De derde tempel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

De derde tempel

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 10:44

"Giften uit de hele wereld voor bouw van Derde Tempel" las ik zojuist op CIP.

Ik had daar nog nooit van gehoord. Wat moeten we als christenen daar nu van denken? Ik begrijp dat er ergens in de bijbel een profetie staat dat er een nieuwe tempel ooit gebouwd zal worden. Hoe verhoudt zich zo'n tempel en de daarbij horende tempeldienst (offers) zich tot het eenmalige offer van onze Heere op Golgotha?
Vooruit met de geit!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 10:55

#GDK

Dat de bouwspullen al klaar liggen, was al een aantal jaren bekend. En die tempel waar je het over hebt, is in Ezechieël beschreven als ik het goed heb. De Joodse Rabbie's zoeken al een aantal jaar naar een compleet rode koe, of stier... Dat weet ik nu even niet, maar men is er inderdaad mee bezig.. En als die rode koe of stier gevonden word, wil men beginnen met de bouw.

Maar de Joden verwachten ook een Messias....

En de offer dienst? Ja, Jezus is het volmaakte offer, en ik neem aan dat er niet meer geofferd zal worden, zoals vroeger in de tempel. Want toen Jezus stierf, scheurde het voorhangsel over midden, in de tempel.

Groet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De derde tempel

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2014 11:37

Vroeger waren de offers een schaduwbeeld van wat komen zou, en bij de derde tempel zal het een schaduwbeeld zijn van wat al geweest is.
Bij het H.A. herdenken we ook de dood van Jezus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De derde tempel

Berichtdoor Speedy » 01 okt 2014 11:38

xsidd schreef:#GDK

Dat de bouwspullen al klaar liggen, was al een aantal jaren bekend. En die tempel waar je het over hebt, is in Ezechieël beschreven als ik het goed heb. De Joodse Rabbie's zoeken al een aantal jaar naar een compleet rode koe, of stier... Dat weet ik nu even niet, maar men is er inderdaad mee bezig.. En als die rode koe of stier gevonden word, wil men beginnen met de bouw.

Maar de Joden verwachten ook een Messias....

En de offer dienst? Ja, Jezus is het volmaakte offer, en ik neem aan dat er niet meer geofferd zal worden, zoals vroeger in de tempel. Want toen Jezus stierf, scheurde het voorhangsel over midden, in de tempel.

Groet.


Al een aantal jaren is er een volkomen gave rode koe gefokt. Deze wordt op een verborgen plaats verzorgd
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De derde tempel

Berichtdoor dalethvav » 01 okt 2014 11:51

xsidd schreef:Maar de Joden verwachten ook een Messias....

Joden verwachten dé Messias.

xsidd schreef:En de offer dienst? Ja, Jezus is het volmaakte offer, en ik neem aan dat er niet meer geofferd zal worden, zoals vroeger in de tempel. Want toen Jezus stierf, scheurde het voorhangsel over midden, in de tempel.

Het voorhangsel scheurde als teken dat de toegang tot God geopend werd, maar niet als teken dat de offerdienst ophield.
Immers, in Hand 21:23vv offert Paulus nog gewoon in de tempel?

Hier een aardige site: https://www.templeinstitute.org/
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 12:00

#Speedy

Ja, die koe bedoel ik.. ik hoorde dat het een rode vaars moet zijn.



#Dalethvav

Ja, de joden verwachten de Messias, maar er zal ook iemand naar hun toegaan, waarvan de Joden denken dat hij de Messias is, terwijl diegene op Jezus zal wijzen, en zo zullen ze ook Jezus zien, in geestelijke zin.

Hier is de tekst die Jezus zei. Lukas 13 vers 35 (HS)
35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.


En ja, het voorhangsel scheurde, en ik ben het van harte eens met je uitleg. Of Paulus nog heeft geofferd weet ik niet, maar het lijkt me niet. Heb het net gelezen, en wat ik eruit opmaak is dat er 4 mannen zichzelf moesten reinigen.. En voor die mannen moesten kosten van offers worden verzameld. Was dat misschien, omdat ze anders niet de synagoge in mochten? Ik weet het echt niet, maar het is wel opvallend inderdaad!

Faramir

Re: De derde tempel

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2014 12:01

Toch spijtig dat ze dé Messias niet herkende toen Hij voor ze stond.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 12:04

#Faramir

Zeker spijtig voor de Joden. Er staat niet voor niets, dat Efraim zal huilen als een moeder, die haar kind verliest. En dat ze zullen zien Wie zij doorstoken hebben...

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 12:10

Nog een mooie, heldere, duidelijke tekst.

Jesaja 2 vers 2 (HS)
Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De derde tempel

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 12:11

Ik had daar iets over gelezen, een tijdje geleden. Weer zo'n typisch Amerikaanse organisatie die de Eindtijd een handje wil helpen omdat het ze niet rap genoeg gaat. Dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik vind het wel kwalijk dat ze bereid zijn een complete regio te destabiliseren. Want die tempel moet natuurlijk komen op de plek waar nu de Rotskoepel staat, het tweede of derde belangrijkste heiligdom van de moslims.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De derde tempel

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 12:13

GDK schreef:"Giften uit de hele wereld voor bouw van Derde Tempel" las ik zojuist op CIP.

Ik had daar nog nooit van gehoord. Wat moeten we als christenen daar nu van denken? Ik begrijp dat er ergens in de bijbel een profetie staat dat er een nieuwe tempel ooit gebouwd zal worden. Hoe verhoudt zich zo'n tempel en de daarbij horende tempeldienst (offers) zich tot het eenmalige offer van onze Heere op Golgotha?


Ik denk dat als je de minste wilt zijn, als je mededogen wilt hebben en je naasten en vijanden lief wilt hebben, je niet begint met het bedreigen van andermans heiligdommen.

Die organisatie wekt bij mij zo'n typisch christencentrisch gevoel op - alleen christenen zijn belangrijk en de rest kan stikken!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De derde tempel

Berichtdoor dalethvav » 01 okt 2014 12:14

Faramir schreef:Toch spijtig dat ze dé Messias niet herkende toen Hij voor ze stond.

Maar daar blijft het zeker niet bij, lees Rom 11 er maar op na. Een hoofdstuk dat ons zeer bescheiden houdt overigens.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De derde tempel

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 12:17

Correctie, ik zie dat het instituut zelf Joods is, maar dat weerhoudt bepaalde christelijke organisaties er niet van wel erg enthousiast mee te doen. Dat is natuurlijk ook makkelijk, Jeruzalem is nogal ver van je bed als je in Amerika woont, dus die oorlog die daar uitbreekt als iemand de Al Aqsa moskee sloopt, zie je wel op het nieuws verschijnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 12:29

#Mortlach

Welke organisatie? Of organisaties?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De derde tempel

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 12:39

Excuses, ik heb het slecht verwoord. Het is een Joodse organisatie die door allerlei Amerikaanse organisaties voor het karretje worden gespannen. Wat mij betreft zijn het allemaal fanaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten