Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor irmo » 02 jan 2018 12:16

Jesaja40 schreef:
Dat roept bij mij de vraag op: is het zo moeilijk om de inhoudelijke van het sterven van Yeshua aan het kruis te verkondigen?

. De kerstboom, de kerstman, de kerststal heeft niets met de geboorte van Yeshua te maken. Maar ja, het is voor de gezelligheid zegt men en de kinderen vinden het ook leuk. Ja, ja, sinterklaas is tot een bepaalde leeftijd ook leuk. Kinderen begrijpen het gedrag van hun ouders niet en alle aangedragen symbolen zijn een prikkel om af te haken van het geloof.

Exact. Op dezelfde manier hebben de paashaas, eieren en paastakken ook geen hol te maken met de opstanding van Jezus. Alemaal overgenomen symbolen van heidense geloven om ze te bekeren. Ik denk trouwens wel dat als je dat allemaal weghaalt dat je dan buiten de maatschappij komt te staan. Vraag is of je dat moet willen.

De inhoudelijke verkondiging van het heil hoeft niet geïllustreerd te worden in beelden. Dat schept alleen maar verwarring en zal leiden tot een competitie van wie de mooiste kerststal heeft. Yeshua is niet geboren in een stal.

Yeshua is ook niet geboren in de winter, of op 25 December. Er was ergens een theorie dat Jezus zelfs in de zomer geboren was, maar ze dat verplaatst hebben om de heidense feesten te kerstenen.




mona schreef:Ik blijf maar met deze zin in mijn hoofd zitten.
Luther heeft dit niet gedacht, anders was er geen reformatie geweest.
We moeten terug naar de oorsprong, terug naar de Bijbel, ons ontdoen van dwaling.
Ook van vastgeroeste en gezellige, onschuldig lijkende dwaling.
Wat als we de waarheid weten, en er niet naar terug gaan?
Wat vinden jullie daarvan? Is het belangrijk voor ons wat God daarvan zegt?
Zouden jullie stappen durven nemen, en je mening laten horen mbt het vieren van kerst, net als
Luther, Koelman, Calvijn, Bucer, Zwingli, Beza, Zanchius, Piscator, Voetius, Hoornbeeck, etc?
Zijn we bang voor de weerstand, of om voor gek versleten te worden?


http://www.pentahof.nl/Brochures/67-kerst.pdf


Ik denk dat je jezelf redelijk buiten de maatschappij gaat plaatsen als je alle symbolen wil afschaffen. De meeste christelijke feesten zijn sowieso gejat, maar als je dat nu ineens gaat veranderen naar andere data of de Joodse feesten gaat vieren denk ik niet dat veel mensen dat begrijpen. Of dat de Joden daar ineens veel sympathie voor gaan hebben. Trouwens, als je terug wil naar de Bijbel, moet je eerst de dwalingen eruit halen die daarin geschrwven zijn door mensen die dat wel goed uitkwam, en dat lijkt me onbegonnen werk.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 12:18

Mona schreef
We moeten terug naar de oorsprong, terug naar de Bijbel, ons ontdoen van dwaling.
Ook van vastgeroeste en gezellige, onschuldig lijkende dwaling.
Wat als we de waarheid weten, en er niet naar terug gaan?

Ik krijg steeds meer afkeer van het wereldse feest wat totaal niets met Christus te maken heeft.

Wat vinden jullie daarvan? Is het belangrijk voor ons wat God daarvan zegt?
Zouden jullie stappen durven nemen, en je mening laten horen mbt het vieren van kerst, net als
Luther, Koelman, Calvijn, Bucer, Zwingli, Beza, Zanchius, Piscator, Voetius, Hoornbeeck, etc?
Zijn we bang voor de weerstand, of om voor gek versleten te worden?


Tegen mijn dochter heb ik het geprobeerd uit te leggen dat het kerstfeest zoals het nu gevierd wordt heidens is, ze reageert dan met jamaar ik aanbidt die boom toch niet het gaat om de sfeer de warmte.
En dat is wat je ook op dit forum lees, zelfs als mensen beter weten willen ze er geen afstand doen, het heeft weinig zin je stem te laten horen.

Overigens kocht mijn dochter voor de kerst voor mij geen kerststuk met die vreselijke ballen erin, zoals ze gewoon was, maar een kerstster, zo'n plant met die rode bladeren, dat vond ik dan wel weer lief.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 02 jan 2018 12:25

Calvijn had met het vieren van kerst op 25 December helemaal niks (waarschuwing: stevige taal in aantocht ;) ): https://purelypresbyterian.com/2016/12/ ... hn-calvin/
Hij vond het wel een goed idee om 1 dag per jaar aandacht aan kerst te besteden (nl. op een zondag), maar om dat op 25 December te doen, vond hij bijgeloof en zelfs afgoderij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 12:29

Is het feest ook niet verboden geweest in Engeland, ik heb dat ergens gelezen maar ik weet niet meer waar. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor irmo » 02 jan 2018 12:33

@Schaapje In de tijd van de Puriteinen was het Kerstfeest daar inderdaad verboden ja. Zowel in Engeland als in Amerika.

@Elbert Calvijn was een stuk intelligenter dan de christenen tegenwoordig ja. Je viert een heidens feest op 25 December.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 12:43

Johan100 schreef:Dat heeft hier niets mee te maken, want de datum 25 december zou dus door o.a. Tertullianus bedacht zijn en dit is niet gestoeld op overleveringen en/of apostolische traditie, maar gewoon een eigen berekening op basis van de gedachte dat reïncarnatie/geboorte/sterfdag op dezelfde dag vallen. Ik geloof niet dat de eerste 200 jaar van het christendom over de geboortedag gediscussieerd werd. Jij gelooft dat wel, maar dat is nergens op gebaseerd.


Gebaseerd op logica. Er werd overal over gediscussieerd dus waarom daar niet over.
Jij gaat uit van het abnormale. 200 jaar en niet gesproken over de geboortedatum van de Heer ?
Daarbij, je denkt toch niet dat Tertullianus als eenling zomaar uit het niets een datum tevoorschijn tovert en dat de gehele christenheid hem slag of stoot zonder onderbouwing volgt ? Hoe verzin je het ? #-o

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 12:56

rotterdam schreef:1.Gebaseerd op logica. Er werd overal over gediscussieerd dus waarom daar niet over.
Jij gaat uit van het abnormale. 200 jaar en niet gesproken over de geboortedatum van de Heer ?
2.Daarbij, je denkt toch niet dat Tertullianus als eenling zomaar uit het niets een datum tevoorschijn tovert en dat de gehele christenheid hem slag of stoot zonder onderbouwing volgt ? Hoe verzin je het ? #-o

1.Jouw logica. Maar jouw logica hoeft geen feit te zijn.
2. Weer flink benevens de waarheid. Je legt me iets in de mond wat ik niet gezegd heb en wat jij nu zegt is ook helemaal weer geen feit. Er speelden meer factoren mee om 25 dec. als kerstdatum te gebruiken dan de mening van sommige zogenoemde 'kerkvaders'. Hebben we het uitgebreid over gehad, maar het kwartje valt niet bij jou.
Ik laat het hier met jou maar bij hoor wat mij betreft, want ik heb het gevoel allemaal in rondjes te draaien met jou. Je mening is gebaseerd op veronderstellingen en niet op feiten. Ik vind het knap lastig communiceren met jou.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor de passant » 02 jan 2018 13:39

Ik zou er niet zo,n punt van maken , inderdaad de Bijbel geeft vorr zo ver ik weet geen datum van de geboorte van Jezus, maar waarom daarom onenigheid kweken?, ik heb nooit een kerstboom in huis , scheelt weer een paar tientje , en een hop gedoe.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor GDK » 02 jan 2018 13:46

schaapje schreef:... dat het kerstfeest zoals het nu gevierd wordt heidens is, ze reageert dan met jamaar ik aanbidt die boom toch niet het gaat om de sfeer de warmte.


Doet me denken aan kennissen van me van vroeger. Die brandden het hele jaar kaarsjes in huis voor de gezelligheid. Behalve met kerst, want dan was het rooms... :D
Ach, iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Maar als christelijke principes leiden tot ongezelligheid in de woonkamer met kerst, dan is het heidendom via de achterdeur toch weer binnengekomen.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 14:06

irmo schreef: Trouwens, als je terug wil naar de Bijbel, moet je eerst de dwalingen eruit halen die daarin geschrwven zijn door mensen die dat wel goed uitkwam, en dat lijkt me onbegonnen werk.


Jij ziet de Bijbel als een boek met dwalingen?

irmo schreef:Ik denk dat je jezelf redelijk buiten de maatschappij gaat plaatsen als je alle symbolen wil afschaffen.

Dat zou goed kunnen inderdaad. De vraag is: moet dat, en is de waarheid jou die prijs waard?
Van allen die een tegengeluid hebben gegeven werd natuurlijk gezegd dat ze van het padje waren.
Het verzet van de voorstanders van kerst was niet voor niets zo groot.

elbert schreef:Calvijn had met het vieren van kerst op 25 December helemaal niks

En jij?

schaapje schreef:Is het feest ook niet verboden geweest in Engeland, ik heb dat ergens gelezen maar ik weet niet meer waar.

Kerstfeest was ooit in Engeland en bij de Puriteinse koloniën in
Noord Amerika bij de wet verboden! In de 17e eeuw stoorden de
Puriteinen zich vreselijk aan dit feest,
temeer vanwege de excessen op het gebied
van zede, eten en drinken.
Onder Oliver Cromwell werd door de
Puriteinse partij in 1642 kerstviering bij de
wet verboden. Iedereen die op 25 dec. niet
werkte, indien dit op een werkdag viel,
riskeerde een geldboete of gevangenisstraf.
In 1659 nam het Hof van Massachusetts de
wet aan die kerstvieringen verbood!
http://www.pentahof.nl/Brochures/67-kerst.pdf
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jan 2018 14:11

rotterdam citeert:
Daarbij, je denkt toch niet dat Tertullianus als eenling zomaar uit het niets een datum tevoorschijn tovert en dat de gehele christenheid hem slag of stoot zonder onderbouwing volgt ? Hoe verzin je het ? #-o


Ook u rotterdam weet heel goed dat die gekozen datum niet kan kloppen. Ik mag toch wel aannemen dat u uw zelf uw Bijbel kunt lezen en als een schatgraver daarmee bezig bent.

Zo zijn er vele fabels bijgekomen en komen we ook aan het sprookje dat er drie wijzen uit het oosten zijn gekomen. Het aantal wordt niet genoemd maar er gewoon bij verzonnen omdat het past bij het aantal geschenken. Zo komen beste rotterdam, de sprookjes tevoorschijn, je reinste toverij. Hier gaat het ook niet: hoe verzin je het, maar hoe toets je het aan de Bijbel. Als u de sprookjesdatum van Tertullianus volgt is dat uw keuze. Wel vind ik het jammer dat u blijkbaar geen waarde hecht aan een Bijbelse onderbouwing waaruit blijkt dat Yeshua tijdens het Loofhuttenfeest wordt geboren.

De door u geciteerde heer Tertullianus heeft inderdaad geen onderzoek gedaan aan de hand van de Bijbel. Dan heb ik het maar niet over de namen die de kerkheiligen hebben bedacht van de wijzen uit het oosten. Staan ze er niet bij dan is het ook niet belangrijk en het sprookje gaat gewoon door.

Ik hoop dat de kerken ervoor gespaard zullen worden om de kerstman buiten de deur te houden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 02 jan 2018 14:26

mona schreef:En jij?
De datum zegt me, net als Calvijn, helemaal niks. Zeker niet omdat Jezus vrijwel zeker niet op 25 december is geboren. Ook de vaak commerciele heisa eromheen is eerder een last dan dat het bevorderlijk is voor mijn/ons geestelijk welzijn.
Maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer: het is goed om de geboorte van Christus te herdenken/vieren en of dat nu op 25 december of op een andere datum is, dan is dat maar zo.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 14:44

elbert schreef:Maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer

elbert schreef: het is goed om de geboorte van Christus te herdenken/vieren en of dat nu op 25 december of op een andere datum is, dan is dat maar zo.


Dat geeft mij hetzelfde gevoel als de zin: "Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken".
Dit is het, en zo blijft het. Helaas, nooit meer iets aan te doen....

Met deze houding zal er nooit een tegengeluid gehoord worden, ook binnen de kerk niet.
Dat vind ik jammer.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2018 14:46

mona schreef:Ik blijf maar met deze zin in mijn hoofd zitten.
Luther heeft dit niet gedacht, anders was er geen reformatie geweest.
We moeten terug naar de oorsprong, terug naar de Bijbel, ons ontdoen van dwaling.
Ook van vastgeroeste en gezellige, onschuldig lijkende dwaling.
Wat als we de waarheid weten, en er niet naar terug gaan?
Wat vinden jullie daarvan? Is het belangrijk voor ons wat God daarvan zegt?
Zouden jullie stappen durven nemen, en je mening laten horen mbt het vieren van kerst, net als
Luther, Koelman, Calvijn, Bucer, Zwingli, Beza, Zanchius, Piscator, Voetius, Hoornbeeck, etc?
Zijn we bang voor de weerstand, of om voor gek versleten te worden?

Bang ben ik niet, want anders zat ik ook niet op dit forum :wink:
Maar we zijn niet allemaal geroepen om een Calvijn of een Luther te zijn Mona.
Als elk op zijn eigen kleine plaatsje nuttig is voor God's Koninkrijk, is dat net zo goed.
Ik voel niet die behoefte om iets als kerst te laten veranderen.
Ik weet ook wel dat er een andere kant is aan de viering, maar laten we i.i.g. dankbaar zijn dat we in vrede en vrijheid naar de kerk kunnen om de geboorte van Jezus te gedenken. Veel christenen in landen waar vervolgd wordt, moeten dat in stilte doen en vaak alleen.
de passant schreef:ik heb nooit een kerstboom in huis , scheelt weer een paar tientje , en een hop gedoe.

Ik ook niet. Zeker nu ik gelezen heb dat in 1 boom wel 20.000 beestjes kunnen zitten. :mrgreen:
schaapje schreef:Overigens kocht mijn dochter voor de kerst voor mij geen kerststuk met die vreselijke ballen erin, zoals ze gewoon was, maar een kerstster, zo'n plant met die rode bladeren, dat vond ik dan wel weer lief.

Mooi zijn die he? Maar ik kan ze niet neerzetten, ze zijn nl. supergiftig voor katjes.

Ik kreeg van buren een prachtig opgemaakt stuk, met o.m. witte hyacinten en Gaultheria's erin. Omdat ik heel vaak pakjes van hen in ontvangst neem.
Ik vond het heel lief en was er blij mee. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 15:34

elbert schreef:Calvijn had met het vieren van kerst op 25 December helemaal niks (waarschuwing: stevige taal in aantocht ;) ): https://purelypresbyterian.com/2016/12/ ... hn-calvin/
Hij vond het wel een goed idee om 1 dag per jaar aandacht aan kerst te besteden (nl. op een zondag), maar om dat op 25 December te doen, vond hij bijgeloof en zelfs afgoderij.


En Luther was een groot voorstander van kerstfeest dus dat kunnen we mooi tegen elkaar wegstrepen. :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten