Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor coby5 » 31 dec 2017 00:42

Teus schreef:Vaak nemen we gewoontes aan van onze ouders en zij weer van hun ouders. Hierbij wordt niet nagegaan of het wel Bijbels is wat we doen.
Zo is het dat de tijd en methode van kerst die we vieren niet Bijbels is. Jezus werd niet op de 25e geboren, volgens de Bijbel niet mogelijk.

In Lukas 2:8 staat dat toen Christus geboren werd: “En er waren herders in diezelfde streek, die zich ophielden in het open veld en 's nachts de wacht hielden over hun kudde.” Merk op dat ze zich “ophielden” in het open veld. Dit gebeurde nooit in december. Ezra 10:9-13 en Hooglied 2:11 laten beiden zien dat de winter het regenseizoen was en herders niet’ s nachts konden verblijven op de koude open velden.


December schijnt de feestmaand van Nimrod de zonnegod geweest te zijn van rond 24 dec.

https://rcg.org/nl/boekjes/ttooc-nl.html

Hier is alles erover te lezen.

Wat doen we er mee?

Gewoon vieren. Met Chanoeka wat rond dezelfde tijd is werd Hij ontvangen door Maria en geboren met dat loofhuttenfeest. Oh en Jezus vierde ook Chanoekah staat in Joh. 10:22.
Corrie ten Boom vierde gelijktijdig kerst en chanoeka met de Joden die daar ondergedoken waren.
Volgens mij is het niet toevallig dat zo'n heidens lichtfeest net op dat moment is dat het Licht in de wereld kwam en God doet altijd al die belangrijke dingen op Joodse feestdagen. Pasen was met Pescha, Handelingen 2 was met dat andere feest.
Dit is wel een interessante link. Ze zeggen dat Jezus dat loofhuttenfeest/ Zijn verjaardag vierde met 3 discipelen op de berg met Mozes en Elia.

http://heartofwisdom.com/biblicalholida ... bernacles/

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 dec 2017 11:02

Sjalom,
Heeft u ooit wel eens over nagedacht wat het betekent geen plaats in de herberg of huis? Dat is voor het Huis van Israël gedurende het Loofhuttenfeest, waarin zij volledig buitenshuis verkeren. De huizen en herbergen hebben dan lege bedden want men verkeert gewoon in de eigen loofhut in eigen tuin of op de straat. Dat is de aanduiding die Lucas gebruikt om de geboortetijd van Yeshua aan te geven, terug te rekenen aan de hand van de dagorde van Abia. Niet de exacte dag benoemt Lucas. Dat vindt hij niet belangrijk, wel het feit dat dit vanuit de Joodse traditie is te benaderen.

Ten tijde van het Loofhuttenfeest is volop fruit en vruchten van het land aanwezig om tenminste 7 dagen buitenshuis te verkeren. Het brood wordt vooraf al gebakken en wordt, om het vers te houden, in linnen doeken gewikkeld en in een broodmand (kribbe) gelegd. Met al die voorbereidingen kan men heel rustig 7 dagen doorbrengen met heerlijk niets te doen.

Is dat juist niets te doen? Kijk eens wat er gebeurt gedurende dit feest, in de tempel worden offers gebracht die representatief staan voor de heidense volkeren van deze wereld. De herders die gelegen zijn in het veld van Effratha zoeken de beste dieren daarvoor uit. Dat zijn geen ruige mannen die zomaar wat doen, zeer vakbekwaam, want ieder dier moet puntgaaf zijn, in topconditie om daarmee geschikt te zijn om als offer gebracht te worden.

Over dat puntgave gesproken: geen mens is meer puntgaaf bij zijn/haar geboorte. Hier gebeurt een wonder ten tijde van het feest. De Eeuwige zend Zijn Zoon Yeshua naar deze aarde. Hij is wel puntgaaf en niet ontbreekt er aan hem. Als Yeshua geboren wordt, dan is er geen gelegenheid om ergens een kinderbed te organiseren. De broodmand wordt gebruikt om Hem in neer te leggen. Yeshua wordt geboren in Bethlehem, wat letterlijk betekend broodhuis. Als Yeshua later zegt: Ik ben het Brood des levens is dat correct en naar waarheid. Het geboortefeest van Yeshua wordt niet gevierd onder het Huis van Israël ook niet onder het Messiasbelijdende Joodse deel. Gewoon vanwege het feit dat we niet de exacte datum kennen.

Vele jaren later heeft de kerk de geboorte van Yeshua willen vieren. Zij kende de gewoonten niet en hebben vaak geen benul van de Joodse gebruiken en feesten. Toch wilden zij ook een feest hebben, zoals de Joden ook hun feesten vieren. Aangezien op 25 Kislev het Chanoekafeest wordt gevierd voor het Huis van Israël koos de kerk er voor om 25 december maar als geboortedag aan te wijzen. Dit als tegenhanger tegenover het Chanoekafeest en het heidense midwinterfeest. Gewoon een christelijk sausje er overheen gieten en dan is het toelaatbaar geworden.

De commercie heeft daar handig gebruik van gemaakt en de waarde geheel uitgehold in een eet- en drinkfestijn en veel glamour. Begin vorige eeuw waren er nog geen kerstbomen in een kerk te ontdekken. Nu zijn het slechts enkele kerken waar geen kerstboom in staat. Op de kansels ligt wel een bijbel waarin heel fijntjes staat te lezen in Jeremia dat er geen versierde boom mag zijn om je daarvoor neer te buigen. Nee, buigen doen we niet voor die boom, we bukken alleen om vanonder de kerstboom de cadeautjes op te pakken....

Wellicht had de kerk een punt om de geboorte te vieren, want het herdenken wordt ook in de Bijbel niet verboden. Bescheidenheid was meer op zijn plaats geweest en men had gewoon ten tijde van het Loofhuttenfeest kunnen denken: dit is de periode waar Yeshua op aarde kwam.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor naamloos » 31 dec 2017 11:15

Voor zover ik me kan herinneren heb ik nooit gedacht dat Jezus 25-26 december geboren was. Dat kun je soewieso al weten aan de twee datums.
Waarschijnlijk is Hij om en nabij het loofhuttenfeest geboren, en niet in een stal maar in zo'n loofhut.
Bethlehem 'huis van broood', in een kribbe 'broodbak' (stond in een loofhut-tent met doeken erin waarin het brood werd gewikkeld om het vers te houden) Denk verder aan Jezus' uitspraak ''ik ben het ware brood dat uit de hemel is neergedaald. Ik ben het brood des levens.''
Mooie symbliek: http://wakeup.nu/als-kerst-september-valt/

Desondanks heb ik er helemaal geen problemen mee om in december kerst te vieren en met familie, vrienden gezellig te eten en drinken.
Ik heb niet zo veel met de kreet ''dat is niet Bijbels''. We hoeven de Bijbelse cultuur niet kopieëren, geen Bijbelse situaties en gebruiken en na te bootsen. Alsof alleen dingen die in de Bijbel staan maar goed zijn!
Het gaat om een leven vanuit de Bijbelse principes, om je gezindheid zoals o.a. in Galaten 5: 22 en 1 Korinte 13 beschreven staat.
Gewoon je eigen leven leiden vanuit die gezindheid, maar wel in je eigen cultuur en je eigentijdse omstandigheden.
Trouwens, een gezamelijke (feest)maaltijd is óók een Bijbels gebruik.
En verder is het ook helemaal niet verboden om eind december aan de geboorte van Jezus de denken. Dat mag op elk moment van het jaar.
Een heidense oorsprong van een feest zegt me ook niet veel. Net als bij de taal, waar woorden in de loop van de tijd een andere betekenis krijgen, is de inhoud van het feest ook gewoon veranderd.
En 'lichtjes' kun je heel goed gebruiken als symboliek om een Bijbelse waarheid te ondersteunen.
En verder staat het natuurlijk ook gewoon gezellig, net als andere versieringen. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2017 11:17

Jesaja40 schreef:

Ten tijde van het Loofhuttenfeest is volop fruit en vruchten van het land aanwezig om tenminste 7 dagen buitenshuis te verkeren. Het brood wordt vooraf al gebakken en wordt, om het vers te houden, in linnen doeken gewikkeld en in een broodmand (kribbe) gelegd. Met al die voorbereidingen kan men heel rustig 7 dagen doorbrengen met heerlijk niets te doen.

Is dat juist niets te doen? Kijk eens wat er gebeurt gedurende dit feest, in de tempel worden offers gebracht die representatief staan voor de heidense volkeren van deze wereld. De herders die gelegen zijn in het veld van Effratha zoeken de beste dieren daarvoor uit. Dat zijn geen ruige mannen die zomaar wat doen, zeer vakbekwaam, want ieder dier moet puntgaaf zijn, in topconditie om daarmee geschikt te zijn om als offer gebracht te worden.


Ja ik heb dat ook begrepen dat Jezus tijdens het loofhuttenfeest in september geboren is. Hij is in zo'n broodmand gelegd als het Brood dat nedergedaald is uit de hemel. In Johannes 6 zegt Hij: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

In de tempel werden offers gebracht tijdens dit feest en op dit feest is Jezus geboren, die later het onbevlekte Offer zou worden aan het kruis.
Waarna de offers op het loofhuttenfeest overbodig zijn geworden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2017 12:09

@Jesaja40. Kun je iets meer vertellen over het Feest van de Bazuinen? Ik heb ook weleens een studie gelezen dat Jezus op dat feest geboren zou zijn.

Maar dat was toen 2 september en het loofhuttenfeest viel toen rond 29 september?
Of vielen beide feesten toen gelijk op 29 september?

Er zit volgens mij altijd een volgorde in. Feest van de Bazuinen> Grote Verzoendag > Loofhuttenfeest.
Allen in onze maand september. Maar jij weet dat vast beter.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 dec 2017 16:18

naamloos citeert:
En verder is het ook helemaal niet verboden om eind december aan de geboorte van Jezus de denken. Dat mag op elk moment van het jaar.


Helemaal mee eens, maar dan herdenkt men het feit dat dit eens is geschiedt. Velen echter maken er een geboortedag van en die visie is niet juist, men weet het niet en de Eeuwige heeft dat ook zo gelaten. Anders zou er tijd en plaats bij staan.

Overigens ook nog een aanvulling: het bevel van de keizer uit Rome kwam op een zeer strategisch moment. Iedereen moest naar zijn/haar grondgebied om zich daar in te schrijven. Alleen in Israël had men erfgrond en daar kon de registratie het beste plaats vinden. Een bijkomend voordeel voor de keizer was, dat die telling tijdens het Loofhuttenfeest plaats vond. Hij leed geen enkele economische schade en verkreeg daarmee de hoogste opbrengst voor zijn altijd lege schatkist.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 dec 2017 17:40

Johan100 vraagt
Kun je iets meer vertellen over het Feest van de Bazuinen? Ik heb ook weleens een studie gelezen dat Jezus op dat feest geboren zou zijn.

Maar dat was toen 2 september en het loofhuttenfeest viel toen rond 29 september?
Of vielen beide feesten toen gelijk op 29 september?

Er zit volgens mij altijd een volgorde in. Feest van de Bazuinen> Grote Verzoendag > Loofhuttenfeest.
Allen in onze maand september. Maar jij weet dat vast beter.


In alles zit een bepaalde volgorde en regelmaat. Deze wordt echter verstoort door de rotatiesnelheid van de aarde. Onze Schepper heeft ook natuurkrachten ingezet om ons de tijden te begrijpen. Een er van is Pesach die plaats vindt op de 15e dag van de maand Nissan, ook wel Aviv genoemd. Is de oogst nog niet rijp, dan kan deze niet als offergave dienen. De gerstekorrel is dan nog niet hard en voelt week aan. Om dat te toetsen plukt men war aren en knijpt die uit. Als blijkt dat deze niet rijp is, dan wordt er gewoon een extra maand toegevoegd, zodat er wel rijpe gerst als offer kan worden gebruikt.

Zo komt het eens in de zoveel jaren voor dat er een 14e maand, Adar 2 genoemd en wordt toegevoegd aan de Joodse jaartelling. Hier is het niet de kalender, maar de scheppingsorde die bepalend is voor Pesach. Alle daarop volgende feesten worden geteld vanaf Pesach. We spreken over de voorjaarsfeesten en over de najaarsfeesten en gebruiken daarbij de Joodse jaartelling en maandindeling.

Voor het kalenderjaar 2018 beginnen alle najaarsfeesten op het moment dat er drie sterren aan de hemel zichtbaar worden. Deze zijn vaste ijkpunten en zijn onafhankelijk van d draaiing van de aarde.

Feest der Bazuinen begint 10 september; Yom Kipoer begint op 19 september; Loofhuttenfeest begint op 24 september. In de Joodse jaartelling sluit het keurig aan
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2017 18:17

Teus schreef:Vaak nemen we gewoontes aan van onze ouders en zij weer van hun ouders. Hierbij wordt niet nagegaan of het wel Bijbels is wat we doen.
Zo is het dat de tijd en methode van kerst die we vieren niet Bijbels is. Jezus werd niet op de 25e geboren, volgens de Bijbel niet mogelijk.

In Lukas 2:8 staat dat toen Christus geboren werd: “En er waren herders in diezelfde streek, die zich ophielden in het open veld en 's nachts de wacht hielden over hun kudde.” Merk op dat ze zich “ophielden” in het open veld. Dit gebeurde nooit in december. Ezra 10:9-13 en Hooglied 2:11 laten beiden zien dat de winter het regenseizoen was en herders niet’ s nachts konden verblijven op de koude open velden.


December schijnt de feestmaand van Nimrod de zonnegod geweest te zijn van rond 24 dec.

https://rcg.org/nl/boekjes/ttooc-nl.html

Hier is alles erover te lezen.

Wat doen we er mee?


Niet alles geloven wat je hoort of leest, beste Teus.
De kerstdatum is officieel vastgesteld in de vierde eeuw door keizer Constantijn en de patriarchen.
Maar je denkt toch niet dat er in de 4 eeuwen daarvoor niet is nagedacht door de kerk en gesproken over op welke datum Christus geboren is ?
Hoe dan ook, het is niet een datum die zomaar uit de lucht is komen vallen of zomaar geprikt.
Patriarch Sextus Iulius Africanus noemt de geboorte van Christus als vallende op 25 december, in een van zijn geschriften gedateerd op 221 n.Chr.
Daarbij, een deel van de christenheid (de orthodoxen) vieren het kerstfeest 13 dagen later, omdat ze niet de Gregoriaanse maar de Juliaanse kalender gebruiken.
Overigens de gemiddelde dagtemperatuur in Bethlehem in december is 15 graden en 's-nachts 6.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2017 19:11

Jesaja40 schreef:In alles zit een bepaalde volgorde en regelmaat. (....)

Bedankt Jesaja40 voor uw respons!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2017 19:12

rotterdam schreef:Niet alles geloven wat je hoort of leest, beste Teus. (...)
Uhm, als ik jouw reactie zo lees, kan ik dat beter tegen jou zeggen?
Je zit er namelijk flink naast.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor rotterdam » 01 jan 2018 11:30

Johan100 schreef:Uhm, als ik jouw reactie zo lees, kan ik dat beter tegen jou zeggen?
Je zit er namelijk flink naast.


Is dat zo ? Een interessante studie van Claire Pfann, nieuwtestamenticus en kenner van de geschiedenis van de Vroege Kerk en als decaan verbonden aan de Universiteit van het Heilige Land in Jeruzalem.


De volkswijsheid wil dat christenen op 25 december Kerst vieren omdat ze zich hebben laten beïnvloeden door het midwinterfeest van de Romeinen. Maar klopt dat wel? Wetenschappers zeggen dat aan deze theorie allerlei haken en ogen zitten.

** Edit door moderator:

Lees verder: https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwtes ... -1.1455574

Bronvermelding moet altijd en voor het RD geldt bovendien dat maar een beperkt aantal woorden mag worden gebruikt **

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 12:28

rotterdam schreef:Is dat zo ? Een interessante studie van Claire Pfann (...)


En dat noem je een interessante studie?

Hieronder heb ik de link. Je mag maar een beperkt aantal woorden overnemen van het RD en je moet een link erbij plaatsen!

https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwtes ... -1.1455574


Even over onderstaand stukje uit de link w.b.t. daar waar het hier over gaat:
Tertullianus zei ook dat de aankondiging en de dag van Jezus dood op 25 maart viel. De kerkvaders legden een verband tussen incarnatie, ontvangenis en dood. In de kerk wordt de aankondiging van de geboorte nog steeds gevierd op 25 maart.

Vervolgens is het eenvoudig om bij 25 december uit te komen. Biologisch gezien duurt een zwangerschap ongeveer negen maanden. Zo wordt in de vierde eeuw bepaald dat ontvangenis en dood samengaan en de geboorte op 25 december was.

En zo kwam Tertullianus bij 25 december uit?
Als dit het argument van Tertullianus is dat Jezus op 25 december is geboren is dat uitermate zwak. Hij legde een verband tussen incarnatie, ontvangenis en dood, maar dat is ook maar zijn mening. Ik zie daar helemaal geen onderbouwing van. De feiten/aanwijzingen w.b.t. de geboortedag van Jezus spreken over andere dingen. Daarom geldt ook voor jou dat je niet alles moet geloven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor ereunao » 01 jan 2018 13:04

Inmiddels weten de meeste christenen dat de data waarop nu Jezus geboorte wordt herdacht, 25 en 26 december, niet in de Bijbel ‘zijn te vinden. Het was zelfs zo dat in de eerste drie eeuwen van het christendom de Kerk geen kerstfeest vierde. Oorspronkelijk kende het heidendom het midwinterfeest. Toen het heidendom gekerstend werd, werd ook het midwinterfeest gekerstend. Veel heidense tekenen en gebruiken, zoals licht en dennengroen bleven, en de datum waarop het gevierd werd bleef gehandhaafd, alleen werd de viering van de overwinning van het licht over de duisternis, nu vervangen door het vieren van de komst van de Zaligmaker, als het Licht der wereld. Om deze, en ook nog andere reden is het dan niet waarschijnlijk dat de geboortedatum van Jezus ook op 25 december was. Dit zou in ieder geval wel heel toevallig zijn geweest.

Op welke datum is Jezus dan wèl geboren? Het Nieuwe Testament geeft daarop niet direct antwoord. Of Jezus inderdaad ten tijde van het Loofhuttenfeest geboren is geeft de Schrift niet onweerlegbaar aan; er wordt niet nadrukkelijk een datum genoemd. Toch zijn er verschillende argumenten die er voor pleiten om te geloven dat het Loofhuttenfeest ook het feest van Jezus geboorte is; zo is er dubbel feest.

Jezus’ geboorte
Aan de geboorte van Jezus, ging de geboorte van Johannes de Doper vooraf. Johannes’ vader was priester, en nauwkeurig wordt er vermeldt dat hij behoorde tot de dagorde van Abía (Luk. 1:5). Zoals wij weten waren de zonen van Aäron priesters. Omdat in de loop der eeuwen het nageslacht van Aäron talrijk was geworden, besloot David, toen hij voorbereidingen maakte voor de bouw van de tempel, ieder die priester was een kans te geven regelmatig in de tempel te dienen. Daarvoor verdeelde hij de priesters in vierentwintig dagorden of klassen (1 Kron. 24). In 1 Kron. 24:10 lezen we dat Abia de achtste dagorde of klasse van de priester was.

Lukas 1:9-10 beschrijft dat één van de priesters van de dagorde van Abia, Zacharias bezig is het reukwerk aan te steken. Het reukwerk vertegenwoordigt de gebeden van het volk. Tot de dagelijkse beden behoorde ook het zogenaamde Achttiengebed. Eén van die beden luidt: ‘De spruit van David, uw dienaar, doe die snel ontspruiten en zijn hoorn verheffe zich door uw bevrijding; want op uw bevrijding hopen wij heel de dag. Gezegend Gij, Heere, die de hoorn der bevrijding doet ontspruiten’.
Plotseling verschijnt aan Zacharias een engel, die hem vertelt dat zijn gebeden zijn verhoord, en dat hij en zijn vrouw een zoon zullen krijgen..
Gedurende de derde week van de maand Nisan, moesten de priesters van al de vier en twintig dagorden naar de tempel komen om te helpen gedurende de week van Pesach (Pasen). Dit was ook het geval bij het feest van Shavoeot (Pinksteren) en bij het feest van Soekkot (Loofhuttenfeest). Volgens de wet moesten alle mannen voor het aangezicht van God verschijnen, dus ook de priesters (Deut. 16:16).
De weken van Pesach en Shavoeot mochten niet meegeteld worden bij de diensttijd van de priesters omdat alle priesters werden verzocht dan naar Jeruzalem te gaan. Zodoende gaat Zacharias pas omstreeks eind Sivan begin Thammuz (juni/juli) naar huis. In die maand wordt Elizabeth ook zwanger.
In de zesde maand van de zwangerschap van Elizabeth, krijgt Maria bericht dat zij Gods zoon zal baren. Het is dan de maand de maand Kislev (november/decemberVervolgens reist Maria naar Elizabeth, waar zij drie maanden blijft, dus tot ongeveer Abib of Nisan (maart/april). Op 15 Nisan wordt het Pascha gevierd. Het is in die periode dat Johannes wordt geboren; dus tijdens of omstreeks Pascha. Zes maanden na de geboorte van Johannes wordt Jezus geboren. Uitgaande van het vorige moet dat dan op of omstreeks 15 Tisjri zijn geweest, de datum waarop het Loofhuttenfeest begon.. Acht dagen naar Zijn geboorte wordt Jezus besneden, op de SjeminiAtzeret, de ‘achtste’ dag, het ‘slotfeest’. Zoals we zagen werd die achtste dag ook genoemd Hosanna Rabbah, waarop Psalm 118:25-27 herhaalde malen gezongen werd, en waarvan zelfs de Joden zeggen dat hier geroepen wordt om de komst van de Messias. ; Mozes en deprofeten’ ds.N.v/d.Want

Dit past dus precies bij het optreden van Johannes, want dat was dan in de ‘ontzagwekkende’ dagen van1-9 Tishri waarin het volk opgeroepen werd tot berouw en bekering . Op de 10e was dan de Grote Verzoendag
mvrgr:ereunao.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

De oorsprong van Kerst.

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 13:08

Het zou fijn zijn als ook ereunao een link erbij plaats w.b.t. ds. N. v/d. Want.
Hier in dit topic staat precies hetzelfde stukje wat dus van ds. v.d. Want afkomstig blijkt en valt zodoende zonder bronvermelding dus onder plagiaat. En dat hij niet de topictitel van Teus verandert. Of komt dat door de moderatie? Het gaat hier over de oorsprong van Kerst 25 december.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De oorsprong van kerst.

Berichtdoor rotterdam » 01 jan 2018 13:40

Johan100 schreef:En dat noem je een interessante studie?

Hieronder heb ik de link. Je mag maar een beperkt aantal woorden overnemen van het RD en je moet een link erbij plaatsen!

En jij bent aangesteld om dit te controleren en overtreders te kapittelen ?

https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwtes ... -1.1455574


Even over onderstaand stukje uit de link w.b.t. daar waar het hier over gaat:

En zo kwam Tertullianus bij 25 december uit?
Als dit het argument van Tertullianus is dat Jezus op 25 december is geboren is dat uitermate zwak. Hij legde een verband tussen incarnatie, ontvangenis en dood, maar dat is ook maar zijn mening. Ik zie daar helemaal geen onderbouwing van. De feiten/aanwijzingen w.b.t. de geboortedag van Jezus spreken over andere dingen. Daarom geldt ook voor jou dat je niet alles moet geloven.

Ik ondersteunde mijn mening met dit epistel vanuit de Universiteit van het Heilige land, misschien weet je het niet maar Mevr. Claire Pfann is een authoriteit op dit gebied.
Verder de logica goede vriend, wat denk je dat de eerste christenen niet nagedacht hebben over deze datum ? Niet nagedacht en nagevraagd wanneer hun Grootste Liefde geboren was en hoe Hij eruit gezien heeft ? Zijn gelaatstrekken ? De vraag stellen is hem beantwoorden, uiteraard, ze stonden n.b. in contact met zusters en broeders die Hem persoonlijk gekend hadden.



Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten