Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4625
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 10:57

Ik wil ook niet overtuigen, dat kan ik niet eens, maar dat neemt niet weg dat je de Bijbel aannemelijk kunt maken.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 sep 2014 10:59

Het grappige is dat iedere serieuze historicus ervan overtuigd is dat Jezus van Nazareth echt heeft bestaan.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4625
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 11:03

Tante Pollewop schreef:Het grappige is dat iedere serieuze historicus ervan overtuigd is dat Jezus van Nazareth echt heeft bestaan.


Wat is daar dan grappig aan? Het is toch eigenlijk normaal? Anders zou het christelijk geloof op een fictief persoon gebaseerd zijn.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 sep 2014 11:09

Het grappige is dat sommige mensen meteen in een stuip schieten omdat de topictitel doet vermoeden dat aan het bestaan van Jezus van Nazareth getwijfeld wordt. En dat dat dus niet nodig is.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Wim2600 » 11 sep 2014 11:13

Tante Pollewop schreef:Het grappige is dat iedere serieuze historicus ervan overtuigd is dat Jezus van Nazareth echt heeft bestaan.


En dat is omdat er genoeg aanwijzingen en bronnen voor zijn om redelijkerwijs aan te nemen dat dat inderdaad zo geweest is. Het zou dan ook niet bij me opkomen om het bestaan van de mens Jezus te gaan bestrijden of ontkennen.

Waar mijn wegen zich scheiden van die van christenen is dat ik Jezus niet als méér dan een gewoon mens zie. Geen zoon van God dus. En niet opgestaan uit de dood. Maar dat neemt dus niet weg dat hij - ook volgens mij - bestaan heeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4625
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 11:17

Tante Pollewop schreef:Het grappige is dat sommige mensen meteen in een stuip schieten omdat de topictitel doet vermoeden dat aan het bestaan van Jezus van Nazareth getwijfeld wordt. En dat dat dus niet nodig is.


Toch zijn er wel degelijk mensen die denken dat Jezus van Nazareth een fictief persoon (geweest) is. Gelukkig zijn die er niet veel.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 sep 2014 11:20

Wim2600 schreef:Waar mijn wegen zich scheiden van die van christenen is dat ik Jezus niet als méér dan een gewoon mens zie. Geen zoon van God dus. En niet opgestaan uit de dood. Maar dat neemt dus niet weg dat hij - ook volgens mij - bestaan heeft.
Over die zaken is ook discussie onder theologen. Dat zou een interessantere discussie kunnen opleveren, alleen denk ik dat dat op Refoweb door sommigen niet zo op prijs wordt gesteld. :-oo

Spreeuw schreef:Toch zijn er wel degelijk mensen die denken dat Jezus van Nazareth een fictief persoon (geweest) is. Gelukkig zijn die er niet veel.

Meestal kun je deze mensen dan ook rekenen tot degenen die van alles roepen zonder gehinderd te worden door enige kennis.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Cicero » 11 sep 2014 12:00

Spreeuw schreef:@schelpje3
Als je in de Bijbel gelooft, dan wil dat nog niet zeggen dat je geen onderzoek mag verrichten naar datgene wat buiten-Bijbelse bronnen over Jezus zeggen. Ik kan in deze wel een eind met Harmonica meegaan.

schelpje3 schreef:Wat voegen die buiten-bijbelse bronnen dan voor nuttigs toe?
Het maakt mij niet uit wat zij beweren en welk bewijs zij aandragen.
Wat in de Bijbel staat is WAAR. PUNT.

Schelpje, je visie is duidelijk. Niet iedereen heeft er behoefte aan het naadje van de kous te weten.

Toch is het juist vanuit het christendom een belangrijk gegeven dat de werkelijkheid onderzocht mag en moet worden, om zo nog meer van God te leren kennen. Bij een christelijke houding past nederigheid en verwondering, en het besef dat wij slechts zeer ten dele kennen. Het is dus maar de vraag of het zo christelijk is om te beweren dat wíj het allemaal zo goed weten.

Dit onderzoek gaat dan ook niet over het bewijzen van het geloof (dat kan niet) en heeft niet als primair doel het geloof uitdragen. Maar het kan wel bijdragen tot een beter begrip van het evangelie. En daar kan niemand tegen zijn toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 14:17

Cicero schreef:Schelpje, je visie is duidelijk. Niet iedereen heeft er behoefte aan het naadje van de kous te weten.

Ik wil altijd het naadje van de kous weten, overal over.
Ik leer graag. Maar wat betreft het wel of niet bestaan van de Heere Jezus is geen twijfel mogelijk en vind ik ook niet dat een christen een bewijs moet gaan zoeken, buiten de Bijbel om.
Het gaat hier niet over kennis, of een natuurlijk verschijnsel of iets dergelijks, nee, het gaat om onze Redder, de Heiland!
Het kernpunt van het Evangelie notabene.
Cicero schreef:Toch is het juist vanuit het christendom een belangrijk gegeven dat de werkelijkheid onderzocht mag en moet worden, om zo nog meer van God te leren kennen. Bij een christelijke houding past nederigheid en verwondering, en het besef dat wij slechts zeer ten dele kennen. Het is dus maar de vraag of het zo christelijk is om te beweren dat wíj het allemaal zo goed weten.

God laat zich kennen in Zijn Woord en er blijft tegelijk ook nog veel verborgen. Waarom? Omdat het niet wijs als wij alles zouden begrijpen en weten, Zijn wegen zijn immers hoger dan onze wegen.
Cicero schreef:Dit onderzoek gaat dan ook niet over het bewijzen van het geloof (dat kan niet) en heeft niet als primair doel het geloof uitdragen. Maar het kan wel bijdragen tot een beter begrip van het evangelie. En daar kan niemand tegen zijn toch?

Als je een bewijs zoekt voor het bestaan van de Heere Jezus, twijfel je dus aan je eigen geloof.
Want het één heeft met het ander te maken!

Iets anders vind ik het om bijvoorbeeld te onderzoeken waar de voetstappen van Paulus liggen bijvoorbeeld. Of is Petrus in Rome geweest?
Of waar lag de Hof van Eden?
Dat kan nuttig zijn.

Maar ik vind het eigenlijk schokkend om deze topictitel te lezen, althans, op DIT forum!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Cicero » 11 sep 2014 14:28

Tja, antwoord den zot naar zijn/haar dwaasheid niet.

Bovendien, "11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 14:31

Cicero schreef:Tja, antwoord den zot naar zijn/haar dwaasheid niet.

Dus werp ik verder geen parels voor de zwijnen meer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Arco » 11 sep 2014 14:54

Als je een vraag stelt, dan ben je (meen ik) aan jezelf verplicht om geen afwachtende houding aan te nemen in de zoektocht naar het antwoord. Dus de vragensteller van dit topic, kan op z'n minst ook zelf op zoek gaan naar (desgewenst) buiten-Bijbelse bronnen.

Voor mij staat vast dat Jeshua (Jezus) van Natsaret (Nazareth) bestaan heeft en meer is voor mij dan alleen een historisch figuur. Alleen de bewijsvoering hiervoor, dat is voor mij minder van belang. Maar wellicht kan ik de vragensteller toch een richting geven: The Case for Christ

schelpje3 schreef:Iets anders vind ik het om bijvoorbeeld te onderzoeken waar de voetstappen van Paulus liggen bijvoorbeeld. Of is Petrus in Rome geweest?


Misschien ook een interessante vraag is of Paulus nog in Spanje is geweest?
Naar alle waarschijnlijkheid is Petrus niet in Rome geweest.

Of waar lag de Hof van Eden?


Op de Tempelberg.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Boerin » 11 sep 2014 17:46

Cicero schreef:
Bovendien, "11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt."

My goodness, ik wil een vrouwenhoek op refoweb waar we gezellig met elkaar mogen praten en het mannen verboden wordt te posten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Boerin » 11 sep 2014 17:48

schelpje3 schreef:Ik wil altijd het naadje van de kous weten, overal over.
Ik leer graag. Maar wat betreft het wel of niet bestaan van de Heere Jezus is geen twijfel mogelijk en vind ik ook niet dat een christen een bewijs moet gaan zoeken, buiten de Bijbel om.
Het gaat hier niet over kennis, of een natuurlijk verschijnsel of iets dergelijks, nee, het gaat om onze Redder, de Heiland!
Het kernpunt van het Evangelie notabene.

Als je een bewijs zoekt voor het bestaan van de Heere Jezus, twijfel je dus aan je eigen geloof.
Want het één heeft met het ander te maken!

Iets anders vind ik het om bijvoorbeeld te onderzoeken waar de voetstappen van Paulus liggen bijvoorbeeld. Of is Petrus in Rome geweest?
Of waar lag de Hof van Eden?
Dat kan nuttig zijn.

Maar ik vind het eigenlijk schokkend om deze topictitel te lezen, althans, op DIT forum!

Het is gewoon handig te weten dat die buiten-Bijbelse bronnen er zijn als er iemand komt zaniken dat Jezus niet heeft bestaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2014 17:59

Cicero schreef:
Bovendien, "11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt."

Boerin schreef:My goodness, ik wil een vrouwenhoek op refoweb waar we gezellig met elkaar mogen praten en het mannen verboden wordt te posten.

Dat wordt een gekakel vanjewelste, allemaal kippen zonder koppen. :lol:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten