Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor Spreeuw » 15 sep 2014 20:19

Enige tijd geleden hoorde ik van iemand dat de presentatoren van het bekende NOS-Journaal op radio en televisie niet kerkelijk zijn en dat de NOS dit bewust doet. Die persoon vertelde mij dat er eens een presentator was die door zijn kerkelijke achtergrond het overbrengen van het nieuws beïnvloedde en de NOS sindsdien geen kerkelijke medewerkers meer in dienst heeft voor het presenteren van het Journaal. Weet iemand of dit klopt? Wil de NOS bewust geen christelijke presentatoren voor het Journaal?

Hierbij de Wikipedia-lijst van NOS-Journaal-presentatoren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... S_Journaal

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Katlheen » 15 sep 2014 20:21

Klopt, in de vacature staat ook duidelijk dat men atheïst moet zijn, of niet praktiserend boeddhist.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Spreeuw » 15 sep 2014 20:23

Katlheen schreef:Klopt, in de vacature staat ook duidelijk dat men atheïst moet zijn, of niet praktiserend boeddhist.


Is dat eigenlijk geen discriminatie? Niemand kan toch neutraal zijn? Ook atheïsten niet.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor vanellus » 15 sep 2014 20:25

Hoe kom je erop!

Maar goed, gelukkig wonen we in een land waar presentatoren ook een privéleven hebben. Het is ook bepaald niet hun taak stichtelijk te zijn. Ze dienen het nieuws op een min of meer onpartijdige manier te brengen, al is dat uiteraard welhaascht onmogelijk.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 sep 2014 21:32

Katlheen schreef:Klopt, in de vacature staat ook duidelijk dat men atheïst moet zijn, of niet praktiserend boeddhist.

Heb je hier een bron van? Want een werkgever mag zijn (potentiële) werknemer helemaal niet vragen naar zaken zoals religie en daar ook niet op selecteren of discrimineren.

Volgens mij is dit dus een broodje aap.

Wat overigens zeker niet wil zeggen dat de meeste NOS presentatoren niet onkerkelijk zullen zijn.

Anoniem_89

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 sep 2014 21:56

Het schijnt dat je gewoon zo neutraal mogelijk je moet gedragen, wel een beetje naar de kant van de overheid, want je moet hun schandalen vooral niet in het nieuws brengen of iemand waar ze goede vrienden mee zijn in verlegenheid brengen. :|

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 sep 2014 21:59

Helaas bestaat dit topic vooral uit speculatie, giswerk en 'van horen zeggen' zonder bron. Dan haak ik al gauw af...

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor moderngelovige » 15 sep 2014 22:16

Zonder meer een originele vraag; hoe kom je er zo op.

Ik dacht wel dat een CDA-er in de politieke redactie zat in 1e decennium deze eeuw maar kan dit niet plaatsen tussen de namen uit de Wikipedialijst.

Het verleden voornamelijk jaren '80.
Als mogelijk antwoord Maartje van Weegen maar hoewel ze jaren werkzaam was voor de KRO en ook wel meewerkte aan een religieus programma was zij niet kerkelijk.
Dit was dus voor haar journaalperiode.

Noortje van Oostveen was voordat ze het journaal presenteerde 1982-1987 werkzaam bij de NCRV.
Gehuwd met dominee Albert van den Heuvel, van 1980-1985 voorzitter van.....de VARA!
Dus waarschijnlijk kerkte Noortje wel eens bij ds. Albert.

Terug naar het heden:
Als je journalistiek studeert Spreeuw zou je een poging kunnen wagen om te solliciteren:
Lijkt me een leuke opening: de journaaltune, dan de voice-over die zegt: Het 8uur Journaal met...Spreeuw.
Klein aandachtspuntje: In het journaal geef je voornamelijk antwoorden en stel je geen vragen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Boerin » 15 sep 2014 22:23

Spreeuw schreef:Enige tijd geleden hoorde ik van iemand dat de presentatoren van het bekende NOS-Journaal op radio en televisie niet kerkelijk zijn en dat de NOS dit bewust doet. Die persoon vertelde mij dat er eens een presentator was die door zijn kerkelijke achtergrond het overbrengen van het nieuws beïnvloedde en de NOS sindsdien geen kerkelijke medewerkers meer in dienst heeft voor het presenteren van het Journaal. Weet iemand of dit klopt? Wil de NOS bewust geen christelijke presentatoren voor het Journaal?

Hierbij de Wikipedia-lijst van NOS-Journaal-presentatoren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... S_Journaal

Die Astrid Kersseboom zat toch eerst altijd bij de EO? Volgens mij is die christelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2014 22:33

Anchormen lezen een tekst op en meer niet! Of maakt Spreeuw zich ook zorgen of de voice over bij zijn theorie examen wel kerkelijk is? ](*,)

mohamed

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2014 22:35

Spreeuw schreef:Enige tijd geleden hoorde ik van iemand dat de presentatoren van het bekende NOS-Journaal op radio en televisie niet kerkelijk zijn en dat de NOS dit bewust doet. Die persoon vertelde mij dat er eens een presentator was die door zijn kerkelijke achtergrond het overbrengen van het nieuws beïnvloedde en de NOS sindsdien geen kerkelijke medewerkers meer in dienst heeft voor het presenteren van het Journaal. Weet iemand of dit klopt? Wil de NOS bewust geen christelijke presentatoren voor het Journaal?

Hierbij de Wikipedia-lijst van NOS-Journaal-presentatoren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... S_Journaal

Boerin schreef:Die Astrid Kersseboom zat toch eerst altijd bij de EO? Volgens mij is die christelijk.

Met zo'n achternaam moet ze wel christelijk zijn zou je denken, want dergelijke bomen hebben joden en moslims niet.

Anoniem_89

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 sep 2014 23:22

Het schijnt dat bij de EO de presentatoren wel christelijk zijn :-k

mohamed

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2014 23:26

Nou en of! :roll:

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor jaapo » 16 sep 2014 00:43

Belachelijke vraag, zelfs in een open forum. Bij het journaal werken heeft niets met je geloof te maken. Dat is zuiver privé. Wie in een instelling als de NOS eisen stelt t.a.v. geloof, doet aan onrechtmatige discriminatie. Het is een onzin-verhaal en totaal niet belangrijk.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2014 00:49

Klopt, want ze lezen alleen maar een tekst van het cue bord. Of verkeren er hier mensen in de veronderstelling dat Journaallezers zelf hun teksten schrijven of ter plekke bedenken?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten