Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Arco » 10 okt 2014 07:15

Het valt mij de laatste tijd op hoeveel aandacht de NOS schenkt aan de paus. Dit keer niet in negatieve zin, maar meer alsof de NOS groot voorstander is van de paus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Arco » 13 okt 2014 12:06

Dat heeft wellicht nieuwswaarde, maar waarom dan zonder enige kritiek? En met enige regelmaat?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Roady » 13 okt 2014 12:13

moderngelovige schreef:zou je een poging kunnen wagen om te solliciteren:
Lijkt me een leuke opening: de journaaltune, dan de voice-over die zegt: Het 8uur Journaal met...Spreeuw.


Dit vond ik nog het grappigst aan dit hele topic :-D

Ik zou overigens een zeer slecht nos-nieuwslezer zijn.
Ik zou prompt over het goede nieuws beginnen...

:-oo
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor hubert » 13 okt 2014 13:00

k zou overigens een zeer slecht nos-nieuwslezer zijn.
Ik zou prompt over het goede nieuws beginnen...


Ik heb het idee dat men bij het journaal tegenwoordig meer goed nieuw doseert in navolging van Rtl.
Maar goed, dit is off topic.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Spreeuw » 18 okt 2014 21:53

Arco schreef:Het valt mij de laatste tijd op hoeveel aandacht de NOS schenkt aan de paus. Dit keer niet in negatieve zin, maar meer alsof de NOS groot voorstander is van de paus.


Ja, vanavond ook tijdens het 8uur-journaal (er wordt aandacht geschonken aan de visie van de RK-Kerk over het homohuwelijk):

http://nos.nl/uitzendingen/22139-nos-journaal-2000.html

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor hubert » 25 okt 2014 10:52

Spreeuw
Ja, vanavond ook tijdens het 8uur-journaal (er wordt aandacht geschonken aan de visie van de RK-Kerk over het homohuwelijk


En, tevreden?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 14:19

hubert schreef:En, tevreden?


Jazeker!
Toch zou ik ook wat meer positieve dingen over christenen op het NOS Journaal willen horen/zien.
Ik denk met name aan datgene wat kerken/christenen betekenen voor de maatschappij, en dan niet alleen in geestelijk opzicht, maar ook aangaande het materiële/financiële.

Kerken zamelen geld in voor goede doelen. Denkt de buitenwereld hier wel aan? Niet om hiermee te pronken natuurlijk, maar ik hoor vrijwel alleen negatieve dingen over kerken/christenen in het nieuws. Dat lijkt me een te eenzijdige berichtgeving over de kerkelijke wereld...

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor moderngelovige » 23 dec 2014 22:12

Dat is natuurlijk niet zoals het NOS-journaal en de hele publieke omroep is ingericht.
Je hebt christelijk/kerkelijk gerelateerde actualiteitenrubrieken.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Spreeuw » 12 nov 2015 18:20

moderngelovige schreef:Dat is natuurlijk niet zoals het NOS-journaal en de hele publieke omroep is ingericht.
Je hebt christelijk/kerkelijk gerelateerde actualiteitenrubrieken.


Dan zou er desondanks toch meer aandacht voor kunnen komen. Zo komt aan het einde van het NOS Journaal altijd het weerbericht aan de orde. Aan het begin wordt meestal het wereldnieuws gepresenteerd. Waarom zou er dan geen apart plaatsje voor religieus nieuws in dit journaal kunnen komen? Lijkt me toch goed, want er is meer dan genoeg kerkelijk nieuws. Lees bijvoorbeeld de tweede pagina van het Reformatorisch Dagblad. Bijna de helft van de Nederlanders staat ingeschreven bij een kerkelijke gemeente. Dus ook vanuit dit oogpunt is het beter als de NOS meer aandacht aan religieus nieuws besteedt. Waarom is bijvoorbeeld het weerbericht belangrijker dan kerkelijk nieuws? De NOS wekt de indruk dat het weerbericht belangrijker is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelij

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2015 18:39

Spreeuw schreef:
Dan zou er desondanks toch meer aandacht voor kunnen komen. Zo komt aan het einde van het NOS Journaal altijd het weerbericht aan de orde. Aan het begin wordt meestal het wereldnieuws gepresenteerd. Waarom zou er dan geen apart plaatsje voor religieus nieuws in dit journaal kunnen komen? Lijkt me toch goed, want er is meer dan genoeg kerkelijk nieuws. Lees bijvoorbeeld de tweede pagina van het Reformatorisch Dagblad. Bijna de helft van de Nederlanders staat ingeschreven bij een kerkelijke gemeente. Dus ook vanuit dit oogpunt is het beter als de NOS meer aandacht aan religieus nieuws besteedt. Waarom is bijvoorbeeld het weerbericht belangrijker dan kerkelijk nieuws? De NOS wekt de indruk dat het weerbericht belangrijker is.


Ik zal technisch gezien ook bij een kerkelijke gemeente staan ingeschreven, toch zit ik echt niet op kerkelijk nieuws van de NOS te wachten. Van het nieuws verwacht ik dat ze een neutrale instelling zijn en daar past expliciet christelijke uitingen niet bij.

Of wil je dat ALLE religies evenveel aandacht krijgen van de NOS. Er is vast ook genoeg nieuws te verzamelen voor Hindoeïsten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor Spreeuw » 13 nov 2015 13:10

Ik zal technisch gezien ook bij een kerkelijke gemeente staan ingeschreven, toch zit ik echt niet op kerkelijk nieuws van de NOS te wachten. Van het nieuws verwacht ik dat ze een neutrale instelling zijn en daar past expliciet christelijke uitingen niet bij.


Kerkelijk nieuws hoeft niet gepaard te gaan met christelijke uitingen. Er kunnen alleen feiten genoemd worden. Overigens: een "neutrale" instelling is bij het journaal vrijwel onmogelijk. Alleen al de keuze die gemaakt wordt als het gaat om de vraag welk nieuws er gemeld wordt en hoeveel tijd hiervoor in beslag genomen wordt, is al subjectief. Daarnaast is het ook de vraag hoe de feiten worden neergezet. Dat kan ook niet zonder een subjectieve voorkeur. Dus "neutraal" is de NOS beslist niet, ook al lijkt dat misschien wel zo.

Of wil je dat ALLE religies evenveel aandacht krijgen van de NOS. Er is vast ook genoeg nieuws te verzamelen voor Hindoeïsten.


Dat kan, maar er zijn beduidend meer christenen in Nederland dan hindoes. Dus verwacht ik dat er meer christelijk nieuws op de NOS komt dan hindoestaans nieuws.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2015 13:36

Spreeuw schreef:Kerkelijk nieuws hoeft niet gepaard te gaan met christelijke uitingen. Er kunnen alleen feiten genoemd worden.


Zoals wat? Dominee die-en-die gaat morgen voor in Lutjebroek. Imam die-en-die in de moskee Tjerkstradeel en lama die-en-die in de meditatieruimte in Zeil?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2015 14:15

Spreeuw schreef:
Dat kan, maar er zijn beduidend meer christenen in Nederland dan hindoes. Dus verwacht ik dat er meer christelijk nieuws op de NOS komt dan hindoestaans nieuws.

Er was gisteren kerkelijk nieuws in een journaal. De oude kerk van Meppel heeft een speciale verflaag gekregen om het monument te beschermen tegen plassende mannen. De kerk plast terug. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor Spreeuw » 13 nov 2015 15:30

Mortlach schreef: Zoals wat? Dominee die-en-die gaat morgen voor in Lutjebroek. Imam die-en-die in de moskee Tjerkstradeel en lama die-en-die in de meditatieruimte in Zeil?


In de gemeente Tytsjerksteradiel staat geen moskee en daarom zal daar ook geen imam voorgaan...
Er is genoeg "algemener" religieus nieuws. Lees bijvoorbeeld elke dag pagina 2 van het RD.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zijn de presentatoren van het NOS-Journaal niet kerkelijk?

Berichtdoor MoesTuin » 13 nov 2015 16:56

Waarom is het van belang te weten of de presentatoren van het NOS journaal niet kerkelijk zijn (of wel?)
Anders geen Journaal meer kijken?

Als je bij de Hema je worst koopt, maakt het je dan ook uit om te weten of de gene bij wie je afrekent kerkelijk is?

Wat maakt het uit vraag ik me af voor iemand om dit te weten.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten