineens veel sympathie voor gaan hebben. Trouwens, als je terug wil naar de Bijbel, moet je eerst de dwalingen eruit halen die daarin geschrwven zijn door mensen die dat wel goed uitkwam, en dat lijkt me onbegonnen werk.

Gaat het om God of om jezelf, dat je jezelf buiten de maatschappij plaatst en mensen je niet begrijpen? Kruisdragen noemt men dat.

Chaya schreef:
Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken.


Heb je het al ook eens tegen God gezegd? Hoe ga je dat tegenover Hem verantwoorden?

mona schreef:Wat als we de waarheid weten, en er niet naar terug gaan?..........

Paulus noemt ons dan verraders.

mona schreef:
Wat vinden jullie daarvan? Is het belangrijk voor ons wat God daarvan zegt?

Absoluut! Ik wil doen wat God van mij verwacht. Hij wil sowieso niet dat ik satan volg.

elbert schreef:....... het is goed om de geboorte van Christus te herdenken/vieren en of dat nu op 25 december of op een andere datum is, dan is dat maar zo.


Zoals ik eerder schreef komt dat ongeveer overeen met wanneer je gescheiden bent en de verjaardag van je “nieuwe” man of vrouw houdt op de verjaardag van je ex. Hoe zou je “nieuwe” man of vrouw dat vinden?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 21:08

Marnix schreef:Als je geweten je aanklaagt als er een kerstboom in je huis staat moet je hem inderdaad de deur uitdoen, dat heb je goed gedaan. Als anderen zonder gewetensbezwaren een kerstboom neerzetten voor de gezelligheid en met kerst gewoon bezig zijn met waar het werkelijk om gaat is dat ook goed. De les uit Romeinen 14. De een doet iets wel en dankt God, de ander doet het niet en dankt God. De een heeft ergens gewetensbezwaren bij, de ander niet. Veroordeel elkaar niet en laat elkaar in je waarde. Misschien kan je beter tegen je dochter vertellen dat jij er moeite mee hebt ipv dat zij er moeite mee zou moeten hebben. Ik denk dat dat meer begrip oplevert. We moeten elkaar niet veroordelen maar ook geen aanstoot geven door wat we doen of laten.

Wat de boom in het O.T. betreft, dat gaat totaal niet om een kerstboom. Je vindt dat op 2 plaatsen terug. Het gaat om iemand die een boom omhakt, de helft gebruikt om de kachel te laten branden en zegt: Lekker warm! En van het andere deel maakt hij een afgodsbeeld dat hij beslaat met goud en zilver, ervoor neerknielt en zegt: Red me, u bent mijn god. Het gaat dus om het maken van afgodsbeelden van hout die versierd werden. Heeft niets met kerstbomen te maken, tenzij mensen hun kerstboom gaan aanbidden en vereren. Maar dat ben ik nog niet veel tegengekomen.

(Jesaja 44 en ook Jeremia 10)

Je weet het altijd zo diplomatiek te brengen Marnix, maar het is en blijft een nep-feest wat niet bij onze Redder en Koning hoort en waar allerlei verzinsels bij gekomen zijn om ons een aangenaam gevoel te geven.
En natuurlijk zal ik anderen niet veroordelen hierover, maar ik zal zeker mijn mond niet houden, al is het maar om hun plezier te bederven.
En wat ik mijn dochter vertel Marnix daar heb ik geen raad bij nodig, zij begrijpt mij heel goed.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 02 jan 2018 21:33

Kerstboom, kerstman
Ik las op een Amerikaans forum dat een man zat te klagen. Hij wilde al die nonsens niet en hij wilde zijn kinderen niet voorliegen maar z'n vrouw deed het en ze werd heel boos, want hij moest maar wat bijklussen om meer cadeaus te geven. Arme kinders kregen enkel maar een xbox en ze had ze een enorme berg cadeaus beloofd. Hij zei: ik haat kerst.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 21:40

Marnix schreef: En ga dan gerust lekker eten met familie en heb een kerstboom of takken met mooie lampjes in huis. Het gaat er om wat de essentie is van het feest en dat is de wereld kwijtgeraakt. En dat is heel leeg. Maar als je weet waar het wel om gaat zijn die andere dingen maar bijzaken die prima kunnen en waar je je vooral niet te druk om moet maken.
Als het niet om die boom gaat kan je gerust voor de gezelligheid een boom met lampjes in je kamer zetten. Als die boom maar niet centraal staat maar Jezus Christus. Als de boom er enkel voor de gezelligheid staat heeft dat niets met afgoderij te maken. Maak je liever druk om hen die Jezus Christus niet kennen als verlosser en kerst totaal niet met Hem associëren.



Het zijn bijzaken zeg je, waar je je niet al te druk om moet maken. Heb je al wat linken gelezen die ik geplaatst heb? Daar staat wat achtergrondinfo in over het ontstaan, en over de heidense gebruiken. Dat is niet iets wat ik heb verzonnen, dat is iets waarvan mensen in alle eeuwen tegen geprotesteerd hebben: Predikanten, oudvaders, dominees, en gewone simpele burgers.
Zo'n onschuldige bijzaak is het blijkbaar dan toch niet. Wij zijn het zicht hierop helemaal kwijtgeraakt, en deinen met de massa/wereld mee.
Zelfs de moslim die ik sprak tijdens het flyeren, vond het onvoorstelbaar dat christenen zich zo te buiten gingen, aan zaken die niets met de inhoud van kerst te maken hadden. Soms krijg ik het idee dat hij het beter begreep dan kerkmensen.

En die laatste zin uit je reactie vond ik eigenlijk ongepast:
"Maak je liever druk om hen die Jezus Christus niet kennen als verlosser en kerst totaal niet met Hem associëren".
Dit heeft niets met het onderwerp te maken. Het gaat in dit topic niet over evangelisatie, of dat we de kerstboom tegen verloren zielen moeten wegstrepen. Iedereen die Christus mag kennen zal zich druk maken om verloren zielen, ook met kerst.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 21:57

Ik heb je links gelezen ja. En daarna gereageerd. Voor mij zijn het bijzaken.

schaapje schreef:Je weet het altijd zo diplomatiek te brengen Marnix, maar het is en blijft een nep-feest wat niet bij onze Redder en Koning hoort en waar allerlei verzinsels bij gekomen zijn om ons een aangenaam gevoel te geven.
En natuurlijk zal ik anderen niet veroordelen hierover, maar ik zal zeker mijn mond niet houden, al is het maar om hun plezier te bederven.
En wat ik mijn dochter vertel Marnix daar heb ik geen raad bij nodig, zij begrijpt mij heel goed.


Ik heb die dingen niet nodig om een goed gevoel bij Kerst te krijgen. En mijn plezier bederf je er ook niet mee hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 22:03

Jesaja40 schreef:Is dat zo vraag ik mij af? Hier moet het volgens mij bij gedenken blijven en vieren kan mijns inziens alleen als je op de juiste dag uitkomt. Een flauw voorbeeld maar zo is het niet bedoeld is: op een zeker moment bent bent u jarig. U verwacht uw gehele familie en vrienden en neemt om hen te ontvangen een dag vrij. Alle voorbereidingen zijn klaar maar niemand drukt bij u op de huisbel. Waar blijven mijn gasten vraagt u zich af? Weten zij dan niet dat ik jarig ben of vergeten ze mij bot weg. Alles wat ik in huis heb gehaald kan ik weg doen. Dan voelt u zich geschoffeerd en zal er richting de gasten een licht verwijt klinken ben je mij helemaal vergeten? Nog pijnlijker wordt het als de familie niets van zich laat horen.

Maar er is hoop, enkele maanden staat een van uw gasten voor de deur en feliciteert u met uw verjaardag en dat proces gaat nog even door bij de rest van de gasten en familie. U vraagt zich dan af: waarom is dit? Mijn echte verjaardag is al zo lang geleden waarom doe je mij dit nu aan? Je moest eens weten hoeveel ik heb weg moeten doen wat ik speciaal, ook voor jou, in huis heb gehaald.

Ik denk dat dit bij u beste Marnix niet zo snel zal gebeuren. En toch zit daar een kern van waarheid in. De geboortedag van de Messias hoeft niet te worden gevierd. U kunt niet eens bij Hem op bezoek gaan. Sterker nog, Hij is voor u en voor vele anderen naar deze wereld gekomen als de Verlosser. Hij vraagt niet om een verjaardagsbezoek. Hij vraagt om uw hart wat voor Hem open staat. Hij zal het u niet verwijten hoop ik maar dat u tegen beter weten in iets gedaan hebt waar Hij niet om vroeg.

Maar laten we ook eens kijken naar de reactie van Yeshua richting Kleopas en zijn metgezel. Waarom kijken jullie zo bedroefd en waar hebben jullie het over? De zeer scherpzinnige Lucas zet heel bewust de woorden van Yeshua neer in hoofdstuk 24:25-35. Jullie hadden het kunnen weten en dat is een regelrecht verwijt om niet te traag van hart te zijn en de schriften te bestuderen. Dan maakt het wel uit om zeer ver van de vermoedelijke datum alsnog een verjaardag te vieren.


Slecht voorbeeld en je geeft zelf al aan waarom. Hij viert niet ene verjaardagsfeestje. We denken 1x per jaar terug aan Zijn komst naar de wereld voor ons. En omdat Hij niet een dag daarvoor vrijneemt om een feestje te geven is het ook helemaal niet zo’n ramp als de datum dan niet klopt want die weten we niet. Hij kijkt naar het hart en als je zo het kerstfeest viert om Hem te gedenken en te aanbidden en zo het hele jaar leeft, denk ik niet dat Hij daar moeite mee heeft. En als mijn geliefden ieder jaar mijn verjaardag in de zoner zouden vieren omdat ze niet beter wisten, maar ze dat zouden doen omdat ze van me houden, zou ik daar totaal geen moeite mee hebben ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 02 jan 2018 22:08

Marnix schreef:Als je geweten je aanklaagt als er een kerstboom in je huis staat moet je hem inderdaad de deur uitdoen, dat heb je goed gedaan. Als anderen zonder gewetensbezwaren een kerstboom neerzetten voor de gezelligheid en met kerst gewoon bezig zijn met waar het werkelijk om gaat is dat ook goed. De les uit Romeinen 14. De een doet iets wel en dankt God, de ander doet het niet en dankt God. De een heeft ergens gewetensbezwaren bij, de ander niet. Veroordeel elkaar niet en laat elkaar in je waarde. Misschien kan je beter tegen je dochter vertellen dat jij er moeite mee hebt ipv dat zij er moeite mee zou moeten hebben. Ik denk dat dat meer begrip oplevert. We moeten elkaar niet veroordelen maar ook geen aanstoot geven door wat we doen of laten.

Wat de boom in het O.T. betreft, dat gaat totaal niet om een kerstboom. Je vindt dat op 2 plaatsen terug. Het gaat om iemand die een boom omhakt, de helft gebruikt om de kachel te laten branden en zegt: Lekker warm! En van het andere deel maakt hij een afgodsbeeld dat hij beslaat met goud en zilver, ervoor neerknielt en zegt: Red me, u bent mijn god. Het gaat dus om het maken van afgodsbeelden van hout die versierd werden. Heeft niets met kerstbomen te maken, tenzij mensen hun kerstboom gaan aanbidden en vereren. Maar dat ben ik nog niet veel tegengekomen.

(Jesaja 44 en ook Jeremia 10)

Nou Marnix, ze hebben 'm allemaal als afgod. Wel onbehoorlijk hoe ze met hun afgod omgaan. Ze steken 'm na afloop gewoon in de fik.

http://static.tagthelove.com/cms/93_3cd ... 024box.jpg


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten