Het vieren van Sinterklaas

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2014 10:39

Nee, ik maak mijn kinderen niet wijs dat er een god bestaat, maar ik getuig van de God, onze Verlosser.


Maar dat is nog steeds iets wat jij je kinderen wijsmaakt. Noem het getuigen, whatever. Een god, de God, Sinterklaas, Kerstman, allemaal net zo fictief als een stripverhaal. Maakt het verschil dan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 03 dec 2014 10:45

Katlheen schreef:Maar dat is nog steeds iets wat jij je kinderen wijsmaakt. Noem het getuigen, whatever. Een god, de God, Sinterklaas, Kerstman, allemaal net zo fictief als een stripverhaal. Maakt het verschil dan?


Sla de Van Dale erop na, er zit verschil tussen "wijsmaken" en "getuigen". Verder voel ik mij niet genoodzaakt te reageren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Boerin » 03 dec 2014 10:47

Katlheen schreef:
Grappig, en jij maakt je kinderen wijs dat er een god bestaat? Wat is het verschil?

Het verschil is dat God wel bestaat. Een kind wijsmaken dat we geëvolueerd zijn uit een oeraap is ook liegen, maar niet opzettelijk, want mensen geloven dat zelf ook, dus dan noemen we dat bij ons thuis niet liegen, maar vergissen.
Zo en wij gaan weer lekker Sinterklaas vieren zaterdag. De jongste is als Piet naar school gegaan en ze zingen al mooie Sinterklaasliedjes: Sinterklaas en zwarte Piet allebei bestaan ze niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2014 10:52

Maar als ik nu getuig van het bestaan van Sinterklaas, in plaats dat ik ze "wijsmaak", wat is dan het verschil?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Boerin » 03 dec 2014 11:01

Katlheen schreef:Maar als ik nu getuig van het bestaan van Sinterklaas, in plaats dat ik ze "wijsmaak", wat is dan het verschil?

Nou als jij nog steeds in Sinterklaas gelooft en je getuigt tegen je kinderen dat hij weer wat lekkers in je schoen heeft gestopt, dan doe je het niet om het kind voor de gek te houden, maar is het oprecht bedoeld.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 03 dec 2014 11:04

Katlheen schreef:Maar als ik nu getuig van het bestaan van Sinterklaas, in plaats dat ik ze "wijsmaak", wat is dan het verschil?


Zal ik het je nog makkelijker maken? In plaats van dat je nu de moeite neemt om de Van Dale erbij te pakken, zal ik het wel doen voor je.

wijs·ma·ken (maakte wijs, heeft wijsgemaakt)
1 laten geloven wat niet waar is: iem. iets wijsmaken


ge·tui·gen (getuigde, heeft getuigd)
1 als getuige een verklaring afleggen
2 laten blijken; tonen: dat getuigt niet van tact
3 voor zijn geloof uitkomen
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Wim2600 » 03 dec 2014 11:54

Katlheen schreef:Maar dat is nog steeds iets wat jij je kinderen wijsmaakt. Noem het getuigen, whatever. Een god, de God, Sinterklaas, Kerstman, allemaal net zo fictief als een stripverhaal. Maakt het verschil dan?


Het verschil zit 'm in het standpunt van waaruit je het bekijkt: voor jou en mij is er inderdaad niet veel verschil tussen Sinterklaas, de Kerstman en God. Drie fictieve figuren, daarover zijn we het eens.

Maar wie echt gelooft dat één of meer van die drie figuren werkelijk bestaan, zal ons standpunt natuurlijk niet delen.

Een kind van een jaar of vier kan héél oprecht geloven in het bestaan van de Sint of de Kerstman, en als zo'n kind dan zegt "Sinterklaas bestaat", dan vertelt het geen bewuste leugen: het is er echt van overtuigd dat de Sint bestaat. Later, wanneer het kind ouder wordt en kritischer begint na te denken, zal het beginnen inzien dat de Sint niet echt is; een inzicht dat dan ook door andere ouderen en volwassenen bevestigd wordt.

*deel verwijderd door moderator vanwege off topic*

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2014 12:03

Ik ben zelf christen, maar ik heb hier even de "seculiere advocaat van de duivel" willen spelen. Wanneer je niet aan Sinterklaas doet met het argument dat je kinderen iets "wijsmaakt", zal de seculier dat net zo goed van jouw geloof zeggen. Want zoals Wim terecht aangeeft, wat is het verschil tussen Sinterklaas en God? Voor de seculier zijn beiden verzonnen, voor de gelovige is er eentje echt en de ander niet. De Sinterklaas gelovige zal er stellig van overtuigd zijn, en er van getuigen dat Sinterklaas echt is. Net zo goed als een moslim zal getuigen dat Allah echt is.
Wij doen aan Sinterklaas, en mochten we dat niet doen, dan zou dat in ieder geval niet op basis van eerder genoemd argument zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Wim2600 » 03 dec 2014 12:25

Katlheen schreef:@Wim, gelukkig leven we inderdaad in landen waar ieder zijn eigen geloof en of overtuiging mag belijden. Gelovig of seculier hebben gelukkig de mogelijkheid om in vrijheid naast elkaar te leven. Leven en laten leven ja.


Inderdaad, helemaal met je eens (en voor de volledigheid: ook bij ons komt de Sint :D )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2014 14:43

Arco schreef:Nu kunnen we het gaan het hebben over de intentie van het woord "heidens". Maar de kern van de zaak is dat sinterklaas een afgodische afkomst kent. De roomse kerk heeft het feest gekerstend door er een 'heilige' eraan te verbinden. Of deze 'heilige' echt bestaan heeft is de vraag.

Feit is dat sinterklaas, ondanks de zogenaamde kerstening, geen christelijke feest is. En ondanks dat de meeste mensen niet meer werkelijk de afgod bedenken bij dit feest, blijft het vreemd dat men allerlei afgodische gebruiken wel in ere houdt. Zoals het toezingen van sinterklaas, uitwisselen van giften en het eten van veel zoetigheid. Leert de Bijbel niet dat we ons moeten afhouden van afgoden?

Dan nog iets: jonge kinderen wordt het bestaan van sinterklaas aangepraat. Later blijkt sinterklaas niet te bestaan. Is dat niet je kinderen voorliegen? Zeggen ouders juist tegen hun kinderen dat ze niet mogen liegen?


Ik vraag me af of dat onder liegen valt. Net als sprookjes, kabouters, pratende dieren, dat soort dingen. Het hoort bij fantasie. En Sinterklaas is gewoon een traditioneel feest waarbij iemand voor Sinterklaas speelt. Sinterklaas is dus geen leugen, Sinterklaas bestaat. Anders kan je het ook niet vieren ;)

When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty, I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.” - C.S. Lewis
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor jaapo » 03 dec 2014 23:42

In reformatorische kringen, vroeger meer dan nu, is het sinterklaasfeest taboe, vanwege de roomse oorsprong. Merkwaardigerwijs was er nooit bezwaar vanwege de vermeende racistische trekjes van het opvoeren van Zwarte Piet. Voor mij is een feest, waarin iets gegeven wordt aan anderen, nooit verkeerd. Dat je het dan baseert op een legende van de goedgeefse St. Nicolaas, wat is daar op tegen?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2014 23:54

jaapo schreef:In reformatorische kringen, vroeger meer dan nu, is het sinterklaasfeest taboe, vanwege de roomse oorsprong.

Ja en ze zijn er nog wel die geen bisschop in hun huis dulden, al is het slechts een kindervriend die niet bestaat.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2014 07:36

jaapo schreef:In reformatorische kringen, vroeger meer dan nu, is het sinterklaasfeest taboe, vanwege de roomse oorsprong. Merkwaardigerwijs was er nooit bezwaar vanwege de vermeende racistische trekjes van het opvoeren van Zwarte Piet.


Klopt, goede constatering.
Op het moment dat reformatorische kringen het Sinterklaasfeest gaan accepteren staat er alweer een andere groep klaar om er tegen te ageren.
Niets nieuws onder de zon dus.
M.i. allemaal gedreutel in de marge.

Het doet me denken aan die dominee, vraagt aan de pastoor "hebben jullie nog iets afgeschaft de laatste tijd?" Pastoor ; "hoezo?" Zegt die dominee "nou ja, dan kunnen wij het invoeren". :D

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Pcrtje » 04 dec 2014 11:20

Ik snap het allemaal niet zo goed. Wat is nou het probleem met het vieren van oeroude tradities waarvan dier ontstaansgeschiedenissen en oorspronkelijke betekenissen al lang op de achtergrond geraakt of zelfs vergeten zijn? Het is heidens? Tja... Wij zijn hier waarschijnlijk allemaal Germanen: heidenen in vlees en bloed. Waarom mogen we die afkomst niet een klein beetje hoog houden?

Arco, Mealybug en Lidia,
  • Waarom spreken jullie geen Hebreeuws (of Efriet)? Nederlands is hartstikke een heidense taal!
  • Waarom gebruiken jullie gewoon de benamingen voor de dagen van de week? Zondag, maandag... Allemaal heidense oorsprong!
  • Aardappels eten we hier allemaal. Toch hebben hebben de katholieken het van de heidenen meegenomen naar Europa. Ook een heidense oorsprong dus. Waarom eten jullie dan aardappels?
  • Koffie heeft een oorsprong van slavenhandel. Bovendien wordt koffie nog steeds voornamelijk gewonnen door heidenen en katholieken. Waarom drinken jullie dan koffie?
  • Waarom rijden jullie in auto's met brandstoffen die nota bene op zondag vervaardigd worden, door heidenen?
  • Computers, waar jij Refoweb op bezoekt, zijn ontworpen en bedacht door atheïsten. Heidenen dus. Computers hebben dus een heidense oorsprong. Waarom gebruiken jullie computers?

Al met al behoorlijk hypocriet. Een échte christen die geen sinterklaasfeest wil vieren wegens de vermeende heidense oorsprong heeft geen enkel recht van spreken als hij aan bovenstaande punten niet voldoet.

Gewoon lekker Sinterklaas vieren dus. Ik ben benieuwd wat ik morgen van de goedheiligman mag ontvangen ! <:)
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2014 11:23

Pcrtje schreef: Ik ben benieuwd wat ik morgen van de goedheiligman mag ontvangen ! <:)


Ketters als jij krijgen "de roe" en gaan "in de zak" naar Spanje. :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten