Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 21:56

In het Nieuwe Testament (het tweede deel van de Bijbel) staat de persoon Jezus Christus centraal. Deze Jezus kwam uit Nazareth en was de zoon van een timmerman. Hij is de stichter van het christendom. Historici hebben onderzoek gedaan naar de historische figuur Jezus. Sommige historici komen dan zelfs tot de conclusie dat deze Jezus nooit heeft bestaan. Dat komt doordat er heel weinig bronnen zijn die over Jezus van Nazareth spreken, terwijl Jezus van Nazareth volgens de evangeliën een belangrijk persoon moet zijn geweest, onder andere vanwege het verrichten van wonderen, het geven van onderwijs en niet te vergeten zijn dood en opstanding. Ook wijzen historici op het feit dat er 2000 jaar geleden heel veel Jezussen (mensen met de naam "Jezus") rondliepen in Israël en omgeving. Ik weet dat er vrij weinig buiten-Bijbelse bronnen zijn die over (de Bijbelse) Jezus spreken, maar hebben de historici die het bestaan van deze Jezus ontkennen werkelijk grond voor deze bewering?

P.S.: Ik heb dit topic bewust geplaatst op het Open Forum, zodat ook atheïsten kunnen reageren. Die nodig ik ook van harte uit om te reageren.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Boerin » 09 sep 2014 23:00

Spreeuw schreef:In het Nieuwe Testament (het tweede deel van de Bijbel) staat de persoon Jezus Christus centraal. Deze Jezus kwam uit Nazareth en was de zoon van een timmerman. Hij is de stichter van het christendom. Historici hebben onderzoek gedaan naar de historische figuur Jezus. Sommige historici komen dan zelfs tot de conclusie dat deze Jezus nooit heeft bestaan. Dat komt doordat er heel weinig bronnen zijn die over Jezus van Nazareth spreken, terwijl Jezus van Nazareth volgens de evangeliën een belangrijk persoon moet zijn geweest, onder andere vanwege het verrichten van wonderen, het geven van onderwijs en niet te vergeten zijn dood en opstanding. Ook wijzen historici op het feit dat er 2000 jaar geleden heel veel Jezussen (mensen met de naam "Jezus") rondliepen in Israël en omgeving. Ik weet dat er vrij weinig buiten-Bijbelse bronnen zijn die over (de Bijbelse) Jezus spreken, maar hebben de historici die het bestaan van deze Jezus ontkennen werkelijk grond voor deze bewering?

P.S.: Ik heb dit topic bewust geplaatst op het Open Forum, zodat ook atheïsten kunnen reageren. Die nodig ik ook van harte uit om te reageren.

Dat zei die Dawkins dat er helemaal geen historisch bewijs was, maar hij versprak zich een keer en het bleek dat het er toch was. Ik heb het weleens een keer opgezocht. Er waren wel buiten Bijbelse bronnen van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor mohamed » 09 sep 2014 23:35

Historisch gezien is het hoogst opmerkelijk om een selectie te maken tussen Bijbelse en niet-Bijbelse bronnen. De geschreven brieven zijn namelijk pas gebundeld toen de oorspronkelijke auteurs al dood waren. Ze hebben postuum het traktaat bijbels gekregen waar ze het mogelijk zelf niet mee eens waren geweest.

Er is ook over Jezus geschreven door historicus Flavius Josephus, Tacitus en volgens mij nog wel meer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor mealybug » 10 sep 2014 07:27

Spreeuw schreef:In het Nieuwe Testament (het tweede deel van de Bijbel) staat de persoon Jezus Christus centraal. Deze Jezus kwam uit Nazareth en was de zoon van een timmerman. Hij is de stichter van het christendom. Historici hebben onderzoek gedaan naar de historische figuur Jezus. Sommige historici komen dan zelfs tot de conclusie dat deze Jezus nooit heeft bestaan. Dat komt doordat er heel weinig bronnen zijn die over Jezus van Nazareth spreken, terwijl Jezus van Nazareth volgens de evangeliën een belangrijk persoon moet zijn geweest, onder andere vanwege het verrichten van wonderen, het geven van onderwijs en niet te vergeten zijn dood en opstanding. Ook wijzen historici op het feit dat er 2000 jaar geleden heel veel Jezussen (mensen met de naam "Jezus") rondliepen in Israël en omgeving. Ik weet dat er vrij weinig buiten-Bijbelse bronnen zijn die over (de Bijbelse) Jezus spreken, maar hebben de historici die het bestaan van deze Jezus ontkennen werkelijk grond voor deze bewering?

P.S.: Ik heb dit topic bewust geplaatst op het Open Forum, zodat ook atheïsten kunnen reageren. Die nodig ik ook van harte uit om te reageren.


Als Jezus niet bestaan zou hebben, zouden de apostelen zich dus allemaal vanwege een soort zelfverzonnen verhaaltje hebben laten stenigen, martelen en laten ombrengen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 07:35

Boerin schreef:Dat zei die Dawkins dat er helemaal geen historisch bewijs was, maar hij versprak zich een keer en het bleek dat het er toch was. Ik heb het weleens een keer opgezocht. Er waren wel buiten Bijbelse bronnen van.

Met Dawkins noem je dan ook wel meteen de meest onbevooroordeelde en goed ingelezen bron die je hebt kunnen vinden?
NOT!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor henkie » 10 sep 2014 08:28

Hier een bestaand onderwerp: viewtopic.php?f=2&t=23495&hilit=historiciteit+AND+jezus
Slotje? ;-)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 08:42

henkie schreef:Hier een bestaand onderwerp: viewtopic.php?f=2&t=23495&hilit=historiciteit+AND+jezus
Slotje? ;-)

Da's wel een heel oude discussie Henkie!
Dan krijg je weer het probleem dat je reageert op mensen die allang niet meer weten dat ze in discussie waren ;-)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 sep 2014 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor blijblij » 10 sep 2014 08:49

Als je dat topic doorleest zijn er na de afsluitende bijdrage van Cicero geen vragen meer te stellen en is alles helder :wink:

Geleerden (of semi-geleerden) die beweren dat Jezus va Nazareth niet heeft bestaan wijzen meestal op het feit dat alle bronnen over Jezus (bijbels en buiten-bijbels) na zijn dood zijn geschreven.
Maar de meeste geleerden zijn het er wel over eens dat uit de Evangeliën wel de historische Jezus te destilleren valt.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Cicero » 10 sep 2014 10:07

Spreeuw schreef:In het Nieuwe Testament (het tweede deel van de Bijbel) staat de persoon Jezus Christus centraal. Deze Jezus kwam uit Nazareth en was de zoon van een timmerman. Hij is de stichter van het christendom. Historici hebben onderzoek gedaan naar de historische figuur Jezus. Sommige historici komen dan zelfs tot de conclusie dat deze Jezus nooit heeft bestaan.

Afgezien van het feit dat je in elk vakgebied wel een paar wetenschappers kunt vinden met bizarre opvattingen, zijn alle historici het erover eens dat Jezus heeft bestaan.

Dat komt doordat er heel weinig bronnen zijn die over Jezus van Nazareth spreken, terwijl Jezus van Nazareth volgens de evangeliën een belangrijk persoon moet zijn geweest, onder andere vanwege het verrichten van wonderen, het geven van onderwijs en niet te vergeten zijn dood en opstanding.

Een dergelijk argument zou een historicus nooit geven. Jezus' leven speelde zich af in een uithoek van het Romeinse rijk en zijn leven was niet zo opvallend. Over die periode hebben we eigenlijk maar één historische bron, namelijk Josefus.

Ook wijzen historici op het feit dat er 2000 jaar geleden heel veel Jezussen (mensen met de naam "Jezus") rondliepen in Israël en omgeving.
So what? De bronnen spreken duidelijk over één karakteristiek persoon.
Ik weet dat er vrij weinig buiten-Bijbelse bronnen zijn die over (de Bijbelse) Jezus spreken, maar hebben de historici die het bestaan van deze Jezus ontkennen werkelijk grond voor deze bewering?
Die historici zijn er dus (vrijwel) niet. En dat komt dus omdat er geen grond voor is.

mohamed

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor mohamed » 10 sep 2014 10:17

'...Deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen in Israël, en tot een teken, dat weersproken zal worden.' (Luk 2,34)

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Harmonica » 10 sep 2014 10:27

Er is onder historici echt wel consensus dat Jezus heeft bestaan. Je moet wel heel veel geschiedenis bagatelliseren wil je daar onderuit komen. Het is ook veelzeggend dat het bestaan van niet religieuze personen altijd veel makkelijker wordt geaccepteerd.

Antwoord is dus ja, maar veel boeiender is natuurlijk de vraag in hoeverre je zijn verhaal historisch gezien kunt 'bewijzen'.
My 2 cents is free

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor jaapo » 10 sep 2014 12:52

Hup, daar gooit Spreeuw weer een nieuw strijdpunt in de arena, terwijl de andere punten nog maar ten dele zijn besproken. Maar goed, Jezus heeft zeker bestaan, daar zijn de meeste geleerden toen en nu het wel over eens. Buiten-bijbelse bronnen zijn er niet veel, maar wel een paar. Maar die bronnen schrijven helemaal niets over de wonderen en de opwekking uit de dood van enkele mensen en ook niets over zijn eigen lichamelijke opstanding. Hij werd de stichter van een wereldgodsdienst, dat wel. Dus van grote betekenis voor de religieuze mens, toen en nu. Maar dan.... Tientallen jaren na zijn leven werd erover geschreven, met geheel verschillende interpretaties. Of wou je beweren, dat de Jezus van Johannes, precies de zelfde is als die van Mattheüs? En de Christus bij Paulus is veel meer vergeestelijkt en als symbool beschreven dan in de evangeliën, terwijl de brieven korter na de Opstanding geschreven zijn dan de evangeliën. Verder kun je nu niet gaan. Maar deze discussie verdient meer ruimte en diepgang dan het zoveelste topic(je) in een open forum. En waarom zouden atheïsten hier nog wat over moeten zeggen? Dat weten we toch allemaal? Dus, Spreeuw, met zo'n discussiepunt roep je meer vragen op dan antwoorden. Of je moet het bedoeld hebben als een punt, waar we weken mee vooruit kunnen, in tientallen bladzijden. Maar gezien het verleden heb je daar het geduld niet voor.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 10 sep 2014 14:02

Harmonica schreef:Er is onder historici echt wel consensus dat Jezus heeft bestaan. Je moet wel heel veel geschiedenis bagatelliseren wil je daar onderuit komen. Het is ook veelzeggend dat het bestaan van niet religieuze personen altijd veel makkelijker wordt geaccepteerd.

Antwoord is dus ja, maar veel boeiender is natuurlijk de vraag in hoeverre je zijn verhaal historisch gezien kunt 'bewijzen'.


Die vraag is zeker boeiend! Zijn er meerdere bronnen die bijvoorbeeld de kruisiging van Jezus verhalen? Ik weet dat Flavius Josephus als buiten-Bijbelse bron het een en ander over Jezus heeft geschreven. Voor zover ik weet verwijzen ook de kanttekeningen van de Statenvertaling af en toe naar Josephus. Maar ik weet niet of hij iets geschreven heeft over de kruisiging en opstanding? En of hier nog meerdere bronnen voor zijn?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 14:10

Spreeuw schreef:Die vraag is zeker boeiend! Zijn er meerdere bronnen die bijvoorbeeld de kruisiging van Jezus verhalen? Ik weet dat Flavius Josephus als buiten-Bijbelse bron het een en ander over Jezus heeft geschreven. Voor zover ik weet verwijzen ook de kanttekeningen van de Statenvertaling af en toe naar Josephus. Maar ik weet niet of hij iets geschreven heeft over de kruisiging en opstanding? En of hier nog meerdere bronnen voor zijn?

Een paar reacties hierboven is de Talmoed aangehaald...
Ja dus, de Talmoed meldt de kruisiging.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten